DIY - Senter "The Fabilichu$"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY - Senter "The Fabilichu$"

DIY senter kasse laget av g-h her på forumet.
    Kunne tengt meg å laget nye delefilter til de. Vet ikke hva frekvens diskantene spiller fra, men kan skrive ned hva komponenter.
    Om det er noen som klarer å "lage" delefilter for meg så er eg evig taknemmelig.
    Tengte å ha Mellombassene fra 120hz og opp. Da eg lager en Peerless 12" sub fra 120hz og ned.

Har funnet ut hva elementene heter og er.
    2 stk. Diskanter som har delefilter på seg.
    4 stk. Seas P14RC 5" 8Ohm linkhttp://www.seas.no/seas_line/woofers/H395.PDF

Den gamle kassen var det 32.3 Liter til 2x5" mellombasser. Så da har eg funnet mål på kassa som skal passe perfekt i min TV rack. Kassa er STOR, hele 79,9x35,3x36 BxHxD.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis elementene er laget her i landet er det sannsynligvis noe fra Seas. Men 32 liter på to stykk firetommere? Jeg overdriver ikke når jeg sier at det høres alt for mye ut.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg lagde nettop en senter. Den blei 28l pluss ca 20, ca 48-50l senter høytaler. Den blei så stor og tong at eg blei heilt sjokkert. Den ser heilt rå ut då

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis elementene er laget her i landet er det sannsynligvis noe fra Seas. Men 32 liter på to stykk firetommere? Jeg overdriver ikke når jeg sier at det høres alt for mye ut.
    Ja eg og synst det virket stort, men i den kassa de var i fra før av hadde 37 liter på 2x4" og ett lite 3cm bassrefleks rør. De spilte ganske så bra, men vist eg har lukket kasse. Kan eg lage den mindre da ? Hva ser du på som ambefalt størrelse. Vil ha en senter som kan spile høyt og enda litt høyere.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    Eg lagde nettop en senter. Den blei 28l pluss ca 20, ca 48-50l senter høytaler. Den blei så stor og tong at eg blei heilt sjokkert. Den ser heilt rå ut då
    Har du link ?
    Hvilket elementer brukte du ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-frontane.html

I morgon kommer sanden i hus(håper eg) då skal eg gjere den heilt ferdig. Så er det bare finishen igjenn

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den var stor den. Ble den tett med bare 2 plugger i kantene ?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var lim der også som holder det tett. Pluggene bare gjorde det å sette den samen enklere, og litt med å holde det på plass. Det var veldig enkelt å bygge ein senter! du trengt bare å lage ein i staden for to heilt like..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Ja eg og synst det virket stort, men i den kassa de var i fra før av hadde 37 liter på 2x4" og ett lite 3cm bassrefleks rør. De spilte ganske så bra, men vist eg har lukket kasse. Kan eg lage den mindre da ? Hva ser du på som ambefalt størrelse. Vil ha en senter som kan spile høyt og enda litt høyere.
    Jeg vet ikke hvilke elementer du har, så jeg vil ikke komme med noen anbefaling. Hvis det er et poeng å spille høyt virker det litt snodig å bruke 4" elementer, selv om det er fire av dem

Sannsynligvis ville denne konstruksjonen gjort seg best som en 2.5veis med elementene koblet i serie slik at impedansen i bassen ender rundt 8ohm (hvis hvert element har 8ohm nominell impedans), men uten måleutstyr er det trælete å lage et nytt filter. Hvordan er originalfiltrene laget (komponentverdier og kobling)?

Har du noen data for elementene? Modellnavn e.l.?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De elemnta spiller ganske så høyt på musikk i de gamle kassene. Så tenkte det ble en god senter med begge høytalerene kobla sammen. 2 diskanter og 4 mellombasser.
    De er 8ohm og var kobla på en rar måte. Skal prøve å forklare, rød fra begge bass gikk til en spole og andre enden av spolen var rød fra bass og diskant kobla sammen til rød utgang. Svart var alle koblet sammen og rett til utgang. Diskanten har egent delefilter på seg, ser ut som om noen har bygget det bakpå en skjermer til magneten. på spolen står det "Ulveco/Uleoo (Made in Norway) N11560.
    Den er bygget opp med en spoletråd rundt en magnet virker som en solid type.

Er ikke så god med delefilter så trenger noe hjelp på kobling der. Eg tenkte å koble se sammen i utgangen sånn att de ble 8 ohm. Men er det bedre å koble alle i serie til begge spolene da ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger hjelp til å lage nytt delefilter til senter !!!
    Les på første innlegg....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •