Polering av svart lakk (høyttalere og elektronikk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Polering av svart lakk (høyttalere og elektronikk)

Jeg har noen komponenter som har litt riper, det er svarte blanke lakkerte stålplater. Er det mulig å polere disse slik at ripene ikke syns like godt?
    Det er ikke noe stort problem men jeg skal muligens kjøpe meg en brukt sak som har ganske mye riper nå, og denne kommer til å stå ganske synlig og da kan det bli litt mere skjemmende
    Er litt usikker på om det jeg skal kjøpe har en finish som kan poleres. Men mitt nåværende utstyr har helt glatt overflate så disse burde det kunne gå an å forbedre litt.

Også lurer jeg på hva man kan bruke til vedlikehold av svartlakkerte flater på høyttalere? Hørt at det er noen som bruker bil-polish? :roll:

Hvis noen har erfaringer eller tips så blir jeg veldig glad :-D

A

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.
    Om det er lakkert med mye klarlakk kan den rubbes og poleres slik at riper blir mindre visende med bil rubbing og polish. Men er de ripe dype vil jeg anbefale å få de pusset og lakkert, eventuelt dra på et bilverksted å kjøpe litt klarlakk og fylle ripene med. Deretter pusses klarlakken ned for så å rubbes og poleres blank igjen. Om du ikke er kyndig til dette vil jeg anbefale å få hjelp av en lakkerer.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene trenger bare å få litt omsorg, ingen skjemmende riper og sånn i dem, men de ser rett og slett litt triste ut med fingermerker og sånn.

Elektronikken har endel riper og disse skulle jeg gjerne ha gjort noe med, men å lakkere dem på nytt er litt i drøyeste laget.

Hva slags polish burde jeg bruke? Og bilpolish tåler vel ganske høy varme? Forsterkerene kan bli ganske varme til tider.
    Jeg har absolutt ingen peiling på bilpolish, noe som kanskje synes godt på stakkars bilen min også ops: Den skal få litt omsorg og kos så fort jula er overstått.

Det var du som lakkerte Dali'ene dine svarte, ikke sant? Meget lekkert resultat.
    Hvor mye tar lakkerere for å gjøre en liten jobb på noen høyttalere egentlig? Jeg gjør selvfølgelig alt forarbeidet selv før levering.
    Skjønte at du kunne ta sånne jobber mot betaling i dali tråden din, men jeg bor i Oslo og det blir litt vel lang avstand :roll:

Jeg har lakkert høyttalerene selv, dette fordi den originale kirsebærfinishen ikke var spes pen. Resultaten med sprayboks ble helt ok, men jeg tenkte å kjøpe meg sprøytepistol og låne kompressor når jeg skal gjøre det samme med gulvstående i samme serie. Alternativt kan jeg jo levere dem til en lakkerer. Det er bare sidepanelene som skal lakkes, ikke hele høyttaleren. Men disse høyttalerene er kjøpt inn for å ha noe å bruke mens junior herjer fra seg i stua, så det er litt begrenset hvor mye jeg kan spandere på dem, kjøpte dem billig og brukt ;-)

A

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilpolish eller wax burde du ha på før det blir vinter og regn siden det gjør at snø og salt fra veier bare glir av bilen ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilpolish av merket Autoglym er vel min favoritt da. Den tåler vel en del varme ja, sorte biler blir veldig varme i solen.
    Det var jeg som lakka mine Helicon 400 ja, du finne vel en tråd om det. Pris på sånt arbei må du nesten bare høre om ved hvert enkelte tilfelle. Kunne vel gjort jobben jeg ja, men bor i Sør Trøndelag, så da måtte du vel tatt en 6-7 timers kjøretur først :-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Bilpolish av merket Autoglym er vel min favoritt da. Den tåler vel en del varme ja, sorte biler blir veldig varme i solen.
    Det var jeg som lakka mine Helicon 400 ja, du finne vel en tråd om det. Pris på sånt arbei må du nesten bare høre om ved hvert enkelte tilfelle. Kunne vel gjort jobben jeg ja, men bor i Sør Trøndelag, så da måtte du vel tatt en 6-7 timers kjøretur først :-D
    Autoglym har jeg hørt om før faktisk, den er vel ganske "hifi" siden det ikke er i bil sammenheng jeg har hørt det

Ja, jeg har lest tråden din og sett resultatet ditt, utrolig bra arbeid og resultatet ble helt sinnsykt fett. Skjønner ikke hvorfor Dali ikke selger de i svart pianolakk :roll:

Det blir litt lang kjøretur tror jeg :lol: Og jeg som ikke har radio i bilen engang.
    Jeg tenkte kanskje du visste sånn ca pris på en slik jobb? Men jeg tror det er litt overkill for mine høyttalere, jeg kjøpte de for at vi skulle ha noe som det ikke var så farlig med i stua når junior begynte å gå, og det blir jo litt dumt hvis jeg skal spandere på en forholdsvis dyr finish som jeg helt sikkert kommer til å bekymre meg for. Tror jeg heller sparer det til senere prosjekter.
    Her er en tråd fra når jeg kjøpte høyttalerene:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...baer-sort.html

Jeg har bare lakka sentern og stativhøyttalerne, de gulvstående er fortsatt på vent, ting tar tid ja!

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sleepy4u
    bilpolish eller wax burde du ha på før det blir vinter og regn siden det gjør at snø og salt fra veier bare glir av bilen ?
    Vinter? Hvilken vinter? Her i Oslo har det vært den beste vinteren jeg kan tenke meg så langt

Joda, jeg skal pleie bilen litt snart, den fortjener det syns jeg..

A

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan du anbefale å behandle (pianolakklakkerte) høyttalere med bilpolish (=voks)? Og hvilket rengjøringsmiddel bør en bruke mot fettflekker, bortsett fra vann & klut?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Men kan du anbefale å behandle (pianolakklakkerte) høyttalere med bilpolish (=voks)? Og hvilket rengjøringsmiddel bør en bruke mot fettflekker, bortsett fra vann & klut?

Kan anbefale å bruke bilpolish til piano lakk ja, for å fjerne fett flekker ville jeg brukt no fint fra vaskerommet eller kjøkkenet, dog ikke av det sterkeste, jiff av en eller anen type da kanskje ? Skulle du vasket de før en pollering ville jeg brukt en silikonfjerner som vi bruker å vaske med før vi lakkerer. Uansett hva du har på IKKE bruk noe med silikon i !!!!!:twisted: det er lakkererns verste fiende.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du har på IKKE bruk noe med silikon i !!!!!:twisted: det er lakkererns verste fiende.
    Det gjelder vel kun hvis det er snakk om å overlate behandle og lakkere og å få feste for ny grunning eller lakk, ellers er vel silikon med på å tette og beskytte lakken fra at noe fester seg til den osv.

Har tidligere jobbet som biloppretter og har hatt litt med grunn arbeid og lakering osv, men det er noen år siden nå. Husker det ble brukt et vaskemiddel som bare gikk under betegnelsen silicon fjerner (Nei jeg tror jeg ikke er løsemiddel skadd, selv om det kanskje kan se sånn ut på noen av postingene mine... ). Er litt i tvil hva dette stoffet egentlig består av, er det isopropanol eller noe, har du navnet på det løse og vaskemiddelet du bruker til dette Leikis ?

Ellers til tådstarter, så er vel det å bruke en egnet rubbing pasta (lakk fornyer) og så vokse og polere en måte å få vekk små skader og få tilbake glansen av lakkede flater.

På noe Hifi utstyr benyttes det en form for eloksering av aluminiums detaljer eller andre former for overflate behandling som ikke egentlig er å regne som maling eller lakk, og da må man være forsiktig så man ikke polerer eller sliper vekk slike meget tynne og lite slitesterke lag.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers til tådstarter, så er vel det å bruke en egnet rubbing pasta (lakk fornyer) og så vokse og polere en måte å få vekk små skader og få tilbake glansen av lakkede flater.

På noe Hifi utstyr benyttes det en form for eloksering av aluminiums detaljer eller andre former for overflate behandling som ikke egentlig er å regne som maling eller lakk, og da må man være forsiktig så man ikke polerer eller sliper vekk slike meget tynne og lite slitesterke lag.
    Hvor får man kjøpt slik 'lakk fornyer'? Det er jo ikke noe skader i de lakkerte flatene på høyttalerene, men de er blitt litt triste i finishen etter mye pelling fra ivrige små barnehender :grin: Har tørka av dem med fuktig klut, men det er ikke spes effektivt og de blir ihvertfall ikke blankere av det..

Og når det gjelder forsterkere og elektronikken så er det kun på de lakkerte stålplatene jeg hadde tenkt til å gjøre noe, med aluminiumen kan jeg nok ikke gjøre noe, men der er det heller ikke noe særlig riper.

Jeg skal se om jeg ikke får kjøpt noe sånn autoglym, hvor lønner det seg å handle slikt? Samme sted som lakk fornyer'n kanskje :roll: hehe

A

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ask4me2] Er litt i tvil hva dette stoffet egentlig består av, er det isopropanol eller noe, har du navnet på det løse og vaskemiddelet du bruker til dette Leikis ?

På det jeg vasker med står det at det inneholder Nafta, Xylen og Toluen. Hva no dette er vet jeg sannelig ikke, men nødvendig er det. Helseskadelig står det også at det er, men det har jeg aldri merket no til, som jeg kan huske da:roll:

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare noen små anmerkinger fra meg, vil ikke anbefale og vaske bort fettmerker etc med silikon fjerner, den er ganske sterk, bruk bare litt såpevann (feks zalo). Elektronikk som er ripete er noe verre, da det kan være flere typer overflatebehandling, er platene eloksert vil ikke en rubbing gjøre noe nytte, tror jeg da ville ha brukt en svart voks, er de lakkerte, kan du gå på med rubbing for deretter og legge på en voks, men er det riper helt ned på bart metall har dette liten nytte, da må du på med farge.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Bare noen små anmerkinger fra meg, vil ikke anbefale og vaske bort fettmerker etc med silikon fjerner, den er ganske sterk, bruk bare litt såpevann (feks zalo). Elektronikk som er ripete er noe verre, da det kan være flere typer overflatebehandling, er platene eloksert vil ikke en rubbing gjøre noe nytte, tror jeg da ville ha brukt en svart voks, er de lakkerte, kan du gå på med rubbing for deretter og legge på en voks, men er det riper helt ned på bart metall har dette liten nytte, da må du på med farge.
    Det er lakkerte stålplater jeg tenkte på å gjøre noe med ja. Og noen av ripene går helt gjennom lakken ja :cry:
    Svart voks høres smart ut, det vil jo kunne dekke over de dypeste ripene bra. Er dette også bilprodukter?

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På det jeg vasker med står det at det inneholder Nafta, Xylen og Toluen. Hva no dette er vet jeg sannelig ikke, men nødvendig er det. Helseskadelig står det også at det er, men det har jeg aldri merket no til, som jeg kan huske da:roll:
    Takk for svar Lekis

At silicon fjerner og andre kjemiske middler man typisk bruker i biloppretter og lakerings sammenheng er helseskadelige, det fikk jeg en liten indikasjon på en sommerdag de vi hadde den ene porten oppe for å lufte ut verkstedet, og en liten kjøttmeis fløy ca 10m inn i lokalet mistet høyde og stupbombet ned i gulvet og tok kvelden....

Når det gjelder spørsmålet til are_e om Hvor får man kjøpt slik 'lakk fornyer'?, så er vel svaret mitt at på de fleste bilrekvisitta eller forsåvidt også til båt osv er det forskjellige slike rubbing pastaer å få kjøpt. Slike slipemiddler må imiddlertid brukes med forsiktighet så man ikke sliper for dypt og lager seg noen nye problemer.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •