TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 57 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1125
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hvorfor blir det da anbefalt en viss demping av slike, og spesielt i sammenheng med lukkede (DIY)konstruksjoner?
    Dempemateriale brukes i lukkede sub'er for å endre Q-verdien på systemet, slik at elementet oppfatter kassen som større enn den er. ;-)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempemateriale er ikke uvesentlig, men er kassa tilstrekkelig stiv/død klarer man seg fint uten...

Har eksperimentert med kraftig demping av mindre stive kasser tidligere, med gode resultater. Men nå skal jo slike rør i teorien være svært stive, så jeg kan tenke meg det går bra uten demping. I såfall er jo det bare en fordel, da dempemateriale senker systemets følsomhet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Dempemateriale er ikke uvesentlig, men er kassa tilstrekkelig stiv/død klarer man seg fint uten...

Har eksperimentert med kraftig demping av mindre stive kasser tidligere, med gode resultater. Men nå skal jo slike rør i teorien være svært stive, så jeg kan tenke meg det går bra uten demping. I såfall er jo det bare en fordel, da dempemateriale senker systemets følsomhet...
    Så vi kan konkludere med at jeg likegodt kan kjøpe billig "bølgeskum" fra Biltema som noe annet?

Det jeg har lagt merke til er at rørene "synger" eller "ringer" litt når man knipser på dem. Er usikker på om dette kommer av rørformen (prøv å snakk ned i et rør) og hvor stort dette fenomenet er når de er avstivet med "proppene" oppe og nede. Jeg har sikkert sagt det før, men disse endeproppene er altså alfa og omega når det gjelder avstivning av en sonosub. Mener det var en kar som skrev at rørene blir mer "døde" med en gang proppene var på plass.

Jeg kunne uansett tenkt meg å prøve å "skumlegge" veggene for å få bukt med denne syngingen/ringingen.

Om sub'ene kommer til å "ringe" ved sub-bruk (og ingen står og knipser på dem) er jo heller ikke så lett å svare på på forhånd...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios

Fullstendig enig - et subwooferkabinett bør lages så stivt at alle resonanser er et godt stykke utenfor arbeidsområdet (dvs. over).

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Så vi kan konkludere med at jeg likegodt kan kjøpe billig "bølgeskum" fra Biltema som noe annet?
    Nei, det bølgeskummet vil ikke gjøre mye nytte. Skal du bruke noen form for demping må du over på hardere stoffer og da er det naturlige valget Rockwool

Jeg har tro på at de blir dødere med alt montert på plass, så jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for mye.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Nei, det bølgeskummet vil ikke gjøre mye nytte. Skal du bruke noen form for demping må du over på hardere stoffer og da er det naturlige valget Rockwool

Jeg har tro på at de blir dødere med alt montert på plass, så jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for mye.
    "gå over på hardere stoffer" høres ikke helt bra ut ;-)

Kjenner at jeg får hodepine av å tenke mer på demping nå, så jeg smekker ut noen bilder i steden...

Fikk endelig festet magnetene på den andre toppen. Her to 10mm bor hvor det ene ikke bør brukes til formålet. Bare til etterretning:

Her er magnetene ferdig pålimt:

(Port-hullet i midten skal selvsagt males svart med tid og stunder, dvs. når toppen er limt sammen med 2x22mm MDF burgeren. Da skal overgangen mellom PVC og topp sparkles, grunnes og males)

Nå begynner sannhetens time å nærme seg (dvs montering av propper og papprør). Jeg må ta av litt rundt proppene for lettere å få dem ned i røret. Dette gjøres lettest med et rundstål lett tilbaketrukket:

Her kan vi se den lett avrundede kanten:

Har fortsatt ikke bestemt meg, men regner med å bruke sydde høyttaler-stoff-strømper rundt sub'ene. Da er det greit at ikke papp-fargen skinner igjennom:

(snur dem rundt og tar andre halvdel når dette strøket har tørket)

Tenkte muligens å ta et strøk inni også for at evt. lim for dempemateriale lettere skal få tak - NEI jeg skulle ikke tenke mer på dempemateriale i natt!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får telle Rockwoolpakker i stedet for sauer i natt

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åjoda, RuneW!!
    Skal prosjektet ditt "gå i vasken" pga manglende eller dårlig demping i rørene?
    Det vil vi rett og slett ikke finne oss i!
    Og som innlegget over foreslår; Tell Rockwoolpakker!

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Du får telle Rockwoolpakker i stedet for sauer i natt
    Da kan du i tilfelle begynne å telle rockwool fibre som kommer til å fylle rommet ditt med en gang du begynner å spille. I bassrefleks slik som her er det bare tull å bruke rockwool, og siden du kun skal dempe området rundt porten så vil jo eventuelt avfall drysse rett ned på elementet og det er ikke en fordel.....er snakk om litt trykk i en slik konstruksjon.

Har lest meg grønn og blå for å finne det optimale elementet til min sonosub og i min søken så er det en ting som virker opplagt. Av dempemateriale er en type på partsexpress som er anbefalt. Den har de samme egenskapene som acousta rullene på eltek så du kan bare bestille noen meter der og folde rundt hullet. Jeg testet med dette sammen med rockwool i min SVS kopi og egenskapene var stort sett like, men acousta'en fylte ikke rommet mitt med fiber (som KLØR om du lurte)

Ellers venter jeg på at du skal gjøre deg ferdig slik at jeg kan begynne

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...viktige ting du påpeker der g-h, har selv brukt Rockwool i bassreflekshøyttalere, men aldri i den størrelsesorden det er snakk om her. At det klør er et ubestridelig faktum! Hvis grillen sitter på plass burde det ikke bli noe stort problem med fibre ute i rommet, men hvis elementet har åpning rundt talespolen kan det etterhvert legge seg litt for mye støv og rusk nedi der, med muligens ubehagelig resultat.

En rull med acustilux surret rundt bassrefleksrøret slik at det fyller rommet mellom røret og tubens vegger kunne kanskje vært en idé. Uansett er det veldig vanskelig å få gjort mye med resonanser såpass langt ned i frekvens ved hjelp av dempemateriale.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Da kan du i tilfelle begynne å telle rockwool fibre som kommer til å fylle rommet ditt med en gang du begynner å spille. I bassrefleks slik som her er det bare tull å bruke rockwool, og siden du kun skal dempe området rundt porten så vil jo eventuelt avfall drysse rett ned på elementet og det er ikke en fordel.....er snakk om litt trykk i en slik konstruksjon.

Har lest meg grønn og blå for å finne det optimale elementet til min sonosub og i min søken så er det en ting som virker opplagt. Av dempemateriale er en type på partsexpress som er anbefalt. Den har de samme egenskapene som acousta rullene på eltek så du kan bare bestille noen meter der og folde rundt hullet. Jeg testet med dette sammen med rockwool i min SVS kopi og egenskapene var stort sett like, men acousta'en fylte ikke rommet mitt med fiber (som KLØR om du lurte)
    Er det DM1710 / DM1715 du mener? Fester du dem med smeltelim, eller hva er å anbefale?

Hehe - veldig fair av deg å vente på en sliten stakkar med minimum med fritid :-(

Jeg skal i alle fall ikke somle når jeg først har mulighet til å holde på!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du bestemt deg for hvilket element du vil bruke? Sitter med lspcad om dagene og simulerer i vildens sky, men kommer gang på gang tilbake til at tc2000 er et fantastisk element til prisen... med nok forsterkerkrefter vil kun ett element kunne gi vanvittige trykk, iallefall..

Men, om det noengang blir noe slikt på meg, vil kun tiden vise. sitter med ei loftsstue på 25kvm som pr dags dato ikke brukes til noe som helst, og jeg har fått tillatelse fra sjefen til å bygge kino der.......

Men, så var det de pengene da...... :???:

(Unnskyld trådkapringen....)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Har du bestemt deg for hvilket element du vil bruke? Sitter med lspcad om dagene og simulerer i vildens sky, men kommer gang på gang tilbake til at tc2000 er et fantastisk element til prisen... med nok forsterkerkrefter vil kun ett element kunne gi vanvittige trykk, iallefall..

Men, om det noengang blir noe slikt på meg, vil kun tiden vise. sitter med ei loftsstue på 25kvm som pr dags dato ikke brukes til noe som helst, og jeg har fått tillatelse fra sjefen til å bygge kino der.......

Men, så var det de pengene da...... :???:

(Unnskyld trådkapringen....)
    Jeg vil i egenskap av trådpresident si at jeg ikke er fornærrmet over den såkalte trådkapringen din, tvert imot er det hyggelig å få bekreftet at TC-2000-elementet var et ok valg ;-)

Jeg tør ikke ta noe for gitt, men ting kan tyde på at jeg fikk dem ekstremt billig. De som har fulgt med i denne tråden har muligens lest om mine bestillingsproblemer med TC Sounds. Vel, ting kan tyde på at jeg har kommet heldig ut av det likevel...

Vet ikke hvor lenge etter levering man kan forvente å få krav om mva/toll-avgifter, men jeg har ikke hørt noe enda. Nå har det gått 2-3 måneder. La merke til at det på papirene til elementene stod "Value: $20" eller noe i den grad. Skjønner ikke hvorfor de skulle skrive noe slikt, men kan det være mulig at jeg har sluppet unna alt av mva/toll? Tør nesten ikke håpe engang...

Jeg har forresten ikke hørt noe mer fra TC Sounds heller. Hvis dette virkelig skulle holde, har jeg fått 2 stk TC-2000 SVC 15" for kr. 3878.65,- levert på døra, men jeg tar fortsatt ingen ting for gitt...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil i egenskap av trådpresident si at jeg ikke er fornærrmet over den såkalte trådkapringen din, tvert imot er det hyggelig å få bekreftet at TC-2000-elementet var et ok valg ;-)

Jeg tør ikke ta noe for gitt, men ting kan tyde på at jeg fikk dem ekstremt billig. De som har fulgt med i denne tråden har muligens lest om mine bestillingsproblemer med TC Sounds. Vel, ting kan tyde på at jeg har kommet heldig ut av det likevel...

Vet ikke hvor lenge etter levering man kan forvente å få krav om mva/toll-avgifter, men jeg har ikke hørt noe enda. Nå har det gått 2-3 måneder. La merke til at det på papirene til elementene stod "Value: $20" eller noe i den grad. Skjønner ikke hvorfor de skulle skrive noe slikt, men kan det være mulig at jeg har sluppet unna alt av mva/toll? Tør nesten ikke håpe engang...

Jeg har forresten ikke hørt noe mer fra TC Sounds heller. Hvis dette virkelig skulle holde, har jeg fått 2 stk TC-2000 SVC 15" for kr. 3878.65,- levert på døra, men jeg tar fortsatt ingen ting for gitt...

Om de satte value til $20, skal du vel slippe toll ja....

Eneste "minuset" jeg ser med de elementene er at de trenger MYE effekt for å utnyttes max, pga den vanvittige slaglengden (56mmP-P!)..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de satte value til $20, skal du vel slippe toll ja....

Eneste "minuset" jeg ser med de elementene er at de trenger MYE effekt for å utnyttes max, pga den vanvittige slaglengden (56mmP-P!)..
    Synes ikke 56mm P-P gjør det aller minste, jeg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke 56mm P-P gjør det aller minste, jeg
    Hehe,nei... Derfor jeg skrev "minuset", og ikke minuset. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest meg grønn og blå for å finne det optimale elementet til min sonosub og i min søken så er det en ting som virker opplagt. Av dempemateriale er en type på partsexpress som er anbefalt. Den har de samme egenskapene som acousta rullene på eltek så du kan bare bestille noen meter der og folde rundt hullet.
    Glemte forresten å nevne at det er riktig hyggelig med ett medlem til i sonosub-klubben :-)

I din research har du sikkert (som meg) funnet ut at når det gjelder demping, er det omtrent like mange løsninger som sonosubs. Når du setter igang - kommer du til å kjøre helt uten dempemateriale på sidene og bare i toppen (rundt porten)?

Og er ikke det ikke like greit med et TC-2000-element, forresten?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer moro i kveld/natt:

Jeg oppdaget en liten skade på toppen av det ene røret:

Litt lim + to huntonitt-biter (bøyelige) og noen tvinger gjør sikkert susen:

Så var det å male andre enden av røra. Røret med skaden, må jeg nok ta senere:

Fingersmurte på finsparkel rundt kanten på bunnproppene, slik at de ikke ser så MDF'ete når jeg skal male dem:

En liten digresjon - jeg skulle ha ut en harddisk på PCn jeg nå sitter å skriver på og slik så den ut overalt inni:

Muligens ikke så rart den ikke har vært 100% stabil i det siste... Dette er vel prisen for å ha døra på kjellerkontoret åpen mot "snikkerboden" for å ha litt "musikk te ærbe" :-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Muligens ikke så rart den ikke har vært 100% stabil i det siste... Dette er vel prisen for å ha døra på kjellerkontoret åpen mot "snikkerboden" for å ha litt "musikk te ærbe" :-)
    Du spiller ikke "musikk te ærbe" med cd-rom'en i allefall...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spiller ikke "musikk te ærbe" med cd-rom'en i allefall...
    Nå er det vel floppy'en du ser på bildet, men nei, jeg bruker ikke CD-ROM'en heller, nei (cd-samlingen er lagret på en NAS-drive) :-)

PCn er vannkjølt, så den er nok ikke så følsom for støv og dritt på kjølefinner osv., men jeg tror den begynner å bli brannfarlig... Den blir byttet ut om få dager.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel floppy'en du ser på bildet, men nei, jeg bruker ikke CD-ROM'en heller, nei (cd-samlingen er lagret på en NAS-drive) :-)

PCn er vannkjølt, så den er nok ikke så følsom for støv og dritt på kjølefinner osv., men jeg tror den begynner å bli brannfarlig... Den blir byttet ut om få dager.
    Mulig at det er litt stöv i strömforskyningen din... (beklager at det er noen rare bokstaver, jeg er for tiden på et kurs i Sverige:roll: )

Ellers ser det veldig bra ut Rune. Stå på!!

Er hjemmesiden oppdatert?

Side 19 av 57 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •