TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 57 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Og nå det store lyddempingsspørsmålet:
    Ble du kvitt "Syngingen" i røret?
    Ja, jeg gjorde det, men jeg er ikke så sikker på om dette var noe stort problem i utgangspunktet...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en kniv med dette bladet til å kutte igjenom begge teppene?Da slipper du faren med å kutte i røret.

Biltema Norge Krokblad, 5 stk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Hva med å bruke en kniv med dette bladet til å kutte igjenom begge teppene?Da slipper du faren med å kutte i røret.

Biltema Norge Krokblad, 5 stk.
    Det høres jo nesten utrolig ut at dette bladet skal kunne kutte over to tepper på en gang, men funker det, er det jo helt genialt! Det er jo ikke verre enn å prøve. Koster jo ikke all verden.

Takk for tipset!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt et slikt blad ved et par anledninger, og vil vel si at jeg er litt skeptisk til om det virker til ditt bruk. Til å grovskjære ett lag teppe eller gulvbelegg med er det genialt, men spørsmålet er om du greier å holde lagene tett nok sammen til at kuttet blir nøyaktig nok til å lage en usynlig skjøt. Jeg tror jeg ville forsøkt å legge en remse med tynn (4 mm.) kryssfiner eller huntonit under begge lagene og skåret etter en stållinjal. Kan kanskje være en ide å få noen til å hjelpe til å holde linjalen. Tror ikke de få millimeterne som platen utgjør vil gjøre at det blir en unøyaktig skjøt eller at teppet blir for "stort".

Forøvrig har jeg en bekjent som skulle skjære til noen gulvbeleggbiter med et slikt blad. Han satt knotet med disse med bitene i fanget. Erfaring: Bladet skjærer ganske lett gjennom både olabukse og hud.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du Biltema langvater fast oppå med en tvinge i hver ende og skjærer etter den bør det gå greit.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg ein tøykniv av "pizza-rulle" typen. Vist du skjønner... :/

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tess eller lignende butikker har muligens slangeklemmer i størrelse "enorm" som kanskje kan brukes?

Et bredt patentbånd kan også brukes. Lag en 90-grader knekk i hver ende og bruk bolt+mutter til å stramme den til, og så kutter du langs patentbåndet.
    (hjemmelaget slangeklemme på en måte...)

DrE

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det høres jo nesten utrolig ut at dette bladet skal kunne kutte over to tepper på en gang, men funker det, er det jo helt genialt! Det er jo ikke verre enn å prøve. Koster jo ikke all verden.

Takk for tipset!
    Tror du vil slite med å holde en slik kniv i en rett linje, fordi du må prøve å dra teppet vekk fra røret, og ikke presse det mot, slik du vil gjøre med en vanlig "Standley" kniv (kalles universalkniv på biltema)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Tess eller lignende butikker har muligens slangeklemmer i størrelse "enorm" som kanskje kan brukes?

Et bredt patentbånd kan også brukes. Lag en 90-grader knekk i hver ende og bruk bolt+mutter til å stramme den til, og så kutter du langs patentbåndet.

DrE
    Jeg er ikke riktig sikker på hva du mener med dette...:???:
    Etter det jeg oppfatter av din tekst, så skal du dra patentbåndet rundt røret og skjære etter det, dvs. rundt røret.
    Jeg tror meningen er at han skal skjære teppet på langs, altså i lengderettningen på røret.
    for å skjære av det teppet som er igjen for mye i lengderettningen på røret, kan jo dette skjæres fra innsiden med kanten som rettesnor og legge en plate under å skjære mot.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling

DrE
    Jeg er ikke riktig sikker på hva du mener med dette...:???:
    Etter det jeg oppfatter av din tekst, så skal du dra patentbåndet rundt røret og skjære etter det, dvs. rundt røret.
    Jeg tror meningen er at han skal skjære teppet på langs, altså i lengderettningen på røret.
    for å skjære av det teppet som er igjen for mye i lengderettningen på røret, kan jo dette skjæres fra innsiden med kanten som rettesnor og legge en plate under å skjære mot.
    Nå skjønner jeg hva DrErling mente... Det er, som paalab sier, i første rekke kutten i teppeskjøten som er en utfordring. I endene tror jeg at jeg har kontroll. Jeg tenkte rett og slett å bruke en tapetkniv og sageskjære langs pappen (legge knivbladed forsiktig an på selve røret) - ikke noe hokuspokus.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd noe annet nytt? Eller står det stille til teppet er på plass.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd noe annet nytt? Eller står det stille til teppet er på plass.
    Nå tar vi en velfortjent hvil til over helgen, tenker jeg. Kanskje litt finplukk med nuppeskum. Er ikke helt fornøyd med festingen på noen av bitene.

---

En annen ting er at jeg har fått en nagende anelse om at rørene ikke er nøyaktig like i diameter! Litt vanskelig å måle, siden de er litt ovale i formen. Dette er i seg selv ikke noe problem idet de blir presset ut i en sirkel av proppene. Det som er vanskelig er å måle diameteren nøyaktig. Dette er forresten vanskelig nok selv om de er 100% sirkulære...

(Når jeg har tilpasset proppene, har jeg selvsagt ikke basert meg på målinger av diameteren, men prøvefreset til de passet sånn ca.)

Det jeg nå sitter og svetter over er at jeg ikke har hatt noe system i hvilket rør jeg har tilpasset etter. Hvis f.eks. det ene røret er 3mm større i diameter enn det andre, har jeg et problem, ettersom det her skal være meget "tight fit".

I utgangspunktet har jeg ingen grunn til å tro at det er særlig forskjell på rørene, men når jeg holdt på med nuppeskummet i går (på rør #2), fikk jeg meg en liten overraskelse.

På rør #1 gikk det ganske nøyaktig 1.5 lengder av skummet på innsiden av røret. Dette var jo meget praktisk, siden det ble minimalt med kapp. På rør #2 ble det i midlertid 1cm for lite med 1.5 lengder av skummet

Det er selvsagt mulig at nuppeskummet ikke er helt 100% like langt. Vi får håpe på det siste...

Jeg har jo tross alt satt inn og ut proppene sikkert 20 ganger. Hadde vært rart hvis jeg hadde valgt det samme røret hver eneste gang. Regner med at det går i orden (tror jeg).

Men for dere andre som vurderer å lage noe tilsvarende - hold rede på hvilke deler som er til hvilket rør!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå tar vi en velfortjent hvil til over helgen, tenker jeg. Kanskje litt finplukk med nuppeskum. Er ikke helt fornøyd med festingen på noen av bitene.

---

En annen ting er at jeg har fått en nagende anelse om at rørene ikke er nøyaktig like i diameter! Litt vanskelig å måle, siden de er litt ovale i formen. Dette er i seg selv ikke noe problem idet de blir presset ut i en sirkel av proppene. Det som er vanskelig er å måle diameteren nøyaktig. Dette er forresten vanskelig nok selv om de er 100% sirkulære...

(Når jeg har tilpasset proppene, har jeg selvsagt ikke basert meg på målinger av diameteren, men prøvefreset til de passet sånn ca.)

Det jeg nå sitter og svetter over er at jeg ikke har hatt noe system i hvilket rør jeg har tilpasset etter. Hvis f.eks. det ene røret er 3mm større i diameter enn det andre, har jeg et problem, ettersom det her skal være meget "tight fit".

I utgangspunktet har jeg ingen grunn til å tro at det er særlig forskjell på rørene, men når jeg holdt på med nuppeskummet i går (på rør #2), fikk jeg meg en liten overraskelse.

På rør #1 gikk det ganske nøyaktig 1.5 lengder av skummet på innsiden av røret. Dette var jo meget praktisk, siden det ble minimalt med kapp. På rør #2 ble det i midlertid 1cm for lite med 1.5 lengder av skummet

Det er selvsagt mulig at nuppeskummet ikke er helt 100% like langt. Vi får håpe på det siste...

Jeg har jo tross alt satt inn og ut proppene sikkert 20 ganger. Hadde vært rart hvis jeg hadde valgt det samme røret hver eneste gang. Regner med at det går i orden (tror jeg).

Men for dere andre som vurderer å lage noe tilsvarende - hold rede på hvilke deler som er til hvilket rør!
    Dette kan du sjekke på en grei måte:
    lag deg en lenke av nuppeskum el.l som presser seg ut mor røret. legg et målebånd mellom "lenken" og røret. Du vil nå få omkretsen på røret innvendig.
    Alternativt kan du måle utvendig, men da vil faktoren tykkelse komme med i bildet.
    Formelen for omkrets:O = π*D
    Da er det lett å se om det er noen forskjell på diameteren.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formelen for omkrets:O = π*D
    Jeg håper ikke jeg har gitt inntrykk av at jeg er så tett i (støperør)pappen at jeg ikke kan denne formelen...

Jeg har forresten større tro på å dra et målebånd rundt på utsiden, enn å dytte sammen skum på innsiden. Skummet er ikke så veldig "fast i fisken" for å si det sånn. Ulempen er, som du helt korrekt sier, at godstykkelsen kan ha en innvirkning.

Men gjort er gjort og spist er spist. Har liten betydning nå i etterkant, egentlig. Er jo ikke sikkert det er noe problem uansett...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at tubene dine snart blir satt sammen nå Rune
    Mange flotte bilder, samt bra beskrevet hele veien gjennom denne tråden din! Jeg prøver og følge med. Men får ikke lest alt alltid, så da er det greit med mye bilder
    Kan tenke meg du er spent på hvordan dette spiller. Jeg sitter selv og gleder meg til bygging av mine tuber kommer godt i gang!
    Flott tråd! Keep up the good work;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Ser ut til at tubene dine snart blir satt sammen nå Rune
    Mange flotte bilder, samt bra beskrevet hele veien gjennom denne tråden din! Jeg prøver og følge med. Men får ikke lest alt alltid, så da er det greit med mye bilder
    Jasså, så du er typen som heller ser filmen enn å lese boka?

Hei - vent... det er jo for å se på film at jeg bygger sub'ene...

Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Kan tenke meg du er spent på hvordan dette spiller. Jeg sitter selv og gleder meg til bygging av mine tuber kommer godt i gang!
    Flott tråd! Keep up the good work;-)
    Spent? Jepp. Skrekkblandet fryd kan man kanskje kalle det... Dette prosjektet har vært temmelig tidkrevende. Hadde vært veldig hyggelig hvis sub'ene funket allright...

Det blir også spennende med dine! Det er flere som kommer ut av skapet her hjemme og skal bygge seg rørsub'er. Morsomt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var forresten nede og målte omkretsen av røra. Har jo skremt meg selv med diverse fantasier om unøyaktigheter i diameteren. Derfor tok jeg her i sted og målte med en ikke-strekkbar tråd. Behøvde ikke å måle antall cm, for jeg skulle jo bare sammenligne de to rørene.

Det viste seg at de var på 1mm nær identiske i omkrets. Altså ingenting å bekymre seg for... Variasjon i godstykkelse tror jeg er minimal all den tid de er lagret sammen.

Puh!

Newcomer cosmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har fått mange gode tips om skjering av teppet. Det slo meg at det ville vere mulig å grovkappe teppet med noen cm overlapp. Så kunne du legge det rundt røret og lime maskeringstape på begge endene som ligger over hverandre og sette et merke oppe og nede. Deretter kunne du ta det av og feste en planke under kuttet og legge en linjal (biltema vater) på oversiden og feste de sammen med tvinger. Da er teppebitene låst sammen mens du skjerer dei. Bare eit tips til i mengden

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cosmo
    Ser at du har fått mange gode tips om skjering av teppet. Det slo meg at det ville vere mulig å grovkappe teppet med noen cm overlapp. Så kunne du legge det rundt røret og lime maskeringstape på begge endene som ligger over hverandre og sette et merke oppe og nede. Deretter kunne du ta det av og feste en planke under kuttet og legge en linjal (biltema vater) på oversiden og feste de sammen med tvinger. Da er teppebitene låst sammen mens du skjerer dei. Bare eit tips til i mengden

Ikke dumt! Hvis jeg klarer å legge på teppet "vinkelrett" på tuben, både under måling og under påliming, burde dette kunne funke.

Man hadde vel strengt tatt ikke behøvd å bruke (maskerings)tape heller? Kanskje det holder å skjære et lite kutt oppe og nede (gjennom begge endene av teppet). Da kunne man vel egentlig ha lagt teppet ned på gulvet og skjært gjennom en og en av endene. En rett linje er jo en rett linje og bør blir den samme for begge endene av teppet når endene av linjen er den samme...

Men forutsetningen for at dette trikset skal kunne fungere er altså at jeg klarer å få teppet i samme vinkel mot røret under måling og under liming.

Takk for tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samtidig som du lager ett lite merke i teppet kan du jo lage ett lite merke i rørene også! på akkurat samme sted som i teppet! så følger du de merkene når du skal lime teppet! brukbart tror du?

Side 37 av 57 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •