TC-2000 Sonosubs - ENDELIG FERDIGE! - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 57 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 1125
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Finsliping: 320 eller 400-korning i kombinasjon med vann. (Vannslipepapir).
    Quick-lakk finner du i de aller fleste jernvareforretninger.
    Sprøyt "vått-i-vått". Dvs, la det første laget tørke 20-30 minutter, før du legger på lag nr.2, evnt 3.
    Da får du en bedre binding mellom lagene, samtidig som du kan legge på ganske mye lakk av gangen.
    Og generelt når du lakker: Boksen skal ALLTID holdes i bevegelse når du sprayer! Slipp opp et øyeblikk i "endene", om du skjønner hva jeg mener.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pusset og beiset toppene

Tok meg fri fra jobben (tok ut feriedag - ikke en 3-dagers, hvis noen skulle tro det;-)) og gjorde litt forefallende arbeid hjemme (som å bygge sub og slikt)...

Før jeg beiset toppene måtte jeg kvitte meg med noen irriterende spor etter fresingen. Når jeg skar ut platene i sirkler med fresen, kom jeg ikke helt gjennom den 30mm tykke plata, så jeg måtte gå fra andre siden med et "kopistål". Dette ble ikke helt perfekt som man kan se av bildet under:

Jeg hadde irritert meg i all framtid hvis jeg ikke gjorde noe med disse merkene, så jeg brukte "rotta" (ses i bakgrunnen over) og myk pussekloss (svamp m/sandpapir) og prøvde å gjøre noe med det:

Bra? Tja... Bedre? Helt klart!

Og her er toppen klar for beising - nå er det straks ingen vei tilbake...:

Og her er den ferdig beiset:

(den er delvis tørket, så det ser litt rart ut)

Viktig å få med seg undersiden når sub'en er 170 høy...:

Jada! Mørk, mørk farge, men med tydelig trestruktur. Akkurat som jeg ville ha det:

(Legg også merke til at jeg har unngått å ta bilde av hvordan beisen ble over kvistene...)

Jo takk! Etter bare 2 strøk har flekkene allerede begynt å bli litt mindre synlige:

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Finsliping: 320 eller 400-korning i kombinasjon med vann. (Vannslipepapir).
    Quick-lakk finner du i de aller fleste jernvareforretninger.
    Sprøyt "vått-i-vått". Dvs, la det første laget tørke 20-30 minutter, før du legger på lag nr.2, evnt 3.
    Da får du en bedre binding mellom lagene, samtidig som du kan legge på ganske mye lakk av gangen.
    Og generelt når du lakker: Boksen skal ALLTID holdes i bevegelse når du sprayer! Slipp opp et øyeblikk i "endene", om du skjønner hva jeg mener.
    Se her drysser det på med gode råd!

Men...vannsliping på treverk??? Ja, det går vel bra hvis hele flaten er dekket, men er det noe særlig på toppene mine (hvor bare den ene siden er beiset og denne siden er bare delvis beiset, for sikkerhets skyld...)?

Og, ingen sliping mellom klarlakk-lagene med andre ord? Bare slipe beisen? Det stod på beis-burken at man bare skulle ha ett lag. I så fall bør jeg nok være forsiktig med slipingen så det ene laget ikke forsvinner...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, det ble visst et litt for generelt råd!
    Når jeg tenker vannsliping, så forutsetter jo dette at underlaget er grunnet! Beklager, overså nok dette i farten. ops:
    Det du i stedet kanskje burde ha gjort, (det er nok for sent nå), var å fukte treverket slik at trefibrene reiser seg, og SÅ slipe overflaten når treverket er tørt. Dette kan gjerne gjentas flere ganger for å få en "superfinish" på overflaten, før beising.
    Nå som den er beiset, er det ikke så mye å gjøre med det. :cry:
    Om du prøver, så vil du antakelig få lyse flekker / prikker der hvor fibrene har reist seg etter påføring av lakkbeisen.
    Ellers er det ikke "forbudt" å slipe det første laget med klarlakk om du ser nupper eller rusk i overflaten, men da må du selvsagt vente til dette er HELT tørt; gjerne 5-6 timer.
    Neste omgang lakk kan du la tørke 20-30min, før du til slutt legger på det siste laget, altså "vått-i-vått".
    Tips: Du har jo godt med lys rundt omkring ser jeg. Når du lakker, så prøv å finne refleksen i lakken, gjerne fra en motstående lyskilde. Da er det som regel lett å se "helligdager" dvs områder med for lite lakk.
    Stå på, og lykke til!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, det ble visst et litt for generelt råd!
    Når jeg tenker vannsliping, så forutsetter jo dette at underlaget er grunnet! Beklager, overså nok dette i farten. ops:
    Ok, syntes dette hørtes litt muffens ut ja :-)

Det du i stedet kanskje burde ha gjort, (det er nok for sent nå), var å fukte treverket slik at trefibrene reiser seg, og SÅ slipe overflaten når treverket er tørt. Dette kan gjerne gjentas flere ganger for å få en "superfinish" på overflaten, før beising.
    Jeg hadde det faktisk litt i tankene før jeg begynte, men det forsvant igjen gitt. Jeg skal uansett ikke gå for speil-finish (noe av poenget er jo at toppene ikke skal være så blanke), så jeg tar det ikke så tungt.

Nå som den er beiset, er det ikke så mye å gjøre med det. :cry:
    Om du prøver, så vil du antakelig få lyse flekker / prikker der hvor fibrene har reist seg etter påføring av lakkbeisen.
    Ellers er det ikke "forbudt" å slipe det første laget med klarlakk om du ser nupper eller rusk i overflaten, men da må du selvsagt vente til dette er HELT tørt; gjerne 5-6 timer.
    Neste omgang lakk kan du la tørke 20-30min, før du til slutt legger på det siste laget, altså "vått-i-vått".
    Tips: Du har jo godt med lys rundt omkring ser jeg. Når du lakker, så prøv å finne refleksen i lakken, gjerne fra en motstående lyskilde. Da er det som regel lett å se "helligdager" dvs områder med for lite lakk.
    Stå på, og lykke til!
    Hva er den beste måten å fjerne pussestøvet fra klarlakk lag 1, før man går i gang med lag 2 + 3?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del bruker jeg ganske enkelt et (vann)fuktig håndkle, og tørker flatene i flere omganger.
    Bruk gjerne "lystrikset" her også, for å avsløre eventuelle støvrester.
    Løsemidler bør unngåes, da disse i verste fall kan "lime" fast partikler i den relativt ferske lakken.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Se her drysser det på med gode råd!

Men...vannsliping på treverk??? Ja, det går vel bra hvis hele flaten er dekket, men er det noe særlig på toppene mine (hvor bare den ene siden er beiset og denne siden er bare delvis beiset, for sikkerhets skyld...)?

Og, ingen sliping mellom klarlakk-lagene med andre ord? Bare slipe beisen? Det stod på beis-burken at man bare skulle ha ett lag. I så fall bør jeg nok være forsiktig med slipingen så det ene laget ikke forsvinner...
    Slipe mellom lakklagene. Vannsliping er nok ikke nødvendig. Lakk 2 lag slik som beskrevet tidligere, puss evt mellom 2 og tredje lag. Tørk vekk støv med en litt fuktig klut

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klarlakk

Dro på med ett lag Quick klarlakk i kveld:

Tviler sterkt på at jeg blir noen lakkerer med det første... :-)

Synes det var mye lettere å få det til med pensel (på de gamle Ernaene). Sprayet på så mye jeg turde (før det begynte å renne), men synes ikke det "fylte" så mye.

Men, men. Vi får se hvordan det blir etter pussing og noen lag til...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såså, tålmodighet er en dyd vet du! ;-)
    Rom ble jo ikke bygget på én dag. La det første laget tørke, og slip lett over for å fjerne evnt "rusk og rask".
    Deretter legger du på nok et lag som bør tørke 20-30min, før du gir gass igjen.
    Som du sikkert skjønner; De horisontale flatene tåler nesten ubegrenset med lakk, i motsetning til kantene / endene. Der bør du være mer forsiktig.
    Forbaska synd at det er så langt fra Oslo til svenskegrensa. Sagt fordi jeg simpelthen klør i fingrene etter et tak i sprayboksen din!
    Men ikke gi deg! Om du mot formodning får "gardiner" i kantene, så lar de seg slipe bort.
    Ulempen er at du da må legge på nok et lag, for å få det perfekt.

Ser forøvrig at paalab sier at vannsliping ikke er nødvendig.
    Jeg vil protestere på det, rett og slett fordi en vannsliping gir et bedre resultat. Sliper man tørt, vil det lett samle seg klumper i slipepapiret, noe som igjen vil kunne gi opphav til striper i underlaget.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såså, tålmodighet er en dyd vet du! ;-)
    Rom ble jo ikke bygget på én dag. La det første laget tørke, og slip lett over for å fjerne evnt "rusk og rask".
    Deretter legger du på nok et lag som bør tørke 20-30min, før du gir gass igjen.
    Som du sikkert skjønner; De horisontale flatene tåler nesten ubegrenset med lakk, i motsetning til kantene / endene. Der bør du være mer forsiktig.
    Forbaska synd at det er så langt fra Oslo til svenskegrensa. Sagt fordi jeg simpelthen klør i fingrene etter et tak i sprayboksen din!
    Jeg håper at dette ikke er i overført betydning ;-)

Men fra spøk til revolver, så inmari langt fra Oslo til Særp er det da ikke. Knapt en time med bil. Det er Halden som ligger ved svenskegrensa, vettu! Men blir litt langt for et strøk med lakk, er enig i det...

Men ikke gi deg! Om du mot formodning får "gardiner" i kantene, så lar de seg slipe bort.
    Ulempen er at du da må legge på nok et lag, for å få det perfekt.

Ser forøvrig at paalab sier at vannsliping ikke er nødvendig.
    Jeg vil protestere på det, rett og slett fordi en vannsliping gir et bedre resultat. Sliper man tørt, vil det lett samle seg klumper i slipepapiret, noe som igjen vil kunne gi opphav til striper i underlaget.
    Du har sikkert rett, men som vi var inne på før, så blir det litt vanskelig med mitt emne. Noen forslag til papirgrovhet ved evt tørrsliping av det første lakklaget?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begge "grillene" ferdige

Hev meg forresten på kontaktlimtuben og tøysaksa til kjærringa og lagde ferdig den andre bassrefleksportgrillen (artig med lange ord!):

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg håper at dette ikke er i overført betydning ;-)

Men fra spøk til revolver, så inmari langt fra Oslo til Særp er det da ikke. Knapt en time med bil. Det er Halden som ligger ved svenskegrensa, vettu! Men blir litt langt for et strøk med lakk, er enig i det...

Du har sikkert rett, men som vi var inne på før, så blir det litt vanskelig med mitt emne. Noen forslag til papirgrovhet ved evt tørrsliping av det første lakklaget?
    "overført betydning"? Neida, slapp av. Men kommentaren er ekte, med tanke på en utstrakt hånd, enn si noen mil pr. bil.
    Jeg ville IKKE tørrslipt det første laget.
    Husk på at du i tillegg til lakkbeisen, også har påført et lag med klarlakk. Dermed vil overflaten med meget stor sannsynlighet tåle en runde med 360-400papir.
    Bare pass på at det første lakklaget får tørke 5-6timer, før du evnt gyver løs på det. Og da aller helst med kombinasjon slipepapir / vann....

Ellers så ser jo "grillene" dine nydelige ut! :-)

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig dette allereie er nevnt her i tråden, men kva komponentar brukar du for å lage grillane? Kunne tenke meg å lage grillar på mine høgtalarar òg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Godt mulig dette allereie er nevnt her i tråden, men kva komponentar brukar du for å lage grillane? Kunne tenke meg å lage grillar på mine høgtalarar òg
    Per grill:

3 stk neodym-magneter
    3(6) stk jern-biter (jeg brukte avklippede biter av "patentbånd", men det kan helt sikkert gjøres my mer elegant)
    1 stk ring av 5 mm materiale (er ikke sikker på hva det heter, men jeg hadde noen plater som var 5mm tykke liggende)
    1 stk 25x25 cm høyttalerstoff

---

Hva slags høyttalere er det da? Hvis grillen skal festes i front, vet jeg ikke om denne typen egner seg, siden de ikke sitter så godt med bare magneter.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nokre standard 3-veis høgtalarar, og to subbar, der alle skal ha frontmontert grill. Blir nok til å lage nokre slags propper regner eg med, trur som du òg seier at magnet ikkje ville holdt i mitt tilfelle.

Kor er det du kjøper høgtalerstoffet hen da? Ser at fleire he dette, men i litt forskjellige variantar.

Edit: Ah, dynabel har jo flotte komponentar til mitt bruk. Kan berre bruke dei såkalte "sneppert"-ane deira

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Det er nokre standard 3-veis høgtalarar, og to subbar, der alle skal ha frontmontert grill. Blir nok til å lage nokre slags propper regner eg med, trur som du òg seier at magnet ikkje ville holdt i mitt tilfelle.

Kor er det du kjøper høgtalerstoffet hen da? Ser at fleire he dette, men i litt forskjellige variantar.

Edit: Ah, dynabel har jo flotte komponentar til mitt bruk. Kan berre bruke dei såkalte "sneppert"-ane deira
    Jepp. Snepperter er løsningen for ditt behov. Kjøpte forresten mitt høyttalerstoff på dynabel...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har høytalerstoff på Biltema også.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    De har høytalerstoff på Biltema også.
    Og bilradiospesialisten. Stinger må vite. Sikkert litt unødvendig dyrere enn Biltema sitt.

Jeg kjøpte fra bilradiospesialisten. Så dro jeg på IKEA og kjøpte noen bilderammer i tre, lakket disse og stiftet høyttalerstoffet bak. Ble veldig fint resultat.

Tror jammen jeg må snæppert-modifisere de, for den ideen var enkel og genial!

DrE

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert Rune!

Det kan se ut som at det er huntonittplate du har laget Bassrefleksportgrillringene av. :roll:

Side 14 av 57 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •