sub ? filter eller ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sub ? filter eller ?

lager en sub på skolen 12* 300w rms 1200w max 4ohm 18-150Hz lukket 28liter
    skal koble den på vanli suround forsterker 6x210w

trenger jeg noe i selve kassen filter eller noe styr ? forsterker spytter ut 20-25000 Hz

takker for svar...

(ps' elementet gjor meg blakk )

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke forsterker er det snakk om?

Vanlige surround forsterkere har ikke effektdel til sub. Men en pre/sub-out som du kan koble til en egen sub-forsterker. Dette kan være en hvilkensomhelst effektforsterker eller en egen subforsterker som f.eks Hypex eller Keiga.

Tar du da signalet fra pre-out for hovedkanalene trenger du et aktivt filter enten i subforsterker eller før effektforsterker.

Tar du signalet fra sub-out så trenger du bare en effektforsterker, men en egen subforsterker har flere justerings muligheter.

Har du tenkt å ta signalt fra terminalene til fronthøyttalerene trenge du et passivt filter, ELTEK AS har bl.a noen ferdige typer. Er dette planen så blir det nok litt skjeivt fordeling av last hvis du bare har en sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal bruke den til femkanals filmavspilling (dvd) så har jo dvd spilleren din en egen subwoofer utgang. hvis du bruker den ene kanalen på forsterkeren til å forsterke dette subwoofersignalet, så trenger du i prinsippet ikke noe delefilter. hvis du derimot skal spille musikk i stereo må du ha et delefilter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehm ?
    forsterker eller reciver? heter Eltax AVR-900 billi ting fra komplett
    Komplett.no - Eltax AVR-900 Receiver, Sølv, DTS-ES, Dolby Digital EX, 6x210 Watt, 4 ohm

sub skal bli koblet direkte til forsterker men viss jeg trenger filter.... finnes det "filter" som kan kobles på ledninga ? fra forsterker - sub eller er filter en intern sub only ting ??

takk for det raske svaret jozho

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den eltaxen har du mulighet til å kjøre slik som sigvald sier, men da må du ha sub-ut allerede fra DVD spilleren.

Har du ikke det må du tappe lyd fra den ene front høyttaleren, da trenge du f.eks subhøypass og lavpass filteret til eltek: http://www.mamut.com/controls/shop/s...bgid=63&gid=62

Men dette er ikke noe god løsning, det beste på alle måter utenom økonomisk er å kjøpe en egen subforsterker:
    http://www.mamut.com/controls/shop/s...id=141&gid=139

Hvilket element er det du lager sub av?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    hvis du skal bruke den til femkanals filmavspilling (dvd) så har jo dvd spilleren din en egen subwoofer utgang. hvis du bruker den ene kanalen på forsterkeren til å forsterke dette subwoofersignalet, så trenger du i prinsippet ikke noe delefilter. hvis du derimot skal spille musikk i stereo må du ha et delefilter

k jeg bruker forsterker på pc'n hvor jeg har et ekstern lyd kort 6.1 med instillinger på suround (creative audio sound blaster external 2,0) men jeg har bare 2 front høyttalere atm ...

tror det lyd korte teller som en "dvd spiller output" ??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    På den eltaxen har du mulighet til å kjøre slik som sigvald sier, men da må du ha sub-ut allerede fra DVD spilleren.

Har du ikke det må du tappe lyd fra den ene front høyttaleren, da trenge du f.eks subhøypass og lavpass filteret til eltek: http://www.mamut.com/controls/shop/s...bgid=63&gid=62

Men dette er ikke noe god løsning, det beste på alle måter utenom økonomisk er å kjøpe en egen subforsterker:
    http://www.mamut.com/controls/shop/s...id=141&gid=139

Hvilket element er det du lager sub av?
    dette er en bil sub element...
    http://www.infinity-audio.it/caraudio/product.asp?ProdId='KAPPA120.3se%2F230'&type=&Ser= KAP&Cat=SUB&language=ENGLISH

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet om et filter som kan kobles på ledninga som går fra forsterker/sub ?? (eksternt filter? )

forsterker er på 210watt trenger bare filter for sub.....

tilfeldig et filter elr noe er for dyrt, blir sub ødelagt når jeg spiller musikk/film uten filter ??? (konsekvenser)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dele på 100 hz elns?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uhm har ikke så mye peiling på filter....
    sub er 18-150hz og forsterker spytter ut 20-25000hz

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En spole på ca 12mH vil vel funke ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kødder du med meg ? jeg har ikke peiling på filter jeg er bare ca flink til og splitte kappe planker (mdf)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om 4ohm element her Glennooo så spolen måtte bli 6mH, men dette er uansett en ganske "shabby" løsning. Kobler du den parallellt med den ene fronten må også fronthøyttalerene få et høypass filter. Og hvis du da kjører 2.ordens på begge to på koster et slikt filter fort 400kr.

Jeg ville heller sett meg om etter en brukt forsterker og koblet denne til sub-uten. Kanskje far eller onkel har en gammel forsterker på loftet som kan brukes? Da kan du i det minste regulere nivået på den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva kan gå galt uten filter ?

du sier (tror jeg) at suben trenger egen "volum" knapp ?? vis det er tingen så er det såreenkelt på pc'n og lydkortet kan jeg stille volum på alle 6høyttalere hver for seg..... ( litt på sub hz må sjekke litt i morra )

tror faktisk jeg ikke har rå til noe som helst i denne fram tid akkurat kjøpt utstyr til 7k ,- (bor på hybel)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg har det "store" bildet her nå.

Du skal ta singal fra PC og sende til recieveren for å få lyd?

Da har du sikkert flusst med minijack utganger på det lydkortet. Kjøp inn noen Clas Ohlson - Tilslutningskabel 3,5 Audio - Videokabler handle bestill postordre og så kobler du front høyre og venstre fra lydkort til reciever. Og så tar du å kobler sub-kanalen til en vilkårlig ledig kanal på recieveren.

Hvis du kan stille kanaler på "Large" eller "Small" MÅ den kanalen som brukes til sub stå på "Large" ellers "spytter" ikke forsterkern ut de laveste frekvensene.

Billigere enn dette får du det nok ikke... og da bør du i det minste få litt lyd i bilsubben din.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Lurer på om jeg har det "store" bildet her nå.

Du skal ta singal fra PC og sende til recieveren for å få lyd?

Da har du sikkert flusst med minijack utganger på det lydkortet. Kjøp inn noen Clas Ohlson - Tilslutningskabel 3,5 Audio - Videokabler handle bestill postordre og så kobler du front høyre og venstre fra lydkort til reciever. Og så tar du å kobler sub-kanalen til en vilkårlig ledig kanal på recieveren.

Hvis du kan stille kanaler på "Large" eller "Small" MÅ den kanalen som brukes til sub stå på "Large" ellers "spytter" ikke forsterkern ut de laveste frekvensene.

Billigere enn dette får du det nok ikke... og da bør du i det minste få litt lyd i bilsubben din.
    spot on lyd korte har utganger til alle høyttalere.... men sub og center er i same plugg da...
    på forsterker er det eget uttak for center og sub osv ( og hver for seg in )

så tenker det går bra ? men hva kan gå galt viss dette ikke funker hva vill sub gjøre ? A: gå i lufta? B: hørest fu*a ut?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den "sub ut" greiene du har på forsterkeren, er dette høyttaler terminaler eller er det en slik ?

Tingen er at jeg tror ikke det er høyttaler terminaler, og da må du ta den ut fra "sub-ut" på lydkorter (du får prøve deg frem om sub kommer i den røde eller hvite) for så å ta den i på f.eks "center-inn" på forsterkeren. Da kobler du suben din til høyttaler terminalene som er merket med center.

Det er nok ikke så mye som kan gå gale hvis du kobler riktig. Det eneste er at forsterkeren din muligen vil slite litt med å levere det som skal til av strøm når du drar på litt. I verstefall skrur den seg av da... i aller verste fall så brenner den opp men det er lite trolig? Har du mange spoler på det elementet ditt? Koble det slik at forsterkeren ser "4ohm", helst 8.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på sub/center inn på forsterker er delt ( det vill si at den røde er sub den "grønne" er center (står på forsterker ))

så sub er en kontakt for seg selv i forsterker, og mit lykort joiner sub og center i en og samme cabel ( ikke direkte samme men heng samen) alt går på 4ohm bare 2x front høyttalere med doble 10* er på 4-8ohm eltax det og

håper det funker takker for svarzzz
    (sub tror jeg tar et parr uker og lage ferdig skal fineres, og mye stuff lærer vil fortelle om(har ikke peiling han da men tekniken for og sette samen og finere er VIKTIG for han ))

"sleepy4u"

"btw: av forum funker som en support kanal"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du kjpør en slik kabel som er beskrevet lenger oppe her, så finner du ut om det er den hvite eller den røde som har sub signalet. så tar du den å kobler den i en ledig kanal på forsterkeren, og tar en høyttalerkabel fra utgangen til denne kanalen til bil subben din. prøv så å se en film på pcen, med lydkort og mediespiller innstilt på "6 høyttalere". DA VIL DU NOK FÅ RETT LYD I SUBBEN DIN

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    når du kjpør en slik kabel som er beskrevet lenger oppe her, så finner du ut om det er den hvite eller den røde som har sub signalet. så tar du den å kobler den i en ledig kanal på forsterkeren, og tar en høyttalerkabel fra utgangen til denne kanalen til bil subben din. prøv så å se en film på pcen, med lydkort og mediespiller innstilt på "6 høyttalere". DA VIL DU NOK FÅ RETT LYD I SUBBEN DIN
    hmm trenger ikke å vere en tilfeldig ledig kanal på forsterker
    forsterker har nemli egen in/ut sub... .

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •