Magnetforsterkning?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Magnetforsterkning?!

Heisan! veit ikke heelt om det er her den passer best inn men, jeg kjører på!

Driver å lurer noe veldig på detter med magnetforsterkning. Altså at man setter på en magnet til på elementet. Ser at eltek selger slike, og det koster jo ikke alverden å har litt lyst til å prøve det ut..
    Også før jeg eventuelt kjøper noe, så vil jeg ha noen innspill på hva dere andre tror om detter her. Er det noen andre her som har prød det her?
    Åsså er det jo noe jeg lurer på med detter her, blandt annet om elementet kan ta noen skade av dette, og ikke minst hvor mye mer effekt man kan få.
    For det hadde jo ikke gjort noe om det ble litt mere bass ut av elementet mitt.
    Elementet vi prater om en Vifa P21WO-39-08 som jeg bruker i en hjemmesnekkra 3veis konstruksjon.

Hva tror dere om detter her?

Nilsen.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du øker sensitiviteten på elementet men får lavere Qt(?)... Jeg tror det betyr at den ikke vil gå fullt så dypt, men spille "lettere"

Ref:C17mk4 -har en litt vag forklaring litt ned på siden.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, høres jo ikke fult så gæli det.
    Tror heller ikke det med at den vil spille mindre dyp bass vil ta noe skade heller, grunnet at jeg utnytter ikke den lyden noe særlig godt. Men litt mån jo ha..
    Lurer på om jeg skal svinge innom der i dag å plukke med meg noen sånne..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel magnet feltet i et godt konstruert høytaler element plassert sånn at talespolen får gode arbeidsforhold, og jobber mest mulig lineært innenfor slaglengden osv. Er derfor ikke så sikker på at det å montere en ekstra magnet på enden av original oppsettet nødvendigvis er så gunstig. Man forsterker nokk magnetfeltet forandrer på de elektromotoriske egenskapene osv, men spørsmålet er vel også hvor man forsterker det, og om man eventuellt flytter det litt sånn at talespolen ikke får like gode betingelser som før.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var som du sa Ask4me2, var innom eltek i dag. De sa mye av det som du sier her. Og vist jeg så satt på en sånn magnet så ville jeg få boostinga lissom i midbass området, var ikke akuratt der jeg kunne ha tenkt meg å boosta liksom..
    Så jeg kjøpte heller 3 meter med signalkabel. Prata nesten borti mot en time om detter her med han Øyvind. Og hadde jeg hatt et element med en mye mindre magnet, så ville det nok ha hjulpet mye mer i det området jeg kunne tenkt meg. Pluss at vektfordelinga ville ikke blitt helt bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler er konstruert slik at polstykket er mettet. Det er fordi man ikke vil at magnetfeltet som settes opp av svingspolen skal modulere dette feltet. Å øke mangetstyrken vil ikke alene øke feltet i polstykket, da dette allerede er i mettning. Det vil imidlertid øke marginen slik at svingspolen kan sette opp enda kraftigere felt, men det er skjelden noe problem da det allerede er god margin.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •