Overgang ubalansert til balansert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overgang ubalansert til balansert

Jeg har ubalansert sub-utgang på surround-prossessoren (Cayin DP-6), og har koblet til en effektforsterker av "profesjonell" type m/balanserte innganger. Jeg har jordet minus-lederen i den balaserte inngangen og er plaget av brum. Jeg tenkte å prøve å gjøre noe med dette, og da helst i form av en krets som splitter/buffrer sub-signalet. Den ene delen skal kobles til en ubalansert inngang på en forsterker til rumperistere, og den andre til den balanserte inngangen på sub-forsterkeren. Noen som har vært borti noe som kan egne seg?

Gunnar

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier du har jordet minus-lederen i den balanserte kontakten, har du da lasket pinne 3 og 1, eller har du lagt pinne 3 til chassis? Under ingen omstendigheter vil du legge pinne 3 til chassis! Derimot kan den legges til pinne 1. Men du kan også la være å laske den til pinne 1, og la pluss gå til pinne 2, minus til pinne 3 og la pinne 1 stå åpen. Mulig dette vil hjelpe deg med å bli kvitt brum. (Brum skyldes ofte en jordsløyfe...)

Har noen av produktene dine jordet stikkontakt, og andre ikke? Prøv å la alle være ujordet, eller jordet.

Mange muligheter når du sliter med jordsløyfer.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke hvordan det ble gjort, må åpne pluggen og sjekke. Subforsterkeren står ikke i samme rom som det øvrige audioutstyret pga viftestøy, men er koblet til samme kurs. Alt utstyret er jordet. Helt sikkert et jordsløyfeproblem.
    Kilde for lyd og bilde er stort sett en PC, men jeg har også en DVD-spiller koblet til. Denne + PC + Squeezebox er også koblet til LAN. Jeg kan jo prøve å koble fra alt annet enn DVD-spilleren, og se om problemet blir borte.

Gunnar

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker er det? Mange forsterkere med balanserte innganger (iallefall i PA-verdenen, hvor "alle" har balanserte inn) har ofte en egen bryter bakpå for jordløft. Da "fjernes" forbindelsen til pinne 1 på XLR-kontakten, slik at kretsen blir "flytende".

Avogtil er eneste løsning å få til et galvanisk skille mellom, men dette innbefatter en eller annen trafoløsning, eller en passiv DI-boks. Håper ikke dette gjelder i ditt tilfelle!

Prøv som du sier, å koble fra alt, og så koble til en og en komponent.

Hvis det ikke hjelper noe av dette, prøv å fjerne jord (sette de i ujordet stikkontakt) på de komponentene dine med ubalanserte utganger. Hvis ikke dette heller hjelper prøver du å fjerne jord til forsterkeren. Som sagt.... Dette kan være vrient. Er vel ennå ingen som har klart å lage en fasit for hvordan man løser jordsløyfeproblemer....

Håper du blir kvitt støyen iallefall! :-)

Edit: Om du skal splitte signalet ditt, og sende disse signalene over "litt" lange avstander, bør du få tak i en passiv DI-boks. Det anbefales ikke å kjøre ubalansert noe særlig over 10 meter.

F.eks en slik: Sound1 / Marios Musikk AS

Eventuellt en slik (men da må du påregne et visst forbruk i 9-batterier): Produkter: BSS aktiv DI-Boks

BSS-boksen er MEGET bra. jeg bruker stort sett slike, eller Klark Teknik som standardbokser, men Klark kan ikke gå på batteri. De krever phantomspenning. Men ikke sikkert du trenger å bevege deg i denne klassen.... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar!
    Pinne 1 og 3 var koblet sammen i pluggen. Vet ikke om pinne 3 er koblet til chassis, men skal ta en nærmere titt i morra. Skal prøve å koble fra pinne 1 og se om det hjelper. Det er en bryter for "Lift Ground". Det står Beta 3000 eller noe sånt på forsterkeren. Det er et tungt beist med en svær ringkjernetrafo, sikkert over 2kva. 16 stk 100W Toshiba transistorer pr kanal. Jeg testet den litt på jobb, og i 1kHz ga den over 2x900W i 4 ohm..Fungerer fint på DIY-subbene mine 2x15" alu. elementer i 2x150l tette, flate kasser som utgjør "riser" for bakerste stolrad.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som ser ut til å hjelpe er å kortslutte inngangen på subforsterkeren! Det virker som det er signalkabelen som plukker opp støy. Bryter i "Lift ground" posisjon genererte enda mere støy. Signalbelen er vanlig coax. Skal bytte ut med twist pair + jord, og jorde skjermen bare i den ene enden.

Gunnar

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Det eneste som ser ut til å hjelpe er å kortslutte inngangen på subforsterkeren! Det virker som det er signalkabelen som plukker opp støy. Bryter i "Lift ground" posisjon genererte enda mere støy. Signalbelen er vanlig coax. Skal bytte ut med twist pair + jord, og jorde skjermen bare i den ene enden.

Gunnar
    Hmmm.... Lykke til med Voodoo-løsningene!!! Hvis du allerede kjører coax SKJERMET, kan du jo gjerne få lov å leve i troen om at Twisted Pair er frelsen!

Og hvis du tror at den der løsningen med å ha en "åpen" jordleder skal hjelpe deg....er du mer lettlurt enn du virker!

Du sliter med jordsløyfer i anlegget ditt! Prøv galvanske skiller!!!

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ljudia har en boks som konverterer rca til balansert xlr, -10dBu til +5dBu om jeg ikke tar feil. Fant den ikke på webshop men vet de har.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Ljudia har en boks som konverterer rca til balansert xlr, -10dBu til +5dBu om jeg ikke tar feil. Fant den ikke på webshop men vet de har.
    Det er en såkalt passiv DI-boks, og er sådan et galvanisk skille! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om nødvendig prøver jeg selvsagt galvanisk skille, men coaxen som brukes i dag er kun èn leder + skjerm, slik at skjermen er returleder og en lang, god antenne for å plukke opp støy. Om jeg kobler fra kabelen i kilde-enden er støyen like ille. Hvis støyen plukkes opp av kabelen vil ikke galvanisk skille hjelpe. Jeg merker bla at støyen endrer seg hvis jeg skrur på lyset i rommet. Lyset er 12V spoter drevet av vanlige jernkjerne trafoer m/dimmer. Partvinnet kabel vil ihvertfall dempe common mode støy. Jeg gjør et forsøk i helga, så får vi se.

Gunnar

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Det er en såkalt passiv DI-boks, og er sådan et galvanisk skille! ;-)
    Om den er passiv.. hvorfor er det da medfølgende 12V eliminator og hvordan forsterker man signalet, passivt?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Om den er passiv.. hvorfor er det da medfølgende 12V eliminator og hvordan forsterker man signalet, passivt?
    Ok, dette er IKKE en passiv DI-boks! :-)
    Var litt kjapp der gitt!

En passiv DI inneholder en trafo (galvanisk skille) og noen dippedutter til. Formålet er å gjøre om ubalanserte, høyimpedante signaler til balanserte, lavimpedante... Ingenting som trenger strøm i den.

Jeg foretrekker vanligvis aktive DI-bokser, men i dette tilfellet har man ikke tilgang på Phantom-power (som jeg vanligvis kan gi fra miksebordet). Da trenger man isåfall en aktiv DI som kan gå på batteri. F.eks. en BSS AR-133.

Newcomer janok sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heiser dere tar opp jordproblematikk xlr-rca.Lurte på om dere kunne være behjelpelig med noe jeg lurer på.Jeg har kun ubalansert utganger på forforsterkeren min,men balangsert på effektblokkene.Problemet er at jeg har fått tilbud om å kjøpe en fet signalkabel i xlr(silveraudio)til en billig penge,men lurer da på om det fins overganger fra XLR til RCA???og kan man i såtilfellet bruke slike overganger bare i ene enden uten at det skaper problemer da det blir ubalangsert ut av forforst. og balansert inn i effektforst?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janok
    Heiser dere tar opp jordproblematikk xlr-rca.Lurte på om dere kunne være behjelpelig med noe jeg lurer på.Jeg har kun ubalansert utganger på forforsterkeren min,men balangsert på effektblokkene.Problemet er at jeg har fått tilbud om å kjøpe en fet signalkabel i xlr(silveraudio)til en billig penge,men lurer da på om det fins overganger fra XLR til RCA???og kan man i såtilfellet bruke slike overganger bare i ene enden uten at det skaper problemer da det blir ubalangsert ut av forforst. og balansert inn i effektforst?
    Hei! Ja, det finnes overganger for RCA til XLR-han. Du kan også lage slike relativt enkelt selv. Men de bør du klare å få tak i på ei oppegående musikksjappe i nærheten av deg.

Hvis du vil lage den selv, ser du her hvordan: How to Wire an XLR to an RCA Connector

Men vær obs på at dette gir deg IKKE balansert signalføring fra forforsterker til effektblokkene dine! Så i det henseende vil du ikke utnytte den "fete signalkabelen" du tenker på å kjøpe. Du kunne like gjerne benyttet en "fet ubalansert signalkabel".

Eventuellt kan en slik overgang løftes jord på, hvis man blir plaget med jordstøy. Da lar man pinne 1 i XLR-pluggen stå åpen, og legger minus fra RCA til pinne 3 i XLR alene.

Newcomer janok sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svartenkte kjøpe denne kabelen pga prisen,blir å kjøpe forforsterker med balansert utgang snart så da kommer kabelen til sin rett

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvunnet parkabel m/jord hjalp en del, men problemet ble ikke helt borte. Det viste seg at surround effektforsterkeren har en inngang/utgang som går via en volumkontroll. Denne virker som en slags mastervolum for alle utgangene. Denne var i bruk for signalet som gikk til subforsterkeren, og da jeg koblet subforsterkeren direkte til forforsterkeren ble problemet borte. Jeg hadde en jordsløyfe som ga en del brum i resten av høyttalerne også, men denne var lett og finne. Jeg koblet fra kildene (PC og DVD-spiller), og da var problemet borte. Jeg erstattet koax med TOSlink for DVD-spilleren og da forsvant brummen, så lenge PCen fortsatt var frakoblet.. Jeg trenger nok galvanisk skille for signalet fra PCen. Kan ikke bruke TOSlink her, da jeg bare har èn optisk inngang på forforsterkeren. Jeg har kjøpt en liten 1:1 skilletrafo beregenet på digital audio fra Elfa, så vi får se.

Gunnar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •