BASH og SVS 12.2 i skjønn (sub)forening? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 146
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk Stian! :-)

Tro det eller ei, men det er helt ordinær Quick-lakk på sprayboks, i silkematt utførelse.
    Grunnet først med grunning fra samme produsent, og etter diverse omganger med grunning og sparkling, ble flere lag m. silkematt lagt på til slutt.
    Skal du få en god finish, er det MEGET viktig at sparkling, grunning og sliping er 100%!
    Men det vet du sikkert? Uansett; lykke til med dine to "beist"!

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    380,-? Hm, billigere enn jeg trodde!
    Tror du kommer ganske langt med en DS4.0, har en tilsvarende i sub´en i starten på tråden.
    Elementet du linker til kan jeg dessverre ikke si noe om.
    Og bare så du er klar over det: Fordi om jeg setter sammen dette prosjektet, så er jeg absolutt ikke noen høyttalerguru!
    Jeg som deg, må nok foreløpig basere meg på tips og råd fra andre her på forumet, i alle fall mht det høyttalertekniske.
    Så får jeg sjøl ta meg av snekringa rundt dette.....
    I Bergen får eg 22mm MDF plate til 220kr selv om eg fikk 3stk plater ferdig skjert opp i sub kasse biter. For 1500, koster litt men tenkte best å få det bein.

Hvordan har du laget innhugget til refleksporten, eg måtte bruke sag og fres uten støtte. Ble ikke 80% beint engang

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke sikker på hva du mener med "innhugget"?
    Tenker du på åpningen for selve porten, eller er det "vogga" i avstiveren du sikter til?
    I begge tilfelle er det ganske enkelt å sage til dette, ved at du først tegner opp omrisset av røret der hvor åpningene skal være.
    Deretter bruker du en stikksag, og sager etter streken som er tegnet opp.
    vær tålmodig og gå pent frem når du sager, det gir best resultat! ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utroooolig fin, vel gjennomført! gleder meg til finishen!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk til deg også, Glennooo! Alltid hyggelig med slike tilbakemeldinger.

Ettersom jeg klarte å reise fra kameraet i dag, blir det ingen flere bilder fra "snekkerverkstedet" denne gangen.
    Så da får jeg heller skjøte på med to-tre seanser fra mitt hjemlige verksted, i den tro på at det kan være til trøst?
    Fordi jeg også i dette prosjektet har valgt en "downfiring"-løsning, (WAF u know), så må jo herligheten ha bein å stå på. Har man muligheten, så er jo dette enkelt å få til!
    Med en passende hullsag, skar jeg ut og limte sammen fire x tre "hjul" av 16mm MDF:

Dermed er resultatet fire stk helt like lange bein, i dette tilfelle altså 48mm lange. Lange nok til å unngå kompresjon for elementet mot underlaget / gulvet, og samtidig korte nok for å unngå permanent skade på dette, fra den "støvsugerførende" her i huset.
    Men beina ser jo ikke akkurat vakre ut? Det har jeg heldigvis mulighet til å gjøre noe med, ettersom jeg er så heldig å disponere en liten dreiebenk. Her går det så MDF-spon fyker!:

Og resultatet? Det kan du se her:

Beina skal til slutt skrues fast i kassa, og forsynes med passende filtbelegg. For nåde den, som lager riper i parketten!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du imponerer fortsatt!
    Da begynner det å bli dags for testing i løpet av få dager da, hvis ikke du skal ha finishen ferdig med en gang?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk freddie! :-)
    En preliminær test er allerede foretatt, mest for å få klarlagt at alt fungerer. Detaljene kommer nok etterhvert!
    Selve finishen vil nok ta noe lenger tid. Her er det jo snakk om pirk og tålmodighetsarbeid, mildest talt. Hold ut!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jo i anstendighetens navn legge inn et par bilder i dag også?

Her er i alle fall beina på plass:

Tror dette skulle bli stødig nok!

Samtlige hjørner er også kantfrest, så nå er det bare å ta sparkel og pussepapir fatt:

Men er kassa egentlig særlig WAF-vennlig tro? En halvliters colaflaske blir i alle fall nokså puslete greier, på toppen av beistet:

God helg, til dere som stikker innom her!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det nærmer seg julaften her, ser jeg? ;-)

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har ikke tenkt til å sette noen spikes på beina da? hadde vært stilig om du feks fikk satt inn en innslagsmutter i bånna av beina slik at du kunne skru spiksene fast i beina slik at det så helt ut hvis du skjønner hva jeg mener. Ellers: good work

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veeel, hvilken av dem, RoKo?
    Tror nok at sannsynligheten for at den ekte varianten vil innta stua før den akustiske utgaven, er ganske stor!
    Jeg er pirkete inntil det hinsidige, når det gjelder forarbeid og finish på mine prosjekter. Og dermed vil dette ta en good stund, før jeg vil si meg fornøyd. Selv om det nok vil bli litt pusling i arbeidstiden, så er det jo grenser for hva jeg kan stjele av tid der. Men, vi får se!

@AndreasLie: Hva vil jeg evnt tjene på spikes da, i denne sammenheng? Kassa er rett og slett svinetung med sine drøye 40kg, og vil antakelig stå ganske godt på sine "filttøfler". Som foreløpig ikke er limt på plass.
    Óg; Jeg spør av uvitenhet, ikke for på noen måte å være flåsete.

Gi meg gjerne et argument! :-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    ...Men er kassa egentlig særlig WAF-vennlig tro? En halvliters colaflaske blir i alle fall nokså puslete greier, på toppen av beistet...
    Å lage en kasse på over 120 liter som kan bli oppfattet som liten er kanskje litt vanskelig å få til... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål

Når du bruker islagmuttre til elementet, så bruker du jo maskin skruer.

Vil de være luft tette? det er sikkert 100% ubetydlig, men ja, du vett hvordan det er...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med spikes vil mindre av vibrasjonene fra suben gå ned i gulvet og skape ulyder. bassen vil føles strammere og mer presis. at kassa er tung og stiv vil bare hindre resonanser i selve kassa.

parisbamse: islagsmuttere er vel ikke 100% lufttette, men tviler sterkt på at den bitte lille lufta som slipper ut der kommer til å påvirke lyden, har aldri merket det på noen av subene mine i hvertfall. En lur ting for å få det tett rundt elemetet er å lage en pakning av sikaflex. eneste bakdelen er at du må pelle vekk sikaflexen hver gang du skrur ut elementet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    En lur ting for å få det tett rundt elemetet er å lage en pakning av sikaflex. eneste bakdelen er at du må pelle vekk sikaflexen hver gang du skrur ut elementet.
    Dette er interessant! Jeg er på jakt etter et slikt paking-på-tube-stoff til dette bruket. Er det lett å fåtil et tynt lag med sikafleks på kassa? Regner med at du venter til det er tørt før du setter på elementet? Hvis ikke, blir det vel en utfordring å få det av igjen?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er bare å ikke klemme så hardt på tuben det slik at du får en tynn, fin stråle ut. også kan du smøre litt på den med fingeren for å gjøre den flat. Silikon funger også forresten, men liker sika bedre fordi den blir mykere. Har brukt noe som het ett eller annet med flex som man får kjøpt på thaugland på Storo, det funke også bra. Kan godt vente til den har tørka litt ja. limer man slik at elementet sitter fast er det ikke værre enn å skjære det ut med en liten kniv eller vippe med en skrutrekker. Dessuten er elementet som oftest så tungt at sikaen klarer ikke å holde igjen uansett. Har vært borti suber som har vært limt med værre ting en sika og de brekte jeg bare løs med skrutrekker. Allting går med vold og vaselin lærte jeg engang

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo langt på vei unngå sammenliming ved å klippe til en passende ring av "gladpack" også, som man legger mellom limstreng og element.
    Det har i alle fall fungert greit for meg, i lignende sammenheng. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AndreasLie]med spikes vil mindre av vibrasjonene fra suben gå ned i gulvet og skape ulyder. bassen vil føles strammere og mer presis. at kassa er tung og stiv vil bare hindre resonanser i selve kassa.
    QUOTE]

Ok, takk! Jeg trodde forøvrig dette i første rekke gjalt fulltonehøyttalere (fronter), men da får jeg nok tenke på en spikes-løsning for sub også.
    Om det fungerer, vil den være høyaktuell for meg.
    Etter en sinustest med en annen sub i det fremtidige kinorommet i 2.etg, endte det med at kjerringa løp rundt til stuevinduene for å se etter en lastebil på tomgang, utenfor disse. :?

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en fin sub Scrooge !
    Har du testet hvordan det låter med BASH og SVS 12.2 ?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre, arnie!
    Har testet litt i verkstedet hvor jeg bygger suben ja, og foretatt noen meget foreløpige målinger.
    Det jeg var mest spent på, var hva den klarte i subsonisk område, altså fra 20Hz og nedover.
    Med 50Hz/80dB som utgangspunkt, klarte den faktisk 88dB@14Hz med de korreksjoner som gjøres i Excel-arket fra LSound, og det må jeg absolutt si meg fornøyd med! Målt med analog RadioShack.
    Og som samtidig bekrefter at verdiene på reflexrør etc fra "Elemental Studios" er alldeles riktige.
    Flere målinger vil ikke bli gjennomført, før suben er på plass der den hører hjemme.
    Det som kanskje blir mest vanskelig å få til, er nok en aksept fra "krokodillen"!

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •