DIY subwoofer - generelle erfaringer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY subwoofer - generelle erfaringer!

Olah! Regner med at det begynner å bli mange ute på forumet som begynner å få erfaringer med egne DIY prosjekter når det gjelder subwoofer, eller høytaler bygging. Tenke i denne sammenheng at vi kanskje kunne dele noen erfaringer rundt konkrete spørsmål som jeg tror kan være relevant i sammenheng med DIY, hvertfall for de som føler seg litt "nybegynnere" innenfor emnet.

Spørsmål:

Kassesimulator:

- Hvilket program er best til kasse-simulering?

Materiale:

- Hvilket materiale egner seg best til subwoofer konstruksjoner? (MDF, spon, eller andre materialer?)

- Hva med tykkelsen på materialet?

Bassport:

- Hvilken vei bør bassporten sitte, og hvilke fordeler/ulemper gir dette? (forovervendt, bakovervendt, nedovervendt?)

- Hvilke bassportdiameter bør er mest gunstig med tanke på blåselyder, stor/liten?

Finish:

- Hvordan bør materialet behandles før jeg begynner med finish?

- Dine erfaringer med forskjellige typer finish? (maling, lakk, vinyl, osv?)

Kom gjerne med egne spørsmål, og eventuelt tilhørende erfaring.

mVh, Håvard!

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på stivhet og lettere etterbehandling med tanke på lakk må vel MDF bli min favoritt til slike prosjekt. Med tanke på tykkelse synes jeg 22mm er en fin tykkelse, er det til større kasser kan man supplere med avstivere innvendig, selv bruker jeg dobbel front eller bunn, hvor elementer er festet.

Bassporter bruker jeg Biltema sine avrundede porter. Plassering blir li som på PB 12 PLUS 2, stoler på at svs har funnet beste plassering på sine subber. Men tror nokk at også portet mot sitte posisjon er en bra løsning.

Til finish bruker jeg vanlig sparkel som jeg bruker til bil, deretter blir det 4-5 fyldige strøk med slipegrunning. Dette bør får skikkelig tørk og mom dager så den får synke litt, spesielt når det blir så mange lag på. Deretter blir det å pusse dette før lakken kommer på, for extra fin finish bør man mellomslipe klarlakk.
    Jeg har en egen tråd hvor jeg holder på å bygge SB12 og en PB12 PLUS 2, har også hatt en tråd hvor jeg viser bilder av prossesen fra Rosewood til Piano Gloss Black på mine Helicon 400.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...oss-black.html

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-plus-2-a.html

Om det skulle være non spørsmål rundt akkurat dette med lakk(bil lakk), er det bare å spørre !! :-D

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker LspCad 5.25 for kasseberegninger. Et godt program, som simulerer mer enn jeg trenger. Forholdsvis enkelt å bruke, og gir, etter egne erfaringer og det jeg har hørt, ganske så nøyaktige beregninger. Det koster noen tusen da.
    Det finnes en del gratisprogrammer, jeg har kun prøvd winisd eller hva det heter, men det var ikke godt nok i mine øyne.

Ang. bassrefleksrør, desto større portareal, desto lavere lufthastighet, og mindre sjanse for blåselyder. Minuset er at jo større arealet er, jo lenger må porten(e) være for å oppnå samme tuningfrekvens. Et alternativ til porter er slaver, som er en dyrere løsning, men da slipper man problemer med blåselyder, portresonans osv.

Men, nå er det jo ikke alle elementer som liker seg i portet eller slavekasse heller da.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalkulatoren jeg brukte ligger her ett eller anna sted på forumet, den het noe med WIN xxx, den mener jeg funktet meget bra. Der fant jeg nok av Kassetyper og delefilter kalkulator.

Materiale:
    Jeg brukte Spon 19mm, med dobbel front.. Men har ikke vært borti MDF, men hører jo alltid at det er det beste.

Bassport: Plasering osv mener nå jeg er litt sånn smak og behag, men kommer jo ann på hvilke type kasse osv.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg sjøner ikkje så veldig mye av dei prgramene så eg spør heller noen på forumet
    Eg etter min meining så er det mdf 22mm som gjer susen, og selfølgelig ein god konstruktsjon gjer matriele betre.

Eg holder forresten på med min første DIY sub. Eg har endo ikkje fått lagt ut bilder eller laga tråd, men det kommer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •