TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 57 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det kan være lurt å forborre hullet i beinet med et tynt borr før du skrur dem sammen (mulig du allerede har tenkt på det). Da blir det lettere å treffe sentret med skruen, og faren for klyving/sprekker minimeres :-D . Hullet han f.eks. være på 2-3 mm i diameter, det viktigste er at den er litt mindre enn minste diameteren på skruen (gjengebunn) Dette er spesiellt viktig når du bruker den type skruer som du bruker, med en relativt tykk skrue i forhold til gjengene. (en Gips/tre skrue har større forskjell mellom største og minste diameter, og sprenger derfor ikke så mye)
    (Mulig at dette ble litt mye utgreiing for å fortelle at det er lurt å forborre )
    Egentlig, siden det allerede er gjort (med 2.5mm bor) ;-)

Ellers takk for opplysningen om forskjellige typer skruer. Har egentlig ikke tenkt så mye på det... Sier du at skruen på bildet mitt ikke er en treskrue?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Sier du at skruen på bildet mitt ikke er en treskrue?
    Nei, det er jo en torx-skrue

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig, siden det allerede er gjort (med 2.5mm bor) ;-)

Ellers takk for opplysningen om forskjellige typer skruer. Har egentlig ikke tenkt så mye på det... Sier du at skruen på bildet mitt ikke er en treskrue?
    Joda det er en treskrue, på bildet ditt så så det ut som om det var mindre gjenger en det så ut som på bildet til biltema... det finnes en type som heter gips/tre som har større forskjell.
    I ditt tilfelle, så vil jo nesten hele beinet være fyllt med skrue, en ovenfra, og en underfra. Obs! pass på at de ikke koliderer i midten. siden du har så lange skruer. Mulig du har valgt en kortere fra undersiden så dette ikke blir noe problem.

Imponerende at du gidder å ta deg tid til å lage et senterverktøy

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Nei, det er jo en torx-skrue
    Hø-hø-hø...

Joda det er en treskrue, på bildet ditt så så det ut som om det var mindre gjenger en det så ut som på bildet til biltema... det finnes en type som heter gips/tre som har større forskjell.
    I ditt tilfelle, så vil jo nesten hele beinet være fyllt med skrue, en ovenfra, og en underfra. Obs! pass på at de ikke koliderer i midten. siden du har så lange skruer. Mulig du har valgt en kortere fra undersiden så dette ikke blir noe problem.
    Har ikke kommet til undersiden enda, men skal nok bruke litt kortere skruer der , ja.

Imponerende at du gidder å ta deg tid til å lage et senterverktøy
    Fikk rett og slett ikke tak i en. Startet til og men en egen tråd for å finne en slik. Så nå sier du vel at de har en på Biltema... Vel, JEG fant den i alle fall ikke på websidene deres...

Var jo ikke akkurat noen månelanding å lage en slik dings heller da ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk rett og slett ikke tak i en. Startet til og men en egen tråd for å finne en slik. Så nå sier du vel at de har en på Biltema... Vel, JEG fant den i alle fall ikke på websidene deres...

Var jo ikke akkurat noen månelanding å lage en slik dings heller da ;-)
    Denne malen du viste til ble faktisk solgt på biltema (Høst/vinter 04/05 katalogen , må få meg en ny katalog på jobben...)

For de som ikke har tenkt til å lage en slik, tror jeg at de selger slike i ymse byggforettninger byggkjøp, maxbo etc. Tools har nok helt sikkert.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne malen du viste til ble faktisk solgt på biltema (Høst/vinter 04/05 katalogen , må få meg en ny katalog på jobben...).
    Så vidt jeg har skjønt sluttet de å selge dem fordi folk rundt omkring heller lagde dem selv... ;-)

---

Vel, vel. Fikk gjort noe i kveld også:

Den sedvanlige frihånds-sparklingen... Måtte ta litt rundt kanten for fresingen var ikke helt pen. De billige fresestålene begynner å synge på siste verset, tror jeg:

Undersiden, eller det vil si, oversiden måtte jeg grunne i en egen omgang. Det er jo tross alt den man kan se (hvis man ikke kikker under for å se på elementet - noe som forresten kanskje er ganske ofte, når jeg får tenkt meg om... :-)):

På tide å ta beina fatt (det er nå dere skal le, slappfisker!). Forborede og klare til grunning. Å sette kryss i midten er en ting - å få boret til å treffe krysset mellom alle de ekle årringene er en annen:

Store og alvorlige bekymringer en sen fredagskveld - hva skal jeg bruke å sette beina på etter gunning? Flisekryss viste seg å være egnet...:

Så ble da også beina etterhvert grunnet:

ToDo: Resten...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt noen sene kvelder på deg etterhvert med dette Rune, men det er vel kanskje bare da det er mulig å få gjort noe med familie/jobb og alt annet...
    Var ikke dum den senterfinneren din.
    Brukte du guide for å bore 90 grader i beina?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det har blitt noen sene kvelder på deg etterhvert med dette Rune, men det er vel kanskje bare da det er mulig å få gjort noe med familie/jobb og alt annet...
    Jeg vil vel også tippe det. Jeg har ikke tall på hvor mange nattetimer jeg har brukt på xbox-modifikasjoner for kompiser, bygging/re-bygging av htpc, tweaking osv... F.eks skal man gjøre noe med htpcen etter at samboeren har lært seg å bruke den, så er man pokka nødt til å få den i orden i løpet av natta for å beholde "godviljen". Funker den ikke dagen etter så har man mistet MYE kudos og forståelse... Erfaringen min er at det går ikke an å få en 3-åring til å forstå at hun/han ikke skal røre loddebolten... (ja, jeg vet at brent barn skyr ilden, men det er det ikke verdt :-D)

Sorry, OT...

DrE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You've got it... :-|. Min bedre halvdel føler at sonosub'en min er en rival (og ikke helt uten grunn må jeg med skam melde), så det er egentlig ikke så populært å holde på med dette prosjektet mens hun er våken. Jammen godt hun ikke er noen natterangler!

Var ikke dum den senterfinneren din.
    Brukte du guide for å bore 90 grader i beina?
    Dessverre fungerer ikke boreguiden for så små bor som 2.5mm. Jeg brukte guiden til hullene i bunnproppen (5 mm), men til beina kunne jeg ikke bruke den. Får håpe de "skrur seg rette" når jeg drar dem tett inntil bunnproppen med skruen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel også tippe det. Jeg har ikke tall på hvor mange nattetimer jeg har brukt på xbox-modifikasjoner for kompiser, bygging/re-bygging av htpc, tweaking osv... F.eks skal man gjøre noe med htpcen etter at samboeren har lært seg å bruke den, så er man pokka nødt til å få den i orden i løpet av natta for å beholde "godviljen". Funker den ikke dagen etter så har man mistet MYE kudos og forståelse... Erfaringen min er at det går ikke an å få en 3-åring til å forstå at hun/han ikke skal røre loddebolten... (ja, jeg vet at brent barn skyr ilden, men det er det ikke verdt :-D)

Sorry, OT...

DrE
    Drive med slikt "fiklearbeid" med småtroll rundt beina, kan man bare glemme, ja.

Og min erfaring er at brente barn faktisk ikke skyr ilden, heller...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal me sjå....

Sannhetens øyeblikk (ja, det har vært noen av dem i dette prosjektet...). 30mm furutopp og 2x22mm MDF-burger skal limes/skrus sammen:

8 stk 5x70 mm skruer skal sammen med limet forhåpentligvis holde dette sammen selv om det blåser rundt ørene:

Litt redd for finishen, eller? ;-) :

Etter at sparklingen rundt innerkanten var pusset ned igjen, var det tid for siste lag med slipegrunning. Flatene hvor elementene skal legges an er behørig maskert. Vi vil jo nødig ødelegge den perfekte flaten:

Dette siste bildet er tatt med for å vise at jeg virkelig fortjener å få dette prosjektet i havn. Siden vi fikk nummer 2 (nesten 4 år siden), og jeg måtte pakke vekk surroundanlegget fra TV-rommet i 2 etg., har dette vært det som har gitt meg "sub-bass". Radionette "sub", som er en del av et 5.1 høyttaler-sett til 1000 spenn, komplett med obligatorisk potteplante... :-(

SAY - NO - MORE!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    komplett med obligatorisk potteplante... :-(

SAY - NO - MORE!
    Ja, forskjellen på den kvinnelige hjerne og den mannlige hjerne er mere enn at de har kobling mellom hjernehalvdelene.

Deres hjerne oppfatter faktisk ligningen høyttaler+potteplante=sant som logisk??? Merkelige greier. På samme måte som man kan bygge nytt språksenter etter slag så har jeg brukt motsatt metode for å bryte oppfatningen av nevnte ligning som logisk. Det har jeg etter 6 års samboerskap klart, og tar sjansen på å gifte meg med frøkna i mai i år

DrE - og btw, fine bilder av "saksgangen"!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...forhåpentligvis holde dette sammen selv om det blåser rundt ørene:
    Håper det ikke blåser for mye rundt rørene...

Den andre subben kommer ikke helt opp i konkurranse med de andre Ernaene da....

Edit: betyr denne posten at jeg er en slik som (sk)rangler om nettene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: betyr denne posten at jeg er en slik som rangler om nettene?
    Nei, den har jeg ikke sett! ops:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilførte litt til i edit-en min...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deres hjerne oppfatter faktisk ligningen høyttaler+potteplante=sant som logisk??? Merkelige greier. På samme måte som man kan bygge nytt språksenter etter slag så har jeg brukt motsatt metode for å bryte oppfatningen av nevnte ligning som logisk. Det har jeg etter 6 års samboerskap klart, og tar sjansen på å gifte meg med frøkna i mai i år
    Vel, gratulerer (både med det ene og det andre).

Den andre subben kommer ikke helt opp i konkurranse med de andre Ernaene da....
    Jeg håper da inderlig inderlig ikke det!!!

BTW, når det gjelder potteplanter så er Erna4/5 såkalt "selvrensende"...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser veldig bra ut!

Dette blir bare bedre og bedre Rune!
    Man kan ikke være forsiktig nok når det gjelder overflater.
    Var det slik at beina og bunnplata skulle bli Svart/silkematt?
    Tror det kan bli skikkelig bra.

Når det gjelder min erfaring med klåfingerde barn, så må det være:
    "Brent barn lukter svidd!" De lærer ikke!

DU er jo heldig som i det heletatt har 5.1 i stua. Jeg får nok nøye meg med 2.0 intill Tvrommet blir ferdig . Håper å få det klart i løpet av sommeren/høsten.

Venter spent på nye bilder og framgangsrapporter

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt til...

I tillegg til å lime/skru topp nr 2 (og sparkle beina en gang til...), fikk jeg gjort litt annet småtteri.

Overgangen mellom PVC og furu var (som ventet/beregnet) ikke helt bra og må sparkles. Pga litt utfylling, brukte jeg "stålplast" og ikke vanlig tresparkel. Det SER ille ut, men blir nok bedre med litt flittig sliping:

(og, ja, jeg skal male alt dette svart med tid og stunder)

Så var det tid for å bore hull til elementfestet. Jeg syntes det var litt vanskelig å se hullene i elemetet ordentlig...:

...men det hjalp betraktelig, når jeg fikk av den medfølgende gummipakningen rundt elementet:

Se der ja! Nå kunne jeg måle meg fram til at det skal være 4.5mm klaring rundt hele veien (ca 1mm med pakningen):

I neste episode blir nok det boring av huller og til element og innsetting av innslagsmuttere. Kanskje litt underholdende pussing også...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å se pent ut Rune, stå på..!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Dette begynner å se pent ut Rune, stå på..!
    Takk!

05:32??? Tøft å være spebarnsfar...

Side 26 av 57 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •