WinISD beta

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: WinISD beta

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question WinISD beta

Kan man beregne SPL vs Xmax i dette programmet?

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei... desverre.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Men det finnes en WinISD Pro alpha som har en tilnærming til dette. Det er imidlertid vanskeligere å bruke og har nok noen bugs.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er det andre freeware prog. som kan beregne max SPL ved Xmax?

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei. Men det finnes en WinISD Pro alpha som har en tilnærming til dette. Det er imidlertid vanskeligere å bruke og har nok noen bugs.
    Har prøvd og legge inn t/s parameter til en peerless xxls på winisd pro alpha, men fikk bare en del feilmeldinger, kan det vere en slik bug?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinISD er unødvendig sært på måten man skal mate inn T/S parametre, det er vanskelig å få alt til å stemme på første forsøk med mindre man følger bruksanvisningen.

LspCAD er et vesentlig bedre alternativ, men koster selvfølgelig penger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smooopz
    Har prøvd og legge inn t/s parameter til en peerless xxls på winisd pro alpha, men fikk bare en del feilmeldinger, kan det vere en slik bug?
    Ikke en bug, men det er nok resultat av en overivrig valideringsalgoritme som ikke slipper deg videre før alle inntastede opplysninger stemmer ned til minste desimal. Som jeg sa: Vanskeligere å bruke. Cluet er å bare taste inn akkurat de opplysningene programmet trenger og heller la programmet beregne resten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EXCEL
    Ok, er det andre freeware prog. som kan beregne max SPL ved Xmax?
    Jeg tror Unibox kan det meste, også freeware:
    UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design - Kristian Ougaard

SveinB.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein_B
    Jeg tror Unibox kan det meste, også freeware:
    UniBox - Unified Box Model for Loudspeaker Design - Kristian Ougaard

SveinB.
    Takk for tipset -nå snakker vi:-D Har lagt inn alle T/S parametrene, men får kun en vertikal rosa linje kalt "piston range" Her burde vi vel være ved sakens kjerne....men linja står dønn stille -hva gjør jeg galtops:

Jeg har selvsagt en frekvens/SPL linje....

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da funka det:-D Kikket under feil "flip"ops:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt meg ned litt med WinISD PRO ikveld, og hvis man følger oppskriften som ligger under "Help" - "Getting Startet" - "Entering new driver data" så går det ganske greit å legge til egne elementer.

Der er den rekkefølgen som gir mest nøyaktig input og hvor programmet selv regner ut det som kan regens. Det blir gjerne mer nøyaktig enn hva produsent av elementet selv oppgir!? Som f.eks følsomhet, som måles på et utall forskjellige måtet. HiVi B3S har f.eks en følsomhet på bare 80,33 ikke 82 ifølge WinISD Pro

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomhet i bassområdet er begrenset av elementets evne til å flytte luft. Følsomheten ved 1kHz (den frekvensen de fleste produsenter bruker for å angi følsomhet) kan få hjelp av membranoppbrytninger og andre relativt uønskede fenomener.

Det at man må følge en helt egen rekkefølge for å legge inn dataene riktig er én ting. Det at de ikke har lagt opp programmet på en slik måte at den rekkefølgen er logisk er helt håpløst.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 6 punkt som må følges, 2 sider som må printes ut. Syns ikke det er håpløst. etter et par 3 inntastinger sitter rekkefølgen godt. Man lærer også hva som betyr noe siden man ser hva som blir kalkulert ut av de tallene man putter inn!

Jeg er faktisk litt fasinert.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da, det er kanskje jeg som er litt for vant med gamle LspCAD, men jeg synes de burde i det minste legge opp parameterinnmatingen slik at de kommer i riktig rekkefølge uten at man må huske hvilket trinn som var neste.

Gamle parametereditoren til LspCAD 5.25 (og bakover til 2.1) er kjempefin sånn sett. LspCAD6 er jeg ikke helt venn med enda

WinISD er greit nok til å være gratis, men det har klare begrensninger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å bruke WinISD beta når jeg bare blar gjennom kataloger over ulike basselementer og ønsker en rask simulering av hvordan de fungerer i en lukket/bassrefleksboks. Jeg synes den gir gode nok simuleringer til å bestemme seg for hvilke elementer man bør kjøpe og omtrent hvor stor boks man kan bygge (innenfor rimelighetens grenser). Når man har bygget boksen er bare halve jobben gjort. Det som da gjenstår er tuning av evt porter, målinger av frekvensgang, simulering og design av delefiltre etc. Dette tar minst like mye tid, og er essensielt for et vellykket sluttresultat. Her trenger man andre verktøy enn WinISD beta, og selv om WinISD pro høres proffere ut og har flere kurver, så kommer den også til kort i denne fasen.

Det finnes ganske riktig også andre verktøy med tilsvarende funksjonalitet (Unibox er vel nevnt). Personlig liker jeg WinISD beta, men det er nok fordi jeg har brukt den så mye, og kjenner både muligheter og begrensninger ganske godt...

PS. For bygging av subwoofer tror jeg faktisk man kommer ganske langt med bare WinISD beta. Det er klart man vil ønske kontroll med slaglengde og slikt, men kjøper man elementer fra kvalitetsleverandører, så får man ofte gode spesifikasjoner som gir en pekepinn om ytelsene.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttigst med Pro versjonen fremfor den vanlige må jo være "Cone-excursion" som trådstarter i førsten spør om.

Beregning med slave er også nytt og greit.

Men det må sees på som rent kasse-simulerings program, eller sub-simulerings program!? Filter funksjonene til WinISD er jo de samme som man finner i slike simple online-kalkulatorer. Lite matnyttig.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakgrunn for spørsmålet mitt var at jeg impulskjøpte to Dynabel 1880 fra Eltek i forrige ukeops: Disse elementene tar seg meget godt ut ved simulering med ca 250l kasse og portfrekvens satt til 19Hz. Ankepunktet er den korte slaglengden på kun +/-4,5mm:evil: UniBox har nå avslørt at jeg vil kunne oppnå ca 106dB ved 20Hz -med kun 50W tilført hvert elementene Her ligger det an til to LM3868:-D

Takk for hjelpen så langt:-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man snakker om xmax... Hvilken x-max er det vanlig å oppgi når det bare står "xmax" og det ikke er spesifisert om det er en vei eller begge? Og hva er det f.eks WinISD pro vil ha inn i sine ruter?

9mm vandring på to 18", er jo rimlig greit med luft som flyttes da. Blir det byggetråd av dette? Spennende

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som oppgis av slaglengde er opp til produsenten. Hvis du finner ut svingspolehøyden (viklingshøyden) og polplatetykkelsen kan du regne ut slaglengden P-P ved å ta (viklehøyde - polplatehøyde). En kompis av meg kjøpte to slike 18" når Eltek hadde tilbudet ute, de skal inn i en hjemmekinosubb, men størrelsen er ikke fastsatt enda.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •