Materialvalg til sofasub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Materialvalg til sofasub?

Hvorfor brukes det alltid sponplate til høyttalerkasser? Jeg er på planleggingsstadiet med sofasub etter idé av homealone
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...-pabegynt.html
    Har 2 stk 11" (?) elementer fra midten av '70-tallet jeg tenkte å bruke.

Jeg har tilgang på 1"x4" uhøvla plank som jeg kan lime sammen til passende bredde og funderer på å bruke det både til å feste høyttalerne i og lage en kasse under sofaen som går ned til gulvet. Jeg ser det blir en veldig rar fasong: bred og veldig grunn, 173x50x14 cm innvendig. Er det verdt arbeidet å prøve? Skulle jeg lagd en port og i tilfelle hvor?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de fleste bruker ikke spon, de bruker mdf. Grunnen er at mdf er døder, altså vibrer mindre enn spon og det er tettere. du kan godt prøve med 1x4", men problemet blir her å få det helt 100% tett, men det er vel bare å smøre på med lim og prøve

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk , Andreas. Trodde kanskje det var resonans eller en annen grunn til at man ikke bruker massivt tre.

Jeg har søkt etter et program som kan gi meg egenskapene på en gitt høyttalerkasse, men finner bare programmer som regner ut ideell høyttalerkasse ut fra elementet. Noen som har tips om hvor jeg kan finne et slikt program?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan det er med resonans i hel tre vet jeg ikke så det skal jeg ikke svare på. har du prøvd bassbox pro? mener du kan endre størrelse på kassa der. Har ikke programmet på denne pcen, så får desverre ikke sjekket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •