TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 57 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behringer EP2500

Jess! Nå er forsterkeren jeg skal bruke kommet! Det ble en Behringer EP2500 og den kjøpte jeg hos Playback for ca. 2800 med mva og frakt.

Langt inne i eskene et sted var forsterkeren:

Jeg gikk direkte i mod modus og byttet den støyende originale 80mm vifta med en 92mm Mist-vifte fra Microplex. Dette medførte at jeg måtte dra den på utsiden, men som vi ser av bildet er det god klaring til underlaget...:

Lutt malurt: Forskjell i viftestøy var som natt og dag, men skal jeg være helt ærlig (og det skal man jo) så hadde Mist-vifta en litt irriterende "tikkelyd", omtrent som om viftebladene gikk litt inntil noe. Men jeg fant ikke noe sted som dette skjedde, så det er mulig det er slik viften støyer... Mulig det går seg til, men det kan også hende jeg kjøper en tilsvarende PABST-vifte istenden. Den Mist-saken var jo noe billig dritt...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tikkelyden kan utmerket godt være som du sier at viftebladene tar borti en plass. Har du skrudd en av skruene litt for hardt fast så kan det skje ganske lett. min erfaring er at papst har ganske så stive kabinetter, så de tåler en del mere trykk enn enkelte andre vifter jeg har montert.

1. prøv å løsne skruene
    2. funker ikke det, så bestill papst. Viftenes svar på Volvo240. De bare funker.

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Tikkelyden kan utmerket godt være som du sier at viftebladene tar borti en plass. Har du skrudd en av skruene litt for hardt fast så kan det skje ganske lett. min erfaring er at papst har ganske så stive kabinetter, så de tåler en del mere trykk enn enkelte andre vifter jeg har montert.

1. prøv å løsne skruene
    2. funker ikke det, så bestill papst. Viftenes svar på Volvo240. De bare funker.

DrE
    Prøvde 1. (tok vifta helt av) uten at det hjalp. Ble mindre (u)lyd, men det tror jeg hadde med at lyden ikke lenger forplantet seg til resten av konstruksjonen å gjøre. Har aldri hørt den typen lyd i en vifte før uten at det har vært noe galt med monteringen, men det ser ikke ut til at jeg finner ut av det.

Blir nok gode, gamle papst'en skal du se...

Uansett, hadde det ikke vært for tikkelyden, ville forsterkeren ha vært så godt som lydløs - sinnsyk forskjell fra originalen!

---

Så jeg får vel ta en svipptur innom Microplex over helgen, så det blir HELT bra og ikke bare halvveis...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men gir den like god kjøling? Synes det er rart at de ikke koster på seg en hundrelapp i mere stillegånede vifter i så tilfelle?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe like god kjøling vil jeg tro, men antakelig kjøling nok.
    Slike vifteløsninger er gjerne dimensjonert for "worst case"-scenario, altså atskillig høyere omgivelsestemperaturer enn det som sannsynligvis blir aktuelt for RuneW.
    Eller hva, Rune?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Men gir den like god kjøling? Synes det er rart at de ikke koster på seg en hundrelapp i mere stillegånede vifter i så tilfelle?
    Tror du kan være rimelig sikker på at det blir spart både her og der i Behringer-produktene... Når det er sagt, så har vel ikke støynivået pri 1 på så mange PA-forsterkere? De er vel sjelden stille der de skal brukes.

Når det gjelder kjøleeffekt, så tror jeg vifta jeg installerte drar unna litt færre kubikkmeter i timen enn den som satt i, så svaret må bli nei, det er nok neppe like god kjøling nå. Men har jeg bruk for det? Det er jo en svært liten prosentandel av tiden at denne forsterkeren kommer til å få kjørt seg, mens den i vanlig PA-sammenheng må regne med å jobbe skikkelig i lengre perioder.

Jeg har kopiert en løsning til en annen kar på nettet (bortsett fra at han brukte en 80mm vifte så han trengte ikke å dra den ut av kabinettet). Mist-vifta jeg har brukt blåser mer enn den vifta han brukte, og han påstår å ha kjørt mye og lenge med sin EP2500 uten problemer.

Oss får sjå! Er ikke så bekymret for temperaturen. Er egentlig mer bekymret for trafoen som ikke var skrudd helt fast inni der...

Edit: Der var du før meg, Scrooge, din rakker ;-) Men vi er i alle fall enige

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tikkelyden er antagelig motor\lager støy. De fleste viftene har dette i mer eller mindre grad. Synd du ikke(?) kan bruke 120mm vifta for da har jeg en som er såogsi helt fri for dette. pluss at den ikke støyer så mye på orginal hastighet også.
    Btw, papst har og generelt litt mye motor\lager støy.

92mm vifter er ikke så mye brukt og vet ikke hva som er bra der, men klarplast vifter støyer som regel litt mere enn vanlige sorte også.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ..... men klarplast vifter støyer som regel litt mere enn vanlige sorte også.
    Finnes det noen logisk forklaring på dette?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klarplasten som brukes er mye stivere enn den normale sorte...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @RuneW

Hva er lime metoden din? så for meg at man kan lime 3 små klosser på veggen først for å få riktig dybde på platene. Burde gjøre ting litt lettere eller?

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke vifter med metallramme være det mest ideelle da? skulle jo bli stivt som bare det...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @RuneW

Hva er lime metoden din? så for meg at man kan lime 3 små klosser på veggen først for å få riktig dybde på platene. Burde gjøre ting litt lettere eller?
    Limemetoden?? Å ja, dette skulle visst forestille å være sonosub-tråden...

Hehe - limemetoden jeg tenkte på vår rett og slett bare å sette en skive på bordet, kline lim på innsiden og tre røret nedpå. Deretter kline lim på røret og tre neste skive nedpå. Ikke noe avanserte geniale greier.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å lime sammen skivene, før jeg satte på røret. DET kunne fort ha blitt hårete hvis limet størknet fort, og jeg begynte å slite med å få det helt på plass...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tikkelyden er antagelig motor\lager støy. De fleste viftene har dette i mer eller mindre grad. Synd du ikke(?) kan bruke 120mm vifta for da har jeg en som er såogsi helt fri for dette. pluss at den ikke støyer så mye på orginal hastighet også.

92mm vifter er ikke så mye brukt og vet ikke hva som er bra der, men klarplast vifter støyer som regel litt mere enn vanlige sorte også.
    Jeg fablet litt om 120mm vifte, men fant ingen praktisk løsning på 80 -> 120 mm overgang på skrå. Normale funker ikke, for da går vifta lavere enn beina på forsterkeren. Kunne selvsagt ha bygget den opp, men jeg måtte sette streken et sted ;-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja pokker det er bassrøret ja. tenkte selve røret suben er bygd av, men det er jo ikke av pvc *panneklask*

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er en video med lyd før og etter viftebytte. her kan du selv høre "tikkelyden" jeg snakker om.

Kanskje ikke verdens beste kvalitet på hverken lyd eller bilde, men du får jo en indikasjon...

Edit: Videokameraets auto-gain på lyden, roter selvsagt til lydnivåene her, men poenget er jo å få fram ulyden på Mist-vifta...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si det var forskjell her ja...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viftestøy

Hører stor forskjell på viftene. Når det gjelder HTF, tror jeg ikke viftesus vil være det store problemet pga HØY lyd ellers. men siden du skal bruke subbene og forsterkern i din egen hjemmekino når du blir ferdig med den, så ser jeg helt klart en fordel å fjærne denne støyende viften.

PÅL

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PVC-rør kappet og hull freset i 30mm furu

Sonosub-prosjektet går med stormskritt og i går/natt gjorde jeg følgende:

Kappet PVC-rørene i endelig lengde, dvs. 73cm. Når jeg legger til konene i hver ende, havner bassrefleks-røret på sånn ca. de beregnede 75 cm. Bildet under viser den "geniale" innretningen jeg lagde for å holde røret på plass under saging:

(for de som måtte lure: Skjermen til venstre i bakgrunnen er en Amiga-skjerm, som endelig er på vei til fyllinga)

Jeg brukte en god del forsøk med prøvefresing og prøveboring av nye hull på sirkeljigen, før jeg fant en innstilling jeg var fornøyd med. Jeg synes det er litt viktig at overgangen mellom PVC-rør og furuplate blir så glatt som overhodet mulig. På bildet under kan man se at det ble ok:

Etter avrunding med fres kommer jeg nok til å sparkle/pusse så det blir en meget glatt.. eh.. kone..

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Sonosub-prosjektet går med stormskritt og i går/natt gjorde jeg følgende:

Kappet PVC-rørene i endelig lengde, dvs. 73cm. Når jeg legger til konene i hver ende, havner bassrefleks-røret på sånn ca. de beregnede 75 cm. Bildet under viser den "geniale" innretningen jeg lagde for å holde røret på plass under saging:

(for de som måtte lure: Skjermen til venstre i bakgrunnen er en Amiga-skjerm, som endelig er på vei til fyllinga)

Jeg brukte en god del forsøk med prøvefresing og prøveboring av nye hull på sirkeljigen, før jeg fant en innstilling jeg var fornøyd med. Jeg synes det er litt viktig at overgangen mellom PVC-rør og furuplate blir så glatt som overhodet mulig. På bildet under kan man se at det ble ok:

Etter avrunding med fres kommer jeg nok til å sparkle/pusse så det blir en meget glatt.. eh.. kone..
    ILLE bra!!

Side 8 av 57 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •