DIY signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY signalkabler

Er det noen som har en god forklaring på hvordan man kan lage signalkabler selv. Finnes det f.eks noen gode internett sider som forklarer dette bra, eller hvor man kan få kjøpt løs komponenter for å få lagd dette?

På forhånd, takk til alle som svarer! :-D

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound man
    Er det noen som har en god forklaring på hvordan man kan lage signalkabler selv. Finnes det f.eks noen gode internett sider som forklarer dette bra, eller hvor man kan få kjøpt løs komponenter for å få lagd dette?

Søk, og du skal finne

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Homegrown Audio Co. | pure silver audio cables

Her kan du kjøpe kabel i metervare, enkeltledere og ferdig fletta, pluss tilbehør. Du får også kjøpt kit med kabler, plugger og strømper. "Byggeinstruksjoner" kan lastes ned i pdf-format. Ellers tror jeg det finnes en ganske ny tråd her inne om hvordan man lodder kabler til RCA-plugger.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Homegrown Audio Co. | pure silver audio cables

Her kan du kjøpe kabel i metervare, enkeltledere og ferdig fletta, pluss tilbehør. Du får også kjøpt kit med kabler, plugger og strømper. "Byggeinstruksjoner" kan lastes ned i pdf-format. Ellers tror jeg det finnes en ganske ny tråd her inne om hvordan man lodder kabler til RCA-plugger.
    Tusen takk for hyggelig svar! Da skal jeg nok prøve meg på det en dag. Takk igjen. :-D

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan du gå for en litt billigere variant fra Eltek. (ELTEK AS)
    Der har de Supra kabler og plugger, som også er veldig bra. Ser ikke like eksklusive ut men...

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svalander Audio AB, Välkommen till SHOPPEN

Sjekk ut denne siden, så finner du tips til fletting og du får kjøpt sølv og kobber tråd og det du ellers måtte trenge for en seriøs høyttaler og signal kabel.

Eller du kan kjøpe et seriøst Viablue gjør det selv sett fra xtreme cabel.

Xtreme-Cable

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle kjempe fine svar! Nå har jeg masse og velge i. Kanskje jeg til og med kjøper noe av hver sort, for å se hva som er best. Kan være litt artig og høre om man hører noen forskjell på de forskjellige merkene og variantene. Også er det alltid morsomt og få til noe nytt! Kjempe flott!! :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testa Viblue sine sc4 høytaler kabler mot rene sølv kabler, litt etter smak hva som er best. Rene sølvkabler har nokk litt mere detaljer og veldig stram/hurtig bass. Men SC4 har mere fylde i bassen, men også meget bra detaljert. Så jeg endte opp med rent sølv til diskant og Viablue SC-2 til bassen, dette synes jeg fungerer helt toppers
    Forøvring rent sølv til signal kabler.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Har testa Viblue sine sc4 høytaler kabler mot rene sølv kabler, litt etter smak hva som er best. Rene sølvkabler har nokk litt mere detaljer og veldig stram/hurtig bass. Men SC4 har mere fylde i bassen, men også meget bra detaljert. Så jeg endte opp med rent sølv til diskant og Viablue SC-2 til bassen, dette synes jeg fungerer helt toppers
    Forøvring rent sølv til signal kabler.
    Jeg er usikker på hva jeg skal bruke av signalkabler. Jeg har Vincent SV-233 integrert forsterker også har jeg Triangle Antal ESW høyttalere. Cd-spiller har jeg ikke fått kjøpt meg enda. Fordi jeg må få solgt de Klipschene som ligger ute på avtorget først. Jeg vurderer Jungson Magic Boat 2 sacd-spiller.
    Av høyttalerkabler så bruker jeg Xindak FS-1. For øyeblikket så bruker jeg Monster Cable Interlink 400MKII signalkabler, men det er litt tamt, så jeg skal oppgradere til noe annet. Men er derfor også usikker på hva som er bra match til det utstyret som jeg har. De ViaBlue NF-A7 kan kanskje være en mulighet!
    På forhånd, takk til alle svar. :-D

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ren sølvkabel fungerer helt fint. Jeg ville bestilt den tynneste sølvkabelen de har på Homegrown, og brukt to enkeltledere pr. kanal. Tvinne dem bittelitt kanskje, ikke for mye. Smørt på et par plugger. Det blir forholdsvis billig. Låter bra gjør det også. Helt klart en oppgradering fra det du allerede har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye testing med div kabler, synes jeg reint sølv (99.9%) funker best.

Jeg bruker 4 stk. tråder pr signal kabel (rca) fletter 2 stk. sammen med en drill. Jeg bruker 0,5mm tråder.

Kjøper sølvet hos Nogusra AS. er ca 1100 kr for 120m 0.5mm tråd
    Teflon hylser (PTFE slanger) kjøper jeg hos elfa.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er litt snacks

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er mange muligheter der ute på det store kjøpsmarkedet! Men vil forskjellen fra og lage kabler selv, til og kjøpe ferdige være stor? Selvfølgelig når du lager kabler selv, så kan du jo velge hva slags utstyr du vil benytte i kabelen. Men da vil dette som oftest koste litt penger også. Så lenge man skal gjøre det best mulig og med mange gode komponenter så blir jo det også kanskje like dyrt som og kjøpe en ferdig lagd signalkabel. Er det derfor vært alt arbeidet?
    Henvender meg til dere som har gjort det før, og vet hvordan det skal gjøres. Fordi visst jeg skal gjøre noe sånt, så skal det bli ordentlig gjort på første forsøk!
    Er det noen som kanskje har laget noen gode plantegninger over dette feltet?
    I så fall, hvor kan jeg få tak i det? Det var noen tegninger på Homegrown Audio Co. | pure silver audio cables - Products - Bulk Wire, men er det noen av dere som sitter på noen fler?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste i forhold pris kvalitet må vel bli selvmonterings sett fra Viablue, det er vel min erfaring da.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Beste i forhold pris kvalitet må vel bli selvmonterings sett fra Viablue, det er vel min erfaring da.
    Men er det tidkrevende og sette sammen noen sånne kabler?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke veldig tidkrevende. Det kommer an på hvor utålmodig du er. Og så må du ha en litt kraftig loddebolt, hvis ikke er det lett å ende opp med kalde loddinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elfa

Bruk RG-62 (55-908-15) og Neutrik rca plugger (42-275-00)
    Fåes på Elfa (varenummer i parentes). Disse er å anbefale. High-end signalkabel til under hundrelappen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hepp!

Har ett spørsmål angående RG kabler som analoge signalkabler. Har det noe å bety hvor mye Ohm disse kablene er? Eller kan en velge alle? Det er jo flere som har bedre skjerming og tykkere senterleder enn RG-62..

- Bjørn

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound man

Her er ein side som eg fant for ein stund side, den hjalp meg veldig mye med mine første DIY signal kabler. Her er siden; der er ein video med noen som lager AV kabler; Systm Episode 3 - Making High Quality A/V Cables
    Se gjerne tråden min, har lagt ut mine DIY kabler; http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post790842
    Utstyr til å lage finner du hos Eltek (ELTEK AS) og Elfa (http://www.elfa.se/no/index1.html), her fant iallefall eg det eg brukte

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, impedansen har betydning, bruk den på 93 ohm (55-908-15). Kabelen er mer enn godt nok skjermet. Den koster ikke all verden heller. Kabel og plugger vil havne på litt over kr 100,-

Lover de er verdt forsøket Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •