TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 57 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 1125
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, ikke sant! Det er en del humorister på avsforum også... ;-)

Jepp, han skulle prøve å komme innom en kveld...

Ferdig med pussing. Hadde tenkt å dra på med et lag slipegrunning i går kveld, men fant ikke spray-burkene mine Jeg mener bestemt at jeg la dem på at barnesikkert sted. Enten så har ormeyngelet likevel klart å finne dem og allerede tagget naboens bil, eller så har jeg gjemt dem så godt at jeg ikke finner dem selv... Hadde tre nesten fulle bokser med grunning, svart lakk og klarlakk...
    Det eneste jeg kan hjelpe deg med der er å fortelle deg hvor boksne sto på lørdag...
    De sto oppå "Arbeidsbordet" ditt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det eneste jeg kan hjelpe deg med der er å fortelle deg hvor boksne sto på lørdag...

De sto oppå "Arbeidsbordet" ditt.
    Hehe - bra forsøk ;-)

Men de to der er dessverre tomme. Kasta dem i går.

---

Det er ikke så farlig med baseplatene. De kan lakkes etter hvert. Det viktige er at jeg fikke freset og pusset dem ferdig i går. Dermed blir det ikke mer "grisearbeid" i kjelleren på en stund, og den er klar for teppelegging (bare jeg får ryddet litt først).

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktige er at jeg fikke freset og pusset dem ferdig i går.
    Fikk du eller fikk du ikke gjort deg ferdig?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sånn stryk det som ikke passer ... enten E eller F

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Fikk du eller fikk du ikke gjort deg ferdig?
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Litt sånn stryk det som ikke passer ... enten E eller F
    Moroklumpene!

Kanskje "fikke" er veldig betegnende... tror jeg skal la det stå... ;-)

Men for ordens skyld: Fresing og pussing er ferdig - lakking gjenstår.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teppetid!

Hey hey! Mens ormeyngelet var opptatt av å se på barne-TV, kastet jeg meg ned kjellertrappa og starten en intensiv-opprydding i kjelleren.

Utrolig hva man rekker mens Konrad Katt løser kriminalgåter i søvne:

Ok, jeg gjorde ikke alt dette under barne-TV, men det aller meste. Tok en runde med støvsugeren etterpå, og det var faktisk noe MDF-støv som ikke kom ut i andre enden av støvsugeren (men jeg mistenker at det meste blåste igjennom (den gamle støvsugeren vår suger nemlig...)).

Når vi snakker om MDF-støv... jeg tror det ble 2 fulle søplesekker med MDF-støv og annet støv etter fresing++. Jeg tok et lite mentalt tilbakeblikk for å finne ut hvor mye fresing det egentlig har gått med på dette prosjektet og ble ganske skremt! Jeg tror jeg skrev ett eller annet som "sonosub er enkelt- alt er jo bare sirkler"... Vel, bare og bare. Her er en rask oppsummering av freserundene:

Furutopp:
    01 - Sirkelutskjæring
    02 - Avrunding overside
    03 - Avrunding underside
    04 - Spor på underside
    05 - Kappe hull til PVC-rør
    06 - Avrunding av port

MDF rett under furu:
    07 - Utskjæring
    08 - Utskjæring av hull til PVC-rør

Nederste MDF i toppen:
    09 - Utskjæring
    10 - Utskjæring av hull til PVC-rør
    11 - Avrunding i underkant for lettere å få inn i (papp)rør

Forsterkning av feste til PVC-rør:
    12 - Utskjæring
    13 - Utskjæring av hull til PVC-rør

DIY-kone:
    14 - Utskjæring av overdel
    15 - Utskjæring av underdel
    16 - Hull i overdel
    17 - Hull i underdel
    18 - Avrunding overdel
    19 - Avrunding under del ytterkant
    20 - Avrunding under del innerkant

Bunn 30mm MDF:
    21 - Utskjæring
    22 - Utskjæring av hull til element
    23 - Avrunding ytterkant for lettere å få inn i rør
    24 - Avrunding innerkant for lettere flyt av luft

Bunn 22mm MDF:
    25 - Utskjæring
    26 - Utskjæring av hull til element
    27 - Avrunding overkant
    28 - Spor til rør
    29 - Avrunding av underkant
    30 - Avrunding av kant mot element

Baseplate:
    31 - Utskjæring
    32 - Utskjæring av huntonit-plate
    33 - Utskjæring av hull i huntonit-plate
    34 - Avrunding av underside
    35 - Avrunding av overside

Yikes! Dette er 35 runder med fresen og da har jeg ikke tatt med strafferunder pga. diverse bommerter, eller det faktum at det f.eks. for 30mm MDF går med minst 6 runder for å komme igjennom...

Ja, og jeg glemte å nevne at listen over selvsagt er per sub... ;-)

Er det noe rart det blir støv?

Vel, vel. En liten digresjon. Ikke lett å se av bildet under, men jeg la på et stykke fuktsperre for å slippe å jobbe rett på gulvet:

Så kutter vi teppet i to like deler:

(det var forresten veldig lett å kutte dette teppet med en tapetkniv. Trodde det skulle være seigere, men det gikk lekende lett)

Så ruller vi teppet tett rundt røret for å rette det inn:

Så dro jeg forsiktig tilbake teppet (uten å ødelegge retningen), før jeg spraøyet på med spray-kontaktlim:

(kjøpte limet (DLS) på Toyota for 129,- kroner burken. Dette er svinebillig i forhold til f.eks. 3M som koster det dobbelte. Man kan få slikt billig på Biltema også, men det er bare møkka i forhold. Det kan virke som det er dysen som er forskjellen. Dette limet her var i alle fall veldig fint å jobbe med)

Etter 15-20 minutter rullet jeg røret så de limbelagte delene kom i press. Dermet var teppe/rør-retingen "låst".

Så var det å spraye store deler av resten av rør og teppe...:

...før de hele rulles pent og pyntelig sammen:

De siste 15 cm mot teppeskjøten er ulimet, slik at jeg kan få "dobbelt-kappet" skjøten før jeg limer den siste biten på.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som har så god tid, kan du komme til meg å rydde også, trenger en real omgang med hobbyrommet før høyttalerprosjektet mitt kan settes igang.. Jeg betaler for drikke (mat må du ordne selv + reise, overnatting kan du gjøre hos meg hvis du vil, mot betaling da..)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Du som har så god tid, kan du komme til meg å rydde også, trenger en real omgang med hobbyrommet før høyttalerprosjektet mitt kan settes igang.. Jeg betaler for drikke (mat må du ordne selv + reise, overnatting kan du gjøre hos meg hvis du vil, mot betaling da..)
    God tid, ja. Den var god... ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget lovende ut det teppet der RuneW!
    Litt spent på hvordan skjøten blir til slutt, men jeg har aldri prøvd meg på teppelegging selv.

Edit: fresing derimot... Har sopt opp et par bæreposer med støv etter spon/mdf selv etterhvert, freste ut til 1 15" og 2 10" senest i dag...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strøkent!

Nå begynner det virkelig å se bra ut!
    Venter spendt på siste oppdatering av teppeleggingen!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at det var litt forgjeves å male rørene på forhånd, men du (vi) viste jo ikke hvilket trekk/stoff som skulle benuttes den gangen.
    Laknene dine kan du jo bruke til å pakke de inn under transport/lagring.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det virkelig å se bra ut!
    Venter spendt på siste oppdatering av teppeleggingen!
    Rapport kommer om 20 minutter...

Mulig at det var litt forgjeves å male rørene på forhånd, men du (vi) viste jo ikke hvilket trekk/stoff som skulle benuttes den gangen.
    Laknene dine kan du jo bruke til å pakke de inn under transport/lagring.
    De kan jo ligges på også... passer til senga vår.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rapport kommer om 20 minutter...
    Jeg Venter Spendt

De kan jo ligges på også... passer til senga vår.
    Da kan de jo ikke regnes inn som en kostnad på subbene heller:-D
    Dessuten så vil du få positive reaksjoner (kanskje) fra kona, at du har kjøpt nye laken uten at hun har bedt deg om å kjøpe...:twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Teppetid del 2

Nå var det nok et "sannhetens øyeblikk"... tid for å gjøre kutten i teppet!

Men først måtte jeg lime de siste 60 gradene av teppet som jeg ikke hadde gjort enda. Mens kontaktlimet tørket, kunne jeg dempe siste rest av rør 2. Måtte bruke en del kapp, som man kan se av bildet:

Har ser man forresten to eksemplarer av spraylim til omtrent samme pris. Den til venstre er helt suveren å jobbe med - den til høyre er søppel (limte dårlig og tettet seg etter halve boksen):

Så var limet tørket og teppet (nesten) limet helt sammen. Tid for å finne et egnet mellomlegg for ikke å skjære i røret når teppet kuttes. Hadde tenkt å bruke rettepapp (heter det ikke det da? Fikk ikke en hit på google...), men hadde ikke noe igjen. Da ble det biter av en rull med "laminat-papp" (se rull bak):

(fordelen med denne var at den hadde den riktige kurven i forhold til røret...)

Jeg la pappen på røret. Deretter teppene så pent jeg kunne over hverandre og tvinget på det allestedsnærværende Biltema-langvateret:

Horror of horrors!

Advarsel! Dette er IKKE en perfekt måte å gjøre det på! Etter kutten viste det seg at teppe-endene overlappet hverandre med et par mm. Det kan være mange grunner til dette:

1. Pappen gjorde omkretsen litt større, og dermed teppet for langt
    2. Teppet var så tykt i seg selv, at overlappen gjorde omkretsen større, og dermed teppet for langt
    3. Jeg hadde ikke klart å stramme opp teppet godt nok

Regner det var en kombinasjon av de tre tingene over som gjorde det, og jeg vet sannelig ikke hvordan jeg skulle ha unngått det heller, bortsett fra å kutte ut pappen. Men den tror jeg var det minste problemet...

Uansett. Resultatet var at jeg måtte over på Plan 10 from outer space - som nesten var like dårlig som Plan 9:

Neida, ta av 1-2 mm jevnt over hele kutten funka ganske bra. Ikke perfekt på noen som helst måte, men bra. Legge forresten merke til hudfargen min på bildet. Tror jeg hadde en temperatur på noen og femti grader under denne delen av prosessen...

Men sånn ble da resultatet:

Før dere fallet på kne av beundring, må jeg opplyse om at bildet lyver ganske mye om skjøten. Den synes betydelig bedre en det vi ser på bildet. Det er stedvis opp mot en mm sprekk (jeg vil si at det totalt er 25 cm av lengden hvor teppeskjøtene ikke når helt bort til hverandre). Så det er godt at suben ikke skal stå midt ute på gulvet, men ha en bakside. Og det var ikke helt bortkastet å male den svart heller, paalab ;-)

Jeg er usikker på om jeg skal gjøre teppekuttet på samme måte på sub 2, men akkurat nå har jeg ingen veldig gode ideer, bortsett fra å være enda mer nøyaktig når jeg strammer opp teppet.

Ideer mottas med takk!
    ---

Vel, livet går videre! Det overskytende teppet må friseres vekk i endene:

Sånn blir det da:

Nå som teppet er på plass bare måtte jeg prøve bunnproppen, og endelig var det noe som passer perfekt. Den var en fryd å dunke ned på røret:

Dette var en tørr-prøve. Skal ha på ekspanderende lim når jeg fester den ordentlig. Dette var forresten bilde nummer 300 i tråden...

Her en detalj av bunnen:

Bare resten igjen!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag til løsning?

Sett merker i hver end av røret, legg på den ene teppe-enden, legg langvateret på inntill merkene, skjær teppet.
    Løsne teppet/vateret, legg på den andre enden, legg vateret på merket, Skjær denne delen.
    Du har nå unngått lengde variasjon pga tykkelsen på teppet.
    Usikkerheten ligger nå i merkene dine!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett merker i hver end av røret, legg på den ene teppe-enden, legg langvateret på inntill merkene, skjær teppet.
    Løsne teppet/vateret, legg på den andre enden, legg vateret på merket, Skjær denne delen.
    Du har nå unngått lengde variasjon pga tykkelsen på teppet.
    Usikkerheten ligger nå i merkene dine!
    Jepp, og det kan fort bli en mm av det, og da er vi jo like langt... Men tror jammen jeg skal prøve på det...

Hvorfor kan ikke du ta en tur og hjelpe meg da? Det er ikke innmari enkelt å holde på med dette alene heller... :-( En av problemene med å holde på alene er at det ikke er noe press på vateret på midten, slik at det kan bli unøyaktigheter under skjæringen. Dette var ille nok med dobbelt-kutten, men gjør "din" metode enda mer risikofylt.

Men hvis det hadde vært en kar der til å presse ned vateret på midten mens man skar...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og det kan fort bli en mm av det, og da er vi jo like langt... Men tror jammen jeg skal prøve på det...

Hvorfor kan ikke du ta en tur og hjelpe meg da? Det er ikke innmari enkelt å holde på med dette alene heller... :-( En av problemene med å holde på alene er at det ikke er noe press på vateret på midten, slik at det kan bli unøyaktigheter under skjæringen. Dette var ille nok med dobbelt-kutten, men gjør "din" metode enda mer risikofylt.

Men hvis det hadde vært en kar der til å presse ned vateret på midten mens man skar...
    Skulle gjerne ha hjulped deg, men det er litt vanskelig å få til om dagen.
    Sliter med en sykemeldt kone, og må ta Guttungen når jeg kommer hjem fra jobb. Jobber ofte korte dager, og tar resten av jobben på kvelden etter at guttungen har lagt seg. Så TV rommet står i grunn helt rolig, og kommer nok desverre å gjøre det en stund også

Men jeg har mange tips
    Prøv å sette en 2"/4" på høykant oppå vateret. Da vil du få et høyere press hele veien. For å sikre enda bedre press, legg en liten pappbit mellom vateret og planken på midten av røret, så kompanserer du for eventuell nedbøyning.
    Se skisse.
    Vedlegg 17132
    Dette settes fast med tvinger slik du har gjort fra før.
    For å ytterlig øke presset, kan tilsvarede gjøres på innsiden av røret.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser foresten lekkert ut!
    Skull likt å se et nærbilde av overgangen mellom rør og bunnpropp, som viser et utsnitt der det frestesporet er. (hvis du skjønner hva jeg mener...)

Kanskje viktig å tenke på at Speakon kontakten og skjøten kommer på samme "side" dvs baksiden. (når du kommer til sammensetting)
    Det ville være dumt å ha ledningen utover i rommet dersom skjøten var inn mot veggen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser foresten lekkert ut!
    Skull likt å se et nærbilde av overgangen mellom rør og bunnpropp, som viser et utsnitt der det frestesporet er. (hvis du skjønner hva jeg mener...)

Kanskje viktig å tenke på at Speakon kontakten og skjøten kommer på samme "side" dvs baksiden. (når du kommer til sammensetting)
    Det ville være dumt å ha ledningen utover i rommet dersom skjøten var inn mot veggen.
    Du har rett på samtlige punkter!

1. Ja, det begynner å se ok ut! I alle fall når jeg før støvsuget teppet...

2. Jeg ser i etterkant at det mangler bilde av spor/teppe-løsningen (og du kan bite deg i nesa på at slike bilder kommer!)

3. Lå våken i halve natt og tenkte på at jeg ikke måtte glemme å lime fast bunnen med Speakon-kontakten på samme side som skjøten...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett på samtlige punkter!

1. Ja, det begynner å se ok ut! I alle fall når jeg før støvsuget teppet...

2. Jeg ser i etterkant at det mangler bilde av spor/teppe-løsningen (og du kan bite deg i nesa på at slike bilder kommer!)

3. Lå våken i halve natt og tenkte på at jeg ikke måtte glemme å lime fast bunnen med Speakon-kontakten på samme side som skjøten...
    Ja, det skal ofte ikke så mye til for at en sover dårlig

Så dette "UHU" spraylimet er like dårlig som navnet? Altså til å grine av. :cry:

Jeg er redd du må bite i det sure eplet og bruke blits når du skal ta bilde av denne kanten. Er redd at svartfargen vil gå i et, uten en liten refleksjon av lys.
    Du kan jo selvsagt lyse den opp med arbeidslampe.

Side 41 av 57 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •