HP-filter til DIY-sub'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HP-filter til DIY-sub'er

Siden jeg nå engang holder på med et LLT sub-prosjekt som skal gå ned i "kjelleren", dukker spørsmålet opp om jeg skal bruke en form for HP-filter for å beskytte elementet, eller ikke. "Cone excursion" går jo "i taket" litt under tuning-frekvensen (blå kurve under @700w). Den gule kurven er med et HP-filter.

Den røde streken er Xmax for TC-2000 SVC 15 (28mm). Jeg er ingen guru og lærte først nylig at selv om det kan være langt fra Xmax til Xmech (elementet fysisk bunner), er elementet i praksisk ute av kontroll hvis man beveger seg utover Xmax. Derfor den røde streken på Xmax og ikke på Xmech, men dette visste vel alle (unntatt meg ).

Sub'en jeg holder på med er tunet ganske lavt (15.3Hz) så det er ikke før ved 13Hz at det begynner å bli fare på ferde, og det er stor uenighet på avsforum om det i det hele tatt er noen vits i HP-filter for LLT-sub'er ved normal bruk (dvs. ikke testtoner ned mot ensiffers Hz) og med "normale" forsterkere (som f.eks. en EP2500).

Vel, jeg er litt mer av den usikre typen og har i alle fall tenkt å vurdere et HP-filter, og det er her DERE kommer inn...

Hva er det dere sub-DIY'ere gjør i denne sammenheng? Så vidt jeg har skjønt er det i alle fall tre muligheter:

- Lage et passivt HP-filter
    - Lage et aktivt HP-filter
    - Modifisere forsterkerens innebygde HP-filter til å passe ditt bruk (i mitt tilfelle en Behringer EP2500)
    - Kjøpe et ferdig HP-filter (stillbart mellom 10 og 20 Hz) som ikke koster over 1000,- (hvis det hadde eksistert da...;-))

Hva har Du gjort, eller hva vil DU anbefale?

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Siden jeg nå engang holder på med et LLT sub-prosjekt som skal gå ned i "kjelleren", dukker spørsmålet opp om jeg skal bruke en form for HP-filter for å beskytte elementet, eller ikke. "Cone excursion" går jo "i taket" litt under tuning-frekvensen (blå kurve under @700w). Den gule kurven er med et HP-filter.

Den røde streken er Xmax for TC-2000 SVC 15 (28mm). Jeg er ingen guru og lærte først nylig at selv om det kan være langt fra Xmax til Xmech (elementet fysisk bunner), er elementet i praksisk ute av kontroll hvis man beveger seg utover Xmax. Derfor den røde streken på Xmax og ikke på Xmech, men dette visste vel alle (unntatt meg ).

Sub'en jeg holder på med er tunet ganske lavt (15.3Hz) så det er ikke før ved 13Hz at det begynner å bli fare på ferde, og det er stor uenighet på avsforum om det i det hele tatt er noen vits i HP-filter for LLT-sub'er ved normal bruk (dvs. ikke testtoner ned mot ensiffers Hz) og med "normale" forsterkere (som f.eks. en EP2500).

Vel, jeg er litt mer av den usikre typen og har i alle fall tenkt å vurdere et HP-filter, og det er her DERE kommer inn...

Hva er det dere sub-DIY'ere gjør i denne sammenheng? Så vidt jeg har skjønt er det i alle fall tre muligheter:

- Lage et passivt HP-filter
    - Lage et aktivt HP-filter
    - Modifisere forsterkerens innebygde HP-filter til å passe ditt bruk (i mitt tilfelle en Behringer EP2500)
    - Kjøpe et ferdig HP-filter (stillbart mellom 10 og 20 Hz) som ikke koster over 1000,- (hvis det hadde eksistert da...;-))

Hva har Du gjort, eller hva vil DU anbefale?
    Jeg kjøper DCX2496 og DEQ2496
    Elementene bunner "lett" under 15 Hz.
    Passivt filter trenger du ikke tenke på engang pga. størrelsen på komponentene. $400 i kondensatorer og $200 i spoler for et 2. ordens 15 Hz HP-filter...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Jeg kjøper DCX2496 og DEQ2496
    Har tenkt å kjøpe noe lignende selv, men disse har vel ingen innstillinger under 20 Hz?

Elementene bunner "lett" under 15 Hz.
    Fordi du ikke bruker HP, eller hva mener du?

Passivt filter trenger du ikke tenke på engang pga. størrelsen på komponentene. $400 i kondensatorer og $200 i spoler for et 2. ordens 15 Hz HP-filter...
    Det var da voldsomme summer!!! Koster det virkelig såpass for komponentene til et passivt linje-nivå filter? Er det den svært lave delefrekvensen som gjør dette?

---

Spørs om jeg ender opp med å gi blanke i hele delefilteret - er jo det enkleste (og i følge en dagligvarekjede, det beste).

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et spm om slaglengden din; elementet har jo slaglengde på 28mm èn vei, altså 56mm peak-peak.På hvilken måte angir det dataprogrammet ditt slaglengden?
    Hvis det oppgir peak-peak, har du jo kun kommet halvveis på det diagrammet ditt..

(Regner med at du har full kontroll, men slike ting er fort gjort å overse...) ;-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er pga delefrekvensen at passive komponenter blir så store, og dyre. Og de stjeler en god del effekt også, og ødelegger dempningsfaktoren til forsterkeren (mener jeg?)

Aktiv filtrering er vel eneste alternativ, men tror ikke du har bruk for det med så lav tuningsfrekvens.

De behringer-sakene kan du vel velge den frekvensen du vil på, og ved å bruke et par bånd til frekvenser under tuningfrekvensen, kan du dempe de frekvensene mye.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Bare et spm om slaglengden din; elementet har jo slaglengde på 28mm èn vei, altså 56mm peak-peak.På hvilken måte angir det dataprogrammet ditt slaglengden?
    Hvis det oppgir peak-peak, har du jo kun kommet halvveis på det diagrammet ditt..

(Regner med at du har full kontroll, men slike ting er fort gjort å overse...) ;-)
    Full kontroll? En liten overdrivelse, men jeg lærer jo stadig...

Tja, vet sannelig ikke om WinISDPro regner med peak-to-peak, men jeg antar det, siden det er standarden. At noen høyttalerprodusenter kan jukse, derimot, er jo en annen sak...

Jeg sjekket nå. Du kan velge, men på mitt diagram er det peak (altså ikke peak-to-peak).

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, du har full kontroll.

Hvilke lydtrykkskurver får du frem ved den slaglengden? Nysgjerrig..

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    g-h laget en lignende tråd for sin SB12-replica, men den får problemer tidligere enn ditt element.
    Tror han endte opp med å betille en av disse Sub-Sonic Filters men de har ikke noen under 20Hz, dessverre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    g-h laget en lignende tråd for sin SB12-replica, men den får problemer tidligere enn ditt element.
    Tror han endte opp med å betille en av disse Sub-Sonic Filters men de har ikke noen under 20Hz, dessverre.
    Ja, da er vi jo like langt :-(

Det er litt besynderlig at det ikke (er noen som har oppdaget at det) er et marked for slikt...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å kjøpe noe lignende selv, men disse har vel ingen innstillinger under 20 Hz?

Fordi du ikke bruker HP, eller hva mener du?

Det var da voldsomme summer!!! Koster det virkelig såpass for komponentene til et passivt linje-nivå filter? Er det den svært lave delefrekvensen som gjør dette?

---

Spørs om jeg ender opp med å gi blanke i hele delefilteret - er jo det enkleste (og i følge en dagligvarekjede, det beste).
    Du har et poeng...
    Jeg skal alltids klare meg med et 1. ordens høypassfilter på 20 Hz, men du vil vel kanskje ha det litt lenger nede.

Et alternativ er kanskje software om du bruker PC som kilde
    Har funnet en EQ som funker ned til 16 Hz.
    Dette funker faktisk, skal bruke en slik løsning i bilen. Dog ikke med like lav frekvens...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er pga delefrekvensen at passive komponenter blir så store, og dyre. Og de stjeler en god del effekt også, og ødelegger dempningsfaktoren til forsterkeren (mener jeg?)
    Jasså, da lærte jeg virkelig noe nytt i dag. Bra!

Aktiv filtrering er vel eneste alternativ, men tror ikke du har bruk for det med så lav tuningsfrekvens.
    Nei, tror vel egentlig ikke det, med mindre noen tullinger skal teste den og drar på med noen subsoniske sinustoner på full mugge...

De behringer-sakene kan du vel velge den frekvensen du vil på, og ved å bruke et par bånd til frekvenser under tuningfrekvensen, kan du dempe de frekvensene mye.
    Det hadde jo vært helt strålende å få gjort dette i det digitale domenet, men jeg er ganske sikker på at Behringer-produktene ikke "skjønner" frekvenser under 20 Hz.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger nok kanskje ikke filter med mindre du skal ha maks trykk når du ser på film.
    Nå når jeg har to av fire subber inne bør jeg egentlig skru ned gain'en litt for å ikke ha altfor mye bass, så da er det jo mindre sansynlighet for at elementene vil bunne ved ekstrem dypbass.
    Det er faktisk en del filmer som har ganske bra nivå på frekvenser mellom 5 og 20 Hz...
    Musikk er vel så å si aldri under 20 Hz.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, du har full kontroll.

Hvilke lydtrykkskurver får du frem ved den slaglengden? Nysgjerrig..
    Tja, dette er det WinISD 0.44 (ikke Pro) kommer fram til @800W, men jeg tror ikke du bør tolke dette som mer enn en indikasjon...

...men med 2 stk slike og rom-forsterkning blir det sikkert greit nok (for meg i alle fall)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger nok kanskje ikke filter med mindre du skal ha maks trykk når du ser på film.
    Nå når jeg har to av fire subber inne bør jeg egentlig skru ned gain'en litt for å ikke ha altfor mye bass, så da er det jo mindre sansynlighet for at elementene vil bunne ved ekstrem dypbass.
    Det er faktisk en del filmer som har ganske bra nivå på frekvenser mellom 5 og 20 Hz...
    Musikk er vel så å si aldri under 20 Hz.
    I følge ryktene, så er det faktisk ingen som har klart å bunne elementene enda i sub'er med samme design som det jeg følger ved filmlytting, visstnok uansett nivå.

Så vidt jeg har skjønt så er en av grunnene til dette, at selv om det er informasjon i sub 15Hz-området, så er det også "alltid" (dette er altså for film/musikk og IKKE test-toner) mye informasjon oppover i frekvens. Dermed har ikke forsterkeren "full pupp" å by på på de aller laveste frekvensene og faren for bunning er minimal.

Jeg vet ikke om dette var forståelig (eller om jeg selv har forstått det helt...)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge ryktene, så er det faktisk ingen som har klart å bunne elementene enda i sub'er med samme design som det jeg følger ved filmlytting, visstnok uansett nivå.

Så vidt jeg har skjønt så er en av grunnene til dette, at selv om det er informasjon i sub 15Hz-området, så er det også "alltid" (dette er altså for film/musikk og IKKE test-toner) mye informasjon oppover i frekvens. Dermed har ikke forsterkeren "full pupp" å by på på de aller laveste frekvensene og faren for bunning er minimal.

Jeg vet ikke om dette var forståelig (eller om jeg selv har forstått det helt...)
    Skjønner hva du mener
    Mine forsterkere har nok full kontroll uansett hva som skjer...
    2500W og 3000 i dempefaktor. Men så koster de også 5-6 ganger mer enn EP2500.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •