TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 57 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Har det skjedd noe nytt i natt?:-D
    Nope. I natt prioriterte jeg faktisk søvn! Hadde ikke nok islagsmuttere heller, så jeg må innom CO for å kjøpe noen flere.

Ellers er det bestilt 4.5 kvadratmeter "nuppeskum", litt akustilux++ hos Eltek, så da kan jeg snart begynne med dempingen.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nope. I natt prioriterte jeg faktisk søvn! Hadde ikke nok islagsmuttere heller, så jeg må innom CO for å kjøpe noen flere.

Ellers er det bestilt 4.5 kvadratmeter "nuppeskum", litt akustilux++ hos Eltek, så da kan jeg snart begynne med dempingen.
    Ble det ikke noe av rullen på 30m?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det ikke noe av rullen på 30m?
    Nei, etter en prat med Øivind på Eltek, prøver jeg meg med nuppeskum på veggene og 10 cm glava, dekket høyttalerfront-stoff i toppen:

Ett litt annet og muligens bedre alternativ er dette:

Alternativ til glava er rett og slett ull. Har enorme mengder med glava/rockwool hjemme, men må ned på SGS igjen for å få tak i ull. Vi får se hva jeg gidder... Glava/rockwool "røyter" visstnok, så enten jeg går for det ene eller det andre, så må jeg sy en pose rundt (blå strek på tegning).

Hvis du har noen gode ideer angående festing av denne sokken rundt PVC-røret, så er jeg lutter øre...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, etter en prat med Øivind på Eltek, prøver jeg meg med nuppeskum på veggene og 10 cm glava, dekket høyttalerfront-stoff i toppen:

Ett litt annet og muligens bedre alternativ er dette:

Alternativ til glava er rett og slett ull. Har enorme mengder med glava/rockwool hjemme, men må ned på SGS igjen for å få tak i ull. Vi får se hva jeg gidder... Glava/rockwool "røyter" visstnok, så enten jeg går for det ene eller det andre, så må jeg sy en pose rundt (blå strek på tegning).

Hvis du har noen gode ideer angående festing av denne sokken rundt PVC-røret, så er jeg lutter øre...
    Jeg antar at du kan gjøre dempingen av denne delen før du monterer på lokket...
    Lag "lokk" (pannekake) av høytalerstoff, lag et hull i midten til bassrefleksrøret, som er 1- 2 cm mindre i diameter enn røret.
    Tre dette nedover røret og legg den utenpå rockwoolen.
    Stift langs kanten utvendig, som du har planlagt, teip fast stoffet rundt røret med isolasjons bånd.
    Det er mulig du vil få en radie i rockwoolen, slik at du må trekke nuppeskummet lengre opp, slik at du får en hybrid mellom alternativ 1 og 2.
    Det kan godt være 1 cm overlapp mellom "nuppeskum" og Rockwool, så holder nuppeskummet rockwoolen litt på plass også:-D .
    Vedlegg 16263

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at du kan gjøre dempingen av denne delen før du monterer på lokket...
    Hehe - ja, for all del... Skulle likt å se meg selv krype opp i suben for å gjøre den jobben... :-)

Lag "lokk" (pannekake) av høytalerstoff, lag et hull i midten til bassrefleksrøret, som er 1- 2 cm mindre i diameter enn røret.
    Tre dette nedover røret og legg den utenpå rockwoolen.
    Stift langs kanten utvendig, som du har planlagt, teip fast stoffet rundt røret med isolasjons bånd.
    Det var noe slikt jeg tenkte på... men bytter om rekkefølgen på stift og tape, og taper først. Da kan jeg lage stoffbiten god og stor og klippe av det som blir til overs når jeg har stiftet fast. Kommer nok også til å lage senterhullet enda mindre og heller klippe litt opp, slik at duct tapen får litt mer å "ta tak i".

Det kan godt være 1 cm overlapp mellom "nuppeskum" og Rockwool, så holder nuppeskummet rockwoolen litt på plass også:-D .
    Vedlegg 16263
    Ja, det regner jeg med at det blir, selv om jeg ikke tror det har så mye å si. Kan jo ikke skade...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe slikt jeg tenkte på... men bytter om rekkefølgen på stift og tape, og taper først. Da kan jeg lage stoffbiten god og stor og klippe av det som blir til overs når jeg har stiftet fast. Kommer nok også til å lage senterhullet enda mindre og heller klippe litt opp, slik at duct tapen får litt mer å "ta tak i".
    Dersom du bruker isolasjonsbånd, så trenger du ikke så stor kant, dette kan jo strammes, i motsetning til duct tapen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker isolasjonsbånd, så trenger du ikke så stor kant, dette kan jo strammes, i motsetning til duct tapen.
    Har litt dårlig erfaring med at isolasjonsbånd sitter dårligere når det blir gammelt og "tørt", men det går jo an å kombinere. Stramme rundt med isolasjonsbånd først og "forsegle" med duct tape etterpå...

Det årnær sæ nok se!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolasjonsbånd eldes etter en stund ja, det gjør forøvrig all teip.
    Kan ståltråd som tvinnes, i kombinasjon med kontaktlim være et alternativ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Isolasjonsbånd eldes etter en stund ja, det gjør forøvrig all teip.
    Kan ståltråd som tvinnes, i kombinasjon med kontaktlim være et alternativ?
    Vi kan kombinere alle 4 tingene vi!

;-)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest igjennom så og si heele tråden på strak arm, og klokka er straks 6, så det er ikke umulig at jeg har gått glipp av noe, men; er poenget med dette fjonge nuppeskummet å dempe rørets mulighet til å "spille med" ?

Kom nemlig på at det fins en glimrende løsning for sånt i bilstereoverdenen. Husker ikke hva det heter lengre, men det kommer på rull og er litt gummi/bly/asfaltaktig og ca 2 mm tykt med lim på den ene siden. Karrosseriplater blir heelt vibrasjonsfri ved hjelp av sånne, og ikke var de ufyselig dyre heller mener jeg å huske ..

Og; glem nå ikke å bruke Locktite når du skrur elementene fast med maskinskruer. Jeg var så heldig å få servert 1 stk 8" kevlarbass på gulvet fra herrene B&W engang ..

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Kom nemlig på at det fins en glimrende løsning for sånt i bilstereoverdenen. Husker ikke hva det heter lengre, men det kommer på rull og er litt gummi/bly/asfaltaktig og ca 2 mm tykt med lim på den ene siden. Karrosseriplater blir heelt vibrasjonsfri ved hjelp av sånne, og ikke var de ufyselig dyre heller mener jeg å huske ..
    Er det noe alá dette du mener?
    Antiphon dämpmatta, asfaltsmata, bitumenmatta
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han tenker på heter BrownBread tenker jeg..Dette er 2-3 mm tykt, svart og klebelig med en alu look på den siden som blir synlig..Det stemmer som Qrt sier, det lager karroseriplatene så si vibrasjonsfrie..Har selv brukt dette i begge frontdørene og i bagasjerummet på mine biler..De som bygger ekstremt kler gulver, tak dører osv..Det demper så bra at det omtrent ikke kommer lyd ut av bilen selv ved høye volum når dette er gjort skikkelig..
    Men aner ikke hvordan dette ter seg i rørerne til RuneW...???

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvist det er noen fra Drammensområdet her så veit jeg at FortKnox Sound People selger dette..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest igjennom så og si heele tråden på strak arm, og klokka er straks 6, så det er ikke umulig at jeg har gått glipp av noe, men; er poenget med dette fjonge nuppeskummet å dempe rørets mulighet til å "spille med" ?
    Nei! Om jeg ikke tar helt feil, så er poenget med "Nuppreskummet" å hindre stående bølger inne i kassen. Dersom du får stående bølger, vil det gjøre at enkelte frekvenser vil bli mer fremtredende enn andre.

Og; glem nå ikke å bruke Locktite når du skrur elementene fast med maskinskruer. Jeg var så heldig å få servert 1 stk 8" kevlarbass på gulvet fra herrene B&W engang ..
    Dette er vibrasjonsdempende plater, for å gjøre karosseriet "dødt" slik at du ikke får "stålplatebass" De vil kun dempe svingninger i materialet, og isolere mot lyd ut/inn.
    Du kunne brukt slike plater, dersom du hadde laget sonosubben ut av et oljefat...:twisted:
    Men det er vel ingen som vil ha et oljefat stående i stua

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    Hvist det er noen fra Drammensområdet her så veit jeg at FortKnox Sound People selger dette..
    Slike virbrasjonsdempende Asfaltplater selges på Biltema!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du begynt med demping av topplokket?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La det være sagt med en gang: Jeg er ingen guru på høyttalerdemping... De av dere som er guruer skjønner det vel ganske fort...

Nei! Om jeg ikke tar helt feil, så er poenget med "Nuppreskummet" å hindre stående bølger inne i kassen. Dersom du får stående bølger, vil det gjøre at enkelte frekvenser vil bli mer fremtredende enn andre.
    Nei, dette nuppeskummet er ikke ment å dempe det man vanligvis forbinder med stående bølger i kassa, fordi det ikke demper lite den type frekvenser (sub 400Hz). For å være helt ærlig (og det skal man jo helst være), så er jeg ikke helt overbevist om at jeg behøver å dempe sideveggene i det hele tatt. En av grunnene til at jeg demper dem, er å redusere "ringingen" i høyttaleren. Hvis jeg knipser på et slikt rør så "ringer" den. Kan dessverre ikke beskrive det på noen bedre måte. Dette er frekvenser som nuppeskummet svelger.

Som vi har vært inne på før i tråden, så vil ikke evt. resonans sideveis i høyttaleren være noe problem all den tid det vil bli delt langt under disse frekvensene.

Topp-bunn-resonanser kan imidlertid være et (riktignok lite) problem. Derfor
    demper jeg toppen ganske godt.

Dette er vibrasjonsdempende plater, for å gjøre karosseriet "dødt" slik at du ikke får "stålplatebass" De vil kun dempe svingninger i materialet, og isolere mot lyd ut/inn.
    Du kunne brukt slike plater, dersom du hadde laget sonosubben ut av et oljefat...:twisted:
    Men det er vel ingen som vil ha et oljefat stående i stua
    Det disse platene gjør, er vel å tilføye tyngde? Eltek anbefalte faktisk å kle rørene mine innvendig med disse...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp! Når begynte du??? Du må ha brukt halve natta!

Tror det var noe lignende de hadde på Eltek. Ikke umulig at de er direkte hentet fra bilverdenen heller, for alt jeg vet...

Kanskje en dråpe eller to på noen skruer hadde gjort seg, ja... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La det være sagt med en gang: Jeg er ingen guru på høyttalerdemping... De av dere som er guruer skjønner det vel ganske fort...

Nei, dette nuppeskummet er ikke ment å dempe det man vanligvis forbinder med stående bølger i kassa, fordi det ikke demper lite den type frekvenser (sub 400Hz). For å være helt ærlig (og det skal man jo helst være), så er jeg ikke helt overbevist om at jeg behøver å dempe sideveggene i det hele tatt. En av grunnene til at jeg demper dem, er å redusere "ringingen" i høyttaleren. Hvis jeg knipser på et slikt rør så "ringer" den. Kan dessverre ikke beskrive det på noen bedre måte. Dette er frekvenser som nuppeskummet svelger.
    Jeg har nok missforstått dette litt.:cry:

Som vi har vært inne på før i tråden, så vil ikke evt. resonans sideveis i høyttaleren være noe problem all den tid det vil bli delt langt under disse frekvensene.

Topp-bunn-resonanser kan imidlertid være et (riktignok lite) problem. Derfor
    demper jeg toppen ganske godt.

Det disse platene gjør, er vel å tilføye tyngde? Eltek anbefalte faktisk å kle rørene mine innvendig med disse...
    De tilfører tyngde, og "dødhet" Bly/tjære er relativt døde, myke materialer med små indre spenninger. De solgte tidligere slike plater på Biltema, men jeg er ikke sikker på om de selger dem lenger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok missforstått dette litt.:cry:
    Tja... kanskje, kanskje ikke. Denne ringingen er jo resonans det også. Røret sin egenresonans...

De tilfører tyngde, og "dødhet" Bly/tjære er relativt døde, myke materialer med små indre spenninger. De solgte tidligere slike plater på Biltema, men jeg er ikke sikker på om de selger dem lenger.
    Har sett dem jeg også. Mener å huske at de var langt fra "billige", selv på Biltema. Jeg har bestilt en slik fra Eltek og den skal jeg klistre rundt den nederste delen av PVC-røret for å gjøre dette litt "dødere".

Har forresten ikke dempet toppen enda.

Har store planer i dag. Ser ut som influensaen slapp før den fikk helt overtaket :-)

Side 28 av 57 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •