Kobling av sub med to elementer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobling av sub med to elementer.

Hei,

Har nå bygd 2 105-liters kasser med 2stk XLS elementer i hver fra Peerless AS
    Resultatet lydmessig ble jeg svært overrasket over.
    Stuegulvet mitt med 10"x3" bjelkelag lager bølger under 20hz

Bruker aktivt delefilter i prosessoren og derfra til effektforsterker.
    Passivt delefilter i subben finnes ikke.

Pr. idag er elementene i subbene paralell koblet.
    Er dette måten å gjøre det på, eller seriekobler man?
    Hva skjer med ohm, og ikke minst effektforsterkeren ved seriekobling?

Stïan

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS PB 12 PLUS/2 er vel koblet i serie, slik at ohm dobbles. Pluss til ene subb og minus til andre, og og de resterende plus fra ene og minus fra andre kobbles sammen.
    Ikke alle forsterkere like å jobbe med lav ohm. Så det kan godt hende at forsterkeren din trives bedre med høyere ohm. Ved paralell kobling halveres ohm slik at om dine subber er 4 ohm hver blir den i serie 2 ohm, noe som er hart til de fleste forsterkere.
    Så om det ikke er mye jobb å prøve seriekobbling vil jeg anbefale at du prøver det !!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra impedansekurven så vil jeg tro det er lurest å koble dem parallellt. Er oppe i 16ohm allerede ved 30Hz. Minimum på 4ohm er så tidlig som 100Hz og jeg antar du deler under dette?... Da skulle det være grei skruing å kjøre dem parallell.

Hva slags forsterker bruker du på dem?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar !

Her er forsterkeren:

http://www.labgruppen.com/media/Lab1...ures+specs.pdf

Hadde det kansje vært best å bruke alle 4 kanalene istedet for å brokoble 2 x 2?

Stïan

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville på generelt grunnlag være skeptisk til å koble basselementer i serie. Spessielt når elementene er i samme kammer da elementene aldri er helt like og vil kunne påvirke hverandre i negativ retning. Med den forsterkeren du har ser jeg ikke poenget med å brokoble -effekt i bøtter og spann:-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ikke brokoble og kjøre elementene i parallell, det er ikke sundt. Og du tjener ikke noen watt på å kjøre dem i serie og brokoble kontra å bruke en kanal på hver. Så en kanal til hvert element virker som det sunneste for både forsterker og element.

Pass på å få riktig fase på elementene!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Jeg ville på generelt grunnlag være skeptisk til å koble basselementer i serie. Spessielt når elementene er i samme kammer da elementene aldri er helt like og vil kunne påvirke hverandre i negativ retning. Med den forsterkeren du har ser jeg ikke poenget med å brokoble -effekt i bøtter og spann:-D
    Med elementene i samme kammer vil de vel påvirke hverandre uansett?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, du er inne på noe der:-D Tror du skjønte hva jeg mente:-D Det blir maksimalt feil å seriekoble samt benytte felles kammer:neutral: Anbefaler derfor å ha hvert element i sitt eget dedikerte kammer samt å ikke koble i serie.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt hvordan det blir "maksimalt feil" å benytte dem i samme kammer OG seriekoble dem. Den totale elektriske avrullingen blir den samme siden motstanden øker likt med induktansen. En kompis av meg har bygd seg høyttalere med 4x10" isobarisk (de "sammenkoblede" elementene er koblet i serie og de to parene er deretter parallellkoblet) og de funker bra

Opplys meg! (Hmm..."enlighten me" har ikke samme schwungen på norsk).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..................Det blir maksimalt feil å seriekoble samt benytte felles kammer:neutral: Anbefaler derfor å ha hvert element i sitt eget dedikerte kammer samt å ikke koble i serie.
    I SVS PB12Plus/2 er elementene seriekoblet og plassert i felles kammer.

Spiller slett ikke verst - selv med "maksimal feil" konstruksjon..........

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mye "generelle" svar her.
    Allt kommer selvsagt ann på både elementene og forsterker som brukes
    regner med du har 8ohms elementene så da er absolutt paralellkobling greiest da det ellers blir litt høy motstand. Hadde det hvert 4ohms elementer så ville jeg tatt serie. Svs elementene er 4 btw...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke generell... Ser du kjapt på forsterker "databladet" finner du fort ut at du får flest watt pr. element på å kjøre en kanal på hver. Det skulle gi 350w til hvert element.

Paralellkobler du, så må du uansett kjøre de på en kanal, da blir det "bare" 325w, ikke store forskjellen. Men med et element på hver kanal så skåner du forsterkeren for høye strømmer på utgangstrinnet...., og det er vel det beste argumentet jeg har

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så ikke at han hadde nevnt forsterkeren. Ja da hadde jeg og kun brukt 1 forsterker til hvert element...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill..:-D

Jeg har uansett ikke tenkt å gjøre on kabinettene.

Men en kanal til hver er nok det beste, om ikke litt overkill..

har ikke satt dette i "produksjon" ennå, så når rommet blir ferdig må det nok måles endel.

Synes den ene kanalen på 250W carver ampen ble noe varmere enn vanlig under test..

Blir nok litt tungt å dra nedtil 2 ohm ja..

Stïan.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aller først vil jeg si at jeg skal være den siste til å være skråsikker da jeg vet det er mange her som kan høyttalerteorien sin mye bedre enn megops: Jeg vil også benytte anledningen til å moderere utrykket ”maksimalt feil” til "ikke optimalt"……:roll: Dette baserer jeg på de råd jeg selv har mottatt av andre når jeg har bedrevet DIY

Jeg har ikke hatt anledningen til å lytte til SVS, men vil på generelt grunnlag si at til tider så oppleves det, på dette forumet, som om at dette produktet er det eneste saliggjørende –og nåde den som våger å mene noe annet:roll:

Uansett, ved å seriekoble elementene vil DC motstanden i den ene bassen ligge i serie med den andre bassen(og mottsatt). Dette vil medføre høyere elektrisk Q som også vil øke Qtot. Resultatet blir at bassene trenger betraktelig større volum å jobbe i enn det dobbelte volumet som trengs for ett element. Ved å benytte to kamre så vil den generelle basskvaliteten vil bli bedre bla pga at den tottale forvrengningen/klirr vil bli lavere.

Flangenborg -kan grunnen til at SVS har felles kammer være at det blir enklere å endre tune-frekvensen på kun ett kammer og ikke to?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av simuleringsprogrammene jeg har brukt har vist en økning i total Q ved seriekobling av elementer (WinISD Pro, LspCAD 2, LspCAD6, LEAP 4). Du har rett i at en motstand i serie med et element senker dempingsfaktoren men likevel er jeg ikke helt overbevist om at du har rett i dette tilfellet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Aller først vil jeg si at jeg skal være den siste til å være skråsikker da jeg vet det er mange her som kan høyttalerteorien sin mye bedre enn megops: Jeg vil også benytte anledningen til å moderere utrykket ”maksimalt feil” til "ikke optimalt"……:roll: Dette baserer jeg på de råd jeg selv har mottatt av andre når jeg har bedrevet DIY

2. Jeg har ikke hatt anledningen til å lytte til SVS, men vil på generelt grunnlag si at til tider så oppleves det, på dette forumet, som om at dette produktet er det eneste saliggjørende –og nåde den som våger å mene noe annet:roll:

3. Uansett, ved å seriekoble elementene vil DC motstanden i den ene bassen ligge i serie med den andre bassen(og mottsatt). Dette vil medføre høyere elektrisk Q som også vil øke Qtot. Resultatet blir at bassene trenger betraktelig større volum å jobbe i enn det dobbelte volumet som trengs for ett element. Ved å benytte to kamre så vil den generelle basskvaliteten vil bli bedre bla pga at den tottale forvrengningen/klirr vil bli lavere.

4. Flangenborg -kan grunnen til at SVS har felles kammer være at det blir enklere å endre tune-frekvensen på kun ett kammer og ikke to?

1. Det er utrolig mye å lære av "prøve & feile" metoden. Ikke minst oppleve andres erfaring - og oppsett.

2. En dag vil du sikkert få oppleve en SVS - du også. Det er mange forskjellige SUB'er på markedet - og felles for ALLE merker/modeller - er kravet til plassering/kalibrering for optimalt resultat. Denne faktoren er MYE viktigere enn at det står SVS på label'n.

3. Det er først når du begynner å proklamere "dine" fakta - jeg stusser litt.......
    Så langt har jeg ikke sett noen av de internasjonale testene på SUB'er som på noen måte nevner de faktorene du her er opptatt av. Hvorfor er det ingen andre "tekniske eksperter" med din oppfatning? Er det fordi du er opptatt av en teoretisk problemstilling - som er ikke-eksisterende i praksis?

4. Spør kilden direkte - send en email til support@svsound.com

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar fra SVS!

Som sagt som gjort Flageborg:-D

Maybe two stupid questions...

1. Is the main reason for placing the elements in the same chamber
    that it simplifies the retuning of the bass ports system?

2. Also, why do you choose to connect the elements in series -I think
    I have heard that it is best for the audio quality to connect them in
    parallel?

Thank you in advance.

(2)The overall impedance presented to the amplifier usually determines
    the wiring configuration for multiple drivers. I've seen opinions both
    ways(parallel sound better, series sound better) but I believe that
    other factors in the speaker design will dominate the overall "sound"
    of the speaker and the wiring configuration will play a very small role
    if any at all.

(1)Allowing both drivers to share one enclosure is necessary to maintain
    adequate porting(cross section) and really has no drawbacks.

Tom V.
    SVS

Newcomer DIYAUDIO sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei StianLarsen:

sjekk denne linken for mer info vedrørende spørsmålet ditt:
    http://www.termpro.com/articles/spkrz.html

-DiyAudio

Newcomer vill_ha_stort_mannen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uff... hater alle di dærre sidene som d står kjempemye nytti informasjon på..
    av den grunn at d står på engelsk:?
    ikke tro jeg er dårli i engelsk da... men d er mange faguttrykk som jeg ikke ser vitts i å prøve å tyde en gang:evil:
    som sakt: uff.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •