Hypex 800W monoblokk, ferdig.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hypex 800W monoblokk, ferdig.

For en stund tilbake fikk jeg lyst til å bygge meg en forsterker, helst en som kunne brukes til å drive min Brontes sub. Jeg fikk en del hjelp her på forumet, og nå er den ferdig

Deler:
    2 stk Hypex UcD400ST
    2 stk Hypes PSU ST
    1 stk 500VA trafo
    1 stk Hypex Softstart
    1 stk 47nF kondensator
    1 stk kabinett fra audiokit.it
    Div koblinger

UcD modulene er skrudd fast i ribbene, og brukt litt kjølepasta fra PC for bedre varmeoverføring. Logoen står orginalt nok for Sagen Audio, litt egenraklame må man jo ha, utført hos gullsmed. Kun en UcD og en PSU er montert på bildet.

Det blir 800W RMS i 4 ohm, holder til subben. Er den beste subben jeg har bygd meg (den 5 i rekken).

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med flott resultat! Denne ampen tenker jeg kan slå fra seg ja...:razz:

Flott gravering på fronten, hvor mye måtte du ut med for det?

Blir ikke den trafoen i minste laget for å drive modulene brokoplet?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo skikkelig bra! Kunne tenke meg og lage noe sånt selv, bare to litt mindre blokker. Hvor mye måtte du ut med for denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

I følge Hypex skal 500VA være nok, men jeg tvilte på det jeg også så jeg måtte spørre.

Graveringen kom på 180,-

Hele hopprennet kom på ca 5300 med frakt og moms.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo flott ut! :-)
    Men hva gjør du med funksjoner som fasejustering, frekvensdeling osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilige saker! :razz: Men du har vel ikke noen bilder av selveste byggeprosessen??? Alltid spennende og følge med fra start til slutt ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensdeling gjør jeg i den store forsterkeren. Fase, vel, det har jeg aldri hatt på noen av mine subber, leter etter en plass til subben helt til jeg finner en som spiller i takt med musikken.

Men ang fasejustering, er ikke det bare en forsinkelse av signalet, helt til 180 der den er snudd? Og subben ligger jo aldri foran? Hvordan fungerer det egentlig?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er absolutt ikke ekspert på området, (og burde vel egentlig holdt kjeft?), men fasejusteringen har med forsinkelse å gjøre ja. Og nevner det fordi en høyttaler ute av fase, kan gjøre mye "ugang". Såpass vet jeg i alle fall.
    Det finnes racere her på forumet som kan forklare dette grundig, om de har tid og lyst. ;-)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å ødelegge tråden, men den forsterkeren har ikke sjangs til å levere 800w rms med én 500va trafo.. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Ikke for å ødelegge tråden, men den forsterkeren har ikke sjangs til å levere 800w rms med én 500va trafo.. ;-)
    Neivel, de som har designet den sier den kan det. Så med mindre du kommer med en forklaring så leder de, uansett om de tar feil eller ikke. Men kommer du med en god grunn skal jeg ta det opp med de.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Neivel, de som har designet den sier den kan det. Så med mindre du kommer med en forklaring så leder de, uansett om de tar feil eller ikke. Men kommer du med en god grunn skal jeg ta det opp med de.
    Du kan ikke få 800 watt ut av forsterkeren, når den kun får tilført 500VA (som er ca akkurat 500W) fra strømforsyningen... Hvilken forklaring kom de med?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Du kan ikke få 800 watt ut av forsterkeren, når den kun får tilført 500VA (som er ca akkurat 500W) fra strømforsyningen... Hvilken forklaring kom de med?
    500W i 4 eller 8 ohm? Klasse D er langt mer effektivt enn A/B. De kom ikke med noen forklaring. Har bedt om en nå.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan trekke mer enn oppgitt effekt gjennom en trafo, så lenge det er snakk om pulser og ikke kontinuerlig effekt. Bakdelen er at jo mindre trafo man har i forhold til effektforbruk jo mer spenningsfall får man ved stort strømtrekk.

Det blir interessant å høre hvordan dette fungerer når du får koblet det opp Hvilken element sitter i Brontes subwooferen din? XLS´en som ble brukt før har en dc-motstand på bare 3,5ohm, noe som er litt i minste laget når man har planer om å kjøre brokoblet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Du kan trekke mer enn oppgitt effekt gjennom en trafo, så lenge det er snakk om pulser og ikke kontinuerlig effekt. Bakdelen er at jo mindre trafo man har i forhold til effektforbruk jo mer spenningsfall får man ved stort strømtrekk.

Det blir interessant å høre hvordan dette fungerer når du får koblet det opp Hvilken element sitter i Brontes subwooferen din? XLS´en som ble brukt før har en dc-motstand på bare 3,5ohm, noe som er litt i minste laget når man har planer om å kjøre brokoblet.
    Den har vært i bruk noe uker nå, spiller som bare det.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sløve meg glemte helt av hva som sto i den første posten din, husket bare at jeg kun så ett UcD modul på bildene Er det XLS eller en XXLS variant du har i Brontes subben? Hvis XXLS, hva slags totalimpedans jobber forsterkeren med?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Sløve meg glemte helt av hva som sto i den første posten din, husket bare at jeg kun så ett UcD modul på bildene Er det XLS eller en XXLS variant du har i Brontes subben? Hvis XXLS, hva slags totalimpedans jobber forsterkeren med?
    Dette elementet: Peerless XXLS308SWR - 4 ohm - 830844

Dette du lurer på? Dette er for en modul.

Output Impedance Zo
    <20mΩ f=1kHz
    <150mΩ f=20kHz

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var egentlig kun elementets artikkelnummer jeg lurte på. Oppgitt DC-motstand på 2,8ohm er ikke mye, men i følge LspCAD holder impedansen seg over 5,5ohm i området 20-100Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar fra hypex, ikke så teknisk. Engelske ord blir tydelighvis tolket som nosrke banneord.

"Hi Henning,

The TR501 is perfectly capable of delivering 800Watts into 4 ohms. I did a lot of testing with a similar setup with UcD400's *****d with UcD700 output coils and went passed 1000W in 4 ohms with ease.
    The TR501 cannot keep that up for hours of course but in a normal (music) application this will do just fine.

Best regards,

Jorrit Mozes
    Hypex Electronics B.V."

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis brokobling gir tilnærmet fire ganger effekten man får uten brokobling burde vel UcD400 brokoblet mot 4ohm last nærme seg 1600W? Uansett, hvis det spiller bra så er det jo bare å "køle på"

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Svar fra hypex, ikke så teknisk. Engelske ord blir tydelighvis tolket som nosrke banneord.

"Hi Henning,

The TR501 is perfectly capable of delivering 800Watts into 4 ohms. I did a lot of testing with a similar setup with UcD400's *****d with UcD700 output coils and went passed 1000W in 4 ohms with ease.
    The TR501 cannot keep that up for hours of course but in a normal (music) application this will do just fine.

Best regards,

Jorrit Mozes
    Hypex Electronics B.V."
    Den trafoen greier å levere ganske mye mer enn den er oppgitt til da. Da leverer nok forsterkeren det du skrev ja. ;-)
    Fet forsterker, forresten!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •