hush box trenger råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hush box trenger råd

Hei
    jeg skal lage meg en boks som prosjektoren skal stå i pga støy:???:
    Jeg lurer på om man trenger vifter på boksen, hvis det vil ikke det bråke like mye som prosjektoren?Jeg har laget en liten tegning av sånn jeg har tenkt med vifter.2 stk forslag.
    Lønner det seg og isolere inni med wave eller hva det heter på veggene??

Tar i mot alt av råd:-D type vifter osv.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja her var det stor respons gitt

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den stilleste vifta du kan finne. Skal vifta blåse luft inn eller ut av boksen?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mardil
    Kjøp den stilleste vifta du kan finne. Skal vifta blåse luft inn eller ut av boksen?
    Tenkte kansje på begge deler,men det er kansje ikke noe vits.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et råd jeg har er å ha en tittel på tråden som gjør at folk kan skjønne hva den handler om når de leser den, og ikke må klikke seg inn på den.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk store vifter, jo større vifter du har jo mindre turtall trenger de for å flytte den luftmengden som trengs for å holde prosjektoren "kald" ;-)

Det finnes også endel vifter som leveres med regulatorer så du kan endre turtallet. Jo lavere turtall jo mindre støy (som regel).

Papst vifter er blandt de mest stillegående du får kjøpt, de koster litt men er ørene dine sensitive for viftestøy så er det verdt det.

En slik boks du tenker på å lage heter forresten hush-box, det er ganske vanlig å putte støyende ting som PC'er og prosjektorer inni slike, søk litt på nettet så finner du nok en hel haug av sider som beskriver bygging av slike... Har også sett endel som har brukt slike bordvifter man får kjøpt på elkjip og sånt. Disse er så store at de trenger ikke rare turtallet for å gi nok luftsirkulasjon.
    Pass også på hvor du plasserer viftene på boksen, en fordel om de ikke peker rett mot der du sitter og de må for all del ikke blokkeres slik at du kveler sirkulasjonen og til slutt koker prosjektoren din

Lykke til!

A

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Et råd jeg har er å ha en tittel på tråden som gjør at folk kan skjønne hva den handler om når de leser den, og ikke må klikke seg inn på den.
    Det går an å holde puspekeren over en tråd for å få opp en kortversjon ;-)

Per Egil, det er vel bedre å la være å svare på en tråd enn å henvise til en heller dårlig søkemotor her på forumet?

A

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner ingen ting der jeg da men :???:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Bruk store vifter, jo større vifter du har jo mindre turtall trenger de for å flytte den luftmengden som trengs for å holde prosjektoren "kald" ;-)

Det finnes også endel vifter som leveres med regulatorer så du kan endre turtallet. Jo lavere turtall jo mindre støy (som regel).

Papst vifter er blandt de mest stillegående du får kjøpt, de koster litt men er ørene dine sensitive for viftestøy så er det verdt det.

En slik boks du tenker på å lage heter forresten hush-box, det er ganske vanlig å putte støyende ting som PC'er og prosjektorer inni slike, søk litt på nettet så finner du nok en hel haug av sider som beskriver bygging av slike... Har også sett endel som har brukt slike bordvifter man får kjøpt på elkjip og sånt. Disse er så store at de trenger ikke rare turtallet for å gi nok luftsirkulasjon.
    Pass også på hvor du plasserer viftene på boksen, en fordel om de ikke peker rett mot der du sitter og de må for all del ikke blokkeres slik at du kveler sirkulasjonen og til slutt koker prosjektoren din

Lykke til!

A
    Takker for råd,Jeg har lyst på og plassere en som blåser inn der pj suger luft kansje ikke rett på, og en som blåser ut der varm luften kommer ut.Tror det kan fungere greit.hva mener du om og ha noe dempe matter inni boksen?Jeg kommer til og legge ut bilder av det jeg gjør i denne tråden eller i en ny:-D Skal også lage ramme til lerretet i samme slengen.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    finner ingen ting der jeg da men :???:
    Sorry, vet ikke hva som skjedde der...

Gikk inn i "avansert søk", søkte på ordet "hushbox", og søkte "kun i titler". Voila! Masse tråder som sikkert er stapper med visdom dukket sporentreks opp :-)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Sorry, vet ikke hva som skjedde der...

Gikk inn i "avansert søk", søkte på ordet "hushbox", og søkte "kun i titler". Voila! Masse tråder som sikkert er stapper med visdom dukket sporentreks opp :-)
    Ok hehe, jeg har funnet en del ja bra lese stoff:-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo noen problemer da,hvis jeg lager en tett boks så kommer jeg ikke til av/på knappen.Fjernkontrollen virker ikke gjennom boksen.Eneste ideen jeg har er og lage så ene siden har hengsler så jeg kommer til:???: Åssen har dere andre med denne løsningen gjort det a?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Det blir jo noen problemer da,hvis jeg lager en tett boks så kommer jeg ikke til av/på knappen.Fjernkontrollen virker ikke gjennom boksen.Eneste ideen jeg har er og lage så ene siden har hengsler så jeg kommer til:???: Åssen har dere andre med denne løsningen gjort det a?
    Jeg har nettopp bygget meg hush-box, men i byggeiveren glemte jeg å ta bilder....

Jeg brukte ingen ekstra vifter, men laget innsugs og utblås-hullene hhv. 3ggr og 2,5ggr større en arealet på viftene. (altså enda flere ganger større enn eff. areal på viftene.)
    Jeg dempet utblås med dempematter belagt med alufolie (biltema), og innsug ble dempet med kombo av samme dempematte og rockwool. Bare pass på at lufta kan strømme fritt, og lag kassen slik at du ikke kan se rett inn på viftene på PJ, men slik at støyen må ta en omvei via de dempede veggene inni kassen.
    Pass på at kassen er bygd slik at ikke utblåslufta går rett i innsuget da.
    Jeg laget innsug og utblås på motsatt side av hverandre, for å slippe innsug av eksos.
    Har sett flere filmer, og PJ blir ikke overopphetet.

Jeg lagde den siden som vises minst i stua slik at den var avtagbar, for å komme til PJ.

PJ min bråkte VELDIG før den ble montert i boksen, nå høres den kun under de stilleste partier av en film.

fjernkontrollen løste jeg med et 6mm hull i kassen akkurat der sensoren på PJ sitter. Har alltid PJ i stand-by.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sjekker litt ut i min worklog, så finner du ganske detaljert informasjon om mitt hushbox-bygg. Jeg anbefaler bruk av store, stillegående vifter, kombinert med lydfelle både på innsug og utblås. Viftene kan du styre enten med tempmåler eller rett fra triggeren på projektoren.

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...hlight=hushbox
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...hlight=hushbox

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo større boks jo bedre! selv bygget jeg min med 3 kammer. Det midterste til selve proj og ett på hver side for å dempe lyden fra viftene ut\inn og lyden som lekker ut fra det midterste kassa gjennom viftene...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd,det som har skjedd er at jeg dro på clas ohlson og kjøpte vifte(stor) og dimmer til og bruke på viften.Når jeg kom hjem så testet jeg det og den viften bråkte mer en prosjektoren selv dimmeren var bare en vits når jeg skrudde ned så bare stoppet den.Så da ble jeg litt forbannet og bestemte meg for og lage en plate med vegger på sidene og halve bak siden med isolasjon. så sparkle hele greia og lakke den svart.
    Kan godt legge inn noen blider hvis det er noen som ønsker det.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste når det kommer til vifter er å kjøre 12voltsvifter med en trinnløs regulator på. For eksempel denne: Fan mate 2 (Hardware.no - Prisguide - Viftestyring - Zalman Fan Mate 2)

eller noe mer avansert: Hardware.no - Prisguide - Viftestyring - Sunbeam Rheobus
    Denne styrer 4 vifter.

Søk litt på Hardware.no så finner du mye gøy av vifteutstyr.

Jeg bruker Artic Cooling vifter i min hushbox, disse reguleres etter temperaturen inni boksen. Dette er kjempegreit ettersom varmen ofte kan stige etterhvert som varmen i rommet går opp. NB: Det kommer snart nye AC vifter på 120mm. Disse burde bli legendariskt støysvake.

For å drive dette kan du bruke et 12volts adapter, disse får du kjøpt på claseren for et par hundrelapper. Bare husk å ha nok effekt tilgjengelig...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •