TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 57 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1125
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skulle akkurat til å foreslå det samme. Du blir vel ikke akkurat "flådd" av et laken vil jeg tro!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være på den sikre siden, så er det jo bare å kjøre lakenet 1 vask, med tørketrommel før du syr den, da krymper det litt, og vil kanskje holde seg strammere. Faren er at du kanskje vil miste litt farge, men dette er stort sett minimalt siden det bare er en vask.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Skulle akkurat til å foreslå det samme. Du blir vel ikke akkurat "flådd" av et laken vil jeg tro!
    Nei, hva er "et laken" fra eller til på dette prosjektet ;-)

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    For å være på den sikre siden, så er det jo bare å kjøre lakenet 1 vask, med tørketrommel før du syr den, da krymper det litt, og vil kanskje holde seg strammere. Faren er at du kanskje vil miste litt farge, men dette er stort sett minimalt siden det bare er en vask.
    Tjah... kan jo alltids prøve. Er det tight kan det jo muligens sitte uten noen form for lim, og da er det jo en smal sak å fjerne det igjen hvis det skulle vise seg å bli stygt etter en stund...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tjah... kan jo alltids prøve. Er det tight kan det jo muligens sitte uten noen form for lim, og da er det jo en smal sak å fjerne det igjen hvis det skulle vise seg å bli stygt etter en stund...
    Tror ikke du trenger å lime den nei, i hvertfall ikke dersom den på en eller annen måte blir klemt fast i endene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du trenger å lime den nei, i hvertfall ikke dersom den på en eller annen måte blir klemt fast i endene.
    Det blir den ikke, men kanskje jeg skal lime fast en stripe med 80-papir (med sanden ut) på toppen, så lakenet ikke sklir ned...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det blir den ikke, men kanskje jeg skal lime fast en stripe med 80-papir (med sanden ut) på toppen, så lakenet ikke sklir ned...
    Du får ferdig tape med slikt feste. Disse er opprinnelig tenkt til å bruke i trappetrinn for å unngå at du sklir. Ellers tror jeg at en runde med blank dobbelsidig tape også gjør susen. Det viktigste vil likevel være å prøve å unngå å strekke den i lengde retningen.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ferdig tape med slikt feste.
    3M

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du ikke er fornøyd med lakenet og likevel ser etter noe å ikke stretch aktig å kle høyttaleren med så vil jeg anbefale molton. Veldig mange på forumet som bruker det her men stort sett til gardiner. Selv har jeg noen kvadrat hengde i en ramme i taket... og brukt det til ramma på diy lerretet mitt.
    Det sorte stoffet er temmelig sort, men de har i flere grå farger og andre farger også.
    Og ikke minst, det leveres i metervare og er 3m bredt!

Ser for meg at du bare sprayer røret med kontaktlim og bare fester det med noe bedre lim eller noe sånt i skjøten på baksiden. Da burde det sitte bra uten å flytte seg eller noe sånt.

norsk sceneteknikk er det vel som selger det hvis jeg ikke husker feil. (sender i posten)

Edit: Det er forøvrig såppass tykt og lystett at røret kunne hvert hvitt og sølv med sjokk rosa prikker på uten at du ville sett det...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Fås selvsagt også på Biltema;-) , samme med sort og blank dobbelsidig tape

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at slike laken blir slaskete er jo fordi du vanligvis ligger på dem, dvs at du til en hver tid strekker dem. Jeg regner med at du ikke har tenkt til å dra så veldig mye i det... Vil tro at dersom du strammer den litt opp, så vil det holde seg.
    Hvis subbene blir så bra som vi har fått inntrykk av er det ikke fritt for at de blir utsatt for noen kjærlige berøringer i løpet av sitt liv, så jeg vil si at faren er der

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterkning av innfesting av Bassrefleksrør.

Har du laget noen tegning på rørforsterkningen din? Skulle tro at den var stiv nok fra før... For å sikre at røret sitter skikkeltg fast i toppen, kan du skru inn 3-4 små skruer i åpningen mellom røret og platene slik at røret blir kilt fast i tilegg til limet.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du laget noen tegning på rørforsterkningen din? Skulle tro at den var stiv nok fra før... For å sikre at røret sitter skikkeltg fast i toppen, kan du skru inn 3-4 små skruer i åpningen mellom røret og platene slik at røret blir kilt fast i tilegg til limet.
    Det er jo et poeng at det er tett, så kiler mellom "burger" og rør er vel gjerne litt småskummelt?

DrE

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, dette hørtes ut som å be om lekkasjer. Dessuten angriper det problemet bokstavelig talt i feil ende.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj... her skal man ikke holde lenge på med sono-bygging, før man ikke klarer å henge med på innleggene!

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hvis du ikke er fornøyd med lakenet og likevel ser etter noe å ikke stretch aktig å kle høyttaleren med så vil jeg anbefale molton. Veldig mange på forumet som bruker det her men stort sett til gardiner. Selv har jeg noen kvadrat hengde i en ramme i taket... og brukt det til ramma på diy lerretet mitt.
    Det sorte stoffet er temmelig sort, men de har i flere grå farger og andre farger også.
    Sort er bra.

Og ikke minst, det leveres i metervare og er 3m bredt!

Ser for meg at du bare sprayer røret med kontaktlim og bare fester det med noe bedre lim eller noe sånt i skjøten på baksiden. Da burde det sitte bra uten å flytte seg eller noe sånt.

norsk sceneteknikk er det vel som selger det hvis jeg ikke husker feil. (sender i posten)

Edit: Det er forøvrig såppass tykt og lystett at røret kunne hvert hvitt og sølv med sjokk rosa prikker på uten at du ville sett det...
    Hehehe - jeg tror jeg sparer litt tid og lar være å rosemale sub'ene...

Hvordan blir skjøten ved bruk av molton da? Er det "hårete" stoff, slik at skjøten kan gjøres usynlig?

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvis subbene blir så bra som vi har fått inntrykk av er det ikke fritt for at de blir utsatt for noen kjærlige berøringer i løpet av sitt liv, så jeg vil si at faren er der
    Jeg vil si faren er relativt stor, ja... ;-)

Håper forresten ikke det er JEG som har hypet disse sub'ene. Begynner nesten å få prestasjonsangst her...

Røret vil jeg tro sitter bra der det sitter, men det sitter jo bare i et 44mm (22+22) langt hull. Kan bli litt leie krefter så lenge det er et 75 cm langt (og forholdsvis tungt) PVC rør som står rett ut derfra. Dette er altså kun et problem ved transport.

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det er jo et poeng at det er tett, så kiler mellom "burger" og rør er vel gjerne litt småskummelt?

DrE
    Jeg skjønte ikke helt denne kilingen selv, men tett er det, som dere kan se hvis dere blar noen poster tilbake.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan sende deg en "sample" av stoffet i posten om du vil...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan sende deg en "sample" av stoffet i posten om du vil...
    Ja gidder du å sende en bit da? Skal ikke så mye til, sånn ca 1.5 x 1.6 meter burde holde... ;-)

Neida, en bitteliten bit er nok. PM med adresse sendt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det drar seg på...

Noen av oss har ikke tid til å henge rundt på forumet hele tiden fordi vi har sub'er å bygge...

Etter en velfortjent helg i Lillehammer (ja, det er steder med snø i Norge!) der ormeyngelet fikk boltre seg i pudderet, tok jeg turen ned i snikkerboden. Det var mistenkelig kaldt der, og intelligent som jeg er, skjønte straks hva årsaken var. Det var ikke lenger noen dør i kjelleren min... Det har tydeligvis vært "noe" vind her omkring og den hadde rett og slett røsket utgangdøra mi rett av! Riktignok er det en midlertidig løsning, basert på en innedør av latterlig kvalitet, men dog... Jeg fikk dyttet den sånn noenlunde på plass, men nå passet den selvsagt ikke i karmen lenger, så lukke/låseanordningen ble noe original:

For ordens skyld: Jeg har andre dører videre inn i kjelleren som funker helt bra og er LÅST, sånn i tilfelle noen skulle få noen ideer :-)

---

Har gjort en del i dag, også ting som man ikke kan lage skrytebilder av, so f.eks. å tilpasse toppene til rørene. Den ene var tight og fin, mens den andre var av den mer slappe typen. Vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette, men kommer antageligvis til å pøse på med det limet som måtte være det beste mellom papp og MDF... forslag?

Videre, fikk jeg endelig begynt på festet til Speakon-kontakten (25mm hull et stykke og 16 mm hull resten (der bare ledningene skal gå):

Her fra en annen vinkel, har også fått slipt ned kanten rundt som jeg fingersparklet i forrige omgang:

Her er (16mm) hullet fra bak/inn-siden:

Og her er Speakon-kontakten slik den vil bli seende ut påskrudd. Jeg kunne kanskje ha felt den inn, men det ble litt for mye for meg på det nåværende stadium...:

Vet ikke helt hvorfor jeg tok akkurat dette bildet. Muligens for å vise den flotte søplekassen bak:

Innsiden ble også freset med et rundstål for å hindre turbulens (svada?) langs kanten av baffelen (litt vanskelig å se, men jeg har forsøkt å markere det med en rød bue):

Og siden det er slik forvirring rundt PVC-rør-feste-forsterkningen jeg har snakket litt om, har jeg laget en enkel skisse som illustrerer den her:

Rett og slett en MDF-ring som limes fast med det samme PL400-limet.

Neste på programmet:

- Skru fast beina på bunnene
    - Spraygrunne bunnene
    - Lime/skru sammen toppene og burgerene
    - Frese ut og lime på PVC-feste-forsterkning

- Finne ut av demping og bestille dempemateriale

God natt DIY'ers!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å ligne noe nå RuneW, ser riktig bra ut..Gleder meg til å se helheten i det voldsomme projektet ditt..;o)
    Lykke til videre..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, jeg misforsto deg tidligere RuneW. Jeg trodde du hadde tenkt å lage en ring i den andre enden av røret som var like stor som den indre diameteren i røret (med mye luftehull i selvsagt). Hvis du behandler subbene pent under transport burde det gå bra, men den ringen du foreslår vil selvsagt hjelpe til litt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Oh, jeg misforsto deg tidligere RuneW. Jeg trodde du hadde tenkt å lage en ring i den andre enden av røret som var like stor som den indre diameteren i røret (med mye luftehull i selvsagt). Hvis du behandler subbene pent under transport burde det gå bra, men den ringen du foreslår vil selvsagt hjelpe til litt.
    "Din" ring hadde selvsagt vært det beste, men noe vanskelig å få til. Måtte ha krøpet inn i sub'en og tredd den på etter at dempematerialet var satt på plass... Kunne risikert å bli sittende fast, så tjukk i hue som jeg er ;-)

Har sett en del som har brukt den relativt enkle løsningen jeg har skissert, så jeg får vel dra igang fresen enda en gang og lage en slik (trodde jeg endelig var ferdig med fresing for en stund, men neida...).

---

Og ja, sub'ene vil selvsagt bli behandlet med største omhu, men kjører man i et hull i vegen (og dem blir det ikke færre av :-(), så vil det slå uansett.

Side 22 av 57 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •