TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 57 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 1125
    Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Her er den: Fans-Thermal Management

Frode

Genialt! Takk for den!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi er innom kompotek.no så kan jo kanskje føttene til Sonoen også kjøpes der? Bare et forslag, vet jo ikke om disse vil hindre Sonosubben i å ta av gårde...

Conical stop,100daN shock reaction

Produktdatablad

Når det gjelder å lese spesifikasjonene så er jeg ikke helt inne i "daN" terminologien.. (altså, er 100daN adekvat for subwoofere eller demping av jordskjelv i høyhus?). Disse demperene leveres i forskjellige former og utgaver. Den ene formen er en typisk "dørstopper", og når jeg tenker på hvor stive disse er, så egner i alle fall ikke disse seg for føtter til en såpass lett sub-konstruksjon...
    Mulig noen klarer å lese seg frem til en aktuell kandidat i produktdatabladet utifra grafene (som sier hvor mange Joule de absorberer)

De har i alle fall versjoner med 100daN, 140daN og 340daN og alle har M8 bolter.

(koster 26,- per stk)

Leverandøren av de koniske demperne er antageligvis Paulstra, og da finnes de i M6, M8, M10 også, og helt sikkert i forskjellige -daN om noen skulle vite hva disse verdiene betyr.

Hmm, ble vist en egen vitenskap dette med dempeføtter

DrE

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    daN står for decaNewton - 1daN er altså 10N. Denne enheten er kjekk fordi den med jordens gjennomsnittlige tyngdeakselerasjon (9.81m/s^2) sånn passe omtrentlig tilsvarer tyngden til 1kg masse.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok så tre knotter på 100dan passer til 300kg masse, litt stive da med andre ord?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    daN står for decaNewton - 1daN er altså 10N. Denne enheten er kjekk fordi den med jordens gjennomsnittlige tyngdeakselerasjon (9.81m/s^2) sånn passe omtrentlig tilsvarer tyngden til 1kg masse.
    Så lærte vi noe nytt i dag også!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ok så tre knotter på 100dan passer til 300kg masse, litt stive da med andre ord?
    Det kan virke som de er litt overdimensjonerte ja

DrErling : Ingen hårsmak, jeg måtte sjekke det før jeg posta, selv om jeg ante at det dreide seg om en variant av Newton.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DrErling : Ingen hårsmak, jeg måtte sjekke det før jeg posta, selv om jeg ante at det dreide seg om en variant av Newton.
    OT: Jeg har åpenbart ikke svart belte i Google, for jeg skjønte jo at det var noe med Newton, men kom ikke på at da sto for deca. Søkte på det ene og det andre, men fant ikke noe i farta

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som de er litt overdimensjonerte ja

Slike føtter/dempere selges også på Biltema for 26,90.
    At de tåler 100 kg pr stykk har egentlig ikke så mye å si. Dette er maksbalasting, eller bruddgrense. Jeg vet ikke helt hvor tung denne subben blir, men siden disse er laget av gummi, så vil de deformeres noe 1-2 mm kanskje. Disse føttene har en "spiss" som gjør at den får bedre kontakt med underlaget. og jo større trykk det er pr mm2 jo større friksjonskraft får du.

:twisted: Fakirer har brukt dette i mange år. en spiker matte består av menge spiker. dvs at det blir lite kraft pr spiker, ergo trykkes de ikke gjennom huden.
    Men tenk deg at de la seg på 4 spiker... svaret vil gi seg selv:shock: :cry:

Gummi har såpass god friksjonsfaktor at jeg tror ikke dette skulle være noe problem å bruke 3 slike føtter.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Walking-problemer

Hehehe - det var da voldsomt til engasjement, da guttær :-)

Jeg tror jeg ser det an til det evt faktisk blir et problem, før jeg gjør særlig mer ut av det.

fått prøvd vifte festene? litt spent jeg og!
    Jeg må innrømme at jeg hadde store problemer med å få på disse festene ops:. Jeg klarte bare ikke å dra den ene "kjeglen" gjennom 80->92mm-overgangen. Tror det er spesielt trange hull i den.

Jeg orket ikke å bore opp nye hull, så jeg endte opp med å klippe av den ene delen og bare dra saken gjennom hullene i vifta. Da endra jeg opp med en vifte med 4 gummiputer på (hvis du skjønner hva jeg mener). jeg la en dråpe superlim på hver av disse putene og presset vifta fast i 80->92mm-overgangen. Mulig dette fullstendig ødela egenskapene til foringene, men jeg merket i alle fall ikke store forskjellen. Jeg kjøpte to sett med foringer, så jeg kan jo prøve igjen med oppborede hull.

Merket forresten i går at hvis jeg med to hender forsiktig klemte sammen både overgangen og vifta fra sidene, forsvant omtrent hele lyden. Kanskje motorlyden "klinger" i overgangen eller ett eller annet.

Men som med walkingen, så tror jeg at jeg legger dette litt på is inntil jeg faktisk blir plaget av det. Det er nemlig ikke høy lyd. Hadde tenkt å demonstrere "håndspåleggelsen" ved å sende deg en video, men det var alldeles umulig å høre ulyden over støyen fra PCn 2 meter unna (selv om videokameraet var 10 cm unna vifta). Kan vanskelig forestille meg ulyden som plagsom fra en sofa 3.5 meter unna, med vifta på forsterkeren vendt vekk og med lyd fra anlegget i tillegg...

Det er vel mer en prinsipp-sak ("vifter skal ikke lage slik lyd") nå ;-)

Og 2 vifter oppå hverandre øker støy betraktelig, bedre med en enkel motstand!
    Jeg har fått det intrykket, jeg også...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Noe Nytt i dag?

Noe nytt i dag, bortsett fra viftedempingen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Noe nytt i dag, bortsett fra viftedempingen?
    Jeg har fjernet papiret fra og pusset overgangen mellom PVC og MDF som jeg limte her om dagen. Videre freset jeg ferdig den andre 30mm MDF-plata. Så har jeg limt sammen den ene av de to bunnproppene (30 + 22 mm MDF som jeg viste med elementet i for litt siden).

Rakk ikke å ta noen bilder. Minstemor holdt det gående fra 22:30 til 02:10 i natt, så det ble litt begrenset med sub-arbeid for å si det forsiktig... :-(

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har fjernet papiret fra og pusset overgangen mellom PVC og MDF som jeg limte her om dagen. Videre freset jeg ferdig den andre 30mm MDF-plata. Så har jeg limt sammen den ene av de to bunnproppene (30 + 22 mm MDF som jeg viste med elementet i for litt siden).

Rakk ikke å ta noen bilder. Minstemor holdt det gående fra 22:30 til 02:10 i natt, så det ble litt begrenset med sub-arbeid for å si det forsiktig... :-(
    Regner med at det foreligger noen bilder av resultatet neste uke ;-)
    STÅ PÅ!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi krever bilder snarest..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Vi krever bilder snarest..
    Javel da... men det blir kjedelige greier...

Først sammenlimingen av den ene bunnproppen:

Og her er den ferdiglimte bunnproppen:

(for øyeblikket størkner limet på #2)

Måtte bare vise fram den ferdigbeisede/lakkerte toppen med DIY-grillen :-):

...to be continued...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkeli flott altså! Du er ikke redd for at den "grillen" skal sitte i taket etter første blås?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det blir et problem er det ikke noe problem for fingernemme RuneW å montere flere magneter uten å herpetisere hele konstruksjonen

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ille bra Rune!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipper stoffe vil vibrere en del... uten at det gjør noe. hvis det ermye så kan du godt legge ut ett lite klipp

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Skikkeli flott altså! Du er ikke redd for at den "grillen" skal sitte i taket etter første blås?
    Hehe - mulig det :-) Jeg hopper jo ut i dette prosjektet uten sikkerhetsnett, så alt kan skje!

Hvis det blir et problem er det ikke noe problem for fingernemme RuneW å montere flere magneter uten å herpetisere hele konstruksjonen
    Fingernem vet jeg ikke, men som jeg har beskrevet før i tråden, så er det festet 6 metallstykker på undersiden av DIY-grillene, mens jeg bare har festet 3 neodym-magneter i toppen. Blåser grillen av, vil første trinn være å feste 3 magneter til. Funker ikke dette, kan jeg alltids forbore 3 hull og skru den fast med svarte skruer. Funker ikke dette var det nok ikke meningen at det skulle være noen grill der i det hele tatt

tipper stoffe vil vibrere en del... uten at det gjør noe. hvis det er mye så kan du godt legge ut ett lite klipp
    Det blir jo bare morsomt hvis grillen tar seg en tur så det kan du være sikker på vil dokumenteres!!!

Forresten så grunnet og lakket den øverste delen av PVC-rørene i går også:

Dette for at ikke orangefargen skal lyse gjennom grillen (eller hvis jeg velger å kjøre uten grill...)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen falsk beskjedenhet her nå, Rune!
    Du ER fingernem! Det har du jo dokumentert gjennom utallige og flotte bilder i denne tråden!
    Hva grillen angår, så må jeg si at jeg deler "mistanke" med Konrad. Et skikkelig "filmsmell" vil antakelig sende grillen tilværs som en Scud-rakett? I seg selv hadde det jo vært en festlig "effekt" da!
    Skulle det bli et uttalt problem, så kan du kanskje lage en annen og mer åpen løsning?
    Tenker da på en eller annen gitterløsning, a´la det som kan fåes her: Velkommen til Burmeister
    Hovedgrunnen til min antakelse er i første rekke basert på hva jeg sjøl opplevde i mitt eget sub-prosjekt m bassrefleks-løsning.
    Under "prøvekjøring" var lufttrykket fra refleksrøret så kraftig at det blåste vekk lettere gjenstander på arbeidsbenken, et par meter unna åpningen!
    Så om ikke grillen din er åpen nok, så vil den antakelig få seg en luftetur! Hold videokameraet klart!
    Btw; Lenge til du skal fyre opp herlighetene?

Side 17 av 57 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •