TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 57 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 1125
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Lekkert Rune!

Det kan se ut som at det er huntonittplate du har laget Bassrefleksportgrillringene av. :roll:
    Ja, huntonitt låter kjent.... :-) Stemmer nok det, ja. Ganske seige greier - til å være såpass tynt materiale.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Speil i bunnen

Jeg har allerede bestilt Ø40cm speil til å ha i bunnen, slik at man kan se elementet. En kar i statene kom meg i forkjøpet, og har til og med gått videre. Han har nemlig plassert et KONVEKST speil (sånn buet "trafikk-speil" vet dere) i bunnen (se bilder under):

Steike, at jeg ikke kom på den ideen før... :-)

---

Han har forøvrig bare brukt 4 føtter på sonoen. Det synes jeg ser litt lite/rart ut (jeg skal ha 6 føtter).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra Rune Flere bilder ønskes!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste innspurt i 2006

Fant ut at jeg måtte få stumpen i gir og gjøre noe med sub'ene igjen, ikke bare sitte å spise ribbe og pepperkaker...

Sagingen av beina ble, ved nærmere inspeksjon, ikke helt bra:

Så da var det å sparkle hele gjengen (noen halvsparklede vist under):

Litt pussing og grunning, så blir disse som nye!

Etter litt fram og tilbake, bestemte jeg meg for å tørrpusse toppene. Det ser ganske skummelt ut når man gnir inn alt pussestøvet:

Men etter at man tørker av støvet med en litt fuktig klut og sprayer på et lag til med lakk, ser det plutselig ikke så ille ut likevel. Litt for blankt, spør du meg...:

Men heldigvis blir det bedre når det får tørket:

Nå anser jeg meg for ferdig med finishen på toppene (det er tross alt ikke nøye), så nå kan jeg igjen konsentrere meg resten igjen...

Litt fresearbeid igjen (er jeg den eneste som blir høy på MDF-støv?). Denne delen er den synlige delen (nederste) av "bunnproppen". Den skal skrus/limes fast i 30mm MDF-platen og disse to utgjør da den komplette "bunnproppen". Størrelsen på det utfresede hullet er Ø40cm og dermed felles elementet ned i denne plata og skrus fast i 30mm MDF-plata:

Så var det å frese sporet som røret skal gå ned i. Poenget med dette sporet (som er 5mm bredere enn tykkelsen på røret), er å skjule enden på stoffet jeg kler høyttaleren med (hvis jeg noen gang får bestemt meg for hva slags stoff jeg skal bruke):

Og her er to mer eller mindre ferdige bunnpropp-ringer:

---

Og ellers:

GODT NYTT ÅR ALLE SAMMEN :-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Godt Nytt ÅR!!

Helt konge ser veldig bra ut Rune!!

Vi burde jo tenkt å bruke et konvekst speil tidligere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen nye bilder

Nok en gang skal jeg kjede dere med noen nye bilder...

Siden jeg begynner på jobb igjen i morgen, passet det bra å holde på litt utover natta med sub-bygging...

Jeg limte sammen 2x22mm MDF-"burgeren" med PVC-røret. Her begge behørig påført PL400 (ok, kanskje ikke så behørig, men i alle fall tilstrekkelig)...

...for det meste kommer bare ut igjen under. Da er det godt å ha et papir der, og åpningstider for kunstisbanen på Sarpsborg stadion fungerer glimrende:

(beklager det råtne bildet, men selv mitt fantastiske IXUS 400 fra forrige århundre får problemer med å fokusere uten lys)

Litt ekstra PL400 smøres rundt røret for å være 100% sikker på at det sitter:

Og her ser vi de underlige topp/rør-konstruksjonene som er så typisk for sonosub'er:

Så var den litt fresearbeid igjen. Her innerdelen av bunnproppen (30mm MDF). Ett Ø36 cm hull ble freset som "cut out" til elementet:

Jeg måtte bare se hvordan det ble seende ut med elementet nedsenket:

Og her med "ytterdelen" av bunnproppen. Som man kan se blir elemenetet forsenket. Skal runde innerkanten på 22mm plata noe, så det blir litt penere:

(Og ja, jeg vet at VHS-kassetter ikke har godt av sterke magnetfelter, og nei det er ikke noe viktig på kassettene (i alle fall ikke nå lenger ))

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Lekkerbisken!

Dette blir veldig bra Rune! Stå på!

På det ene bildet ser det ut som om røret går rett igjennom platene, men jeg antar at det er en liten stuss som du har lagt platene på:???:

Skal du ha noen form for føtter/ puter under bunnplaten? eller regner du med at gulvet er så jevnt at du kan sette den rett på gulvet.
    Jeg ville lagt en rad med møbelputer (2-3 mmm tykke) under den. gulvet på Breidablikk er ikk eveldig rett...;-)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et spørsmål fra en nysgjerrig bivåner, hva skal du drive disse med, hvor mye leverer den/de forsterkeren/e?
    Har kjørt noen simuleringer i lspcad med det elementet, og de trenger uhorvelig mye effekt for å utnyttes (opp mot) max..

(Godt mulig du har skrevet det tidligere i tråden, heller ikke umulig at jeg har spurt om dette før heller.. )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra Rune! Stå på!

På det ene bildet ser det ut som om røret går rett igjennom platene, men jeg antar at det er en liten stuss som du har lagt platene på:???:
    Takk Pål!

Du har rett: Jeg bare satte den på en avkappet rørstuss for ikke å legge den rett på (det utrolig støvete) gulvet.

Skal du ha noen form for føtter/ puter under bunnplaten? eller regner du med at gulvet er så jevnt at du kan sette den rett på gulvet.
    Jeg ville lagt en rad med møbelputer (2-3 mmm tykke) under den. gulvet på Breidablikk er ikk eveldig rett...;-)

Møbelputer eller "innebygde" spikes (finner dem ikke på sidene til HiFi-klubben lenger). Men vi må muligens finne på noe mer. Ett av problemene til sonosubs er nemlig "walking". Sonosubs er jo relativt lette i forhold til MDF-konstruksjoner med tilsvarende stivhet. Når man da har et heftig element, kan faktisk suben (ved svært intensive bass-scener) finne på å begynne å "gå seg en tur". Dette problemet blir selvsagt større jo glattere den er under (og møbelputer er av natur veldig glatte).

Mulig vi må "gjerde den" inn på HTF. Ikke værre enn å tape på noen sløyfe-biteri en trekant eller firkant på gulvet. Ser jo ikke så smart ut, men som rask-og-gæli-løsning på HTF funker det sikkert utmerket.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Nok et spørsmål fra en nysgjerrig bivåner, hva skal du drive disse med, hvor mye leverer den/de forsterkeren/e?
    Har kjørt noen simuleringer i lspcad med det elementet, og de trenger uhorvelig mye effekt for å utnyttes (opp mot) max..

(Godt mulig du har skrevet det tidligere i tråden, heller ikke umulig at jeg har spurt om dette før heller.. )
    Jeg er ikke allergisk mot spørsmål fra de som gidder å lese denne uendelige tråden! Bare hyggelig - enten det er besvart fra før eller ei :-)

Jeg skal drive sub'ene med en Behringer EuroPower 2500. Denne kjøpte jeg på PlayBack for 2800 kroner (med frakt, mva, toll, levert på døra). Dette er jo en PA-forsterker som i utgangspunktet er uegnet i en stue med sin bråkete vifte. Det første jeg gjorde var imidlertid å modifisere kjølingen for å gjøre den mer stillegående. Dette prosessen har jeg skrevet om HER.

Det er som sagt ingen HiFi-forsterker, men det tror jeg har mindre å si i denne sammenheng. Koster "noe" mer å kjøpe en HiFi-forsterker som yter 2 x 650w ved 4 ohm... :-)

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjempe flott jobb du har gjort her. Ser fram til avsluttningen og test resultater.
    Har selv 4 stk svs 12.2 element som ligger å venter, og 2 stk Behringer EP2500.
    Synest du hadde en informativ modifikasjons løsning på behringers støy prob.
    Jeg har tenkt litt på evt å bygge en "hushbox" til mine forsterkere. Tror det kan være en god løsning, eller?

Mvh
    Ivan

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men vi må muligens finne på noe mer. Ett av problemene til sonosubs er nemlig "walking". Sonosubs er jo relativt lette i forhold til MDF-konstruksjoner med tilsvarende stivhet. Når man da har et heftig element, kan faktisk suben (ved svært intensive bass-scener) finne på å begynne å "gå seg en tur". Dette problemet blir selvsagt større jo glattere den er under (og møbelputer er av natur veldig glatte).
    Du nevnte selv (slik jeg skjønte det) Soundcare Superspikes. Bruk tre stykker så burde subben stå maksimalt stødig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    En kjempe flott jobb du har gjort her. Ser fram til avsluttningen og test resultater.
    Har selv 4 stk svs 12.2 element som ligger å venter, og 2 stk Behringer EP2500.
    Synest du hadde en informativ modifikasjons løsning på behringers støy prob.
    Jeg har tenkt litt på evt å bygge en "hushbox" til mine forsterkere. Tror det kan være en god løsning, eller?

Mvh
    Ivan
    Takk :-)

Ja, det kan sikkert være en like god løsning det. For en god stund siden, da jeg fablet om en EP2500 til de forrige Ernaene mine, skisserte jeg en hush-boks for en EP2500. Så vidt jeg husker bestod den av en "foldet" kasse kledt med dempemateriale og to saktegående 120mm vifter på baksiden, integrert i en hjemmesnekret stereobenk.

Vil du ha en virkelig stillegående løsning, kan du jo kombinere. Det er jo egentlig svært enkelt å bytte vifte til en mer stillegående. Jeg gjorde det jo ekstra knotete for meg selv ved å bruke en 12V 92mm vifte. Får du tak i en 24V 80mm, er det jo bare å skru opp og bytte vifta og skru igjen. Microplex skaffer dette på bestilling. Det tok dessverre 3 uker for dem å absorbere mailen min til dem, så jeg hadde allerede kjøpt en annen vifte.

Du får holde meg orientert om evt. byggetråder du starter med hush-box til dine EP2500. Jeg bidrar mer enn gjerne til ideer. Hvem vet? Kanskje jeg ser meg nødt til å lage en hush-box selv en gang, hvis jeg finner ut at jeg ikke orker selv den reduserte viftestøyen min EP2500 nå har :-)

Jeg skal forresten bestille meg en PAPST-vifte som jeg skal bytte ut Mist'en jeg bruker nå. Håper å få bukt med det meste av "motorstøyen" da.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Du nevnte selv (slik jeg skjønte det) Soundcare Superspikes. Bruk tre stykker så burde subben stå maksimalt stødig.
    Ja, sånne er det jeg har brukt, ja!

Men problemet er ikke at sub'en ikke står støtt, men at den faktisk flytter seg (vibrerer seg bortover), eller er det samme sak?. Jeg har (selvsagt) ingen erfaring med dette selv. Det er bare ting jeg har plukket opp. Noen bygger sine sonosubs bare med bein og andre bygger dem med en bunnplate skrudd på under beina (slik som jeg har tenkt). Denne bunnplata skal etter sigende redusere "walking". Men hvis jeg setter på knotter eller SuperSpikes, så jeg jeg kanskje like langt... :-)

Vi får se om det blir et problem og evt. ta det derfra!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempeføtter alla vaskemaskin skrudd fast i hvert bein??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Dempeføtter alla vaskemaskin skrudd fast i hvert bein??
    Hehe - kanskje det? Det er bare å komme med forslag, så kan jeg lese denne delen av tråden om igjen hvis jeg får walking-problemer.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett bånd på den, båndtvang vet du.. så vet du hvor den er hvertfall:-D

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takk :-)

Ja, det kan sikkert være en like god løsning det. For en god stund siden, da jeg fablet om en EP2500 til de forrige Ernaene mine, skisserte jeg en hush-boks for en EP2500. Så vidt jeg husker bestod den av en "foldet" kasse kledt med dempemateriale og to saktegående 120mm vifter på baksiden, integrert i en hjemmesnekret stereobenk.

Vil du ha en virkelig stillegående løsning, kan du jo kombinere. Det er jo egentlig svært enkelt å bytte vifte til en mer stillegående. Jeg gjorde det jo ekstra knotete for meg selv ved å bruke en 12V 92mm vifte. Får du tak i en 24V 80mm, er det jo bare å skru opp og bytte vifta og skru igjen. Microplex skaffer dette på bestilling. Det tok dessverre 3 uker for dem å absorbere mailen min til dem, så jeg hadde allerede kjøpt en annen vifte.

Du får holde meg orientert om evt. byggetråder du starter med hush-box til dine EP2500. Jeg bidrar mer enn gjerne til ideer. Hvem vet? Kanskje jeg ser meg nødt til å lage en hush-box selv en gang, hvis jeg finner ut at jeg ikke orker selv den reduserte viftestøyen min EP2500 nå har :-)

Jeg skal forresten bestille meg en PAPST-vifte som jeg skal bytte ut Mist'en jeg bruker nå. Håper å få bukt med det meste av "motorstøyen" da.
    Tenkte litt mer på vifte greia. Både vifta og shrouden er jo av hard blank plastikk så ved å montere vifta med støydempende feste eller noe kunne redusere støyen en del ved at den ikke får forplantet seg vider fra vifta.
    f.eks 1 SLIK
    mellom vifte og shroud. Kansje en 80mm mellom shroud og kabinett også?
    Eventuelt DISSE

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Tenkte litt mer på vifte greia. Både vifta og shrouden er jo av hard blank plastikk så ved å montere vifta med støydempende feste eller noe kunne redusere støyen en del ved at den ikke får forplantet seg vider fra vifta.
    f.eks 1 SLIK
    mellom vifte og shroud. Kansje en 80mm mellom shroud og kabinett også?
    Eventuelt DISSE
    Supert forslag eXa!!!

Jeg må med skam å melde innrømme at jeg ikke engang visste at det fantes slike ting. Jeg merket at duringen ble merkbart mindre når jeg klemte forsiktig rundt viften, så det er nok en vibrasjons-greie. Skal jammen meg ta en kjapp tur bort til Microplex å ta med meg noen slike støydempende fester!

Takk igjen!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vedrørende minimering av walking

Jeg vet at ViaBlue har en type spikes de kaller TriPod (?) denne ser ut til å ha et større overflate område enn normale spikes i begge ender. Evt er det mulig å kjøpr seg litt anti-skli materiale på rull hos bohus og tilsvarende, ala det som er på småbarnssokker.
    Noe som kan brukes?

Side 15 av 57 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •