BASH og SVS 12.2 i skjønn (sub)forening? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 146
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for det, Mr Ole!
    Om alt går etter planen skal jeg forsøke meg på litt kalibrering i ettermiddag / kveld, så får vi se.
    Er også spent på hvordan den vil låte i musikksammenheng. Det lille jeg foreløpig har testet, lover i all fall godt! :-D

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal vise bildet til madammen og så spørre om ikke vi også skulle få oss et slikt "bord".

For bordet var mektig flott! :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, håper det faller i smak hos madammen da!
    Her har i alle fall min madam godtatt kassa, rett og slett fordi hun antakelig ikke har registrert at den er en halv gang til så diger!
    Juleduk og julepynt er i alle fall på plass her!

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Scrooge!
    Dette ble en meget pen sub!!:-D

Jeg har ett par spørsmål :
    Hva er målene på hullene til 12.2 og 500W-BASH?
    Mvh
    arnie

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet og målt litt.
    "Litt" understreket, fordi jeg ennå ikke har rukket å prøve forskjellige innstillinger for rom-eq på BASH-forsterkeren. Det var i alle fall hva jeg rakk, før "sjefen" stod i døra.Ting tar som regel mer ting enn man tror....
    Rakk en måling med "lillebror" først, for å ha et lite sammenligningsgrunnlag; vist med turkis linje.
    Den mørkeblå er da nødvendigvis det nye "beistet":

For begges vedkommende er det en pussig dip på 63Hz, noe jeg gjetter meg til skyldes rommet.
    Mulig det kan rettes litt på ved justering av rom-eq?
    Tar gjerne imot synspunkter vedr resultatet, og forslag til forbedringer!
    Begge subene ble forøvrig kjørt med deling på 80Hz, som vel er det man vanligvis skal forholde seg til?

Takk Arnie!
    Nå kan du jo også få et lite inntrykk av hva den leverer også. ;-)
    Mål for festehull på forsterkeren finner du lettest her: O Audio - 500W BASH® Subwoofer Amplifier
    Det tar nok litt lenger tid å finne tilsvarende mål på elementet. Skal se om jeg kan få sjekket dette i løpet av kvelden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Her har i alle fall min madam godtatt kassa, rett og slett fordi hun antakelig ikke har registrert at den er en halv gang til så diger!
    Juleduk og julepynt er i alle fall på plass her!
    Hehehe - en genial metode å bygge større og større kasser, slik at madammen ikke merker forskjell!!! Litt jobb å lage like fin finish på alle de mindre kassene, før en når den endelige størrelsen, men "veien er målet" som de sier... ;-)

En suverent fin finish, forresten. Jeg har jammen mye å lære av deg, Scrooge. Kan godt hende jeg henvender meg til deg når jeg trenger finish-hjelp i framtiden.

Og en ting er i alle fall sikkert: Min lille krokodille hadde helt sikkert godtatt sub'en din. Hun hadde sagt "hvorfor kan ikke du lage noe sånt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk RuneW!
    Og ærlig talt; jeg er slett ikke så sikker på at jeg har så mye å lære deg, når det gjelder nøyaktighet og finish!
    Jeg er svært imponert av det du har fått til i ditt eget prosjekt, som i mine øyne ser mye mer spennende ut enn den "trøtte" kassa jeg har laget!
    Men bevares. Er det noe du tror jeg kan bidra med, så si for all del ifra!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk RuneW!
    Og ærlig talt; jeg er slett ikke så sikker på at jeg har så mye å lære deg, når det gjelder nøyaktighet og finish!
    Jeg er svært imponert av det du har fått til i ditt eget prosjekt, som i mine øyne ser mye mer spennende ut enn den "trøtte" kassa jeg har laget!
    Men bevares. Er det noe du tror jeg kan bidra med, så si for all del ifra!
    Tipper du har ett og annet å lære meg innen grunning/sliping/lakking. Kommer tilbake til saken når jeg begynner med disse tingene - i 2017 eller noe slikt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeprosjekt Scrooge! Fikk du den finishen med sprayboks? :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Genialt!

Denne var jo genial! lure også på om det kun er "vanlig" (som du kjøper på f.eks biltema) spray boks lakk du bruker, eller er det noe skjulte trix.. hehe.. Denne kan umuligt låte like bra som den ser ut, det er bare ikke muligt det

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bukker igjen for smiger, Konrad! Etter hva jeg har sett, er du jo ikke helt borte, du heller. ;-)
    Kun sprayboks(er) er brukt ja. Men som jeg har kommentert tidligere i tråden, gjelder det jo å ha underlaget i orden! I kombinasjon med en viss teknikk, så lar det seg gjøre.

@RuneW: 2017?? Tør ikke tenke på om jeg fortsatt er oppegående i det årstallet! Om så er, så vil jeg nok være alt for skjelven og svaksynt til å være til noen hjelp. Så du får se til å rappe deg litt, om jeg skal bidra med noe!

@parisbamse: Det er helt vanlig spray jeg har brukt ja, fortrinnsvis fra Quick. Men det er helt klart forskjell på spraybokser også, uten at jeg her og nå kan rangere slike.
    Spraybokser fra Biltema ville jeg nok testet litt først, før jeg ville brukt slike. Tidligere i sommer forsøkte jeg meg på et produkt fra CRC, som jeg kjøpte hos Clas Olson. De var ikke spesielt gode....
    Ellers låter den faktisk ganske bra, i mine ører! Men det blir jo uansett litt subjektivt.

Btw; Ingen som har kommentarer eller sysnspunkter på de foreløpige målingene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Veldig fin tråd å lese gjennom!

Vil bare gratulere deg med et fantastisk resultat som jeg bare kan drømme om igjen og igjen

Jeg har alltid vært overbevist om at det beste er å kjøpe ferdig montert, men når jeg ser hva du klarer å oppnå gir det meg et helt nytt perspektiv.

Gratulerer igjen og kos deg med beistet. Er nok en helt annen opplevelse det å lage en så vellykket god lyd selv, enn det å kjøpe seg den!! Jeg unner deg den lykkefølelsen det bringer

Mvh Kjell-Ronny Haugen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre!
    Håper i alle fall at noe av det jeg har gjort, og skrevet om, kan komme andre til nytte.
    Selvgjort er mange ganger velgjort, men det skal uansett svært mye til å matche en fabrikkprodusert høyttaler / sub, som utviklere gjerne har brukt hundrevis av timer på å få frem.
    Om man er så heldig å nærme seg et tilsvarende resultat som fra en fabrikk, så får man ta det som en ekstra gevinst!
    Det er i alle fall veldig moro å lage slike ting sjøl, og dessuten kan man ofte spare noen kroner også.
    Men samtidig skal det være sagt: Hadde det ikke vært for hjelp og støtte i fra dyktige og hyggelige mennesker her på forumet, så hadde jeg nok ennå ruslet rundt i MDF-støvet!
    Så har du mulighet; "Make your dreams come true"! ;-)
    Det er ikke så vanskelig som man tror....

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig Bra

Synes det var ett utrolig bra prosjekt. Har du fått sammenlignet med en SVS 12-Plus enda? Skulle gjerne kjøpt en sånn her av deg, ditt DIY altså

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!
    Har ikke fått sammenliknet med 12-Plus nei, og får vel visse problemer med å gjøre det også.
    Hverken denne eller SVS´en er noe man hiver under armen for å rusle over til nabo´n for sammenlikning. :???:
    Når det gjelder kjøp / salg, så har jeg allerede et par interessenter for dette. ;-)
    Salg vil nok i første omgang neppe bli aktuelt, ettersom den antakelig vil finne sin plass i et fremtidig "gutterom" her i heimen. Men om disse planene ikke realiseres, så kan det jo hende...

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Bash 500watter på utlån fra en snill utlåner. Denne er koblet på en HiVi Research W10 10" basselement. Dette elementet er montert i en 22mm MDF baffel - som igjen er montert på undersiden av en 150 liters skinnpuff. Praktisk da gitt. Ingen bilder ennå dessverre, men jeg vil bare si at lyden og trøkket i denne forsterkeren er jammen god, og veldig god til prisen.

Da blir det nok minst et par sånne Bash - må jo ha en sub for hver kanal, må vite! Den trinnløse fasejusteringen, som jeg trodde var humbug og "overkill"-funksjon når suben står rett ved hovedhøyttalerne, har mye for seg gitt.

Forsterkeren er stille og låter stille, hvis dere skjønner hva jeg mener. Samtidig er det krefter nok til å få pyntegjenstander til å falle i gulvet.

Dette er en lettvekter jeg absolutt anbefaler.

Det var vel igangsatt noe gruppekjøp her på forumet, så vidt jeg vet. Si i fra igjen når en ny runde er aktuell så henger jeg meg på.

Mvh.

Vidar

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt som jeg har erfart, er det absolutt ikke noe å utsette på signal/støyforholdet.
    Kjører min i "kl.12"-modus, med LFE på receiveren i minimum-status for musikk. Faktisk kan også dette bli i meste laget, mtp "bassfriske" spor, som f.eks fra Kari Bremnes og tilsvarende; der bør det reduseres litt.
    Men har allikevel gleden av å oppleve trykket fra Stings "20Hz-låt", antakelig bedre kjent som "A Thousand Years", forutsatt en litt høyere gain-setting.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, var også med på felleskjøpet og har satt sub-forsterkeren inn i en sb12 kloning. I går prøvde jeg meg litt fram med en sinus på 20hz, spilte slettes ikke høyt men plustelig så ga forsterkeren seg og det kommer ikke noe lyd fra den nå.

Hva kan ha skjedd?? Er det sikring på disse?? Den skulle ha tålt mer for jeg spilt ikke høyt så jeg lurer virkelig på hva som er gale

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk sikringen ja!!
    Den sitter innfelt i 220v-kontakten på forsterkeren, og orginalt er det en 2A sikring.
    Dette er for lite!
    Den bør erstattes med en 2,5A sikring, noe også OAudio har bekreftet. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk sikringen ja!!
    Den sitter innfelt i 220v-kontakten på forsterkeren, og orginalt er det en 2A sikring.
    Dette er for lite!
    Den bør erstattes med en 2,5A sikring, noe også OAudio har bekreftet. ;-)
    Ok, takk for svar. Når sikringen på 2a ga seg betyr det at det kom mer enn 460w inn? (U=R x I - 460= 2 x 230) Eller er det jeg som ikke har fulg med i naturfagtimene??

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •