Utstyr du bruker til din DIY-bygging, kom med tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utstyr du bruker til din DIY-bygging, kom med tips!

Tenkte vi kunne legge inn tips om verktøy/utstyr vi bruker når vi skal glimte til med DIY. Eg stend ofte og lurer på om verktøyet eg bruker er veldig lite effektivt(og det er det ofte), og kva måte eg kunne gjort dette bedre på.

Tenker da både på verktøy, og diverse andre ting som grunning, måling, besing, lakking, sparkel osv.

Sjølv fann eg ut ein veldig snerten måte å senke hovudet på skruar ned på. På alle mine tidlegare bygg har eg alltid brukt ein stor standardborr, som gjerne går veldig fort ned i materialet, og gjer at ein må sparkle mykje for å få det fint. Men så kom fadern og viste meg ein borr som var forma som skru-hovudet. Testa då å bruke denne, og den var glimrande. Dessverre veit eg ikkje kva denne heiter, men er sikker på andre på forumet her veit kva den heiter. Borren virkar å vere litt "uskarp", sikkert fordi den ikkje skal gå fort ned gjennom materialet.

Og så lurer eg i tillegg på ein ting, nemleg kva type sparkel/utstyr dykk bruker for å få skruhola til å bli plane? Sjølv he eg kun erfaring med å bruke finsparkel, og dette gjer at det gjerne blir ein liten nedsenking på midten, uansett kor mange gongar eg legg på sparkel og pussar ned. Ser nokon brukar epoxy-lim, andre bruker blanding av trelim og fliser...Kva blir finast?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å skjule skruehodene bruker jeg epoxy blanda med mdfspon. dette blir helt hardt og synker ikke ned. når det har stivna så pusser jeg over og tar på litt finsparkel. pleier å bruke en sparkel som heter Snekkersparkel. den blir veldig hard og bygger derfor godt hvis det er større hakk som må fylles.
    Beste hjelpemiddelet jeg har er nok n-compass sirkeljig som gjør at hulla blir helt runde. ellers er det alltids mange lurer "triks" man finner ut etter å bygget en del.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verktøy??
    Bordsag, stikksag, håndsag, drill / bor / søylebormaskin, ,hullbor, håndoverfres, forsenkere, linjal, vinkelhake, filer, slipepapir m. forskjellig korning, to-komponent sparkel, finsparkel, grunning og lakk.
    Og så litt tålmodighet og nøyaktighet, til slutt da....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AndreasLie: Har du nokon gang testa denne: - 66672304 - Jernia ?

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Verktøy??
    Bordsag, stikksag, håndsag, drill / bor / søylebormaskin, ,hullbor, håndoverfres, forsenkere, linjal, vinkelhake, filer, slipepapir m. forskjellig korning, to-komponent sparkel, finsparkel, grunning og lakk.
    Og så litt tålmodighet og nøyaktighet, til slutt da....
    eg bruker akkurat det samme, men eg bruker sån pussemaskin som snurrer og vibrerer. Den snurrer rundt samtidig som den snurrer rundt nederste delen på maskina i store sirkler! Det funker utmerket, pluss at det er støvsuger montert på den.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    AndreasLie: Har du nokon gang testa denne: - 66672304 - Jernia ?
    Nei, det har jeg ikke, men den var jo grådig dyr.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    eg bruker akkurat det samme, men eg bruker sån pussemaskin som snurrer og vibrerer. Den snurrer rundt samtidig som den snurrer rundt nederste delen på maskina i store sirkler! Det funker utmerket, pluss at det er støvsuger montert på den.
    Det kalles en eksentersliper.
    Et veldig bra verktøy til mange oppgaver! Ulempen er at den har en tendens til å "ete" MDF-materiale om man ikke er forsiktig og oppmerksom nok, noe jeg smertelig fikk erfare i mitt første sub-prosjekt.
    Derfor håndslipte jeg sub nr. 2! Det tok litt leger tid, men var absolutt verdt det....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ein fordel å(etter at alle skruhol er tetta osv. såklart) smøre på sparkel på heile kassa, så pusse dette ned att, for så å ha på grunning? Vil dette resultere i eit bedre ferdigprodukt skal tru? På mine tidlegare prosjekt he eg kun hatt sparkel på skøyter/skruhol, pussa dette ned for så å gå direkte på grunninga.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker MDF som materiale, er ikke dette så glatt og fint som man umiddelbart kan tro.
    Om du orker jobben med sparkling, pussing, sparkling og pussing igjen, så vil du uansett ha igjen for dette med en perfekt flate for lakkering!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å sparkle hele kassa er ikke noe vits. å få dette helt gjevnt vil kreve mange lag og mye bortkasta sparkel. Jeg prøver å bygge slik at jeg må sparkle minst mulig. dvs prøve å få skjøtene blandt annet best mulig. sparkler lett over alle skjøtene fordet slik at de er tette og gjevne. som grunning bruker jeg quick spray sparkel, har også brukt vanlig bilgrunning, men da brukte jeg lakk sprøyte. viktigste er vel å ikke legge på så mye at det blir sig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sparkle eller ikke sparkle, kan vel sagtens diskuteres. ;-)
    Men AndreasLie: Når man legger på første lag med grunning, så vil man jo fort oppdage (om underlaget er MDF), at dette er mer porøst enn man umiddelbart skulle tro.
    Av den grunn foreslo jeg sparkling, som utført på riktig måte, slett ikke behøver mange lag og bortkastet sparkel.
    Hele hensikten er jo å fylle de mer porøse og små uregelmessighetene i overflaten, slik at man da slipper "ørten" omganger med grunning og sliping, for å oppnå akkurat det samme.
    Dette er i alle fall hva jeg sjøl har erfart så langt, uten at dette dermed skal stå som noen "norm".
    Det finnes jo mange veier til Rom! ;-)

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som har revolusjonert mitt arbeid er en liten rettfres med 25mm skjær og kulelager.

Trim bit heter det på fint.
    Da er det bare å lage med over heng og frese vekk slik at det blir 100%

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttigste verktøyet, nest etter sag og bor, er en kantfres.

Sparkling av skruehull? Jeg bruker ikke skruer! Tretapper er mye greiere. Lett å sette sammen, blir pent utenpå.

Pussing av MDF er noe h******. Bruk maske. Ellers blir det mye mindre støv ved bruk av kantfres enn ved å pusse kanter med slipemaskin.

Foretrukket kassemateriale er imidlertid bjørk X-finer.

Sikling er et flott verktøy for skraping av overflate i stedet for pussing, i hvert fall på tre og x-finer.

SveinB

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein_B
    Nyttigste verktøyet, nest etter sag og bor, er en kantfres.

Sparkling av skruehull? Jeg bruker ikke skruer! Tretapper er mye greiere. Lett å sette sammen, blir pent utenpå.

Pussing av MDF er noe h******. Bruk maske. Ellers blir det mye mindre støv ved bruk av kantfres enn ved å pusse kanter med slipemaskin.

Foretrukket kassemateriale er imidlertid bjørk X-finer.

Sikling er et flott verktøy for skraping av overflate i stedet for pussing, i hvert fall på tre og x-finer.

SveinB
    Skruer er greit å bruke, når man kommer til kort med tvinger! ;-)
    Ellers er jeg selvsagt enig i at man sparer masse arbeid med sparkling og sliping av skruehull, ved å bruke tretapper i stedet.

Som sikling har jeg med hell brukt lange knivblader av det slaget som brukes i tapetkniver. Dette fungerer også ypperlig, og reduserer behovet for pussing og sliping. Ikke bare på tre og kryssfiner, men også på MDF!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg si alt som trengs til den eventuelle høyttaleren/typen?:P

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det bli speilblankt uten å få "appelsinskrell" utseende, må du matte(vannslipe) ned med fint papir mellom hvert strøk med lakk og klarlakk.
    Tidkrevende, men det blir til slutt perfekt:-D
    Bare vær forsiktig å ikke puss for mye, er lett å ta i for mye, særlig ved skarpe kanter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •