Hvilken frekvens bør jeg tune til, for å få mest mulig trykk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken frekvens bør jeg tune til, for å få mest mulig trykk?

Lillebroren til sambon har fått seg en BOSS 12", som han bruker på stereon for å bråke litt. Den er montert i en trykkkasse på rundt 30 liter, og spiller ikke akkurat bra i den kassa. Siden jeg har mengder med 22mm spon i garasjen, tenkte jeg å raske sammen en stor porta kasse, med en tuning som gir han det han er ute etter, mest mulig bass. Han spiller tecno/trance og de greiene der.
    Hvordan bør jeg tune kassa, for å få mest mulig guffe på slik musikk? Vill gjetting fra meg er rundt 40hz, men håper på innspill fra noen som har peiling.ops:

Kun kvantitet som gjelder her. Kassestørrelsen vil vel begrenses oppad til rundt 100liter.

Hvilke frekvenser ligger "beaten" i slik musikk?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vet at noen vet..

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuning rundt 45 Hz gir masse moro
    Mye informasjon rundt 50 Hz på det meste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt fra 80 og ned?

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda...

Kan jo like gjerne kjøpe CV når man spør slik!

Hvorfor i villeste verden vil man seg selv så vondt som å bygge noe som er spesialtunet til en bestemt musikksjanger???

Hva med å prøve å få til å bygge et anlegg som spiller noenlunde lineært, også ganske langt ned? Da vil det jo være mulig å høre mer enn Trance/Disco/HipHop-hel..... på det! ;-)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg, knottpøbel...

Men om det virkelig er en max spl Boombox han er ute etter er det nok lurt å bruke bassreflex, også tune porten et stykke over der elementet naturlig ruller av. Elementet får da en tidligere avrulling enn normalt, men også en kraftig peak ved tuningfrekvensen. Er målet å slå hardest mulig vil dette funke bra om peaken er rundt 50 hz.

Men husk at dette blir en EKSTREMT umusikalsk løsning, en såkalt "onenote" subb, som kommer til å låte fullstendig crap med alle andre hennsyn enn max boom!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Enig med deg, knottpøbel...

Men om det virkelig er en max spl Boombox han er ute etter er det nok lurt å bruke bassreflex, også tune porten et stykke over der elementet naturlig ruller av. Elementet får da en tidligere avrulling enn normalt, men også en kraftig peak ved tuningfrekvensen. Er målet å slå hardest mulig vil dette funke bra om peaken er rundt 50 hz.

Men husk at dette blir en EKSTREMT umusikalsk løsning, en såkalt "onenote" subb, som kommer til å låte fullstendig crap med alle andre hennsyn enn max boom!
    Og som sagt er det det han er ute etter. Dette skulle ikke koste noe penger, han er 15 år, og svært lite interessert i lyd. Men takk for tipset om tuningfrekvens!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Huffda...

Kan jo like gjerne kjøpe CV når man spør slik!
    Joda, CV hadde sikkert vært et godt valg, hadde han vært ute etter å kjøpe seg anlegg.

Hvorfor i villeste verden vil man seg selv så vondt som å bygge noe som er spesialtunet til en bestemt musikksjanger???
    Fordi det er den eneste sjangeren han spiller. Så enkelt er det.

Hva med å prøve å få til å bygge et anlegg som spiller noenlunde lineært, også ganske langt ned? Da vil det jo være mulig å høre mer enn Trance/Disco/HipHop-hel..... på det! ;-)
    Skal kun bygge en kasse som utnytter elementet bedre enn den kassen det står i nå, uten at det koster noe. Når han ikke spiller annet enn den musikken, og kun vil ha trykk, er det ikke vits i å bygge noe som er bra nok for deg. ;-)
    Han vet ikke at det er forskjell på høyttalere og anlegg, annet en wattstyrken og størrelsen på elementet, og vil heller ikke bruke penger på stereo i skrivende stund.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Joda, CV hadde sikkert vært et godt valg, hadde han vært ute etter å kjøpe seg anlegg.

Jeg har aldri påstått at CV er anlegg, og kommer aldri til å gjøre det heller!! Egentlig fortjener det ikke å kalles noe annet enn CV, da det spiller styggere enn all annen HjemmeHiFi, og dårligere enn all seriøs PA... :-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV er jo kjempebra til sitt bruk da. Synes heller ikke at det er det beste, men det er jo fordi den ikke passer til mitt bruk av musikkspilling...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da tror jeg ikke du har hørt mye CV knottpøbel, men nok om det...

Det blir helt feil å tune en kasse til max på ett lite frekvensområde på en sub som skal spille trance, for området bassen ligger i er veldig forskjellig fra sang til sang OGSÅ I TRANCE. Noen sanger har en dyp romlende bass, mens andre ligger rundt 50hz med mer punch. så jeg ville heller ha bygget en god sub som spiller mest mulig linjært. lager du en one note sub så vil også trance låte fælt.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    da tror jeg ikke du har hørt mye CV knottpøbel, men nok om det...
    Har heldigvis hørt lite på det og da aldri de nyeste seriene, men alikevel altfor mye på diverse gamle til at jeg er hærlig forutinntatt i mine meninger om CV! :-)

Og skal moderere utsagnet mitt til at det finnes mye annen hjemmehifi som også låter dårlig! Og billig-PA synes jeg aldri er gøy heller, så da så... :-)

Men dette er vel strengt tatt off-topic! Vi er vel enige om at det ikke er særlig lurt i å tune en basskasse til en bestemt frekvens, uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •