TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 57 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 1125
    Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå tar vi en velfortjent hvil til over helgen, tenker jeg. Kanskje litt finplukk med nuppeskum. Er ikke helt fornøyd med festingen på noen av bitene.

---

En annen ting er at jeg har fått en nagende anelse om at rørene ikke er nøyaktig like i diameter! Litt vanskelig å måle, siden de er litt ovale i formen. Dette er i seg selv ikke noe problem idet de blir presset ut i en sirkel av proppene. Det som er vanskelig er å måle diameteren nøyaktig. Dette er forresten vanskelig nok selv om de er 100% sirkulære...

(Når jeg har tilpasset proppene, har jeg selvsagt ikke basert meg på målinger av diameteren, men prøvefreset til de passet sånn ca.)

Det jeg nå sitter og svetter over er at jeg ikke har hatt noe system i hvilket rør jeg har tilpasset etter. Hvis f.eks. det ene røret er 3mm større i diameter enn det andre, har jeg et problem, ettersom det her skal være meget "tight fit".

I utgangspunktet har jeg ingen grunn til å tro at det er særlig forskjell på rørene, men når jeg holdt på med nuppeskummet i går (på rør #2), fikk jeg meg en liten overraskelse.

På rør #1 gikk det ganske nøyaktig 1.5 lengder av skummet på innsiden av røret. Dette var jo meget praktisk, siden det ble minimalt med kapp. På rør #2 ble det i midlertid 1cm for lite med 1.5 lengder av skummet

Det er selvsagt mulig at nuppeskummet ikke er helt 100% like langt. Vi får håpe på det siste...

Jeg har jo tross alt satt inn og ut proppene sikkert 20 ganger. Hadde vært rart hvis jeg hadde valgt det samme røret hver eneste gang. Regner med at det går i orden (tror jeg).

Men for dere andre som vurderer å lage noe tilsvarende - hold rede på hvilke deler som er til hvilket rør!

Du kan jo bygge ut med noen runder tape hvis det ikke passer..

Lykke til videre!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du må være rask hvis du skal bruke UncleKjell. Han drar jo til Miami sammen med meg på fredag (16.2), og kommer ikke tilbake før neste mandag (26.2).
    Du og Kjell til Miami? Skal si folk fort blir inspirert av ting og tang her på tråden...

[OT]
    Minner meg forresten om da vi var på klassetur til Miami og var stolte av å ha fått drit billige billetter. Hotellet lå til og med stranden! Men damer så vi lite av. Da vi spurte en iskremselger på stranden om dette sa han:

"Oh, but this is a gay beach!"

Flott.
    [/OT]

Egentlig genialt og felle ned speilet. Det kommer sikkert til å bli rålekkert!
    Speilet blir i alle fall litt bedre beskyttet ;-) Kan jo være det ser ok ut også!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Du kan jo bygge ut med noen runder tape hvis det ikke passer..

Lykke til videre!
    Takk for tipset! Mulig det blir en runde med den sedvanlige duct tape'n min ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Detaljarbeid på baseplatene

Jada, jeg vet jeg skulle ha blåst i baseplatene og smelt sammen sub'ene for fortest mulig å få lyd i dem, men "I am what I am", og vet med meg selv at gjør jeg det ikke nå så blir det aldri gjort.

Min erfaring tilsier at ingen ting er så varige som midlertidige ting...

Nåja. Når jeg først holder på med baseplatene, kan jeg like godt dokumentere det. I all min genialitet klarte jeg å runde av både overkant og underkant på baseplatene. Det var selvsagt bare tøys å runde av overkanten når jeg skulle lime på en 5mm plate på toppen. Denne tabben betød ekstra jobb i etterkant, siden det blir et spor som må fylles:

(litt rar fokus, men jeg har prøvd å vise profilen)

Først en runde med to-komponent sparkel (stålsparkel) for å fylle (siden den ikke synker sammen som vanlig tresparkel):

Deretter en runde med vanlig sparkel:

Se så! Nå kunne jeg endelig dra over med fresen for å lage den egentlige avrundingen:

Jeg har igjen nedpussing av sparkel og fresing med rundstål igjen på den siste baseplaten. Da er jeg ferdig med "griseriet" i kjelleren. Småpussing og lakkering gjør jeg i min lille snikkerbod i kjelleren.

Da er jeg klar for rydding og teppelegging!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har igjen nedpussing av sparkel og fresing med rundstål igjen på den siste baseplaten. Da er jeg ferdig med "griseriet" i kjelleren. Småpussing og lakkering gjør jeg i min lille snikkerbod i kjelleren.

Da er jeg klar for rydding og teppelegging!
    Ser ikke ut som om den tynne platen din er så veldig glad i å bli frest:???:
    blir vel litt sparkling på denne kanten også.
    Jeg er litt redd for at det kan forekomme sprekker i skjøten mellom platene
    siden du ikke har fått limt de sammen der sporet (radien) var.

Etter det jeg kan se/oppfatter av bildet, så får du en sprekk mellom sparkelen og plata. Det er ikke sikkert at det har noen betydning, men det kan være viktig å tenke på i alle fall.
    kanskje en mulighet er å pensle den med et tynt lag polyester langs radien :???:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som om den tynne platen din er så veldig glad i å bli frest:???:
    blir vel litt sparkling på denne kanten også.
    Er ingen stor forskjell overflaten på en frest MDF-plate og den tynne platen når det gjelder "ruhet", men kommer uansett til å dra over hele avrundingen med sparkel (akkurat som på MDF-platene). Dvs. jeg har alledere gjort det (før jeg dro på jobb idag).

Jeg er litt redd for at det kan forekomme sprekker i skjøten mellom platene
    siden du ikke har fått limt de sammen der sporet (radien) var.
    Sier du det? Det jo bare de 3 ytterste millimeterene som ikke er limet (sprekken er delvis fylt med lim vet du). Skulle ikke tro det ble så mye bevegelse at det var opphav til sprekk...

Etter det jeg kan se/oppfatter av bildet, så får du en sprekk mellom sparkelen og plata. Det er ikke sikkert at det har noen betydning, men det kan være viktig å tenke på i alle fall.
    kanskje en mulighet er å pensle den med et tynt lag polyester langs radien :???:
    Hmm? Mener du har når du skriver får? Tror bildet i så fall lyver en del. Det er ingen sprekker langs den kanten. Glatt som en barnerumpe! 5mm plata har diverse fargesjatteringer. Kanskje det det som ser ut som en sprekk?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen stor forskjell overflaten på en frest MDF-plate og den tynne platen når det gjelder "ruhet", men kommer uansett til å dra over hele avrundingen med sparkel (akkurat som på MDF-platene). Dvs. jeg har alledere gjort det (før jeg dro på jobb idag).

Sier du det? Det jo bare de 3 ytterste millimeterene som ikke er limet (sprekken er delvis fylt med lim vet du). Skulle ikke tro det ble så mye bevegelse at det var opphav til sprekk...

Hmm? Mener du har når du skriver får? Tror bildet i så fall lyver en del. Det er ingen sprekker langs den kanten. Glatt som en barnerumpe! 5mm plata har diverse fargesjatteringer. Kanskje det det som ser ut som en sprekk?
    Mener nok Har. Men det er nok kanskje som du sier ingen betydning, det er jo en veldig kort kant. Dessuten så er jo det en del lim der.

Jeg bøyer meg i (mdf)støvet og satser på at det ikke har noe å si.
    Du har jo også brukt 2 komponent sparkel, som er uhyre sterk i forhold til vanlig sparkel, dessuten binder den nok platene en del mere sammen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener nok Har. Men det er nok kanskje som du sier ingen betydning, det er jo en veldig kort kant. Dessuten så er jo det en del lim der.

Jeg bøyer meg i (mdf)støvet og satser på at det ikke har noe å si.
    Du har jo også brukt 2 komponent sparkel, som er uhyre sterk i forhold til vanlig sparkel, dessuten binder den nok platene en del mere sammen.
    Hehe - du trenger da ikke bøye deg i hverken det ene eller andre støvet! Jeg skriver bare det jeg tror om kanten. For alt JEG vet, kan det godt hende det blir en sprekk der en gang (men jeg tror det ikke ;-)).

Etter nedpussingen av det siste laget med sparkel langs kanten, kommer jeg til å dra på med 2 lag slipegrunning som pusses mellom lagene, så ett eller to lag svartlakk og til slutt et par/tre lag med klarlakk. Det er jo bare en liten rand rundt som skal lakkes, så jeg regner med at jeg har nok til å "dra på litt" med lagene... Det er jo tross alt denne delen av sub'en som får mest juling (av alt fra støvsugere til fjernstyrte biler...).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - du trenger da ikke bøye deg i hverken det ene eller andre støvet! Jeg skriver bare det jeg tror om kanten. For alt JEG vet, kan det godt hende det blir en sprekk der en gang (men jeg tror det ikke ;-)).

Etter nedpussingen av det siste laget med sparkel langs kanten, kommer jeg til å dra på med 2 lag slipegrunning som pusses mellom lagene, så ett eller to lag svartlakk og til slutt et par/tre lag med klarlakk. Det er jo bare en liten rand rundt som skal lakkes, så jeg regner med at jeg har nok til å "dra på litt" med lagene... Det er jo tross alt denne delen av sub'en som får mest juling (av alt fra støvsugere til fjernstyrte biler...).
    Du kan jo med fordel lakkere langs kanten i flere enn 2 lag.
    lakker langs kanten, vent ca 15 - 30 minutter spray på nytt lag før den tørker, men likevel ikke er våt.
    Pass på å legge godt på så du ikke får "appelsin" overflate. Lakker hele greia på nytt etter vanlig prossedyre.
    Bunnen tåler mange lag! Vil foreslå 3 lag svart og 3 lag klarlakk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo med fordel lakkere langs kanten i flere enn 2 lag.
    lakker langs kanten, vent ca 15 - 30 minutter spray på nytt lag før den tørker, men likevel ikke er våt.
    Pass på å legge godt på så du ikke får "appelsin" overflate. Lakker hele greia på nytt etter vanlig prossedyre.
    Bunnen tåler mange lag! Vil foreslå 3 lag svart og 3 lag klarlakk.
    Lakker til det er tomt (dvs. til jeg ikke tror det vil holde til ett lag til).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lakker til det er tomt (dvs. til jeg ikke tror det vil holde til ett lag til).
    Ja, det kan være vanskelig å lakkere med en tom boks
    Du kan jo alternativt bruke en annen mørk farge på første lag (hvis du har), bare for å få et tykkere sjikt. Du skal jo ha på et par lag med sort uansett...

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Googlet litt jeg også på mi casa su casa og da dukket det opp litt av hvert ja

Fikk meg en god latter nå,men jeg mente selvfølgelig at mitt hus er ditt hus,eller mitt anlegg er ditt anlegg,hehe!

(må jo også legge til i en bisetning her at jeg er lykkelig gift med ett aldeles nydelig eksemplar av det motsatte kjønn ;-) ) Så det er ingen grunn til engstelse om/når du kommer med Erna'ene!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Googlet litt jeg også på mi casa su casa og da dukket det opp litt av hvert ja

Fikk meg en god latter nå,men jeg mente selvfølgelig at mitt hus er ditt hus,eller mitt anlegg er ditt anlegg,hehe!

(må jo også legge til i en bisetning her at jeg er lykkelig gift med ett aldeles nydelig eksemplar av det motsatte kjønn ;-) ) Så det er ingen grunn til engstelse om/når du kommer med Erna'ene!
    Hehehe - skjønte det da vettu ;-)

Men husket ikke hva "mi casa su casa" betød - derfor googlet jeg... Er ikke så rå på japansk (kødder).

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN det er jo store muligheter for at jeg kan falle hodestups for Erna-søstrene og at det kan utspille seg et større sjalusidrama her etterhvert

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har svart på dette men hvilken lim skal du bruke til å lime platene i bunn/topp i røret?Ska di skrus i tillegg?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    MEN det er jo store muligheter for at jeg kan falle hodestups for Erna-søstrene og at det kan utspille seg et større sjalusidrama her etterhvert
    Dramatikk i vente!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Mulig du har svart på dette men hvilken lim skal du bruke til å lime platene i bunn/topp i røret?Ska di skrus i tillegg?
    Alltid når vi har det gøy er det en eller annen som skal ON TOPIC igen... ;-)

Guruene "over there" mener at hvis topp/bunn er tight nok, så er det ikke behov for lim i det hele tatt og i hver fall ikke skrus. Bruker man ikke lim skal det i teorien være mulig å få proppene ut igjen, f.eks. på denne måten

Andre bruker lim. Jeg kommer også til å bruke lim, men er ikke 100% sikker på hva slags lim. Slik det ser ut nå blir det polyuretan (ekspanderende) lim.

Begynte forresten på ryddejobben i kjelleren i kveld... ble ikke ferdig for å si det slik. Jeg fikk i alle fall gravd ut en del el-verktøy fram fra MDF-støvet. Trodde ikke jeg hadde mye gitt (hvis alt er mitt, da...)!

Slik så det i alle fall ut før jeg begynte:

Ser ikke så veeeldig annerledes ut nå :-(

Men nå som alt det dyre er ryddet vekk, kan jeg kaste resten...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prizeless! :-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte forresten på ryddejobben i kjelleren i kveld... ble ikke ferdig for å si det slik. Jeg fikk i alle fall gravd ut en del el-verktøy fram fra MDF-støvet. Trodde ikke jeg hadde mye gitt (hvis alt er mitt, da...)!

Slik så det i alle fall ut før jeg begynte:

Ser ikke så veeeldig annerledes ut nå :-(

Men nå som alt det dyre er ryddet vekk, kan jeg kaste resten...
    Det ser ut som om du har en del jobb før du kan legge på teppe på rørene
    Fikk du hørt med UncleKjell?
    Hvordan går det med lakkering, pussing, etc av bunnplatene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Prizeless! :-D
    Ja, ikke sant! Det er en del humorister på avsforum også... ;-)

Det ser ut som om du har en del jobb før du kan legge på teppe på rørene
    Fikk du hørt med UncleKjell?
    Jepp, han skulle prøve å komme innom en kveld...

Hvordan går det med lakkering, pussing, etc av bunnplatene?
    Ferdig med pussing. Hadde tenkt å dra på med et lag slipegrunning i går kveld, men fant ikke spray-burkene mine Jeg mener bestemt at jeg la dem på at barnesikkert sted. Enten så har ormeyngelet likevel klart å finne dem og allerede tagget naboens bil, eller så har jeg gjemt dem så godt at jeg ikke finner dem selv... Hadde tre nesten fulle bokser med grunning, svart lakk og klarlakk...

Side 40 av 57 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •