Lage sub for 3500,- (edit: kan bruke litt mer) pb 12 nsd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av NAD-master
    Sorry den så jeg ikke. Skal se på den!
    Edit: Fant ikke mange sub forsterkere der gitt... Bare én, nokså uaktuell en.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel sammenligne meg selv med deg. :-D

Går i 10.
    Har som praktisk prosjektarbeid å lage min egen sub.
    Skal ikke bruke mere enn 3000 da. Noe som kan være meget vanskelig. :???:

Har skaffet meg element og forsterker, sponplater (22mm) og venter bare på reflekser og demping. Holder på å lage avstivere.

Lykke til med prosjektet! ;-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk i like måte!

Har du en egen tråd i forbindelse med dette prosjektet? Hvis ikke, hvilke komponenter er det du har kjøpt?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tenker dere om 26 mm mdf? Blir det litt i kraftigeste laget, eller er det bare bra?

Noen som kan gi meg en link til et program som regner ut volumet jeg må ha?

Spiller formen på kassen noen rolle, så lenge volumet er det samme?

Hva er forskjellen lydmessig på en portet og en lukket kasse?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    26mm MDF er perfekt, dette er langt bedre enn 19/22mm spon, og vil gjøre at kassen blir mer "død" og stivere, noe som gir bedre lyd. på tynne/dårlige kasser med for kraftig element så kan det bli så ille at kassa står og svinger med elementet, og lager ulyder...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    26mm MDF er perfekt, dette er langt bedre enn 19/22mm spon, og vil gjøre at kassen blir mer "død" og stivere, noe som gir bedre lyd. på tynne/dårlige kasser med for kraftig element så kan det bli så ille at kassa står og svinger med elementet, og lager ulyder...
    Flott, har masse 26 mm liggende. Trenger jeg avstivninger når det er såpass kraftig materiale?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor stor kasse duy har tenkt å lage, og hvor stort trykk du regner med at det blir inne i den.

Ca. 30cm mellom avstivere kan kanskje være et greit utgangspunkt. Dersom du ser inni en sub til ca. 3-3,5 k vil du nok oppdage at det ikke er mye avstiving vanligvis...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Spørs hvor stor kasse duy har tenkt å lage, og hvor stort trykk du regner med at det blir inne i den.

Ca. 30cm mellom avstivere kan kanskje være et greit utgangspunkt. Dersom du ser inni en sub til ca. 3-3,5 k vil du nok oppdage at det ikke er mye avstiving vanligvis...

Får se hva det blir til når jeg finner ut volumet osv da.

Hvis noen har bygd en sub for omtrent denne prisen, er det bare å laste opp bilder, arbeidstegninger, og eventuell tråd i forbindelse med arbeidet!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/12819

Her er det et par phoboser, det er hjemmebygg. Stiv pris på dem da :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/12819

Her er det et par phoboser, det er hjemmebygg. Stiv pris på dem da :-)
    Med den prisen der tviler jeg på at han for solgt dem hehe. Meningen var jo egentlig at jeg skulle bygge selv, men ellers takk skal du ha for tipset!;-)

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Takk i like måte!

Har du en egen tråd i forbindelse med dette prosjektet? Hvis ikke, hvilke komponenter er det du har kjøpt?
    Ønsker ikke en alt for kraftig sub. Kjøpte derfor et Seas H1305 element på tilbud fra eltek og en god men kansje en smule strømsvak(?) Hypex DS1.2. Tilsammen 2k! Ganske lite :-P
    Har tenkt å bruke 22mm² spon. Har ikke et så-alt-for-kraftig element. :roll:
    Blir sett litt rart på når jeg sier at jeg ikke er et fan av CV og hefftig bass. Andre på min alder er ville etter det! :-?
    Venter bare på deler fra Biltema, så skal jeg få gjort meg ferdig. :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var mer for at du skulle se hvordan de ble når de var ferdige.
    Er forresten en på forumet som har bygd en alldeles nydelig sub i lukket kasse med to slaver. Brukte Peerless element tror jeg, skal se om jeg finner linken.

Edit: Her er den: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...kt-ferdig.html

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var mer for at du skulle se hvordan de ble når de var ferdige.
    Er forresten en på forumet som har bygd en alldeles nydelig sub i lukket kasse med to slaver. Brukte Peerless element tror jeg, skal se om jeg finner linken.

Edit: Her er den: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...kt-ferdig.html

Det var en fyr som nevnte den der tidligere, så du er litt sent ute:-D Hva er "slaver"?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slave er en bass uten magnet og svingspole, dvs et passivt element. Brukes i stedet for bassrefleksport, for å få mer "punch", samtidig som du har en slakkere avrulling nedover i frekvens. Blir som en kombinasjon av lukket kasse og basrefleks.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se etter svs elementer, de spiller gudd diy riktignok, men det er alltid morro

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slave er en bass uten magnet og svingspole, dvs et passivt element. Brukes i stedet for bassrefleksport, for å få mer "punch", samtidig som du har en slakkere avrulling nedover i frekvens. Blir som en kombinasjon av lukket kasse og basrefleks.
    Tror jeg forstår litt. Blir de drevet av det trykket som skapes inni kassen da eller? Er de noe effektive?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    Se etter svs elementer, de spiller gudd diy riktignok, men det er alltid morro
    Tenker jeg skal kjøpe enten svs eller peerless element

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slaver brukes der bassrefleksporter blir for lange (som resultat av liten kasse og lav avstemningsfrekvens) og der hvor man vil begrense mellomtonelekkasje. Et slavesystem er nærmere beslektet et bassreflekssystem enn et lukket system.

Å bruke slaver i stedet for vanlig bassrefleks gir brattere avrulling under avstemningsfrekvensen, siden de er 5. ordens systemer mot vanlig bassrefleks som er 4. ordens (ved å tilpasse systemets avstemningsfrekvens og kassestørrelse kan man tøye grensene litt, dvs bassrefleks som nærmer seg 3. ordens avrulling).

Om slaver gir mer "punch" er jeg usikker på - min erfaring tilsier det motsatte.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Slaver brukes der bassrefleksporter blir for lange (som resultat av liten kasse og lav avstemningsfrekvens) og der hvor man vil begrense mellomtonelekkasje. Et slavesystem er nærmere beslektet et bassreflekssystem enn et lukket system.

Å bruke slaver i stedet for vanlig bassrefleks gir brattere avrulling under avstemningsfrekvensen, siden de er 5. ordens systemer mot vanlig bassrefleks som er 4. ordens (ved å tilpasse systemets avstemningsfrekvens og kassestørrelse kan man tøye grensene litt, dvs bassrefleks som nærmer seg 3. ordens avrulling).

Om slaver gir mer "punch" er jeg usikker på - min erfaring tilsier det motsatte.
    Åja...Skjønner:roll: Hehe

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk

Bøyer meg i støvet, og revurderer mine kilder ops:

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •