TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 57 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Innslagsmutter kan monteres ganske enkelt. Jeg gjorde det her om dagen, det jeg da gjorde, var å måle ytterdiamenter på mutteren, ta bort en liten millimeter, og bore ett hull som jeg deretter banket mutren ned i med en hammer. Det lar seg også gjøre på den måten som du sier, å bruke skruen til å trekke dette opp med, men det er ikke alltid like bra, for den vil prøve å vri seg i starten noe som ikke er å anbefale.

Du kan også bore det hullet nøyaktig, men jeg ville ha litt mer press rundt mutren, ikke bare "taggene" som holdt den fast.

Keep up, det er sinnsykt morro å lese. Jeg har lest hele tråden din i dag, og brukte gode to timer på den. Dette ser mektig spennende ut, og til en totalsum på ca 6-8000 pr sub, så er ikke dette avskrekkende..
    Takk for tips og hyggelige tilbakemeldinger!

Men 6-8000 per sub er vel litt drøyt, eller? Blir vel rundt 10.000 for to, så vidt jeg kan skjønne... Kommer litt an på hvor dyrt det blir med dempematerialet.

Men det er klart - skal jeg regne med alt av verktøy jeg har kjøpt i denne forbindelse (og alt av materiale som jeg har brukt litt av, men har mye igjen av osv.), så blir det nok et par lapper til ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det kan jeg i og for seg være enig i. De virker litt pinglete i forhold til resten.
    Synd at du har lagt ned så mye arbeid i dem i så fall.
    Slike koner har de vel ikke på biltema med den diameteren...
    Dumpet akkurat ned en reklameblekke fra BilExtra her i postkassen vår, og der står der da vitterlig at de har 6" Aeroport-koner. Er jo 5 min kjøretur herfra (som alt i Særp... ;-)), så tenker jeg tar meg en luftetur og titter etterpå.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Innslagsmutter kan monteres ganske enkelt. Jeg gjorde det her om dagen, det jeg da gjorde, var å måle ytterdiamenter på mutteren, ta bort en liten millimeter, og bore ett hull som jeg deretter banket mutren ned i med en hammer. Det lar seg også gjøre på den måten som du sier, å bruke skruen til å trekke dette opp med, men det er ikke alltid like bra, for den vil prøve å vri seg i starten noe som ikke er å anbefale.

Du kan også bore det hullet nøyaktig, men jeg ville ha litt mer press rundt mutren, ikke bare "taggene" som holdt den fast.
    Det er en fordel å bore hullet litt trangt slik at mutteren ikke spretter ut når du prøver å tre inn skruen. Du kan også med fordel legge 1 dråpe lim på den, da spretter den i hvert fall ikke ut.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    areo porter på innsiden da?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    areo porter på innsiden da?
    Ja, det er evt. snakk om å bruke Aeroports istedenfor de DIY-konene jeg lagde tidlig i denne tråden. Morsomt prosjekt, men de ble litt pinglete pga at jeg hadde alt for lite rundstål til fresen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sendte stoffbiten i dag. jeg skrev navnet ditt bittelitt utydelig på huskelappen min så ikke skyt meg om det er en skrive feil... rimelig sikker på at det er rett though...

:-D
    Glemte det rent! Tusen takk for stoff-prøven. Den kom fram, og navnet mitt var skremmende korrekt skrevet. Ikke alle som klarer det på første forsøk. Tenker da på etternavnet....

Det var et veldig tykt og "godt" stoff og kan tenke meg at det ser veldig fint ut når det er limt på en kurvet flate. Skal absolutt vurdere molton hvis det viser seg at stretch-laken-greia går dårlig. Eneste ulempen med molton er at det faller litt mellom to stoler. Det er for tykt (lite stretchy) til å lage tre-på-sokk av, men samtidig ikke så tykt at man man lage en usynlig skjøt ved sammenliming. En skjøt kan man selvsagt skjule ved å lime på en list på utsiden og markere litt tydeligere hva som er foran og bak på sub'en...

Men det skal du ha - selve overflaten er MYE finere enn både høyttalerfrontstoff og stretch-laken... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dumpet akkurat ned en reklameblekke fra BilExtra her i postkassen vår, og der står der da vitterlig at de har 6" Aeroport-koner. Er jo 5 min kjøretur herfra (som alt i Særp... ;-)), så tenker jeg tar meg en luftetur og titter etterpå.
    Ble det noen luftetur i går?
    Ellers noe nytt?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det noen luftetur i går?
    Ellers noe nytt?
    Tok meg en tur for "å handle mat" som jeg sa til kjærringa, men blandet Mekonomen med BilExtra, så jeg fikk ikke tak i Aeroports - bare Up'n'Go. Blir liksom ikke det samme...

Ellers testet jeg boreguiden fra Clas Ohlsson. Brukte det til å bore hull til skruene som beina skal festes med. Funka forsåvidt bra til dette, siden det ikke trenger å være nøyaktig 90-grader-på-emnet-hull. Men boreguiden var for slingrete til virkelig nøyaktig boring.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok meg en tur for "å handle mat" som jeg sa til kjærringa, men blandet Mekonomen med BilExtra, så jeg fikk ikke tak i Aeroports - bare Up'n'Go. Blir liksom ikke det samme...

Ellers testet jeg boreguiden fra Clas Ohlsson. Brukte det til å bore hull til skruene som beina skal festes med. Funka forsåvidt bra til dette, siden det ikke trenger å være nøyaktig 90-grader-på-emnet-hull. Men boreguiden var for slingrete til virkelig nøyaktig boring.
    Kanskje du kan bruke Up'n'Go til å Lyddempe kassen Den absorberer mye veske, jeg er ikke sikker på hvor mye lyd...:-D

Bilder?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er tiden kommet for å forbore hull til skruene som beina skal festes med (skal skru dem fra innsiden). Hvordan fordele 6 bein jevnt? Hadde håpet på en skikkelig nøtt med viderekommen geometri og annengradsligninger, men så viste det seg at det ikke var noen nøtt i det hele tatt (se papirlapp under):
    Denne konstruksjonen lærte du (burde i hvertfall lært) på ungdomsskolen.
    Radien på en sirkel kan du sette ut 6 ganger langs radien (omkretsen).
    Noe du allerede ser ut til å ha kommet fram til ...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne konstruksjonen lærte du (burde i hvertfall lært) på ungdomsskolen.
    Radien på en sirkel kan du sette ut 6 ganger langs radien (omkretsen).
    Noe du allerede ser ut til å ha kommet fram til ...
    Hø hø hø - mrsmt... Nå må du huske på at det er flere år siden jeg gikk på ungdomsskolen enn deg, og denne læresetningen har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg ikke husket...

Når det er sagt, så slet jeg vel ikke så veldig lenge med å finne det ut selv (hadde jeg slitt med dette problemet, tror jeg at jeg måtte ha sett meg om etter en annen jobb relativt raskt ;-)).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Reprasjon på rør

Gikk det bra med reparasjonen av skaden på røret foresten?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, bare dro ett navn ut av luften som var rimelig annerledes enn Rune...

Apropos egenskaper på dempemateriale som ser relativt likt ut ja. Har noe av det biltema bølgeskummet og så har jeg noe annet bølgeskum og forskjellene på de to er rimelig stor. Biltema sitt er jo bare crap, mens det andre er mye mer fyldig
    og demper mye bedre.
    Huff nå minnet det meg på hushboksen min som er fyllt opp med biltema sitt bølgeskum. Skulle puttet i noe skikkelig, er nok en del potensiale der!
    Har du noe mer info om det andre bølgeskummet? Hva det heter og hvor du fikk tak i det, for skrekksempel?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det. "Skaden" var jo absolutt minimal, så reparasjonen kan vel nesten ikke ha gått galt. Kan se om jeg får tatt et "etter-bilde" (hvis jeg finner igjen stedet ;-))

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var noen biter som ett vannkjølingssett jeg kjøpte kom i så jeg vet ikke hvor man skaffer det desverre.... men biltema sitt er crap ihvertfall!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY senterfinner++

Var på BilExtra i dag for å handle (eller i alle fall se på) 6" Aeroport bassfleks-koner. "Høh, hva er det?", sa de der? De hadde aldri solgt noe lignende, men de skulle ta inn en så jeg fikk sett på den...

Nå ja. Har stullet litt i kveld også. Det var vel i en annen tråd jeg spurte etter en "senterfinner". Kom på at jeg egentlig like gjerne kunne mekke en selv, siden jeg ikke har noe annet å drive med for tiden....

Det er jo egentlig gjort på:
    1:

2:

3:

Måtte selvsagt prøve den før limet var tørt...:

Og er er resultatet. Dette kunne vel strengt tatt ha vært gjort uten noen form for senterfinner (på såpass små stykker), men skitt au. Merket at senterfinneren er meget ømfintlig for hvordan du holder blyanten (og ikke minst, hvor tykk spissen er), men sånn blir det jo uansett hvor nøyaktig selve senterfinneren er...:

Samma det. Her er hvordan jeg skal feste beina: 5x80mm Biltema torx-skrue:

Skruen senkes 10-15mm:

Da har vi litt skrue som kan gå inn i treverket:

Her en liten prøveskruing så jeg får konfirmert at beinet faktisk sitter som.. eh.. bein:

Vekk med beina og på med et lag med slipegrunning:

Neste på tapetet:

- Grunne andre bunnen
    - Pusse litt på dem
    - Male/lakke

HVA jeg skal male/lakke dem med er litt uklart egentlig. Det skal være svart, selvsagt. Og ikke spesielt blankt. Blir vel silkematt spraymaling, sannsynligvis. Hvis noen har noe bedre/annet forslag, så tar jeg som vanlig i mot det med åpne armer. Dette prosjektet er jo tross alt en eneste stor idedugnad ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke igjen skadestedet etter en rask titt, så jeg regner med at det ble bra... ;-)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phuhh, der var dagens update, så kan jeg endelig gå å legge meg :-D.

Gleder meg jo egentlig til subbene er ferdige og lytteresultater gir seg til kjenne, men hva slags byggetråd skal man da følge? Hadde jeg hatt plass så skulle jeg kopiert monstrene!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Phuhh, der var dagens update, så kan jeg endelig gå å legge meg :-D.

Gleder meg jo egentlig til subbene er ferdige og lytteresultater gir seg til kjenne, men hva slags byggetråd skal man da følge? Hadde jeg hatt plass så skulle jeg kopiert monstrene!
    Hehe - når denne byggetråden endelig tar slutt en gang, får jeg vel starte/fortsette på byggingen av selve kinorommet. Starter vel en tråd for denne prosessen også, og du kan jo selv tenkte deg hvor lang den blir, når jeg klarer å bruke 4 måneder på et par sub'er ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Festing av bein

Det kan være lurt å forborre hullet i beinet med et tynt borr før du skrur dem sammen (mulig du allerede har tenkt på det). Da blir det lettere å treffe sentret med skruen, og faren for klyving/sprekker minimeres :-D . Hullet han f.eks. være på 2-3 mm i diameter, det viktigste er at den er litt mindre enn minste diameteren på skruen (gjengebunn) Dette er spesiellt viktig når du bruker den type skruer som du bruker, med en relativt tykk skrue i forhold til gjengene. (en Gips/tre skrue har større forskjell mellom største og minste diameter, og sprenger derfor ikke så mye)
    (Mulig at dette ble litt mye utgreiing for å fortelle at det er lurt å forborre )

Side 25 av 57 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •