delefilter, komponentavvik

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

delefilter, komponentavvik

hei, jeg skal nå handle inn deler til ett nøye utregnet delefilter (baffle step compensation og alt slik er kalkulert) og stusser litt på hvor mye avvik fra utregnede verdier på kondensatorene jeg kan ha.
    lager en liste, utregnede verdier først, og faktiske verdier etterpå:
    L1: 3.75 = 3.9
    L2: 6.5 = 4.7 + 2.2 = 6.9
    L3: 7 = 6.8*
    kr: litt over 100,-**
    alle verdier i uF.
    *denne kondensatoren er polyester, mens de andre er polypropylen. L1 og L2 er til diskanten, så derfor foretrekker eg å bruke polyprop på disse.

tror dere dette vil fungere like bra eller burde eg bruke dobbelt så mye penger på å kjøpe flere kondensatorer slik at det blir helt nøyaktig?
    slik:
    L1: 3.75 = 3.3 + 0.47
    L2: 6.5 = 6.2 + 0.33
    L3: 7 = 6.8 + 0.22
    kr: 244,-**

**har noen av kondisene fra før, ekskludert frakt

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et filter som er laget av noen som har gjort målinger og kommet frem til akkurat disse verdiene? I så fall kan det være nyttig å gjøre ting etter oppskriften (et LC-meter er gull verdt). Om du skal bruke 6,8mH eller 7mH avhenger av filteret, men såpass små endringer er noe man må lytte til høyttaleren for å bestemme.

Hvis du kun har simulert filteret ut i fra egne målinger vil jeg anbefale å heller bruke penger på litt mer komponenter enn du trenger, slik at du kan variere litt etter hvert som du lytter til konstruksjonen. Jo bedre målinger du har å gå ut i fra jo lettere er det å lage et godt filter, men siste sjekk og endelig kontroll er det uansett ørene som gjør.

Hvis dette er noe som er laget ut fra "kokebok" formler må du nok innom et par filtervarianter før du nærmer deg mål Se ellers avsnitet over.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    saken er at delefilteret er kalkulert av en dyktig person, han har kalkulert inn det meste, og det burde være ett bra utgangspunkt. så det eg egentlig lurer på er om det gjør noen store forskjeller om de komponentene eg bruker varierer med +\- 0.3uF i forhold til de kalkulerte komponentene. hvis det ikke gjør noen stor forskjell slipper eg å kjøpe mange kondensatorer for å parallellkoble de så eg får den eksakte verdien, og kan heller kjøpe kondensatorer med ca riktig verdi. men hvis delefilteret kommer til å oppføre seg veldig anderledes pga de små feilene i verdier, må eg kjøpe mange kondensatorer og koble de sammen til det blir riktig verdi i forhold til utregnet.

så, kommer det til å bli store miserable forskjeller hvis eg bruker kondensatorer som er +\- 0.3 uF i forhold til utregnet? (tar utgangspunkt i at de utregnede verdiene er riktige)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kalkulert filter vil neppe være veldig nær ideelt. Du kan fint holde deg til standardverdier. Dessuten er som regel avvik på elementer på minst 10%, stort sett aldri under 5% selv på veldig kostbare elementer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •