TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 55 av 57 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 SisteSiste
Viser resultater 1,081 til 1,100 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvordan gikk det med testingen av E 4 & E5 på lørdag?
    Kommer tilbake til saken, men kan røpe såpass som at lokalet IKKE falt ned...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Puh.... Det var godt, for da hadde vi ikke hatt noe sted å ha HTF07 på
    Jeg venter i spenning! Du kan bare ha de overgangene og splittene fram til HTF...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her siktes det heller mot det negative ettersom jeg forstår, muligens at subben ikke passer med lokalet!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm ja, om man leser mellom linjene....:???:
    Det blir uansett spennende å høre resultatet!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hm ja, om man leser mellom linjene....:???:
    Det blir uansett spennende å høre resultatet!
    De er nok tunet alt for langt ned til å "fylle" 450 kubikkmeter med lokale, for å si det slik... De er designet for å rulle av på en slik måte at avrullingen "spiller med" romforsterkning (og som resultat gir en "lineær" frekvensrespons) i et normalt oppholdsrom (hos meg er det 48 kubikkmeter). Likevel må jeg innrømme at jeg hadde håpet på mer...

Men jeg skal ikke dømme dem nord og ned før jeg har testet dem i et mer normalt rom (på 1/8 av volumet eller så ;-)).

Det er godt mulig vi sper på med Erna 1&2, plassert sammen med dem til HTF07.

---

Som prikk over i'en hadde vi skikkelig problemer med feedback gjemmon lydkortet vi brukte til målingene, slik at de ble i beste fall tvilsomme. Vi måtte spille på (ubehagelige) lave nivåer på våre utemålinger. Her er
    en av utemålingene. Liggende sub 2 meter unna senter av sub'en:

Som man ser blir dette en relativt lineær kurve som ender med et 10dB fall fra 40Hz ned til 15Hz. Raritetene rundt 100Hz tilegner jeg topp/bunn-resonans, selv om det ikke stemmer 100% med den indre høyden i sub'en (ca 142 cm). Vet ikke hva annet det kan være. Uansett er det ikke værre enn at jeg kan fikse det med litt forsiktig justering med Behringeren.

Man må ta disse målingne med en semitrailer med salt, pga feedback-problemene med lydkortet. Jeg hadde ikke disse problemene da jeg holdt på hjemme, så jeg vet ikke helt hva som har skjedd...

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sprekt bygge.. :-) kommer til å kopiere dette en vakker dag, det er sikkert..

Men en liten ting jeg har lurt litt på. Er det mulig å bygge dette litt skjevt, altså skrå røret litt i begge ender, slik at man får litt sånn.. skjeve tårn i pisa opplegg? Eller blir det feil konstruksjonsmessig? Nå tenker jeg ikke på å tippe det mange grader, men kanskje to-tre ville vært tøtft.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mesteparten av vekta ligger jo i bunn(elementet) og bare skrå det noen grader kan du jo gjøre enkelt med bena.
    Dog er jeg ikke helt sikker på om det vil se noe bra ut... Får følelsen av at det er dårlig håndverk og ikke klarte å få den helt loddrett

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo endel høytalere som er skrådd bakover endel. Det hadde vært kult, om man hadde slike høytalere, å skrådd sub'en i samme vinkel som frontene.. Var bare det jeg tenkte på.

Men er det mulig å lage bassrefleksen ned i bakken i stedet for i toppen? Vil tro det ikke er noe problem med ett element i bunn som ikke er i senter av proppen?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har plass til det uten at du går helt på akkord med materialtykkelsen så går nok det bra. Har sett flere sonosubber andre steder på nettet hvor port og element er i samme ende.

Angående vinklinga er jeg enig med eXa, det ville kun sett malplassert ut. Høyttalere som er skrådd bakover er bygd slik for å få elementenes akustiske sentrum på linje i forhold til lytteposisjon. Dette er ikke et tema i en subwoofer. I tillegg vil subwooferen ta opp mer plass.

Edit: Når det er sagt så må du gjerne bygge dem skrått. Det er det som er poenget med å gjøre det selv, man kan bygge akkurat det man har lyst på selv.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med tvillingene dine?Har du fått testa dem ut?Sett noe film med di..
    Hvordan gikk det med forsterkeren?
    Brokoblet min i dag og kastet meg på pcen og bestilte en til
    Di som sa at 1 var nok hadde ikke testa 2 stk. og jeg har bare 12".

Kan si 1 sono med forsterkeren brokoblet spilte like bra som da begge var tilkoblet,og da hadde jeg 6dB økning fra 1 til 2.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også litt spent på om du har fått testet disse noe mer i et mer normalt rom enn under HTF...

Blir de stående lagret til kinorommet er klart kanskje?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Er også litt spent på om du har fått testet disse noe mer i et mer normalt rom enn under HTF...

Blir de stående lagret til kinorommet er klart kanskje?
    Ja, og det er jo helt bak mål selvsagt... Skjønner ikke hva jeg holdt på med. Men er snart ferdig med bad #2 nå, og da er det bare å gyve løs på AV-rommet.

Men til det blir de bare stående å sture...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testet?

Artig test av en som er omtrent identisk som sub'en jeg bygde...

DIY TC Sounds TC-2000 15" ported 270L - Home Theater Shack

Kan jo kose meg med denne testen, jeg som ikke får brukt mine egne...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan jo kose meg med denne testen, jeg som ikke får brukt mine egne...
    Hva har skjedd med dine egne? :???:
    Komt i gang med AV-rommet enda?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hva har skjedd med dine egne? :???:
    Komt i gang med AV-rommet enda?

Hehe - de står på kontorer og sturer... Jeg er nå offisielt ferdig med det &%€/&€%/% badet oppe, så nå står kinoen for tur!

Jeg brukte ca 80.000 på badet (5000 over budsjett!). Rørleggeren mente jeg hadde spart minst 70.000 på å gjøre "alt" selv, så da var de 4 månedene "uten fritid" kanskje verdt det... Det finnes jo ting man kan bruke 70.000 på i kjelleren når den tid kommer... ;-)

Jeg regner med å komme godt igang med kinoen utover vinteren og da blir det vel en byggetråd som mangler sidestykke tenker jeg - i alle fall når det gjelder nitidig og unødvendig dokumentasjon av detaljer

Jeg kan egentlig sette igang i kveld jeg, men det er ca 1000 ting jeg må tenke igjennom før jeg begynner (sånn er jeg bare). Den største utfordringen gjelder "lydisolasjon vs ventilasjon"-problematikken, men jeg skal ikke kjede deg med slikt her i denne tråden...

Men for å komme tilbake til saken - det er lys i tunnelen. Jeg ser for meg at jeg med litt flaks kan ha et rom klart til sub'ene i løpet av vinteren/våren.

Det går - som du skjønner - skikkelig unna!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanonbra tråd!!

Må være den tråden jeg har brukt lengst tid på her på forumet, og det var virkelig interessant. Du er en tolmodig og nevenyttig kar Rune. Her var det mye gode tips og mange beskrivende bilder.

Subbene ser jo vannvittig bra ut også :-D

Har et par spørsmål, om du har tid til å svare...

Hvordan spiller dette opp mot andre subber som du har bygd, eventuelt prøvd både hos deg selv og andre? Med tanke på frekvensrespons og SPL.

Fungerer de bra til musikk, eller er SONOSUBS mest egent til kino? Hvordan er responsen med kjappe trommepedaler? Blir det bløtt, eller trykker det i brystkassa

Dette fikk jeg lyst til å prøve selv, en dag jeg får plass både til å holde på og til å plassere KJEMPENE...

Takk for svært bra lesestoff og mange gode bilder!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amazon: Mot slutten av min byggetråd står det litt om mine lytteinntrykk med mine tilsvarende tuber. Kort sagt, de RULER på musikk!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Må være den tråden jeg har brukt lengst tid på her på forumet, og det var virkelig interessant. Du er en tolmodig og nevenyttig kar Rune. Her var det mye gode tips og mange beskrivende bilder.

Subbene ser jo vannvittig bra ut også :-D

Har et par spørsmål, om du har tid til å svare...

Hvordan spiller dette opp mot andre subber som du har bygd, eventuelt prøvd både hos deg selv og andre? Med tanke på frekvensrespons og SPL.

Fungerer de bra til musikk, eller er SONOSUBS mest egent til kino? Hvordan er responsen med kjappe trommepedaler? Blir det bløtt, eller trykker det i brystkassa

Dette fikk jeg lyst til å prøve selv, en dag jeg får plass både til å holde på og til å plassere KJEMPENE...

Takk for svært bra lesestoff og mange gode bilder!
    Tro det eller la det være, men jeg har ikke fått testet dem skikkelig enda. Du må nesten høre på alle de andre (som atledreier) som har laget sub'er over samme lest. Ser jo ut til at de funker til både det ene og det andre ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Materialliste og mål

Hei Rune!
    Må få starte med å si at dine byggetråder er en stor inspirasjon, og burde arkiveres i et hvelv slik at slike "kulturskatter" som sonosubtråden her aldri går tapt

Det jeg lurer på er om du kan skrive ned en materialliste og mål på alt du brukte for å lage denne subben?
    Du får unnskylde meg hvis jeg har gått glipp av diskusjonen rundt materialene - 50 sider...

Jeg håper også du kan svare meg på hva vi som ikke har "fresemaskin" og annet fancy verktøy bør gjøre for å få et liknende resultat som deg? Håper jeg kan finne en møbelsnekker som kan frese ut disse runde platene, og trenger derfor mål... hvis du gidder

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jangri
    Hei Rune!
    Må få starte med å si at dine byggetråder er en stor inspirasjon, og burde arkiveres i et hvelv slik at slike "kulturskatter" som sonosubtråden her aldri går tapt
    Haha! Du kan få sagt det du ;-)

Sitat Opprinnelig postet av jangri
    Det jeg lurer på er om du kan skrive ned en materialliste og mål på alt du brukte for å lage denne subben?
    Du får unnskylde meg hvis jeg har gått glipp av diskusjonen rundt materialene - 50 sider...

Jeg håper også du kan svare meg på hva vi som ikke har "fresemaskin" og annet fancy verktøy bør gjøre for å få et liknende resultat som deg? Håper jeg kan finne en møbelsnekker som kan frese ut disse runde platene, og trenger derfor mål... hvis du gidder
    Materialliste... oj oj oj.... Det begynner å bli en stund siden.... kan jo begynne med material-listen jeg skrev på min private sonosub-side:

Høsttakkefesten 2007 - Erna 4a/4b

Dette var for begge sub'ene.

Jeg anbefaler å titte gjennom alle sidene i den første linken. Dette er i praksis hele sonsub-byggetråden, uten diskusjonene, men med tildels mye større bilder.

For litt mer detaljer rundt målene:

http://www.htfhome.com/2007/e4/Erna%204.gif

http://www.htfhome.com/2007/e4/Erna%204b.gif

http://www.htfhome.com/2007/e4/e4_mdf_plate.gif

Disse bildene m/forklarende tekst finner du her:

Side 55 av 57 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg