Meanbean's SB12plus kopi - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal ikke ha store kasser... skal ha små... har en plus/2 oppgradert med 12.3.
    Er for help til basshjelp i øvre frek for så og la "kongen" overta der de runner av.

Vurderer og kjøre som "THX" med HP på høytalere etter jeg har flyttet filmrom :-)

Skal ha litt større en orginalkassen. Tenke 45-50 liter burde holde. Og når romet er noe lite så... enkelt valg :-)

Har vurdert og bygge i 30mm med dobbel front, bunn og bakside for ekstra vekt og med avstiver innvendig. Men for 1 gangs sub bygger kan det by på vanskeligheter he he

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter: fett prosjekt :-) hvorfor laget du "forsenking" i topp/bunn?
    har du mål på org kasse? er det noen kammer i org SVS kassen? eller er det bare en åpen kasse?

hva gjør du med lyddemping, om du skla ha glassvindu?? trenger vel kanskje bare på frontpanelet!

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Skal ikke ha store kasser... skal ha små... har en plus/2 oppgradert med 12.3.
    Er for help til basshjelp i øvre frek for så og la "kongen" overta der de runner av.

Vurderer og kjøre som "THX" med HP på høytalere etter jeg har flyttet filmrom :-)

Skal ha litt større en orginalkassen. Tenke 45-50 liter burde holde. Og når romet er noe lite så... enkelt valg :-)

Har vurdert og bygge i 30mm med dobbel front, bunn og bakside for ekstra vekt og med avstiver innvendig. Men for 1 gangs sub bygger kan det by på vanskeligheter he he
    Tenker du på å kjøre THX filmmodus? Det er ikke noe særlig bra det jeg har testet hittil iallefall.. mister en del diskant.

kanskj edet er anderledes på starwars, o.l..
    Ellers, kan du jo mekke dine egne plater "doble" da, lime sammen sponplater som du skrur, som denne sub'en jeg hadde i en bil en gang: http://www.volvo-power.net/pictures/.../Subwoofer.jpg

ellers, kan du hive i masse vatt, om du vil kompansere for manglende volum.
    jeg kjørte en clarion proaudio srw8000 i en 290 liter lukket kasse, optimalt lukket volum hadde da vært 1295 liter.

brukte en god del m^2 vatt for å kompansere

men, men.. nok OT :P

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker bruk dempematriale beregnet for lukede kasser.
    HP filter som på THX ja. Har Klipsch høytalere med vel mye diskant i...
    men hadde blitt en forsterker som Yamaha sin 2700 hvis jeg skulle kjøpe akkurat nå.
    HP filter så det blir lettete for forsterkeren og drive, noe som resulterer i bedre lyd... Koster så JÆVLA mye og kjøpe en 5 - 7 kanalers effektforsterker med bra egenskaper og som yter over 120 watt pr kanal...
    Så kjøper jeg heller noe som SMS 1 for og tune subenne riktig :-)

Har ingen anelse om hvordan SVS kassen er innvendig men kan vel trekke fra ca 25 % av ytre mål for en liten pekepinne på hvor mange liter BS 12 er.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da det alltid er vanskeligst å sjule overgangen mellom 2 plater og platene mine ikkje var 100% tørre laga eg forsenking. har en liten plan om å mekke en glassplate en gang i tiden, at det er i begge ender er pga at eg ikkje var sikker på hvor fin den ble

SVS SB12Plus er ca 28liter i et felles kammer med forsterker og element.

Eg dempa mi kasse med ei pute kjøpt på Princess for 49kr...

Lim og skru sammen 2x30mm MDF og bruk dette som tykk plate

Hva mener dere med "THX filmmodus"??
    Det å kjøre med deling på 80hz på fornthøytalerene er vanlig det. Eg gjer det sjøl. Dette pga at mine fronter ikkje spiller noke særlig under 60hz

Pga at eg kjører med 35liter kasse så bruker eg ikkje boost i det hele tatt

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel samme som og dele på 80 da. Går greit med 60 og for min del :-)

Er spent for romet som jeg skal bruke når jeg flytter på meg er fryktelig lite.

2.40 breit bare :-/ ca 4 langt og 4 kantet.
    Vurderer og ha plus/2 bak sitteposisjon og dra fra 40-50 hZ og ned og DIY ståene forran. Og ønsketenking og kansje ha forterker, dvd osv skult i vegg bak :-) Morsome problem. Men bass ska l det nok bli :-)

Kunne jo bare ta en 50mm i front da.
    Bare suben ikke blir for lett så den "flytter" på seg for mye

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er klar over at du gir deg selv en stor utfordring når det kommer til lyd tuning. Lykke til!!

At diskanten skal verte påvirka av å kjøre Small framme er bare tull. Da er det i vert fall en skitt DSP i den forsterkeren som brukes. Det var ikkje hørbart kvalitets endring på lyden på min gamle Sony fra 99 en gang.

lite fare for at subkassene flytter på seg, min kom på 45kg,... og er et svare strev å flytte på. Vis det blit et problem er det bare å enten sette den på silicon puter eller skrue fast en skifer plate under.

Og pga de tykke platene er ikkje kasse så liten så den kunne ha vert. Anger nesten litt....Nesten

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er fint med en stiv kasse med avstivere ,men jeg må nesten spørre deg om dette virkelig er nødvendig. Altså totalt 60mm front? På en så liten kasse som du også har avstivere på så vil dette være å overdrive litt..

Mitt prosjekt er 22mm MDF.. Er ikke helt sikker på fronten enda ,men ser ikke bortifra at det blir 22mm det også. SVS bruker jo 25mm selv på sine største subwoofere.. Sett heller elementet i spenn med en avstiver og en asfaltplate som støtter opp om elementet. En plate som er like stor som det innvendige volumet og fres ut noen runde hull i den (slik som baksiden på phobos ser ut).

Skulle nok tro dette ville blitt stivt i massevis.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en SB12 kasse i "orginal" størrelse er det nesten bortkastet med dobbel front.
    Dette pga at det bare er fra 1cm til 10cm fra elementet til sideveggen.

Element avstiving er viktigere på elementer som er litt "mykere" i fisken.
    Men det kan selfølgelig utgjøre litt på et svs element oxo.

De kassene eg bygde er bare fulstendig overkill når det kommer til stabilitet...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine egne SB-lignende kasser er laget i 22mm mdf, med 22mm+16mm front. Fronten hos meg er 37 x 37 cm, altså litt større enn SB. Har ingen avstivere inni, og likevel virker det stivt nok.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikke på hva indre mål blir enda men H.B.D blir nok 35*35*40 = 49 L
    Så blir elemet, forsterker dempematriale - litt i liter.

Blir og sattse på kasse uten indre avstiver og med MDF 30mm eller tykkere :-)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjøre hva du vil. Men iflg SVS sine mål så blir 35x35x35 innervolum litt for mye. Jeg har 34.6x32x32 og synes dette blir for mye

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva mener du med at det blir for mye???
    Det som skjer ved å øke volumet er at en slipper å bruke bass boost for å få trøkk ved lave frekvenser.
    Og dette "frigir" krefter i forsterkeren. En KAN kjøre 9dB Boost@ 20Hz men dette krever enorme krefter i forsterkeren. For eksempel gode gamle Sunfire subbene har brukt dettte i lange tider for å oppnå godt med trøkk på lave frekvenser i små kasser. De brukte vel 1000w på 10" elementer i 20liters kasser eller mindre.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sunfire bruker eda flere watt.
    Den berømte True MK2 ble matet med 2*1400 watt. De elementene er 9" aktivt/passivt element i en 11" * 11" * 11" liten kasse som hopper bortover golvet når en drar på litt :-O

Skulle gjerne ha prøvd en sånn liten krutt tønne he he

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyden er konge.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med subbygget!:-D
    Mangler glassplata i toppen, men det kommer kanskje?

Så bra ut DynaBel-ene dine også!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    Glassplate kommer når eg får ræva i gir å tar meg en tur til en glass mester.

Dynabelene ser mye bedre ut en de bør!!
    De er folierte på sidene, og med dårlig montert finer på fronten. Det svarte på fronten er faktisk Svart Gaffa Tape!! Dette pga at fineren ikkje ville sitte fast og det var det nermeste eg fant, dette er nå 7år siden!

Men har faktisk fått komentarer fra venninner om at eg har en Pent anlegg!

Og de blir enda mer fasinerte av å se film på 95" lerret og med god lyd.

Vurderer å bygge meg romperistere i sofaen men får se det ann. Blir ikkje før til høsten uansett.

Newcomer WOLB sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vart fornøgde altso? :)

mangla du antenna til denonen? trur den ligge her:grin: Himlingen du ser på "min heimekino" he vi snekkra på alex8) såg bra ut ikkje sant? he trua på noke i same dur her heime

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruka antenna frå gamle sonyen....

Hadde en mistanke om at det var Alex eller Dr. Holms då eg såg det.
    Begynde å bygge når frosten gjenge ut av grunnen??

Steikje bra anlegget no. Berre skikkelige høgtalara som mangla no.
    Drive å fyra opp en kompis som he SA1550 om at han skal oppgradere til noke feitare so ej kan kjøpe dei med han. Men verte uansett ikkje før framover på sein hausten. Må vel skaffe meg bil oxo i sommar....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •