TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 57 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1125
    Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alle materialer/konstruksjoner har en egen frekvens der di begynner å vibrere ved tilført energi ved den frekvensen(feks. en hengebro,alle har vel sett den som kolapset,det var ikke selve vinden som fikk den til å kolapse men frekvensen vinden fikk når den traff broen.)

Poenget med demping av kassen må jo være å flytte denne frekvensen til et område som ligger utenfor det frekvensområden suben spiller i.

Mulig jeg er helt på jordet her da...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis resonansene skal flyttes utenfor subbens arbeidsområde er det ikke noen god idé å montere blyasfaltplater (selges forøvrig også hos Mekonomen).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis resonansene skal flyttes utenfor subbens arbeidsområde er det ikke noen god idé å montere blyasfaltplater (selges forøvrig også hos Mekonomen).
    Nei, skulle tro man flyttet dem feil vei i så fall...

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asfaltplater selges fortsatt på biltema. De ligger ikke under dempematter, men under bremsedeler (http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=89341), men det er små plater og dyrere en på Eltek.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Alle materialer/konstruksjoner har en egen frekvens der di begynner å vibrere ved tilført energi ved den frekvensen(feks. en hengebro,alle har vel sett den som kolapset,det var ikke selve vinden som fikk den til å kolapse men frekvensen vinden fikk når den traff broen.)

Poenget med demping av kassen må jo være å flytte denne frekvensen til et område som ligger utenfor det frekvensområden suben spiller i.

Mulig jeg er helt på jordet her da...
    Alle materialer har en egensvingning. Dersom man greier å lage en ren tone i materialets egensvingning, slik at materialet begynner å svinge med, så vil til slutt materialet kolapse. Det bele utført et eksperiment med dette på Newton på NRK i høst en gang der man justerte lydfrekvenesen i et rør med et glass i til samme frekvens som glasset. de justerte deretter dybden/lengden på røret, slik at de fikk stående bølger i røret i dennne frekvensen. for hver svingning, så forsterket utsvingningen seg (interferens) til slutt eksploderte klasset. tror dette var ved ca 96db...!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    asfaltplater selges fortsatt på biltema. De ligger ikke under dempematter, men under bremsedeler (http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=89341), men det er små plater og dyrere en på Eltek.
    Disse er kun for bremse klosser, og er derfor bitte små i denne sammenheng
    Mål: 95 x 60 mm
    Mål: 120 x 70 mm
    Disse brukes for å dempe bremseskrik.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Alle materialer har en egensvingning. Dersom man greier å lage en ren tone i materialets egensvingning, slik at materialet begynner å svinge med, så vil til slutt materialet kolapse. Det bele utført et eksperiment med dette på Newton på NRK i høst en gang der man justerte lydfrekvenesen i et rør med et glass i til samme frekvens som glasset. de justerte deretter dybden/lengden på røret, slik at de fikk stående bølger i røret i dennne frekvensen. for hver svingning, så forsterket utsvingningen seg (interferens) til slutt eksploderte klasset. tror dette var ved ca 96db...!
    Tror ikke mine sub'er eksploderer ved 96dB.

Men nå er vi farlig langt ute på jordet, folkens...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Disse er kun for bremse klosser, og er derfor bitte små i denne sammenheng
    Mål: 95 x 60 mm
    Mål: 120 x 70 mm
    Disse brukes for å dempe bremseskrik.
    Skal vi blåse i disse platene nå snart? Det er sikkert noen som leser denne tråden pga sub bygging også...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Skal vi blåse i disse platene nå snart? Det er sikkert noen som leser denne tråden pga sub bygging også...
    Jepp. Enig med deg. VI håper du får gjort noe med prosjektet i kveld, og at influensa ikke hindrer framgang i sub-bygingen.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp! Når begynte du??? Du må ha brukt halve natta!
    Det er ikke langt fra sannheten nei..

Og nå ser jeg at jeg glemte å si at; Gromt prosjekt, det er alltid like imponerende å se hvor bra resultatet blir når en kar med tålmodighet til å gjøre jobben ordentlig er igang.
    Og nå står jeg også i køen som gleder seg til lytteinntrykk og målinger (om ikke så lenge?) når de blir ferdige .. :-)

Qrt, med en kaffekopp i hver hånd.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Det er ikke langt fra sannheten nei..

Og nå ser jeg at jeg glemte å si at; Gromt prosjekt, det er alltid like imponerende å se hvor bra resultatet blir når en kar med tålmodighet til å gjøre jobben ordentlig er igang.
    Og nå står jeg også i køen som gleder seg til lytteinntrykk og målinger (om ikke så lenge?) når de blir ferdige .. :-)

Qrt, med en kaffekopp i hver hånd.
    Hehe - det står respekt av en slik prestasjon - å lese denne tråden gjennom en hel natt!

Når det gjelder tålmodighet, så har jeg vel egentlig ikke noe valg (i min livssituasjon). Jeg vil heller si at det er alle dere som gidde å følge med på denne uendelige historien som er tålmodige. Takk til alle for det :-)

---

Gjorde litt i går/natt igjen, men det var veldig mye kjedelig jobb som ikke er noe spennede å ta bilder av (pussing av bein, merking og boring av element-hull på den andre bunnen osv.).

Jeg fikk da startet arbeidet med å gjøre overgangen mellom PVC og furutopp så "smooth" som mulig. Etter omhyggelig innpakking av den dyrebare toppen, ble det pusset til den store gullmedalje:

Og så et nytt lag med sparkel. Dette bildet er av den andre toppen. Det er derfor lakklaget på PVC-røret på mystisk vis har kommet på igjen. Denne gangen blir det mye mindre som skal fylles og jeg brukte vanlig enkomponent sparkel:

Får se hvordan det blir når jeg får pusset ned dette, men tviler på at det blir en omgang til.

Neste på tapetet er:

- Lakking av bein
    - Islagsmuttere på bunn #2
    - Lakking av bunner
    - Lakking av topper (furu/PVC-overgang)
    - Demping av rør
    - Demping av topper
    - Sette sammen sub'ene!

(Bunnplate med speil blir som lister i et hus - det MÅ ikke være ferdig for å kunne bruke suben/huset, så det blir gjort senere)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe slinger i valsen her i gården
    Tror overgangen mellom pvc og tre blir strøken!
    Gleder meg til å se subben som en (to) helhet!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking For de alldeles håpløst avhengige

Jeg var på hyttetur på Lillehammer og oppdaget at jeg er blitt sykelig avhengig av avforum generelt og denne tråden spesielt. Svettende og skjelvende dro jeg stadig fram mobilen og brukte OperaMini for å sjekke tråden. Det sier seg selv at med mengden annonser og rot, ble det en slitsom affære, og jeg tenkte: "Dette må gjøres noe med...".

Så jeg smelte sammen et lite program som er skreddersydd for å hente ut status på enkelttråder fra avforum.no. Har man en egen webserver (som jeg), kan dette programmet kjøres automatisk med jevne mellomrom. Programmet genererer en helt minimalistisk html-fil som stort sett inneholder info om siste innlegg i tråden (tid, dato, forfatter).

Dermed blir det veldig kjapt å sjekke en gitt tråd på mobilen.

Men det er klart - skal man LESE den, er vi tilbake til start. Hvis man da ikke utvider funksjonaliteten til dette programmet ;-). Men jeg har ikke tenkt å robbe avforum for reklameinntekter heller, så det er bare ment som en statusmonitor for håndholdte enheter.

Programmet finner du her

---

Dette innlegget har selvsagt INGENTING med sub'er å gjøre, men kanskje DIY?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Minner RuneW på å sjekke fraktvekt/størrelse på elementene*

om du poster det her eller sender på PM kommer på ett ut, da jeg er hengiven fan av tråden din. ;-)

Snakkes i Baren

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    *Minner RuneW på å sjekke fraktvekt/størrelse på elementene*

om du poster det her eller sender på PM kommer på ett ut, da jeg er hengiven fan av tråden din. ;-)
    Hehe - ska me sjå.... målene er 46 x 46 x 31.5 på pappesken som ett element kommer i og vekten er 38 lbs. Er litt usikker på om dette er bare elementet, eller element med eske. Hvis du vil, kan jeg prøve å få dratt med et element opp på badevekta...

Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Snakkes i Baren
    You wish...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på hyttetur på Lillehammer og oppdaget at jeg er blitt sykelig avhengig av avforum generelt og denne tråden spesielt. ...
    Hmmm... Bruker ofte "tråder jeg har deltatt i" når jeg er innom avforum, og da er det alltid nye poster i denne tråden. Og da må jeg jo bare se hva det er...
    Hva skal vi gjøre med all tiden vår når sonosubbene dine til slutt er ferdige?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hmmm... Bruker ofte "tråder jeg har deltatt i" når jeg er innom avforum, og da er det alltid nye poster i denne tråden. Og da må jeg jo bare se hva det er...
    Hva skal vi gjøre med all tiden vår når sonosubbene dine til slutt er ferdige?
    Dere??? Hva med MEG da? ;-)

Neida, for dere som får abstinenser uten deres daglige dose av Ixus 400 byggebilder ispedd tåkeprat, skal det nok bli en råd. Bare ett bad etter sub'ene er ferdige, skal jeg begynne på kinorommet mitt. Kjeller-rommet jeg bygger sub'ene i skal jo bli hjemmekino etterhvert. Når det tar 3-4 måneder å bygge to stakkars sub'er, hvor lang tid tror du jeg klarer å bruke på å bygge en hjemmekino???

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen poster i denne tråden: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post489005 følte jeg meg litt skyldig for å ha satt deg på tanken om sonosub, men du har motbevist det du skriver om dine egne evner...

Kinorommet går nok som en lek i forhold til dette skal du se :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lakking av bein + islagsmutter blues

Dagens økt.

Hva i /&€/&€%&#€/€???? Sparkelen ennå ikke tørket?

Riktignok er det et relativt kjølig rom, men at ikke sparkelen har tørket etter 24 timer? Ikke så vanvittig tykt lag heller... Får prøve en annen type neste gang (når restene etter det jeg tørket/skrapet vekk har tørket)

Beina ble i alle fall lakkert i dag:

(De blir ikke så blanke når de får tørket)

Islagsmutter blues! I dag knotet jeg skikkelig med islagsmutterene. Det gikk jo som smurt på den første bunnen, men nå viste jeg meg skikkelig fra nybegynnersiden, altså. Var nok muligens at jeg skiftet teknikk og slo mutterne mye lenger inn, før jeg begynte å skru den siste biten. Teorien min er at flere av dem entret feil og nærmest satte seg fast i mutterne, og da blir det som under:

Jeg har jo ikke noe valg. Det er her mutteren må være, så det er bare å ta fantasien (og et par små spikere) til hjelp, for å få det til å sitte:

Og her: "The Revenge og the Mutant Islagsmutters":

(som man kan se hadde jeg visse problemer i kveld, men jeg tror det har ordnet seg. Hadde heldigvis en del for mange muttere)

Fant ut at jeg bare fikk sove hvis jeg gikk over fra superlim til god, gammel Araldit:

Sånn, nå har vi i alle fall to bunner med islagsmuttere festet:

Når limet får tørket, skal jeg pusse slipegrunningen med fint papir, så de er klare for lakking de også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen poster i denne tråden: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post489005 følte jeg meg litt skyldig for å ha satt deg på tanken om sonosub, men du har motbevist det du skriver om dine egne evner...
    Hehe - det var deg det ja. Du skal ikke se bort fra at denne tråden aldri hadde eksistert uten din lille dytt mot sonosub ;-)

Kinorommet går nok som en lek i forhold til dette skal du se :-D
    Jaada...

Side 29 av 57 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •