Frese nedsenking til elementer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frese nedsenking til elementer...

Jeg jobber på montër, og kan få en Overfres for 200,-. Jeg har spurt karene på jobb, men folka vet altså da ikke hvordan man skjærer en nedsenking i et hull til høyttalerelementer... sager man hullet først? Hvordan får man en perfekt sirkel?

mvh

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Jeg jobber på montër, og kan få en Overfres for 200,-. Jeg har spurt karene på jobb, men folka vet altså da ikke hvordan man skjærer en nedsenking i et hull til høyttalerelementer... sager man hullet først? Hvordan får man en perfekt sirkel?

mvh
    Perfekte sirkler lages med en slik.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker da vet jeg det. "Mdf støv er dødelig i store doser" stod det... noe å ta til etteretning på jobb hvor vi sager mdf dagelig... hm.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    perfekte små hull, som feks til 6,5" og mindre får man med en ncompass sirkeljig som man får på gustavsen (Gustavsen) Finnes flere tråder hvor denne er nevt på forumet.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson varianten var betydelig billigere enn den som lignet hos Gustavsen's men kanskje kvalitets-forskjell... så til forveksling like ut...

Apropos kvalitet - de billigste fresene kan ha ganske dårlig kvalitet på selve frese-borene (eller-hva-de-nå-heter) slik at et par plast beskyttelses-briller til en bagatellmessig pris er en meget god forsikring - metallfragment som spinner avgårde fra 20 000 omdreininger mot et øye er ikke å anbefale...

Det finnes ellers utmerkede masker som kan stoppe hhv støv og løsemidler (lakkering). Lakkerte et par høyttalere på et 2x2m vaskerom for et år siden (tørket fort - noe som var et poeng med 5 lag lakk...) - hadde ikke vært mulig uten skikkelig maske...

Det virker kanskje "pysete" å bruke masker - men å ikke beskytte egen helse er jo egentlig bare å gi bort egen helse på billigsalg...

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det qtools fresen det er snakk om?

Kan uansett lage ein slik sirkeljig sjøl. Dette var min løsning på ein billig fres http://avforum.no/forum/attachments/...17-medium-.jpg

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Clas Ohlson varianten var betydelig billigere enn den som lignet hos Gustavsen's men kanskje kvalitets-forskjell... så til forveksling like ut...
    Ligger flere tråder om det her. På gustavsen har de en som er lik den som er på clas ohlson, men de har en annen en også som heter ncompass som ikke er lik i det hele tatt. det er en gul plate med to stenger på. Den du får på clas kan ikke frese sirkler mindre enn str på plata på fresen (samme med den hjemmelagde som også er nevnt her), med den ncompass kan du frese bittesmå sirkler, helt ned til 25mm i diameter. Går du inn på Gustavsen, trykker på nettbutikk, så fresejigger og så sirkel/kant guide så ser du den.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    På gustavsen har de en som er lik den som er på clas ohlson, men de har en annen en også som heter ncompass som ikke er lik i det hele tatt... ...med den ncompass kan du frese bittesmå sirkler, helt ned til 25mm i diameter. Går du inn på Gustavsen, trykker på nettbutikk, så fresejigger og så sirkel/kant guide så ser du den.
    Den var sannelig ikke dum, den der altså... og du kommer ikke unna noe lignende hvis du skal lage virkelige små sirkler.

Men hvis du er skikkelig i beita for penger, og ikke trenger mindre hull enn ca 16 cm i diameter, så er det fullt mulig å lage en sirkeljig selv, nesten gratis. Kjøp et stykke plexiglass på Clas Ohlson (35,-) og lag noe slikt:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg ha tatt en plate i mdf som og sage ett hull som har de indre målene. Så ta du en plate som er i ett noe mykere tre. sørg for å sage den 1mm ekstra så slipper du problemer om du skulle ha saget litt feil. Da er det bare å pusse ned rundt.
    Du sparer også en masse tid når du pusser siden mdf kan være ett h******* å pusse på. Ett alternativ til de som ikke har tilgang på fres:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mange smarte tips her ja. Det vil vel funke greit med den plexiglassløsningen tenker jeg. Det er Qtools fresen jeg tenkte på ja... Den funker nok greit så lenge jeg ikke skal bruke den mer enn et par ganger...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Ja det er mange smarte tips her ja. Det vil vel funke greit med den plexiglassløsningen tenker jeg. Det er Qtools fresen jeg tenkte på ja... Den funker nok greit så lenge jeg ikke skal bruke den mer enn et par ganger...

Bare husk å måle fra riktig side av fresestålet når du skal lage senterhull i plexiglasset. Der her jeg bommet noen ganger... Det er også viktig å rotere skjærebladene på fresestålet mot hullet du skal måle (pass fingrene/trekk ut kontakten).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å lage mindre hull med jiggen som RuneW beskriver. Jeg har laget en identisk, men benyttet finerplate som er litt tykkere enn pleksiglasset, samt brukt en liten bit av en 4mm metallstang som senterpinne. Så lenge det er nok hold i plata som jiggen er laget av kan senterpinnen dyttes opp i plata fra undersiden av fresen.

Uansett - en slik jigg fungerer utmerket hvis man ikke skal masseprodusere høyttalere!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av delphi
    Det er ikke noe problem å lage mindre hull med jiggen som RuneW beskriver. Jeg har laget en identisk, men benyttet finerplate som er litt tykkere enn pleksiglasset, samt brukt en liten bit av en 4mm metallstang som senterpinne. Så lenge det er nok hold i plata som jiggen er laget av kan senterpinnen dyttes opp i plata fra undersiden av fresen.

Uansett - en slik jigg fungerer utmerket hvis man ikke skal masseprodusere høyttalere!
    Du har selvsagt rett, min gode mann!

Man bør nok være en del mer forsiktig når man freser med en slik senterpinne i forhold til skrue (for at ikke pinnen skal hoppe ut), men dette gjelder vel antageligvis tilsvarende kjøpejig'er også? Og så må man kanskje bytte skruer for å få skrudd fast en såpass tykk jig til fresen, eller?

Skal ikke de bort fra at jeg lager noe slikt som deg, hvis jeg noen gang skulle få behov for så små hull

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fulgte visst med en sirkelguide i Qtools fresen. :9

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Du har selvsagt rett, min gode mann!

Man bør nok være en del mer forsiktig når man freser med en slik senterpinne i forhold til skrue (for at ikke pinnen skal hoppe ut), men dette gjelder vel antageligvis tilsvarende kjøpejig'er også? Og så må man kanskje bytte skruer for å få skrudd fast en såpass tykk jig til fresen, eller?

Skal ikke de bort fra at jeg lager noe slikt som deg, hvis jeg noen gang skulle få behov for så små hull
    Det stemmer, RuneW!
    Jeg var nødt til å bytte skruer. Jeg bruker tre stk som er gjennomgående med mutter og skive på oversiden av fresen.
    Jeg har aldri hatt problemer med at styrepinnen har hoppet ut. Den sitter såpass tight så det skal mye til for at noe går galt.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer sirkelguide

Hvorfor ikke ta´n helt ut da, og lage en justerbar?

Tok bilde uten blitz, derfor ble det ikke spesielt godt.ops:
    Demontér "sålen" på fresen, og fest guiden imellom såle og fres. Voila!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hvorfor ikke ta´n helt ut da, og lage en justerbar?

Tok bilde uten blitz, derfor ble det ikke spesielt godt.ops:
    Demontér "sålen" på fresen, og fest guiden imellom såle og fres. Voila!
    Jeg bestiller herved et litt bedre nærbilde av justeringsinnretningen din.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal du selvsagt få!
    Et øyeblikk.........
    Her:

I all enkelhet består det hele av en 4x60mm skrue, som vha mutter og skiver klemmes fast i sporet. Det bores et 4mm hull i senter av sirkelen som skal freses, og så må man måle seg frem fra skrue til ytterkant av fres, for riktig radius.
    Litt tungvint kanskje, men det fungerer!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det skal du selvsagt få!
    Et øyeblikk.........
    Her:

I all enkelhet består det hele av en 4x60mm skrue, som vha mutter og skiver klemmes fast i sporet. Det bores et 4mm hull i senter av sirkelen som skal freses, og så må man måle seg frem fra skrue til ytterkant av fres, for riktig radius.
    Litt tungvint kanskje, men det fungerer!
    Takk skal du ha, men det var litt vanskelig å få med seg hva som foregikk under plexiglasset. Er det en mutter det også? I så fall får du vel ikke jigen til å ligge plant med underlaget? Kanskje et bilde fra en litt annen vinkel...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •