BASH og SVS 12.2 i skjønn (sub)forening? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 146
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk, Christianrr!
    Kassa er bygget i 22mm MDF, som i og for seg bør være stivt nok. Skjønt, kan det egentlig bli stivt nok?
    I tillegg til avstiveren på tvers, vil jeg også legge inn en på langs i kassa. Spesielt mtp bakplata, hvor mye av materialet er fjernet for å gi plass til forsterkeren.
    Selv om forsterkerplata i seg selv vil stive av endel, så har jeg altså valgt ekstra avstivning, for sikkerhets skyld.
    Refleksrøret er i hh til "Elemental Studio"´s forslag for dette kassevolumet, og 10x550 mm ruver jo litt inni der!

@HenningHG: Det hadde muligens vært en idé, om ikke annet for å dempe evnt portstøy? Mener å ha lest noe om at det kan være fordelaktig.
    Men I SVS-utgaven så tror jeg dette kanskje har sammenheng med kombinasjonen dimensjon / lengde? Men her er det stor fare for at jeg er ute på tynn is, men en slik tanke!

@DrErling: Jeg er i utgangspunktet ganske pirkete, og har etter sigende en grenseløs tålmodighet i min higen etter det "perfekte". Og bruker nok av den grunn sikkert myye lenger tid enn nødvendig på slike prosjekter.
    Men at jeg legger opp til en minst like god finish på denne kassa, kan jeg garantere!
    Btw; Jeg har jo en kompis som driver et biloppretterverksted, så det kan jo hende at jeg allierer med med ham, denne gangen.
    En obligatorisk 6mm sort glassplate i toppen er forøvrig bestilt. ;-)

Ellers burde jeg vel også nevnt det med hyppig rengjøring av taggene på hullsaga ja. Man skal ikke bore mye, før disse fylles opp! Unnlater man å gjøre det, lukter det ganske fort svidd! "Been there, done that". :?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort lite i dag, ettersom jeg har dette prosjektet gående på jobben.
    Det er jo ikke alltid man får lurt seg til gjøremål i privat regi, men rakk i alle fall å lage avstivere for plassering i lengderetningen:

Det står igjen å kantfrese avstiveren til høyre i bildet.

I morgen regner jeg med en litt roligere tilværelse, og flere bilder!
    Lektene i bunnen av kassa skal senere danne annlegg for topplata. Denne vil bli montert 5,5mm under høyden på side- og endevegger, for å gi plass til glassplaten på toppen. Mer om det siden.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekker jobb dette! Imponerende at du også legger vekt på detaljer som avrunding av kanter innvendig.

DrE

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen DrErling!
    Jeg må innrømme at jeg er litt opphengt i det estetiske, også inne i kassa! Men avrundinga tjener flere hensikter: Man reduserer jo turbulens rundt kantene i åpningene, samtidig som man (i meget generelle vendinger!), reduserer "bruddanvisning" i kantene. "Meget generelle", fordi dette helst gjelder i andre sammenheng. Men om noen av profilene / kantene skulle begynne å vibrere, noe jeg sterkt betviler, så vil altså en avrundet kant stå bedre imot enn et "rått tilhugget" sådan.

I dag fikk jeg faktisk gjort en del, som jeg hadde håpet på!
    Bassrøret, har jo en ganske lang "fri lengde" etter avstiveren i midten av kassa.
    I uheldige fall kan man risikere at dette settes i svingninger, noe som også er blitt påpekt av Elemental S".
    Dermed måtte jeg finne en løsning på dette, som ble seende slik ut:

"Kloa" rundt røret skal limes fast til dette, og skrues / limes til den langsgående avstiveren:

Ovenstående bilde avslører også en aldri så liten "blemme". Jeg fant relativt fort ut at langsgående avstivere var nødvendige for å holde endeflatene på kassa i ro, men overså jo i farten en avstivningsløsning for topplata! ops:
    Dermed røk avstiveren ut av kassa for en liten "modifikasjon":

Kappet av ca 2cm av "beina" på avstiveren, for å gi plass til en avstiver for topplata. Vinkelen er holdt mot saga, i et forsøk på å lage et mest mulig vinkelrett kutt.
    En passelig bit MDF ble kuttet, tilpasset og kanfrest, og dermed så det straks litt riktigere ut!
    Det beste hadde nok vært å lage en helt ny enhet, men jeg vil tro at en slik løsning kan fungere:

Her på plass i kassa:

Som tidligere nevnt, akter jeg å felle inn en 6mm glassplate på toppen. Det ser straks penere ut enn en lakkert flate, samtidig som at glass er atskillig mer motstandsdyktig mot riper etc.
    For at glasset skal ligge rolig, og ha samme overheng (0,5mm) rund baut, er det særlig viktig å passe på at topplata blir liggende i samme nedfellingshøyde i forhold til kantene på toppen av kassa.
    Da er det godt å ha maskinskjærte materialer, som gjør det atskillig lettere å få dette pent!
    Tverravstiveren i kassa er kappet til riktig mål, i den forstand som at den er 27,5mm lavere enn innvendig mål fra bunn til topp, i kassa. Dermed vil 22mm MDF med 6mm glass på toppen, gi et glassoverheng på 0,5mm.
    For å merke av riktig høyde for de tidligere nevnte lektene som topplata skal ligge an mot, er tverravstiveren en ypperlig veiviser:

Denne legges an mot sideveggene i kassa, deretter risses en markering for hvor lektene skal plasseres:

Lektene skrues limes langs rissene så nøyaktig man kan. Da har man fått en så nær 100% lik høyde som mulig, og faren for at glassplata blir liggende riktig er faktisk ganske stor. ;-)

Takk for at du tok deg tid til å lese helt hit!
    Om dette fortsatt ser interessant ut, så dukker det nok opp flere bilder i løpet av de påfølgende dagene.........

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende jobbet!
    Nøyaktige konstruksjoner og bevisst fremgang i arbeidet betaler seg! Vi gleder oss til flere bilder. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et stykke imponerende arbeid! Stå på!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bukker og takker, RoKo!
    Hyggelig med hederlig omtale fra en garvet AV-entusiast!
    Ditto til RansoM også!

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Tror jeg ikke kunne drømt om å få til noe lignende. :shock:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Wow! Tror jeg ikke kunne drømt om å få til noe lignende. :shock:
    Å joda!
    Det er ikke så vanskelig som du tror. Er du litt nevenyttig og ikke minst tålmodig og nøyaktig, og har litt verktøy liggende, så er ikke veien så lang!

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eier ikke tålmodighet. Har verktøy. Er nøyaktig i det meste jeg gjør og folk sier jeg er "nevenyttig" (et svakt forsøk på å være snuskete ). Skal bygge sub så snart jeg får tak i alle delene fra biltema. ;-)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo bare mer og mer lovende ut Glimrende arbeid!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye igjen, ES!
    Og bare så det er sagt: Du har jo svært mye av "skylda" for at jeg dro igang prosjekt nr.2! :-D
    Og skal samtidig ikke legge skjul på at jeg sjøl er svært spent på resultatet, ikke minst lydmessig....
    Håper på litt "trøkk", også under 20Hz?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mektig imponert over nøyaktigheten og hvor gjennomtenkt dette virker. Og det er ikke noe problem å lese lange innlegg når stoffet er såpass interessant. Klem på!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Håper på litt "trøkk", også under 20Hz?
    Med god kalibrering får du full respons ned til 15 hz, og med BASH'en har du jo mulighet til å "korrigere" avrullingen etter ønske, så dypbass blir det nok av

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, godt å høre!
    Men "god kalibrering"? Mere skulle det altså ikke til for å vippe meg av pinnen. ops:
    Hva ligger egentlig i det begrepet?
    La gå at jeg kanskje har et visst drag på snekringa, men når det gjelder kalibrering i denne sammenheng er jeg nok fortsatt på bleiestadiet, dårlig nok....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko på forumet laget en fin oppsumering av subwoofer kalibrering:

Kringlyd.no/sub

Jeg lurer på hva slags målemikrofon man kan koble til f.eks en laptop for å la denne ta seg av testing av sub? Lar radioshack seg koble til pc?

1. den sender ut sinuskurver via lydutgangen og inn på forsterkeren.
    2. den måler sinusene via mikrofonen
    3. den gir et grafisk godt GUI å jobbe med

Hvilket program? Tillater meg å spørre i tråden din, siden du sikkert lurer på det samme...

DrE

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Trodde et øyeblikk at "kalibrering" var relatert til demping og refleksrørlengde / jobbing med kassa, og det kunne jo fort ha blitt litt omfattende. ;-)
    Har faktisk lest de linkene til RoKo, når jeg tenker meg om. Bør nok stikke innom disse etterhvert vil jeg tro, og dermed lære meg litt om dette begrepet? Det kan nok være på sin plass....

Tror RadioShack-instrumentet lar seg koble til en PC ja, det har i alle fall en phonoutgang.
    Instruksjonsheftet beskriver en mulighet for tilkobling til en høyohmig inngang. Kanskje "mic"-inngangen på PC´n lar seg bruke?
    Tror faktisk at Marantz har koblet instrumentet til en PC, om jeg ikke husker feil? Men hvilken sw. han bruker, vet jeg ikke noe om.
    Du kan jo sende ham en PM for å høre.

Ellers ble det lite jobbing med prosjektet i dag, men helgen er ennå ung....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RadioShack kan kobles til PC via RCA (mic-inngang). Egnete programmer er eksempelvis Room Wizard og TrueRTA.

Disse programmene sender ut sinustoner/-sveip via PC-ens lydutgang. Signalkabelen kobler du da til en av receiverens innganger.

Husk å kjøre kalibrering av den interne sløyfa som lydkort ut/inn representerer. Denne må normaliseres før du setter i gang. Husk også korrigeringstabell som lastes inn. Denne er forskjellig avhengig av merke/modell på lydtrykksmåler.

Programmene har en rekke finesser som må prøves og feiles før du får et fornuftig resultat.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk RoKo!
    Jeg har nok en viss vei å gå, mht dette. Håper at jeg får lov til å spørre litt, når den tid kommer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut dette! Spennende å lære noe nytt også! Har satt Radioshack på ønskelista til jul, så får jeg tro madammen ikke kommer på noe mere "fornuftig" i stedet :-D

DrE

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •