Forslag til sonosub høyttaler-trekk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til sonosub høyttaler-trekk?

Er det noen som har forslag til hva jeg skal trekke mine sonosubs med når jeg en gang blir ferdig?

Fra før har jeg prøvd slike fra Biltema, men de har en tendens til å suge til seg (og beholde) alt mulig rusk. Dessuten er de for små... Jeg trenger et stoff på minst 150x165.

Jeg kunne tenke meg et helt matt svart stoff (som er litt glattere/lettere å rengjøre enn Biltema-stoffet).

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sy en pølse av høyttalerfronttrekk og tre over hele? Dette er så elastisk at det burde ikke være noe problem å få det stramt og fint. Hvis du fra før har malt de svarte, vil vel det bli en ikkesåværst finish?

Også kan du jo prøve på en pianolakkfinish på topp/bunndetaljer. Selv om man da kanskje kopierer Mirage-designet vel mye? ;-)

Edit: Det GAMLE Mirage-designet kanskje? Sånn som OM-6 og de..

Edit 2: Spennende prosjekt, de der Sono-rørene dine! Blir morsomt å få rapport på hvordan de spiller! Kanskje jeg får ånden over meg, og gir bort Phobos'ene mine, til fordel for noe slikt? Men tror at hvis jeg hadde bygd de, hadde jeg på et eller annet vis brukt høyttalerfronttrekk for å "tette" refleksrørene som står rett opp! Vet aldri hva som plutselig kan finne på å havne nedi der, iallefall hvis unger finnes i nærheten... :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Hva med å sy en pølse av høyttalerfronttrekk og tre over hele? Dette er så elastisk at det burde ikke være noe problem å få det stramt og fint. Hvis du fra før har malt de svarte, vil vel det bli en ikkesåværst finish?
    En tre-nedover-pølse er slett ikke noe dårlig forslag! Må bare få noen til å sy dem. Kjærringa er på krigsstien i utgangspunktet på grunn av størrelsen/antallet på rørene, så jeg vet ikke om jeg tør å spørre henne ;-) Om de er halv-gjennomsiktige er ikke så farlig, for jeg kan, som du sier, male rørene svarte. Jeg må uansett male dem på ett vis, for de er ikke voksede og takler nok ikke fukt/vann så veldig godt slik som de er nå...

Også kan du jo prøve på en pianolakkfinish på topp/bunndetaljer. Selv om man da kanskje kopierer Mirage-designet vel mye? ;-)
    Miragene er kjempestilige og jeg er IKKE redd for å kopiere dem, men jeg har bestemt meg for å unngå blanke overflater i lerret-høyde for å redusere skjenerende refleksjoner under filmtitting. Derfor kommer jeg til bruke en 30mm furu hobbyplate som er mørk, mørk-beiset på toppen.

Edit 2: Spennende prosjekt, de der Sono-rørene dine! Blir morsomt å få rapport på hvordan de spiller! Kanskje jeg får ånden over meg, og gir bort Phobos'ene mine, til fordel for noe slikt? Men tror at hvis jeg hadde bygd de, hadde jeg på et eller annet vis brukt høyttalerfronttrekk for å "tette" refleksrørene som står rett opp! Vet aldri hva som plutselig kan finne på å havne nedi der, iallefall hvis unger finnes i nærheten... :-)
    Det er nok av unger i huset, ja. De er vel en av grunnene til at ting går litt sakte her i gården. Høyttaleren blir jo på omtrent 170 cm, så jeg håper inderlig har har oppdratt dem til ikke å putte ting i bassrefleksrøret til de blir store nok til å nå opp...

Men når det er sagt, så bekymrer det meg litt, dette med topp-åpningen. Det går an å bruke en høyttalergrill, men jeg synes det ser så vederstyggelig stygt ut...

Jeg er åpen for forslag her... tenk dere en mørkbeiset topp-plate (hvor trestrukturen synes, med et avrundet bassreflekshull), og kom med forslag til hvordan man på en pen måte kan hindre ting i å dette ned...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om du lager en ekstra topplate som settes på avstandsstykker, på samme måte som i bunn? Den blir jo litt høyere da, men da kan jo kona sette ting oppå, f.eks en plante som slynger seg nedover :-D (må vel i så fall festes med bluetac eller likn.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva om du lager en ekstra topplate som settes på avstandsstykker, på samme måte som i bunn? Den blir jo litt høyere da, men da kan jo kona sette ting oppå, f.eks en plante som slynger seg nedover :-D (må vel i så fall festes med bluetac eller likn.)
    Ingen dum ide dette heller (bortsett fra det med slyngplante (som må vannes ...:shock). Det finnes noen slike sonosubs rundt omkring. Med lange nok skruer er det jo fult mulig å sette på en slik i etterkant også, hvis behovet skulle melde seg.

Mulig at jeg prøver med en hobbyplate i normal (19mm ?) tykkelse og med en del mindre Ø en topp-platen. Den kan jo beises i samme farge som hovedplaten, så det kan jo bli seende ganske pent ut.

--

Problemet med denne løsningen er selvsagt at man må ha relativt god avstand mellom platene, så en slik plate beskytter vel egentlig bare for fremmedobjekter som kommer rimelig rett ovenfra. Hender på små mennesker (som når jeg får tenkt litt etter, egentlig er vanvittig flinke til å hente fram ting å klatre opp på) kommer veldig lett til fra siden... ;-)

Men, jeg får vel bare sørge for at det ikke er (lett) flyttbare objekter i kinoen

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være en ide å lage et "gitter" midt inne i kassen, slik at elementet ikke blir skadet desom noe om formodning skulle falle nedi. dersom du lager den som en hov (fall mot midten) kan du jo støvsuge opp eventuelle biler, skruer, etc...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Kan det være en ide å lage et "gitter" midt inne i kassen, slik at elementet ikke blir skadet desom noe om formodning skulle falle nedi. dersom du lager den som en hov (fall mot midten) kan du jo støvsuge opp eventuelle biler, skruer, etc...
    Heller ikke dette er noen dum ide, Pål! Får jeg bare noe slikt til å sitte, kommer forslaget ditt ganske høyt opp på listen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, bunnplaten din har vel ca 10 cm klaring (i flg. tegningen), så det må da hvertfall holde med de samme 10 cm. Og med en høyde på 170 cm så må jo ungene klatre opp. Med et lokk over hindrer du hvertfall at de bruker den som basketkurv. Første pri må være og ikke ha gardintrappen lett tilgjengelig.

Det med slyngplanten var vel mest en spøk, planter og høyttalere er jo uforenelig uansett. Men det er jo mye fint i plast nå for tiden...

Men jeg er utrolig spent på hvordan dette blir, de tallene Elemental kommer med er jo ganske friske.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Heller ikke dette er noen dum ide, Pål! Får jeg bare noe slikt til å sitte, kommer forslaget ditt ganske høyt opp på listen.
    Lag en ring av feks 10mm finerplate, og lim fast 4 klosser til å skru denne fast i. tre fluenetting etc rundt ringen og stift/lim den fast
    skru deretter den ferdige ringen fast i de 4 fastlimte klossene.
    Vil tippe at en damestrømpebukse kan gjøre susen... denne kan du jo strekke mye... klipp av beina, og lag en knute på dem, så får du en ferdig "HOV" med 2 "poser" (dersom Erna Solberg kan bruke strømpebukse, så får du nok strømpebukser som passer denne størrelsen... Ø50mm)

PÅL ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag en ring av feks 10mm finerplate, og lim fast 4 klosser til å skru denne fast i. tre fluenetting etc rundt ringen og stift/lim den fast
    skru deretter den ferdige ringen fast i de 4 fastlimte klossene.
    Vil tippe at en damestrømpebukse kan gjøre susen... denne kan du jo strekke mye... klipp av beina, og lag en knute på dem, så får du en ferdig "HOV" med 2 "poser" (dersom Erna Solberg kan bruke strømpebukse, så får du nok strømpebukser som passer denne størrelsen... Ø50mm)

PÅL ;-)

Jeg kan jo alltids lage en greie som henger i enden av PVC-røret også...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Overflate behandling av kasse

Man kan jo tenke seg og tapetsere den med en enkel tapet og male den.
    Ingen spesiel struktur, men nok til å lage en fin overflate.
    man kan få en rull med slik overmalbar tapet for en billig penge på OBS.
    Og dersom du er riktig heldig så har de en restekasse med en utgående modell, som du nesten får gratis.:-D

Og dersom du skulle være litt snill med kjærringa, så tapetserer du den i samme tapet som stua... (en siste løsning dersom ingen andre løsninger blir godtatt?)

PÅL

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å feste strømpebuksa i toppen av røret? Med litt solid strømpebukse skal det skikkelige rampestreker til før det havner noe nedi subben og man kan sjekke om strømpa er hel før man begynner å bruke vidunderet. Med svart strømpebukse behøver det ikke å se ille ut heller. Høyttalergittervarianten så teit ut

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hva med å feste strømpebuksa i toppen av røret? Med litt solid strømpebukse skal det skikkelige rampestreker til før det havner noe nedi subben og man kan sjekke om strømpa er hel før man begynner å bruke vidunderet. Med svart strømpebukse behøver det ikke å se ille ut heller.
    Nok et bra forslag! Eneste er at jeg er litt usikker på hvordan de akustiske egenskapene blir påvirket av å "tette" igjen røret på det smaleste på denne måten? Men det finnes jo strømper med forskjellig maskestørrelse. Dette har vel litt å si, tipper jeg. Og jo høyere opp i røret man stopper skrotet, jo lettere er det å få ut igjen...

Er det på grunn av Erna-navnet alle disse strømpebukse-forslagene dukker opp? Nå har jeg fått visse bilder inni hodet mitt som jeg gjerne skulle ha vært foruten, men jeg har vel bare meg selv å takke...

Høyttalergittervarianten så teit ut
    Ja, ikke sant? Tenk å ødelegge en så fin høyttaler med noe sånt! Jeg kan bare ikke ha noe slikt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo tenke seg og tapetsere den med en enkel tapet og male den.
    Ingen spesiel struktur, men nok til å lage en fin overflate.
    man kan få en rull med slik overmalbar tapet for en billig penge på OBS.
    Og dersom du er riktig heldig så har de en restekasse med en utgående modell, som du nesten får gratis.:-D

Og dersom du skulle være litt snill med kjærringa, så tapetserer du den i samme tapet som stua... (en siste løsning dersom ingen andre løsninger blir godtatt?)

PÅL
    Når det gjelder utseendet på sub'en er jeg diktator.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å feste strømpebuksa i toppen av røret? Med litt solid strømpebukse skal det skikkelige rampestreker til før det havner noe nedi subben og man kan sjekke om strømpa er hel før man begynner å bruke vidunderet. Med svart strømpebukse behøver det ikke å se ille ut heller. Høyttalergittervarianten så teit ut
    Jag tror man skal tenke på de luftmengdene som opptrer i røret. Jeg aner en viss fare for å få suseluder dersom man setter "filteret" oppe i røret. :shock:

Jeg har nok mest tro på å sette det nede i kassen slik at man får et stort areal å fordele luften på.

Dette kan du jo enkelt teste på ERNA 1, 2 eller 3 for å se om det blir suselyder. Dersom det blir lyder på disse, så ser jeg ikk ebort i fra at det blir det på Erna 4, selv om den har en større diameter på røret.

PÅL

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tror man skal tenke på de luftmengdene som opptrer i røret. Jeg aner en viss fare for å få suseluder dersom man setter "filteret" oppe i røret. :shock:

Jeg har nok mest tro på å sette det nede i kassen slik at man får et stort areal å fordele luften på.

Dette kan du jo enkelt teste på ERNA 1, 2 eller 3 for å se om det blir suselyder. Dersom det blir lyder på disse, så ser jeg ikk ebort i fra at det blir det på Erna 4, selv om den har en større diameter på røret.

PÅL
    Jeg tror nok ikke du kan sammenligne E1-3 med E4/5 når det gjelder luftmengder! Da har jeg i så fall driti meg skikkelig ut...

Er nok "safere" å lage noe litt lenger ned i røret, ja.

Takker for alle gode forslag fra alle dere der ute. Ordentlig morsomt at såpass mange er engasjerte. Det varmer et gammelt, lavfrekvent hjerte

Nå skal jeg gå i tenkeboksen litt å fundere på hvordan ting praktisk kan løses, kanskje kaste ut en del av forslagene deres på avsforum og se hva de synes "over there".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •