Subbkassen fra H........!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subbkassen fra H........!

Etter å ha inspisert snekkerboden til "Firelordmathias" ,tror jeg det er på tide å dra frem mine gamle bilstereo-kunnskaper og bygge en monstersub til hjemmekinoen min. Har allerede 4 X15" i frontene,men savner den dyyyyype bassen som knapt kan høres,men som kan kjennes:-D
    Er på jakt etter klassiker-subben Cerwin Vega XL18. Om noen vet om noen for salg så gi en lyd på PM!
    Har bygget kasse til de før. Det er lettdrevne og tåler mye power og ikke minst....De går lavt og lavere enn det.....
    Andre 18" til en vetug peng som kan anbefales??

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beyma produkter

Edit: de var visst stort sett bare store... de gikk ikke veldig dypt.
    Prøv noe fra TC Sounds Inc.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fete de,men litt over budsjettet mitt! Bruker heller mer peng på forsterker tror jeg:-)
    Rekordmålingen min (i bil) er 142 db på en dobbelspola 15" til 1495,-
    XL 18 kostet vel rundt 3000,- i sin tid.En klassiker som burde vert med til alle som ser Jurrasic Park

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xl18... er det den sorte og gule med plugg i midten?

Vil tro det finnes mye bedre valg enn den. ville heller valgt 2 svs12.2 elementer og bygd en svs wannabe!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    xl18... er det den sorte og gule med plugg i midten?

Vil tro det finnes mye bedre valg enn den. ville heller valgt 2 svs12.2 elementer og bygd en svs wannabe!

Det er Stroker.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XL18 er en gammel klassiker med rød ring og hvit CV-logo. Ikke noe monster-element,men de funker....... Har trålt bruktmarkedet uten hell:-(
    12" svs er nok vel og bra men med det lydvolumet jeg har,tviler jeg på at jeg i det hele tatt kommer til å høre de.Skal ikke ha noe punch. Kun earthqake-bassen og da er de som nicket mitt sier. Sizedoes matter!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lydtrykksmåler? I såfall kan du jo sjekke ut hvor høyt du spiller til vanlig, så vet du litt mer om hva subben må følge med på...

Er en vanlig myte blant CV-eiere at når fronthøyttalerene har 15" elementer er det tull med 12" subb...

Dette stemmer dårlig da subelementer som presterer ekte dypbass har svært andre parametre enn CV-elementer, hvor høy SPL er prioritert... Realiteten er at 8" elementer fra TC har kraftigere motor enn CV CLS 15" elementene...

Jeg har ikke kjennskap til det 18" elementet du refererer til, så jeg skal ikke uttale meg om det, men som en generell regel er det tull at du MÅ ha en 18" for å holde følge med CV CLS 215...

Skal du bruke subben til musikk eller film (eller begge) ???

Du må gjærne utdype litt hva det er du søker rent lydmessig fra subben... Vil du ha en subb som sper på det aller dypeste slik at du får et fullfrekvent annlegg, eller er du ute etter en subb som forsterker bassgjengivelsen til CLS215?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig 18" element: 18 inch High Power Woofer

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lite brukt 12" SVS element til salgs.....

Send meg en mail på andre.bjornestad@bluezone.no hvis du er intressert!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Har du lydtrykksmåler? I såfall kan du jo sjekke ut hvor høyt du spiller til vanlig, så vet du litt mer om hva subben må følge med på...

Er en vanlig myte blant CV-eiere at når fronthøyttalerene har 15" elementer er det tull med 12" subb...

Dette stemmer dårlig da subelementer som presterer ekte dypbass har svært andre parametre enn CV-elementer, hvor høy SPL er prioritert... Realiteten er at 8" elementer fra TC har kraftigere motor enn CV CLS 15" elementene...

Jeg har ikke kjennskap til det 18" elementet du refererer til, så jeg skal ikke uttale meg om det, men som en generell regel er det tull at du MÅ ha en 18" for å holde følge med CV CLS 215...

Skal du bruke subben til musikk eller film (eller begge) ???

Du må gjærne utdype litt hva det er du søker rent lydmessig fra subben... Vil du ha en subb som sper på det aller dypeste slik at du får et fullfrekvent annlegg, eller er du ute etter en subb som forsterker bassgjengivelsen til CLS215?
    Er som nevnt ovenfor ute etter den dyyyyyype bassen. Vet små elementer kan spille meget dypt,men det begrenser seg i lydstyrke.

Subben skal brukes både til film og musikk.
    CV er billige elementer og 15" i frontene spiller jo langt opp,så de har nok arbeid:-)

Myten at 12" er tull,har jeg ikke hengt meg så veldig opp i ,men jeg tviler sterkt på at en 12" klarer den jobben jeg vil den skal klare....

Her er alle meninger og forslag velkommen:-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    ...........Er på jakt etter klassiker-subben Cerwin Vega XL18. Om noen vet om noen for salg så gi en lyd på PM!...........
    Disse hadde jeg for salg en periode - null respons.

Nå er 18" satt i aktiv tjeneste - sammen med SVS 12"...........

Denne kombinasjonen har betegnelsen: BIF 1812

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk hvor høyt trykk anlegget ditt spiller med først. Min SVS 12 plus/2 spiller 123 Db i mitt HK rom på 35 m2. Du skal spille ganke høyt på frontene hvis subben skal dette av for å si det slik.:-D

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Sjekk hvor høyt trykk anlegget ditt spiller med først. Min SVS 12 plus/2 spiller 123 Db i mitt HK rom på 35 m2. Du skal spille ganke høyt på frontene hvis subben skal dette av for å si det slik.:-D
    123db!? Det er jo sykt! jeg har samme subwooferen, men har aldri klart slikt lydtrykk (tror jeg)
    Hvilke instillinger kjører du da?

Sitat Opprinnelig postet av fhl

Frode
    Dette elementet er gøy! Billig er det også. to slike og et kjernekraftverk så har du bassen!

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl

Frode
    Der er det en test av dette elementet:-D

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner absolutt hva du mener her med den suben Sizedoesmatter. Greit nok at folk snakker om svs og de greiene der, men klarer du og temme disse subene slik Sizedoesmatter tydligvis har gjort så er det noe helt annet. Dette er ikke "jeg har clsc 215 på nad forsterker" anlegg, men tatt mye lengre slik Cerwinski selv gjorde med elementene sine, har fått flere tips derfra. 123 db blir lite her. jeg bygget to litt spesiellekasser med 2x vega 154 i hver, dette klarte 132db i kinoen de står i (målt med industrimåler). Disse ble drevet av en Carver PA forsterker. I den gamle kinoen jeg selv hadde så slo vel radioshacken ut på 125,9db hvis jeg ikke husker feil og hadde jeg hatt nok power hadde den bånna, dette var 4x B-52 LX18 i et ganske stort rom. Disse laget også den samme bassen som Sizedoesmatter snakker om her. den dype som setter hele rommet i bevegelse.

Jeg ville ha sett etter vega serien også og de fleste andre gamle vega elementer i den størrelsen, du burde få noe av det samme resultetet med det. Skal skjekke litt rundt om jeg kan finne noe.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt Stroker 18 i hjemmekino kasse drevet av 2 stk NAD208. En brokoblet på hver spole. Hadde CV1515 i front, også drevet av hver sin NAD 208. Spiller *****høyt, men hvor mye får man ut av det, la oss si under 25Hz? Er jo det som teller i en hjemmekino. Om man har 130db ved 60 - 80Hz betyr likom ikke noe for meg, hvis de ikke klarer ett skikkelig tall ned mot 20Hz. Er hjemmekino, ikke PA anlegg for å spille flatt jern på topp20 listen liksom. Sier ikke at dere ikke får det til, vet bare hva jeg selv har opplevd, å hva jeg ønsker i en hjemmekino. For all del. Hadde vært morro å sett litt måling av hva 4x18" hadde klart dog ikke bare flatt jern, men også under f.eks 25Hz

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi inne på riktig spor her:-)
    Skal ta en db-måling når jeg har fått alt på plass og møblert ferdig.
    Fikk prosjektor i dag:-)

"Flageborg"........... Hva skal du ha for å ta XL"n ut av aktiv tjeneste hos deg?
    Er de rumperistere?
    Bare gni salt i såret du!
    Send meg en PM om du er villig til å gjøre handel!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=cowboy bebop]123db!? Det er jo sykt! jeg har samme subwooferen, men har aldri klart slikt lydtrykk (tror jeg)
    Hvilke instillinger kjører du da?

Jeg har 25Hz tuning. Syntes det fungerer best hos meg.
    Dette ble målt i sweetsoot ved 30 Hz så det rister bra i huset da
    Subben står ca. 2,5 meter unna meg.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Har selv hatt Stroker 18 i hjemmekino kasse drevet av 2 stk NAD208. En brokoblet på hver spole. Hadde CV1515 i front, også drevet av hver sin NAD 208. Spiller *****høyt, men hvor mye får man ut av det, la oss si under 25Hz? Er jo det som teller i en hjemmekino. Om man har 130db ved 60 - 80Hz betyr likom ikke noe for meg, hvis de ikke klarer ett skikkelig tall ned mot 20Hz. Er hjemmekino, ikke PA anlegg for å spille flatt jern på topp20 listen liksom. Sier ikke at dere ikke får det til, vet bare hva jeg selv har opplevd, å hva jeg ønsker i en hjemmekino. For all del. Hadde vært morro å sett litt måling av hva 4x18" hadde klart dog ikke bare flatt jern, men også under f.eks 25Hz
    Målingene jeg snakket om her er gjort under darla scenen i Nemo. Den går rundt 30Hz.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 4 x 15"?