Subbprosjekt. Elementvalg? Hjeelp!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subbprosjekt. Elementvalg? Hjeelp!!

Hei alle sammen!

Jeg har lest utrolig mange interessange tråder her om div. subbprosjekt, og skal til å begynne med mitt eget prosjekt. Fingrene klør etter å begynne byggingen, men desverre sitter jeg igjen i total forvirring blandt uendelig mange elementer/kabinettvolum å velge mellom..

Jeg har fått et tips om at elementer med myk membran og oppheng skal være og ambefale til bruk i betongkabinett. Og Bo Hansson (www.rauna.com) kunne selge meg en 10" og en 12" med disse egenskapene. Til mitt bruk ville han anbefale 10" fordi jeg ville få en for lav Q for mine lydkrav med 12'ern (lukket + maks 50l volum).
    Jeg ønsker og vurdere alle gode alternativer å lurer på hvilke andre elementer som kan være aktuelle for meg?

Det praktiske er på det rene. Kabinettet skal være lukket, kuleformet og i betong. Jeg har hvert nødt til og sette en grense på 50L da en større kule i betong vil bli litt for/enda mer tung og uhåndterlig.

Subben skal ikke brukes til film eller sjangrer som hip-hop,tecno osv.
    Har lest at jeg derfor bør ha en litt høy Q for å oppnå ønsket lyd. Er ikke helt sikker på dette? Ønsker en sub som egner seg til akustisk, Jazz, 70-talls pop (vet ikke om dette kan forenes? Prøver alikevell.)

Prosjektet håper jeg blir kompromissløst (så langt det er mulig). Subben skal foreløpig brukes som et suplement til mine SA1010 jubilem.

Alt av tips motas med en stor takk!

Med vennlig hilsen.

Kristian K. Askeland

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en peerless xls eller no hos dynabel.no. Tror de passer i ca. 50L

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lager du deg ikke kasser i MDF og bruker elementer som du (eller jeg) vet fungerer?

Den nevnte Peerless må vel være XXLS 12" for lukket kasse. Den er anbefalt i kasse på 62 liter. Et alternativ er varianten for slavekabinett. Da må du lage to elementhull, sette inn en slave i det ene og kassen må være på 33 liter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orakelet har talt.. Amen..

Newcomer Surion sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers kan sub..(Håper eg i vertfall)

gleder meg til eg får varene i postkassa

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor lager du deg ikke kasser i MDF og bruker elementer som du (eller jeg) vet fungerer?

Den nevnte Peerless må vel være XXLS 12" for lukket kasse. Den er anbefalt i kasse på 62 liter. Et alternativ er varianten for slavekabinett. Da må du lage to elementhull, sette inn en slave i det ene og kassen må være på 33 liter.
    Takk for svar.

Jeg er vel opphengt i betongkule.. Er bare slik! Halve opplevelsen er byggingen. En MDF-kasse bygger jeg på en kveld.. Har lyst på en "one of a kind" sub.

Sitert cox på hifisentralen: "Det handler mye om en match mellom membranmateriale og "kassemateriale". Bo Hansson foreskriver fortrinnsvis pappmembraner i bassene samt bløte oppheng for å redusere eventuelle koblinger."

..her ble jeg veldig interessert! Ønsker et element som vil egne seg bra i en betongkonstruksjon. Er XXLS et slikt element, eller vil et slikt "mykt" element uansett egne seg dårlig i et lukket "lite" kabinett? Her kann jeg absolutt ingenting og er derfor godt mulig på bærtur..?

Når jeg først tar meg bryet med å prøve noe litt annerledes ønsker jeg et element som egner seg konkret til mitt bruk. Ønsker et samspill mellom kabinettmateriale og element..
    XXLS er sikkert et kjempebra element. Perfekt til meg fordi det er et godt allroundelement?

Henger jeg meg opp i detaljer som egentlig ikke er så viktige? Bør jeg gå for XXLS med slave i 33L. Har hørt dette kan bli litt for tungdrevent..? Og at 2 slaver er bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, peerless xls trøkker bra ved riktig kassevolum og forsterker!

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg skal på Eltek i arbeidveko(etter påske) Eg har snakka med Nils, og eg fekk lov til å bygge sub Eg og lurer virkelig på kva eg skal bruke!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias
    eg skal på Eltek i arbeidveko(etter påske) Eg har snakka med Nils, og eg fekk lov til å bygge sub Eg og lurer virkelig på kva eg skal bruke!
    Du kan jo høre med dem hva de anbefaler...
    Og evt om de kan gi deg ett godt tilbud;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det har eg ikkje tenkt på.......Takk!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det Brontes.. =D
    Dessverre er permen min over om få timer, og jeg må utsette byggingen 4 uker. Skal bli fint og åpne pakken fra eltek når jeg kommer tilbake til juleperm! :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lykke til! håper du legger ut bilder under bygginga.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •