BASH og SVS 12.2 i skjønn (sub)forening? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 146
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ... Og av den grunn forsyner jeg også denne utgaven med innfelt 6mm glassplate:

Damer liker gjerne noe som er blankt og pent! :-D
    Glasset har i utgangspunktet en matt bakside, og gir dermed godt feste for svart lakk.

Det meste av sparkling og sliping er etterhvert unnagjort, og jeg er så smått igang med grunninga:

Bruker Quick slipegrunning, som fyller bedre opp i porer og små ujevnheter enn vanlig grunning.
    Det nærmer seg jo så smått "take-off"!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser virkelig brillefint ut!

50Hz/80dB som utgangspunkt, klarte den faktisk 88dB@14Hz
    :shock:

Quick slipegrunning, er det noe midt mellom sparkel(-på-boks) og grunning?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke heng deg for mye opp i de tallene da!
    De kan jo fort vise seg annerledes (kan slå begge veier antakelig), når det hele får plass i stua. Forhåpentligvis til det bedre?

Slipegrunning er vel antakelig noe i nærheten av sparkel-på-boks vil jeg tro?
    MDF-plater suger til seg "flytende føde" som en svamp, så derfor bruker jeg denne grunningen.
    Kantene på platene er jo nærmest umettelige i så måte, så disse er "forhåndsprimet" med polyurethan-lim.
    Priminga gir samtidig en fastere og mer motstandsdyktig endeflate, og reduserer også i stor grad behovet for x antall omganger med grunning.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven døtte, dette later til å bli subwoofer D.I.Y.-bibelen! I alle fall en av de beste workloggene hittil.

Fortsett med de bildene!

DrE

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen, DrErling!
    Var litt redd for at noen kanskje ville synes det ble for mye bilder og for lite tekst?
    Men et bilde sier jo mer enn tusen ord, heter det visst....

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, scrooge....

Har fulgt med på tråden din i det skjulte, og dette er jo kanonbra ut! Ser tydelig at du er av den nevenyttige typen, og dette er i tillegg en veldokumentert tråd til nytte for mange andre i ettertid.

Keep up the good work. Ser ut som om den vil få en finish som står i stil med byggekvaliteten også, gleder meg til å se den ferdig.....

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fy pokker Jan!

Du gjør jo skam på mange anerkjente produsenter i denne tråden... Be aware of jobb tilbud sier jeg! Stå på!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hyggelig å høre! Jobbtilbud? Tjah. Kunne jeg levd av dette, så hadde jeg nok satt igang forlengst.
    Uten dermed å si at jeg ikke kan påta meg ett og annet! ;-)

Var som snarest innom jobben en tur i dag også, og det er rett og slett en umulighet å gå forbi prosjektet uten å gjøre noe med det!
    Dermed ble det å gripe tak i kloss og pussepapir, for noen "drag" over grunninga:

Legg merke til at jeg bruker en ganske stor kloss, for et jevnest mulig resultat.
    Her nytter det IKKE med slipepapir rett i lanken!

Det første laget med grunning avslører ofte små "skavanker". Selv om denne tilslutt vil befinne seg mot gulvet, liker jeg rett og slett ikke tanken på at den er der. Ny runde med sparkling og sliping!:

Foretrekker gjerne å bruke tokomponent sparkel. Den herder fort, tåler mer enn "vanlig" sparkel, og kan bearbeides etter ca 20 min.
    Grunnlaget for et godt resultat:

Husk: Det hjelper ikke med "hundre" lag med lakk, om ikke grunnarbeidet er godt nok!

Newcomer ZyNc sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jeg si, virkelig imponerende. Gleder meg til å se den ferdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer med mange fine SVS suber på forumet 'a? Nok en nydlig en. Nydlig jobba

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah, ikke godt å si hva som skjer med SVS-sub´er her på forumet?
    Antakelig brukes de flittig. ;-)
    Btw; Dette er ikke en SVS-sub, ei heller et forsøk på en "kloning". Det eneste denne har felles med SVS, er 12.2-elementet.
    Resten er nærmest "fri fantasi", i kombinasjon med gode råd og vink fra "Elemental Studios" her på forumet.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Husk: Det hjelper ikke med "hundre" lag med lakk, om ikke grunnarbeidet er godt nok!
    Dette er vel noe av det viktigeste alle diy-nybegynnere bør bite seg merke i først som sist... Jo mer pirkete man er (som Scrooge ), jo bedre blir sluttresultatet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt sant!
    Og ja, jeg er pirkete, (og tålmodig) og har vel alltid vært det. Men det betaler seg som regel. Ønsker man seg en "perfekt" finish, så finnes det dessverre ingen snarveier! ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det jo vært stille herfra en stund, og antakelig vil mange tro at hele kassa forlengst har havnet i peisen? Not!
    Men sparkling og grunning tar sin tid. Å legge ut bilder for hvert lag vil jo bare vært kjedelig?
    Tiden har i alle fall kommet for "top-coating", og her er et par bilder fra en mildest talt nitid jobbing med spayboksen!

Ett til:

Og i all beskjedenhet; Bildene rettferdiggjør ikke på noen måte resultatet!
    "Skyggene" i flatene er bare gjenspeilinger av rusk og rask på arbeidsbenken ved siden av. Ser man godt etter, kan man bl.a. skimte omrisset av sprayflaska som ble brukt i fbm vannsliping av overflatene. (Sort silkematt).
    Om alt går bra, så er kassa i hus på førstkommende tirsdag! Kjerringa skal på Eidsvåg-konsert, og dermed regner jeg med å få lurt beistet på plass i stua.
    Så får jeg heller manne meg opp til en liten "diskusjon" når fruentimmeret kommer hjem, senere på kvelden! :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjerringa skal på Eidsvåg-konsert, og dermed regner jeg med å få lurt beistet på plass i stua.
    Så får jeg heller manne meg opp til en liten "diskusjon" når fruentimmeret kommer hjem, senere på kvelden! :twisted:
    Hun kan vel ikke si noe på den suben der??
    Den ser jo knall bra ut!
    Du er virkelig flink!

Gleder meg til og se ferdig resultat:-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, du kjenner nok ikke min "krokodille"!
    Ellers takk for hyggelige ord!
    Er ikke sikker på at sene tirsdags kveld´s ytringer blir like positive gitt! Men vi får nå se, det er jo snart jul!!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, du kjenner nok ikke min "krokodille"!
    "Aachhh, du. Min lille elledille...."

Denne klarer du nok å snike forbi WAF-patruljen vil jeg tro...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda, med litt flaks...
    Med glassplata på plass i toppen, og en passende duk og pynt derpå, så kanskje?
    Det blir allikevel et kompromiss, i den forstand som at det slett ikke er sikkert at kassa får en optimal plassering. I første omgang skal den erstatte et bord(!) på enden av sofaen, samtidig som at den lydmessig skal integreres med resten av "rabalderet".
    Men som sagt; Vi får se......

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nesten i mål!

Da er omsider produktet havnet der det hører hjemme, og sluttmontering / prøvekjøring gjenstår.
    Elementet på plass:

Forsterkeren, og glassplata på toppen på plass:

Min "gamle" traver blir jo nesten som en pusling å regne, der den og "storebror" koser seg foran peisen:

WAF-plassering?:

Nope. Selv med duk og blomst på plass, vil nok høvdingen fort gjennomskue mitt lille stunt når hun kommer hjem! Frafalles...

Alternativet ble andre enden på sofaen, og dermed tok den plassen til "minsten":

Legg nå for all del merke til duk og lektyre.

Kvelden ble etterhvert så gammel, at en fullverdig måling av resultatet ble lagt på is. Jeg har en viss mistanke om at nabo´n neppe setter særlig pris på gjentagne sinustoner fra 14 til 100Hz kl.21:30 på kvelden. :?
    Dermed ble det kun med en bass fasekorrigering i forhold til den fastgrodde M&K760 i hjørnet bak sofaen, og i kombinasjon med et par Bremnes-låter. Jada, "fort og gæli", men resultatet ble (foreløpig) bra! (Ørene virker fortsatt)
    THX-introen på bl.a Indiana Jones-filmene ble like "fort og gæli" avspilt, (den som begynner på topp og ender i bunn), i håp om en "nær døden-opplevelse", lik den jeg i sin tid opplevde hos BWA.
    Om det hele ikke endte opp med tilsvarende "happening", så var det jaggumeg ikke langt unna!!
    Foreløpig er jeg i alle fall utrolig godt fornøyd med resultatet, ikke minst fordi trøkket i både sofa og innvoller ga meg et støkk som jeg gjerne opplever igjen.
    Men om naboen synes det samme? Tjah...
    I morgen kveld regner jeg med å gjennomføre en litt mer seriøs test mtp frekvensrespons- / kurver.
    Jeg aner nok noen kompromisser her, men det får våge seg!!
    Jeg har i alle fall så langt, fått meg en sub som så smått nærmer seg nivå 6, på Richters skala!
    Btw; RoKo: Anytime!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vell på tide og gratulere med en nye og NYDELIG sub, håper den bare yter så god som den ser ut.

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •