TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 57 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Museum? Berner selger den enda!
    Hmm... kanskje jeg skulle kjøpt et par batterier til...

Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    OT: Det begynner virkelig å ta form ja! Gleder meg til lyd-rapport, skal altids få plass til eit par eg og :P
    Jada, de tar jo ikke stor plass, da! Footprint'et er jo relativt beskjedent, egentlig...

Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Spennedes tråd dette Er inne flære ganger om dagen for se om det har skjedd noe nytt. Er veldigt inspirerende tråd må jeg si. Skulle ønske jeg hadde hatt penger og verktøy til å bygge meg en sub sjøl.

Stå på, vi andre heier på deg og er grønn av misunelse
    Takk for den! Jeg synes også det er artig å sjekke tråden for nye poster (som denne :-)).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En kveld på grensen til det produktive...

I kø for å lakkeres:

(Jeg syntes det ble litt tynt med lakk på den ene porten, så den fikk en omgang sammen med den andre (som ikke var lakkert i det det hele tatt enda pga den /&%(/&% kokingen)

Etter lakkering:

(nå gjenstår bare ett lag med klarlakk, så er finishen på toppene så godt som ferdig (må ha litt mer farge nede i "grill-sporet")

Tid for å ta beina fatt! En relativt enkel jobb å skru på beina. Litt spenning i forbindelse om forboringen var rett, men det gikk veldig greit. Det lille som var av skjevheter ble dratt rett når skruen ble skrudd til:

(i bakgrunnen: Hjørnet hvor mine rapporter blir skrevet. Har kan man også se et annet (gammelt) prosjekt -DIY PC-høyttalere, med bl.a Infinity EMIT diskant rappet fra to ellers ødelagte 6x9 bilhøyttalere...). Fin diskant!

Her er alle beina på plass...:

...og de fleste når bakken samtidig:

(det skal uansett skrus en bunnplate på beina, så dette er ikke så nøye)

Tid for kabel! Nå er tiden inne til å lodde kabel som skal gå mellom Speakon-kontaktene og elementene. Etter mye research og lang ventetid, fikk jeg endelig tak i den sagnomsuste Audio Technica AT527, som skal være verdens beste høystrømskabel til sub-bruk:

(eller kanskje det var den øverste høyttalerkabelen i skuffen min. Du kan jo gjette...)

En genial innretning for pirkearbeider:

Her ferdig loddet med delvis vellykket "krympestrømping":

(Varmen spredte seg i kabelen og gjorde strømpene litt vel trange før jeg fikk trukket dem ned...)

To stk ferdige kabler:

Bekymring snudd til lettelse. Kablene fikk plass i det litt trangere hullet på innsiden av bunnen:

Og slik vil Speakon-kontakten se ut på utsiden:

Litt vel mange bilder, kanskje? Er litt for trøtt til å bry meg...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Litt vel mange bilder, kanskje? Er litt for trøtt til å bry meg...
    Vel, det går ikke an. :-D

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke for mange bilder før en viss kar kommer å sier at serveren er full, så peis på du..

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende at du greier å ta så mange bilder mens du jobber.
    Har du en "slave" som tar bilder, eller bruker du mye selvutløser?
    Observerer stadig at du selv er med på bildene.

Du kan ikke ha mye plass til å koble til speakon-han-kontakten når du har skrudd på bunnplaten... men det er sikkert akkuratt nok dersom jeg kjenner deg rett.

Når det gjelder sammen montering av bunnplaten til røret, må du nok lage deg en rund mal med senterhull, som du plasserer i forsenkningen til elementet.
    legg litt "Isopormatte" (slik du bruker under laminatgulvet ditt, så en rull i bakgrunen på et bilde...) mellom bunnplaten og monterings platen/malen så unngår du skader.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Imponerende at du greier å ta så mange bilder mens du jobber. Har du en "slave" som tar bilder, eller bruker du mye selvutløser?
    Observerer stadig at du selv er med på bildene.
    Jada, kjærringa hjelper meg hele tiden og tar bilder mens jeg holder på - yeah, right...

Jeg bruker ALLTID selvutløser på bildene mine og nesten aldri blitz. Det er oppskriften for vellykkede bilder, selv med relativt råttent kamera...

Er jeg stadig er med på bildene mine? Høres ut som jeg er den linselusa... Er vel bare med på en håndfull av rundt 230 bilder, eller? Men når jeg er det, er det altså stort sett for å vise hvordan noe blir gjort - ikke for å vise meg selv.

Du kan ikke ha mye plass til å koble til speakon-han-kontakten når du har skrudd på bunnplaten... men det er sikkert akkuratt nok dersom jeg kjenner deg rett.
    Det er jo 10 cm klaring så det tror jeg går bra. Hannen er jo totalt ca 68.8 mm lang, så må vi trekke fra ca 5 mm til tykkelsen på hun-kontakten. Da har vi ca 100 - 5 - 68.8 = 26.2 mm igjen til kabel-bøyen på undersiden av kontakten. Skulle gå veldig greit.

Men hvis det mot formodning skulle bli problemer, kan jeg jo alltids kjøpe en vinklet Speakon-plugg. Ingenting blir limt på av disse pluggene, så alt kan evt byttes ut senere hvis det blir trøbbel.

Når det gjelder sammen montering av bunnplaten til røret, må du nok lage deg en rund mal med senterhull, som du plasserer i forsenkningen til elementet.
    legg litt "Isopormatte" (slik du bruker under laminatgulvet ditt, så en rull i bakgrunen på et bilde...) mellom bunnplaten og monterings platen/malen så unngår du skader.
    Hmmm? Nå ble jeg litt usikker på hva problemet er her... Jeg monterer sammen bunnproppen og røret før jeg skrur på bunnplata (og elementet!). Da står den altså på føttene sine og vil forhåpentligvis ikke ta større skade.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm? Nå ble jeg litt usikker på hva problemet er her... Jeg monterer sammen bunnproppen og røret før jeg skrur på bunnplata (og elementet!). Da står den altså på føttene sine og vil forhåpentligvis ikke ta større skade.
    Jeg mente selvsagt bunnproppen. Må ikke denne "presses" på plass i røret den også :-? ? Se løsning på bilde...
    Vedlegg 16583
    Jeg skisserte det litt anneledes forrige gang.:neutral:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente selvsagt bunnproppen.
    Åååååja....

Må ikke denne "presses" på plass i røret den også :-? ? Se løsning på bilde...
    Vedlegg 16583
    Joa, skjønner nå hva du mener. Man kan gjøre det slik som du skisserer, eller bruke noen lag med litt større plater under føttene (som jeg hadde tenkt). Vet ikke hva som er lettest. Med "din" metode må man skjære til plate som passer til elementhullet (dette har jeg muligens liggende et sted etter utskjæring av div huller) og man må passe på å ikke skade flaten som elementet skal ligge an på. På den annen side blir platen mindre og den trenger ikke å være så tykk. Og man har ferdige bein, slik at man ikke må bygge opp konstruksjonen noe under "proppingen".

Med den løsningen jeg hadde sett for meg, må "pressplaten" bli større, siden den skal hvile på beina (eller omvendt), og må derfor være tykkere. På den annen side trenger jeg hverken å tenke på passform, eller skader på bunnproppen. Men jeg må finner noen biter å bygge den opp på, så jeg har tilgang til bolten...

Tror også det er muligens er lurere å legge presset så langt mot ytterkanten av bunnproppen som mulig, uten at jeg kan beregne dette på noen måte (slik som du kan)...

Vi får se hva det blir hvis/når jeg kommer så langt ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert over progresjonen og dokumentasjonen du fremviser i dette prosjektet. All ære til deg for det. Bildene er i tillegg meget bra, de fremstår som reportasjebilder med en masse informasjon og perspektiv. Denne tråden har blitt lang, og det kjennetegner en god tråd.

Om du blir invitert til en subwoofershootout til sommeren så håper jeg du og tuben kan stille opp

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg er imponert over progresjonen og dokumentasjonen du fremviser i dette prosjektet. All ære til deg for det. Bildene er i tillegg meget bra, de fremstår som reportasjebilder med en masse informasjon og perspektiv. Denne tråden har blitt lang, og det kjennetegner en god tråd.
    Tusen takk! Å høre at bildene mine er bra fra deg, akto, er jo ekstremt hyggelig og spesielt! Vi vet jo alle hvor flink du er med kameraet. Skulle noen ganger ønske jeg hadde hatt et litt bedre kamera enn et 5 år gammelt Ixus 400. Kunne vært artig å sett hvordan det kunne ha blitt...

Ja, tråden har blitt overraskende lang. Er vel ingen annen grunn enn at folk synes det er spennende med bilder. Jeg har nok brukt en del mer tid på bilder og dokumentasjon en normalt. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg nok vært ferdig for lenge siden... Men jeg elsker å dokumentere på denne måten, og da får det bare ta litt lenger tid

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Om du blir invitert til en subwoofershootout til sommeren så håper jeg du og tuben kan stille opp
    Hehe - ja, det hadde vært innmari artig. Men tror jeg må bygge opp en del konepoeng for å få det til. Vi får vel se om det blir noe greie på sub'ene først ;-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nermer seg dette, og To Do-listen blir kortere og kortere... :-D

Skal du kle tuben med stoff før du setter på topp og bunn, eller etterpå?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det nermer seg dette, og To Do-listen blir kortere og kortere... :-D
    Ja, særlig den i den siste bygge-posten min (der jeg glemte den helt ;-))

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Skal du kle tuben med stoff før du setter på topp og bunn, eller etterpå?
    Nja, er ikke helt sikker. Har jo tenkt å sy en sokk av stretch-laken. Denne blir vel tøyelig nok til å kunne dras på i etterkant. Er fristende å prøve å gjøre dette, så slipper jeg å få så mye sagmugg, smuss og lim på sokken mens jeg jobber med "sammenproppingen".

Mulig jeg gjør det i denne rekkefølgen:

1. Proppe røret
    2. Lime på antiskli-tape eller borrelås-tape rundt topp og bunn
    3. Dra på sokk og "stramme den opp" mot tapene oppe og nede

Er veldig usikker på hvordan dette vil fungere. Er godt mulig jeg må kaste hele stretch-løsningen og gå for et teppe, men jeg vil i alle fall prøve.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, særlig den i den siste bygge-posten min (der jeg glemte den helt ;-))

Nja, er ikke helt sikker. Har jo tenkt å sy en sokk av stretch-laken. Denne blir vel tøyelig nok til å kunne dras på i etterkant. Er fristende å prøve å gjøre dette, så slipper jeg å få så mye sagmugg, smuss og lim på sokken mens jeg jobber med "sammenproppingen".

Mulig jeg gjør det i denne rekkefølgen:

1. Proppe røret
    2. Lime på antiskli-tape eller borrelås-tape rundt topp og bunn
    3. Dra på sokk og "stramme den opp" mot tapene oppe og nede

Er veldig usikker på hvordan dette vil fungere. Er godt mulig jeg må kaste hele stretch-løsningen og gå for et teppe, men jeg vil i alle fall prøve.
    Hvor stor forskjell er det på diameteren mellom røret og plata? Det burde gå bra å trekke denne over topplata etterpå.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor forskjell er det på diameteren mellom røret og plata? Det burde gå bra å trekke denne over topplata etterpå.
    Topp-plata er vel en Ø53-54 cm, mens røret er ca Ø51 cm, så det burde vel ikke være noen umulig sak, nei.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Topp-plata er vel en Ø53-54 cm, mens røret er ca Ø51 cm, så det burde vel ikke være noen umulig sak, nei.
    Skulle det ikke gå som du vil, og du likevell må krype til korset og lime på høytalerkassestoff, så kan du jo bruke "sokkene til å tre utenpå ved transport/lagring for å unngå flis etc...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle det ikke gå som du vil, og du likevell må krype til korset og lime på høytalerkassestoff, så kan du jo bruke "sokkene til å tre utenpå ved transport/lagring for å unngå flis etc...
    Kommer neppe til å lime på høyttalerstoff. Skal det limes på noe, blir det et teppestoff ala dette. De kaller det "marine carpet", hva det nå enn er. Noe man har i båten?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer neppe til å lime på høyttalerstoff. Skal det limes på noe, blir det et teppestoff ala dette. De kaller det "marine carpet", hva det nå enn er. Noe man har i båten?
    Dette er nok et typisk teppe man har på gulvet i Cabincruisere . Mener sjefen hadde noe lignende i blått i sin båt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et lite skritt videre...

Litt Speakon-arbeid igjen. på tide å feste dem. Hmmm... hvilken skrue...:

(Det ble den mørke)

Har ser vi kontakten skrudd fast:

Og med pluggen plugget i:

(så ser du ca hvor mye klaring jeg har, Pål. Jada jeg vet pluggen må lenger ut for å få den inn og ut)

Har er begge Speakon-kontaktene skrudd fast:

(til høyre skrue-esken med mørke skruer. Er det noe jeg har så er det skruer...)

For å være sikker på at det ikke blir noen luftlekkasjer gjennom Speakon-kontakten, tok jeg likesågodt å fylte (den øverste delen av) hullet med akrylmasse:

(Brio togskinner kan brukes til det meste...)

Mine tre nye venner, brødrene Quick (ikke i slekt med Thomas):

Tid for å male PVC-røret svart litt lenger ned enn jeg nådde med sprayen:

Og slik ser toppen ut med tørket klarlakk på øverste del av porten og ikke tørket svartmaling litt lenger nedover:

(den blir svartere når den får tørket)

Og så en skikkelig drittjobb! Jeg var litt gnien med lakken så det ble ikke dekket ordentlig nede i sporet. Ser ikke bra ut i det hele tatt uten grillen på, så jeg måtte håndmale rundt kanten:

(brukte en av hobby-male-penslene til kona og kom akkurat på at jeg ikke har renset den - hvem vil arve sub'ene?)

Dagens økt på ett brett:

Erna 2 er degradert til hylle for tørking. Hun er jo ingen smådame, hun heller med sine 260 liter... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (så ser du ca hvor mye klaring jeg har, Pål. Jada jeg vet pluggen må lenger ut for å få den inn og ut)
    Mmmja, Skeptisk...

Og slik ser toppen ut med tørket klarlakk på øverste del av porten og ikke tørket svartmaling litt lenger nedover:
    (den blir svartere når den får tørket)
    Blir veldig bra!

Og så en skikkelig drittjobb! Jeg var litt gnien med lakken så det ble ikke dekket ordentlig nede i sporet. Ser ikke bra ut i det hele tatt uten grillen på, så jeg måtte håndmale rundt kanten:
    (brukte en av hobby-male-penslene til kona og kom akkurat på at jeg ikke har renset den - hvem vil arve sub'ene?)
    Trikset for å unngå slike feil, er å starte med å lakkere detaljene, før du begynner med hoveddelen! dvs. spray rundt ringen fra begge kanter først, lakker så porten.

Dagens økt på ett brett:

Erna 2 er degradert til hylle for tørking. Hun er jo ingen smådame, hun heller med sine 260 liter... ;-)
    Hun har jo faktisk overlevd 2 HTF kvelder! og er ei solid "dame"

Du begynner å få taket på dette nå! Stå på!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmja, Skeptisk...
    Hvorfor?

Side 33 av 57 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •