TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 57 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 1125
    Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Venter i spenning...........

Dette bare må bli bra.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette BLIR bra!Det kan jeg trygt si etter å ha vært hos RuneW i dag og fått se vidunderet.Fikk ikke testet noe særlig,men kjørte noen sinustoner på den ene nedi kjelleren til Rune og du verden her snakker vi krefter!
    Det ristet til og med godt i betonggulvet

Rune,etter å ha tenkt litt på veien hjem så har jeg kommet til at du MÅ ta dem med hit for testing når du har fått dem ferdig!!...og skulle du trenge hjelp til noe så bare si ifra.
    Skikkelig artig å få lov til å se dem "live",takk skal du ha Rune :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den ser meget flott ut gleder meg til å se med sokkelen på! blir majestetisk pent med to slike.
    men kom til å tenke på en ting. du burde vel hatt en slags forforsterker? med justerbar delefilter og faseknapp? eller satser du på at det holder med det innebydge delefilteret på forsterkern?

stå på nå! siste innspurt!
    funnet noe navn til de forresten?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Grisebra Rune, rett og slett "work of art". Hvordan du har så mye tolmodighet vet jeg ikke, men at det blir resultater av det, det er lett å se.
    A) Oppskrift for å trene tålmodigheten:

1. Skaff til veie 3 unger i barnehagealder
    2. Stå opp om morgenen kl 07:00 (du skal helst være på jobb rundt 08:15)
    3. Krangle med minst 2 av ungene om hvilke klær de skal/ikke skal ha på seg fra kl 07:45 til 08:05 mens du ser svettende på klokken og tenker "dette rekker jeg bare A-L-D-R-I og prøver å ikke ta livet av minst en av de gjenstridige, små terroristene.

Gjenta 1-3 hver ukedag i et år...

B) Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Jeg er egentlig ikke så tålmodig. "trikset" er at jeg ikke egentlig har noe ferdig oppsett å bruke/teste dem i - forøvrig et triks jeg ikke ville anbefale min verste fiende. Greit under bygging, men når du står der med det ferdige produktet, blir den en litt "jaha, og hva da"-følelse ;-)

Men jeg kan nok ganske sikkert garantere at det hadde litt raskere i svingene hvis hjemmekinoen sto klar og bare hungret etter en sub ;-)

Sitat Opprinnelig postet av g-h
    En inspirasjon for oss alle
    Takk det samme!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    den ser meget flott ut gleder meg til å se med sokkelen på! blir majestetisk pent med to slike.
    men kom til å tenke på en ting. du burde vel hatt en slags forforsterker? med justerbar delefilter og faseknapp? eller satser du på at det holder med det innebydge delefilteret på forsterkern?
    Sokkelen er faktisk på, men bare i grunning foreløbig. Beina likte slett ikke å bli dratt rundt på et murgulv, så jeg måtte skru på (den uferdige) baseplaten for å beskytte dem litt. Den må imidlertid av igjen før endelig finish..

Jeg kommer til å bruke en Behringer FBQ (?) 2496 for å stille inn fase (delay) og andre filtere.

Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    stå på nå! siste innspurt!
    funnet noe navn til de forresten?
    Navn? Blir det ikke samme gamle kjedelige Erna 4 og 5 da? Men hvis noen har noen morsommere forslag, så er det bare å komme med dem!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Dette BLIR bra!Det kan jeg trygt si etter å ha vært hos RuneW i dag og fått se vidunderet.Fikk ikke testet noe særlig,men kjørte noen sinustoner på den ene nedi kjelleren til Rune og du verden her snakker vi krefter!
    Det ristet til og med godt i betonggulvet
    Var det 36Hz som vi fant ut var egenresonansen til betonggulvet?

Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Rune,etter å ha tenkt litt på veien hjem så har jeg kommet til at du MÅ ta dem med hit for testing når du har fått dem ferdig!!...og skulle du trenge hjelp til noe så bare si ifra.
    Skikkelig artig å få lov til å se dem "live",takk skal du ha Rune :-D
    Ken godt hende jeg tar deg på ordet og tilkaller hjelp. Jeg har kink i nakken etter at jeg prøvde å snu den opp ned med både topp og bunn i. Fant ut ca midtveis da toppen (30+22+22mm + PVC-rør) var på vei ned, at dette skulle jeg aldri ha begitt meg ut på alene. Den tippet faretruende raskt over etter midtpunktet (er litt topptung uten elementet), og ved en umenneskelig innsats reduserte jeg farten mot gulvet til noe som var ufarlig (pluss at jeg hadde polstret nedslagsfeltet). Men kink i nakken fikk jeg. Men pytt, pytt.

Bedre at det ryker noen sener i nakken enn at suben får noen riper... ;-)

Ellers er det da ikke noe å takke for at du fikk stikke innom - bare hyggelig det!

Her er noen bilder av suben med elementet i.

Slik la jeg den ned for å sette i elementet:

Det var jammen ikke barebare å sette i elementet heller. Ikke kunne jeg slippe det rett ned fra toppen, for det var nesten umulig å flytte på det i saå fall. Pakningen rundt er fin å ha, men man bare strekker den/river den av hvis man prøver å løfte/flytte elementet etter den. Og litt flytting må man påregne for å treffe skruehullene.

Det endte med at jeg la sub'en som på bildet, skrudde en skrue igjennom det øverste hullet i elementet og dyttet elementet in slik at jeg så at i alle fall EN skrue traff hullet. Så justerte jeg elementet slik at motstående skrue traff...

Her et par bilder til:

Skulle gjerne ha tatt fler mens jeg hadde besøk, men det var så mye å prate om, så jeg rakk ikke...

Blåselyder
    ---------
    Det var desverre en del blåselyder ved test-kjøring på 17 Hz. Aner ikke hvor høyt vi spilte akkurat da, men det ble flyttet "litt" luft. Litt bekymringsverdig, men vet ikke hvor mye dette har å si i praksis. Det er mulig det er fordypningen (til grillen) rundt toppen som lager ekstra lyd. Vi får se.

Nå skal jeg bare prøve å sette meg inn i det hersens Room EQ Wizard 4.0, som jeg har litt småproblemer med å takle...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for besøket RuneW!

Det var en spesiell og artig demo selv om vi ikke fikk testet den i riktige omstendigheter. Det var vel ved 35 hz betonggulvet fikk kjørt seg ekstra. ved 17 hz blaffret det i dører som lå inntil karmen i gangen.

En ting med sinustoner, det er ikke heldig å spille alt for høyt. Det kan gå ut over elementet. Ikke at jeg tror vi var i nærheten i dag. Eller tyna dere den noe mer etter jeg dro?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ofte fremprovosere blåselyder ved dype sinustoner, selv om man aldri kommer i nærheten av å høre det samme i praksis ved musikk og filmbruk...

Det er med andre ord alt for tidlig å si om subben "puster og peser" eller ei

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fine subber

UROLIG pene subber.
    kan jeg kjøpe de for 300 kr?
    PLEAAAAAAAAAAAAAAAAAS!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Man kan ofte fremprovosere blåselyder ved dype sinustoner, selv om man aldri kommer i nærheten av å høre det samme i praksis ved musikk og filmbruk...

Det er med andre ord alt for tidlig å si om subben "puster og peser" eller ei
    Ja, regnet vel nesten med det, og 17Hz er jo veldig tett på tuningfrekvensen (15.6Hz) og da skjer jo nesten ALT i "lillerøret".

jeg synes egentlig det er litt kjedelig med sinustoner. Ikke er det noe imponerende å høre på heller. Eneste som er morsomt med et sinus-sweep, er å finne resonansfrekvensen til de forskjellige stedene i huset ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En litt uhøytidelig måling

Jeg har ikke fått dreisen på REW (lurer på om det er noe galt med line out på SPL meteret mitt?), men løp ned i kjelleren og tok en rask, manuell måling på morgenkvisten. Sub'en står omtrent midt i rommet og jeg stod rett innenfor døråpningen til kjellren og målte (fordi jeg ikke orket å gå ut i kjelleren i sokkelesten (slik Plumber og Konrad måtte når de var her ;-)). Så så veldig viteskapelig måling var det ikke...

De ukorrigerte verdiene, lest rett av måleren var:

Hz dB
    55 86
    50 90
    45 91
    40 79
    35 70
    30 65
    25 73
    22.5 80
    20 72
    17.5 77
    15 76
    12.5 73
    10 65

Nå må jeg løpe (ungene sitter og maler ved kjøkkenborder...)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som gir følgende ca. kurve (korrigerte verdier er ikke 100% da du ikke har målt med "standardfrekvenser" i regneraket til Roko og at du ikke bruker den digitale utgaven av Radioshack måleren).

Antar at alt vil se mye annerledes ut hvis du tester meg begge rørene med hjørneplassering. Men at den (de) vil spille dypt er det ingen tvil om.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Twin Towers" må vel være passende navn? :-D

Noen som har sett om noen har prøvd å lage sono med 12.2 elementet? Orker ikke å lete gjennom denne tråden Rune. Er inspirert av tråden din, og har lyst å bygge sono.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig kul sub:-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Som gir følgende ca. kurve (korrigerte verdier er ikke 100% da du ikke har målt med "standardfrekvenser" i regneraket til Roko og at du ikke bruker den digitale utgaven av Radioshack måleren).

Antar at alt vil se mye annerledes ut hvis du tester meg begge rørene med hjørneplassering. Men at den (de) vil spille dypt er det ingen tvil om.
    Jeg fant ikke regnearket med de justerte frekvensene på, så jeg bare tok noen frekvenser...

Får komme tilbake med noen "seriøse" målinger etter hvert...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalla666
    UROLIG pene subber.
    kan jeg kjøpe de for 300 kr?
    PLEAAAAAAAAAAAAAAAAAS!
    Takk - og NEI! ;-)

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    "Twin Towers" må vel være passende navn? :-D
    Et bra navn! Men kanskje litt for likt "The Two Towers"?

Noen som har sett om noen har prøvd å lage sono med 12.2 elementet? Orker ikke å lete gjennom denne tråden Rune. Er inspirert av tråden din, og har lyst å bygge sono.
    På avsforum.com finner du det meste.

Sitat Opprinnelig postet av Thore
    utrolig kul sub:-D
    Takker! Joa, den er litt morsom ;-)

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må eg berre ta av meg hatten, både for rått ferdigresultat og at du he hatt tålmodigheit til å ikkje ta nokon snarvegar, som eg heilt sikkert ville gjort i ein lignande situasjon

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Siden disse er en god del høyere(men fremdeles gode og runde), så ville vel Lars 1 og Lars 2 passe bedre? (Sponheim)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Siden disse er en god del høyere(men fremdeles gode og runde), så ville vel Lars 1 og Lars 2 passe bedre? (Sponheim)
    Lars "Hver mann sin høne" Sponheim ?

Jeg tror ikke de skal få noe guttenavn...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Forresten mye morsommere med analog enn digital når du kjører 10Hz, for da kan du se nåla svinger i takt med elementet - ganske fascinerende...

Side 44 av 57 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •