Inspirasjon og stolthet....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Inspirasjon og stolthet....

God jul alle mann alle!

Jeg satt å så litt på året som nå snart er ferdig og hva jeg har gjort på høytalerfronten. Jeg husker jeg satt i fjor jul og leste gjennom BEL tråden for første gang og lurte på om det var noe for meg. Jeg vurderte å lage MK1 versjonen for å slippe alle skråskjæringene som var på Mk2. Det så noe vanskelig ut synes jeg da.

Nå et år senere har jeg etterhvert bygget litt forskjellig. Jeg har lært MYE, gjort mange feil (prøvd mitt beste å lære av dem), brukt mye penger på utstyr og kost meg masse!

Det jeg har lært minst om er finish, så det er en motivasjon til å fortsette. Jeg har samtidig fått meg en alliert som er sabla god på sprøtemaling, og har tilgang til skikkelig anlegg så da tror jeg det og kan komme seg. Hodet er ihvertfall fullt av ideer og ting jeg har lyst å bygge.

Det mest lærerike er at jeg føler jeg nærmer meg målet mitt i forhold til hva jeg ønsker fra et anlegg. Fulltoneelementer er nok veien å gå for meg, lydbildet og tilstedeværelsen er bedre enn noe annet jeg har hørt (ikke kritikk til alle anleggene jeg har fått oppleve det siste år, de har mange kvaliteter som jeg kan drømme om å oppnå med mine kunnskaper) og derfor vil jeg fortsett min ferd igjennom fulltoner. Det blir noen MTM og centerhøytalere innimellom og, men det får heller tiden bringe

Så jeg avslutter med en liten liste over hva jeg har laget i løpet av året med noen bilder og håper det kan motivere flere til å DIY'e, det er en veldig givende hobby!

I ualfabetisk rekkefølge:
    The Moo (CSS FR125S)
    The Roar (dB12.2 + Bash 500W)
    The Squeek (B3S + omvendt fruktbolle fra Ikea)
    The Beast (Beyma 8AG/N)
    Cyburgs Needle (W3-871s)
    BEL Mk2
    BEL ES F
    BEL center
    BEL 2-veis
    DIY HT-stativer

Planer for neste år:
    ML TQWT FE 167E
    FrugelHorn (moddet FE126E)
    Xinhua sin center (har sagt ja til å lage denne)
    T-Amp reboxing

Her kommer det nok mer!

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett og hørt mesteparten av kreasjonene dine. Du har god grunn til å være stolt!

Ønsker deg en God Jul.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må se og høre sakene dine snart.. God Jul g-h
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med det nye året g-h!

Du er en stor inspirasjonskilde God Jul!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul g-h, gleder meg til å se de fremtidige prosjektene dine.
    Du får det til å virke så enkelt å greit at selv en tusen-tommeltotter som meg får lyst til å finne fram kappsaga å prøve et selvbygg
    Stå på i 2007 også

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg fått gjort like mye i løpet av resten av livet så hadde jeg vært fornøyd:-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tilbakemeldingene, bare de er jo masse inspirasjon!! Håper og at alle har fått fordøyd passelig mengde med julemat.

Joda, jeg tror 2007 blir et bra år. Fattern er medeier i en jernvarehandel, så jeg har benyttet meg av mulighet til å hamste en del verktøy til gode priser. Ellers så har jeg klekket ut noen tanker til design på kommende høytalere så jeg gleder meg veldig.

Først på programmet i 07 blir center til Xinhua og en til RS/meg (vi får krangle om den). Ellers så håper jeg at min søken etter fronter ender med ML TQWT høytaleren, den har jeg utrolig forventinger til.

Til de som vil høre så er det jo smart å være litt i farten som RS for ting skjer fort i heimen og ting forsvinner vel i snitt ut før det er innspilt.

Og til alle dere som har 10000 tommeltotter så fatt mot. Jeg er og ubrukelig med henda, og lærer daglig på den tunge måten. Jeg har fordelen av å ha tilgang på et ypperlig snekkerverksted (koster meg en dyr Cognac hvert år, men det river jeg i), men kunne klart det meste selv. Det eneste som er vanskelig hjemme er oppkuttingen av platene, da er det en fordel å ha båndsag eller sirkelsag.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si 2006 har vært DIY for deg. Du har prøvd ganske mye, så jeg spør rett ut: Hva er målet?

a) å ha det gøy og lære underveis fra prosjekt til prosjekt?
    b) eller, er planen at du på "slutten" skal bygge din ultimate konstruksjon og fullføre prosjektet 100% (finish, innspilling og beholde)?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Skal si 2006 har vært DIY for deg. Du har prøvd ganske mye, så jeg spør rett ut: Hva er målet?

a) å ha det gøy og lære underveis fra prosjekt til prosjekt?
    b) eller, er planen at du på "slutten" skal bygge din ultimate konstruksjon og fullføre prosjektet 100% (finish, innspilling og beholde)?
    Planen er B, men jeg innser jo mer og mer at A er mer sannsynlig Men for å si det sånn da, Cyburgs Needle er den beste høytaleren jeg har bygget lydmessig på normale volum. Den har det soleklart beste lydbildet av alt jeg har hørt, og høytalerne forvinner fullstendig i helheten. Selv på mitt lille rom så spiller de vidt og dypt. En utvilsom vinner på akustisk og sånt.

MEN, de tryner i kompliserte bass rytmer, de har ikke så høy maxSPL og de passer ikke så godt til rock egentlig. Så at det er den beste jeg har bygget blir en sannhet med modifikasjoner. Men det er den som er utgangspunktet for videre bygging. ML TQWT er basert på en 6 toms Fostex fulltone som strekker seg til 35Hz med litt hjelp fra rommet, altså en fullverdig fronthøytaler. Dersom denne er så bra som jeg tror og håper så blir de finerte og gjort så fine som mulig. Da tar jeg den sikkert helt ut og sier at jeg er i mål (med frontene i det minste).

Om det blir slutt på bygging av den grunn vet jeg ikke, har jo ennå senter igjen før jeg har bygget alle delene i anlegget selv. Sonosubben til RuneW er også veeeeldig interessant og noe jeg har sett på lenge......

Må jo til slutt si at jeg bygget faktisk Motron SET-1, en rørforsterker på 6W på bygynnelsen av året. Den hadde litt for lite watt da, men nå med de høytalerne jeg bygger og deres følsomhet så kunne et nytt byggesett vært på sin plass. Den har en kvalitet på de 6 wattene som er sinnsyk til prisen. Men det var MYYYE arbeid å bygge, og tok en nybegynner 25timer eller noe sånt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda til gode å få hørt mange av konstruksjonene dine, men jeg tviler ikke på at mange av de er meget bra
    Det jeg derimot er helt sikker på er at du aldri kommer til å beholde noe særlig lenge

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har enda til gode å få hørt mange av konstruksjonene dine, men jeg tviler ikke på at mange av de er meget bra
    Det jeg derimot er helt sikker på er at du aldri kommer til å beholde noe særlig lenge
    Glenn er da ikke typen som bytter ting ofte..:-D

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Glenn er da ikke typen som bytter ting ofte..:-D
    Der er jo bare SÅÅÅÅÅÅ festlige... men jeg har ikke så mye å stille opp med så

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jo bare SÅÅÅÅÅÅ festlige... men jeg har ikke så mye å stille opp med så :wink:
    Vi er alltid festlige

Forøvrig vil jeg påpeke at du har blit veldig flink med DIY, og det du lager nå er vel til og med beint? (ref. første BEL)

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta er tøft. g-h er en syk mann som bare bygger i ett enormt tempo. Han skal bygge senter til meg (som eg egentlig skulle bygge selv, men fant ut att det støver så sykt mye med pussing, og det er litt problem for meg som må pusse inne) Håper den blir like fin som de andre prosjektene.

Hadde vert stilig å sett deg lage ett fult 5.1 system i fulltone element og en snerten stil på de

Ser fram til alt fra deg.

GOD JUL !

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Sonosubben til RuneW er også veeeeldig interessant og noe jeg har sett på lenge......
    Du får ikke lov å begynne på noe slikt nå! Med farten din, blir du jo ferdig lenge før meg :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke jeg heller. Kunne vært kjekt å sett/hørt et DIY.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iallefall hørt Cyburg'en...
    Utrolig at det går an å få så mye ut av ett "low-cost" prosjekt som det!
    Diskanten er jo ikke all verdens, men klarer seg veldig godt under der:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •