Minimere maks volume

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minimere maks volume

Jeg har planer om å felle et par høytalere inn i taket på soverommet, kjøkkenet og på badet. Jeg har tenkt å bruke denne høytaleren alle plasser untatt på badet: B&W CCM 626 In-wall høyttalere

Jeg har en gammel Rotel RB985 som jeg tenkte jeg skulle bruke til å drive disse. Denne er jo alt for god til å bare la stå å samle støv.

Jeg har planer om å bruke denne mp3 spilleren som kilde:
    Komplett.no - Squeezebox Network Music player, Internett radio, Multirom, Versjon 3

Jeg kunne tenkte meg å koble denne direkte til effektforsterkeren, men jeg kan se for meg at volumet kan fort bli veldig høyt. Er det noen som vet om en billig og grei løsning som kan begrense maks volum? Jeg kunne vel kanskje bare sette inn en motstand, men jeg er redd dette kan få konsekvenser for lyd kvaliteten? Er det noen som har erfaringer fra en lignende løsning?

Nils

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det ser ut til at det har løst seg. Squeezeboxen har nemlig en innbygd funksjon som senker utgangs styrken slik at du kan koble den direkte til en effektforsterker.

Hvis noen skulle trenge å dempe et signal, så var den beste ferdige løsningen jeg kunne finne denne:
    Parts Express:HARRISON LABS 12dB RCA LINE LEVEL ATTENUATOR PAIR

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så herlig URL til den siden du linket til der

Sitat Opprinnelig postet av ivasoere
    Det ser ut til at det har løst seg. Squeezeboxen har nemlig en innbygd funksjon som senker utgangs styrken slik at du kan koble den direkte til en effektforsterker.

Hvis noen skulle trenge å dempe et signal, så var den beste ferdige løsningen jeg kunne finne denne:
    Parts Express:HARRISON LABS 12dB RCA LINE LEVEL ATTENUATOR PAIR

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får du også dempeledd: Rothwell Audio Products

Frode

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Sjefen på jobben, løste dette "elegant". Han ville også ha radio på kontoret, og koblet seg inn på anlegget vi har ute i verkstedet, men det ble altfor høyt!

Løsning: Han loddet på en vanlig 40watts lyspære (som seriemotstand) på høyttalerledningen! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Her får du også dempeledd: Rothwell Audio Products

Frode
    Takk for det tipset Frode. Må si at de tar seg godt betalt for en liten motstand da.. over 500 kroner?! Godt jeg ikke trengte å dempe signal nivået mitt likevel

En lyspære må jo sies å være en orginal versjon

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivasoere
    Takk for det tipset Frode. Må si at de tar seg godt betalt for en liten motstand da.. over 500 kroner?! Godt jeg ikke trengte å dempe signal nivået mitt likevel

En lyspære må jo sies å være en orginal versjon
    Nei, egentlig ikke. Har vært brukt som limiter eller en slags sikring i gamle PA-høyttalere i de nedre prisklasser i mange år. Var på turne her for litt siden med tre band, hvor vi en kveld spilte i Sandvika. Når da Stonerrockerne entret scena, blinket det i takt med musikken fra bassrefleksrørene på høyttalerne... Vanlig Osram 60W var det! ;-)

Men om man kjenner den elektriske karakteristikken til ei lyspære, så ser man jo at den faktisk er bra egnet som sikring/limiter for å beskytte høyttalerelementene. Men er vel ikke det jeg ville brukt for å dempe et musikksignal kontinuerlig... Ei pære er jo overhodet ingen lineær motstand. Så lenge det går lave strømmer har den jo praktisk talt ingen motstand, mens motstanden øker jo mer strøm som går igjennom etterhvert som tungstentråden varmes opp. (På et musikksignal kan dette oppleves litt rart, da pæra i praksis blir en kompressor med ganske lange attack/release-tider, noe som vi vil høre som pumping.)

Tror jeg ville forsøkt med noen effektmotstander istedet. Eventuellt en passiv attenuator kanskje?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •