TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 57 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ingen falsk beskjedenhet her nå, Rune!
    Du ER fingernem! Det har du jo dokumentert gjennom utallige og flotte bilder i denne tråden!
    Høh - det jeg har dokumentert (og det ganske grundig) er at jeg jobber som en snile med sirup under... men det hender det blir ok til slutt...

Hva grillen angår, så må jeg si at jeg deler "mistanke" med Konrad. Et skikkelig "filmsmell" vil antakelig sende grillen tilværs som en Scud-rakett? I seg selv hadde det jo vært en festlig "effekt" da!
    Skulle det bli et uttalt problem, så kan du kanskje lage en annen og mer åpen løsning?
    Tenker da på en eller annen gitterløsning, a´la det som kan fåes her: Velkommen til Burmeister
    Hovedgrunnen til min antakelse er i første rekke basert på hva jeg sjøl opplevde i mitt eget sub-prosjekt m bassrefleks-løsning.
    Under "prøvekjøring" var lufttrykket fra refleksrøret så kraftig at det blåste vekk lettere gjenstander på arbeidsbenken, et par meter unna åpningen!
    Så om ikke grillen din er åpen nok, så vil den antakelig få seg en luftetur! Hold videokameraet klart!
    Ja, det Burmeiser-greiene så lovende ut. Trenger jo ikke akkurat finmaskede saker. Hadde bare høyttalerstoff liggende da jag lagde "grillene". Jeg kommer nok forøvrig til å kjøre uten grillene ved testing og heftig bruk (HTF). Hjemme i kjelleren med klåfingrede til stede, vil grillene være på (men da vil vel volumet være moderat også).

Btw; Lenge til du skal fyre opp herlighetene?
    Gjør det når de er ferdige ;-) Tippet før nyttår og det var jo en kjempebom :-(

Får skynde meg sakte - det er jeg god på!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte du kjøpe hel lengde av den "rundstaven" du har brukt som spacere? Evt. hvor kjøpte du?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Måtte du kjøpe hel lengde av den "rundstaven" du har brukt som spacere? Evt. hvor kjøpte du?
    Tenker du på "beina" mellom bunnplate og bunnpropp?

Kjøpte jeg på Maxbo Sarpsborg. Det er meterpris. Man kan kjøpe så kort/lang man vil, så vidt jeg vet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dempemateriale?

Har kommet såpass langt at jeg har så smått startet forberedelsene rundt dempemateriale. Jeg synes det er vanskelig å beregne riktig bruk av dempemateriale for sub'er generelt og for sonosubs i særdeleshet. Har (fra mine venner på avsforum) blitt anbefalt å bruke vanlig "bølgeskum" med 1-1.5" tykkelse, noe ala dette fra Dynabel:

Men på Eltek/Dynabel sine sider står det om dette materialet:
    Platen har lav absopsjon under 700Hz, og bør benyttes sammen med Akustilux eller Acoust-Q, noe avhengig av brukssituasjonen.
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg er rimelig usikker på hva jeg skal gjøre her. Betyr dette at materialet er uegnet for sub'er? Jeg får sjekke med sono-guruene "over there" - det er mulig den eneste funksjonen til dempingen er for å unngå "ringing/synging" i røret, og da er det muligens ikke så kritisk hva slags materialet bølgeskummet har...

Beklager at jeg er litt surrete her, men har akkurat sittet og redigert videoer til den store gullmedalje og ser litt dobbelt (er et år på etterskudd med videoredigeringen, og tre unger skal selvsagt følges opp separat på egne kassetter/DVDer med "morsomme" tekster osv...).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redigering.. iiihaa.. så kjekt
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ROOOFL!
    Er glad jeg for lengst er ferdig med slike "unge-greier". Skjønt det hadde definitivt sin sjarm, dengang da! Og den tiden får man jo aldri igjen, så en viss prioritering kan vel aldri skade... ;-)
    --
    Uten på noen måte å være noen "guru" her, så vil jeg tro at Akustilux er et bedre valg.
    Poenget med dempinga, slik jeg har oppfattet det, er jo å dempe resonanser fra kassa, og i ditt tilfelle; røret.
    I din sammenheng tror jeg dette blir relativt uproblematisk, ettersom en rørfasong i ganske stor grad vil eliminere innvendige refleksjoner.
    Og som en liten pekepinn, noe som jeg har fra Elemental Studios; Demper du for mye, vil det gå utover SPL.
    Men i ditt tilfelle, tror jeg neppe du skal være bekymret for det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare få noen som har eit slikt SVS røyr om å titte nedi?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Good point....
    Men elementet må jo demonteres da, for å få et innsyn i de faktiske forhold. En titt nedi røret vil neppe avsløre noe. ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Ser lovende ut

Dette ser virkelig lovende ut Rune.
    Vil samtidig benytte annledningen til å Gratulere HoJ med et nytt barn. Blir nok en liten Hi-Fi
    entusisat skal du se. Skulle tro at han ikke får så mye tid på forumet den nærmeste tiden

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ROOOFL!
    Er glad jeg for lengst er ferdig med slike "unge-greier". Skjønt det hadde definitivt sin sjarm, dengang da! Og den tiden får man jo aldri igjen, så en viss prioritering kan vel aldri skade... ;-)
    Nettopp! Og det kan være greit å legge en viss jobb i "mimrematerialet" allerede nå... :-)

Uten på noen måte å være noen "guru" her, så vil jeg tro at Akustilux er et bedre valg.
    Poenget med dempinga, slik jeg har oppfattet det, er jo å dempe resonanser fra kassa, og i ditt tilfelle; røret.
    I din sammenheng tror jeg dette blir relativt uproblematisk, ettersom en rørfasong i ganske stor grad vil eliminere innvendige refleksjoner.
    Og som en liten pekepinn, noe som jeg har fra Elemental Studios; Demper du for mye, vil det gå utover SPL.
    Eneste resonansene jeg er redd for er topp-bunn. Kan kanskje ha forsiktig med dempemateriale på veggene og Akustilux i topp-enden.

Mnjo... et par-tre problemer med det. Finne en som har noe slikt, overtale ham til å åpne sub'en og sist men ikke minst: Finne ut hva slags akustiske egenskaper dette materialet måtte ha...

Men bevale meg vel, er det noen som leser dette som føler kallet til å sprette rørsub'en sin så er jeg veldig interessert!!

---

Og grattis Helge! Bare ett til nå, så har du tatt meg igjen!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nettopp! Og det kan være greit å legge en viss jobb i "mimrematerialet" allerede nå... :-)

Eneste resonansene jeg er redd for er topp-bunn. Kan kanskje ha forsiktig med dempemateriale på veggene og Akustilux i topp-enden.

Mnjo... et par-tre problemer med det. Finne en som har noe slikt, overtale ham til å åpne sub'en og sist men ikke minst: Finne ut hva slags akustiske egenskaper dette materialet måtte ha...

Men bevale meg vel, er det noen som leser dette som føler kallet til å sprette rørsub'en sin så er jeg veldig interessert!!

---

Og grattis Helge! Bare ett til nå, så har du tatt meg igjen!

Takker og bukker Pål og Rune! Får inderlig håpe at ungene mine snart ser nytten av å engasjere seg jeg i lyd! Slik at de raskt kan finne tonen sammen, slik at jeg kan engasjere meg mye på forumet!

Jeg er spent på hvordan bassen vil låte Rune, er glad for at du legger ut så mye bilder.

Selv skal jeg bort til en fyr rett borti her, åpne opp noen Kef høyttalere, sette inn nye ledninger i høyttaleren, med loddetinn m.sølv for å høre om det kan bli noe bedre.. Gleder meg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    TSelv skal jeg bort til en fyr rett borti her, åpne opp noen Kef høyttalere, sette inn nye ledninger i høyttaleren, med loddetinn m.sølv for å høre om det kan bli noe bedre.. Gleder meg..
    Ja, hører du ikke umiddelbar stor forskjell på vanlig loddetinn og loddetinn med sølv, kan du levere tilbake utstyret ditt med det samme

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja, hører du ikke umiddelbar stor forskjell på vanlig loddetinn og loddetinn med sølv, kan du levere tilbake utstyret ditt med det samme

Nei, da er det bare p.g.a det er jeg som lodder...:?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røret eliminerer ikke noen innvendige refleksjoner, den eneste forskjellen fra en firkantet kasse er at istedet for stående bølger ved tre forskjellige frekvenser (forutsetter forskjellige lengder i høyde, bredde og dybde) har man det ved to (siden man har en konstant avstand mellom "sideveggene"). Ved å studere dimensjonene til røret kan man få en pekepinn på hvor langt ned i frekvens man får disse resonansene. Stort sett er det meste av dempemateriale lite effektivt i subwooferkasser.

Legg heller pengene i et bra delefilter enn dempemateriale!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å huske at http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/cowboy%20bebop har hatt et slikt røyr. Mener også bestemt at han demonterte den og tok bilder som han la ut her.... De ligger ikke i medlemsalbumet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Røret eliminerer ikke noen innvendige refleksjoner, den eneste forskjellen fra en firkantet kasse er at istedet for stående bølger ved tre forskjellige frekvenser (forutsetter forskjellige lengder i høyde, bredde og dybde) har man det ved to (siden man har en konstant avstand mellom "sideveggene").
    Sier du det? Rent intuitivt skulle man tro at man uten parallelle flater ikke hadde videre med stående bølger, men jeg er i alle fall ingen guru på området så jeg skal ikke påstå noe...

Ved å studere dimensjonene til røret kan man få en pekepinn på hvor langt ned i frekvens man får disse resonansene. Stort sett er det meste av dempemateriale lite effektivt i subwooferkasser.

Legg heller pengene i et bra delefilter enn dempemateriale!
    Hva tenker du på med delefilter i denne sammenheng? Evt. påtagelige resonanser i mitt Ø50cm rør vil vel være godt over normal delefrekvens for en kinosub. Er det "LFE"-delefilteret du tenker på, eller?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diameteren gir opphav til en resonans, men som du selv har kommet frem til er ikke denne noe problem siden den er såpass langt opp i frekvens. Å si at sideveggene i et rør ikke er parallelle er jeg ikke helt enig i.

Med filter mener jeg for eksempel LFE filteret i surroundprosessoren din. De fleste modellene på markedet har 24dB avrulling per oktav over delefrekvensen, men jeg vet at min (halvgamle) Yamaha har 18dB.

Edit: Kikket over tegninga i den første posten din. Den lengste interne dimensjonen ser ut til å være rundt 1416mm, noe som tilsier en stående bølge ved drøyt 120Hz.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan moderere meg selv litt siden jeg ikke har 100% oversikt over bølgeutbredelsen i et slikt rør, men jeg vil uansett påstå at det ikke er noe magisk med et rundt rør kontra en firkanta boks.
    Ingen magi - det er helt sikkert ;-)

Med filter mener jeg for eksempel LFE filteret i surroundprosessoren din. De fleste modellene på markedet har 24dB avrulling per oktav over delefrekvensen, men jeg vet at min (halvgamle) Yamaha har 18dB. Hvor lang er den lengste dimensjonen i røret innvendig? Med skarp nok filterflanke og lav nok delefrekvens burde det ikke bli noe problem med stående bølger internt i subwooferen.
    Jeg er mer bekymret for topp/bunn-resonanser i mitt prosjekt, siden den indre høyden er ca. 142.5 cm. Da snakker vi vel om potensielle problemer ikke så langt unna delefrekvensen (hvis man deler ved 80Hz). Tiden vil vise hvordan dette egentlig arter seg. Jeg har blitt fortalt at siden porten tar såpass mye av arealet på toppen av røret (og elementet nesten hele arealet), så blir også problemene rundt topp-bunn-resonanser redusert.

Ha jo tenkt å bruke en BFD uansett, så det er mulig jeg kan ta kål på evt. slike problemer med denne.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redigerte mitt forrige innlegg endel, med den første resonansen allerede ved 120Hz kan det hende også 80Hz blir litt for høy delefrekvens. Men det er ikke noe som er sikkert før du har prøvd

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røret eliminerer ikke noen innvendige refleksjoner, den eneste forskjellen fra en firkantet kasse er at istedet for stående bølger ved tre forskjellige frekvenser (forutsetter forskjellige lengder i høyde, bredde og dybde) har man det ved to (siden man har en konstant avstand mellom "sideveggene"). Ved å studere dimensjonene til røret kan man få en pekepinn på hvor langt ned i frekvens man får disse resonansene. Stort sett er det meste av dempemateriale lite effektivt i subwooferkasser.
    Takk, da lærte jeg jo straks litt om dette også!
    Har nok et litt for enkelt tankesett og en litt for enkel oppfatning / kunnskap omkring problematikken. ops: Men det "advarte" jeg jo også om.
    Det jeg imidlertid var litt opphengt i, var at stående bølger i en kasse vel er et større problem enn i et rør?
    Et rør har jo selvsagt en egenresonans eller stående bølge ved en eller annen frekvens, avhengig av dimensjon. Og jo større dimensjon, jo lavere frekvens vil jeg tro? Typisk som et pipeorgel.
    Ellers var det interessant å lese at dempemateriale er lite effektivt i subwooferkasser.
    Hvorfor blir det da anbefalt en viss demping av slike, og spesielt i sammenheng med lukkede (DIY)konstruksjoner?
    Som et apropos, eller kanskje rettere sagt en bekreftelse på det du sier, opplevde jeg jo da jeg for en stund siden av ren nyskjerrighet plukket ut elementet fra en Miller&Kreisel760-sub for å kikke inni.
    Demping? Rett og slett null og niks!!
    Men la meg nå ikke avspore, temaet kan sikkert diskuteres i en mer egnet tråd.

Edit: "leifs"

Side 18 av 57 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •