DIY Hodetelefoner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Hodetelefoner

Hei,

Hører mye på musikk på mp3spiller på jobben, men er ganske forstyrrende med maskiner, sveising, etc, i nærheten. Vet det fins hørselvern med innbygde høyttalere, men vil gjerne ha "the best of both worlds", altså kremlyd, og ~total støydemping. Tenkte da på muligheten for å bygge sånne klokker selv. trenger da litt rådføring fra dere som kan en del/litt/mye om selvbygg. Finnes det i det hele tatt tilgjengelige komponenter for salg til slikt? Må jeg velge spesielle komponenter utfra at det blir lukket, og ikke åpent?

takk for svar...

Newcomer Peterman sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg er godt over middels interessert i hodetelefoner og har ikke sett noen DIY hodetelefoner, men har heller ikke vært på utkikk etter det. Godt mulig det finnes oppskifter du kan følge. Jeg kan tipse deg om Beyerdynamic DT770 Pro. Disse klokkene er behagelige å ha på seg, dember støy med 18db og har knallgod lyd. Har selv brukt disse som hørselsvern når jeg jobbet med maskiner som støyer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! fikk meg til å snuble over den litt mer innesluttede broren; http://www.hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7385

akkurat hva jeg trenger!

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å få tak i et par romme hørselsvern, et par Steel Sound 5H for så å koble disse delene sammen? Steel Sound 5H kom veldig bra ut i en test Hardware.no hadde.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Hva med å få tak i et par romme hørselsvern, et par Steel Sound 5H for så å koble disse delene sammen? Steel Sound 5H kom veldig bra ut i en test Hardware.no hadde.
    Tror ikke trådstarter var ute etter et par pc-jallahodetelefoner... ;-)

Og om det kommer bra ut i en test i hw.no ja, det er jo som å få Allers eller Hjemmet eller Det Nye for den del til å uttale seg om hodetelefoner og ta det for god fisk hva de sier! Hehe..

...og forøvrig... Her vurderes et par Beyer Dynamic! Et par PC-hodetelefoner er jo naturlig å sammenligne med da, ja... Not!

Men til trådstarter: Disse er ikke så ille: Specifications

Jeg har selv et par BD DT770 Pro (250ohm riktignok), og et par Sennheiser HD25-13 (75ohm) som jeg bruker i jobbsammenheng. Sennheiserene demper bedre enn Beyer, men Beyer er mye mer behagelige å ha på seg lenge, da klokka går fullstendig utenfor øret, mens Sennheiserene klemmer de flate. De Beyerene du vurderer demper jo da mye mer enn mine, så det kan jo være perfekt! Har ikke prøvd de riktignok. Men har prøvd de jeg linker til i studiosammenheng, og de demper betraktelig bedre enn mine BD og Sennheiser, og låter slettes ikke ille. Jeg har riktignok ikke finlyttet på de under "kontrollerte" forhold, men... De føles og ser nesten ut som et par Peltor hørselvern, og virker solide nok til å tåle en trøkk, og var riktig behagelige å hå på. Prolyd.no selger disse forøvrig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller så har en øreplugger f eks shure: Shure - Personal Monitor Systems

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Men til trådstarter: Disse er ikke så ille: Specifications
    Disse har jeg sett tidligere, de er litt morsomme, De er nemlig bygd ut fra et likt par hørselvern jeg brukte da jeg gikk på skyting, i en alder av 15. I dag er jeg snart 27, så da har hvertfall selve "chassiset" eksistert i over 12 år.
    Men, har du hørt dem? bra lyd altså?

Fikk forøvrig testet DT770 pro(32 ohm?) på min iriver H10 med noen låter jeg kjenner godt, i .flac format. Har lagt fra meg tanken om disse, da det ville vært en klar nedgradering (for meg) fra proppene jeg bruker nå..

Men kom før i dag over det perfekte valget til mitt bruk;
    Shure E500PTH.
    3-veis I-øret-monitorer med demping opp mot 37 dB! PTH(push-to-hear) funksjonen vil også være meget anvendelig for meg, da sjefen vanligvis er ferdig å snakke før jeg har fått pluggene ut. :roll: :lol:

takk for alle svar.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De der Direct Sound-headsettene låt greit til formålet der og da, som lytting til musikere under en studiosession. Jeg kontrollyttet mixen hver enkelt fikk i et slikt sett, og synes det låt helt fint, men da var det jo jeg selv som mixet lyden også... ;-) Har ikke hørt en eneste CD igjennom de, så derfor kan jeg ikke uten videre anbefale de, men fortsatt kan de være verdt en test om anledningen skulle by seg. De demper iallefall mye mer enn alt jeg har prøvd av hodetelefoner til nå!

Hvis du vurderer propper, og har et rommelig budsjett, sier jeg bare: Custom Ear Monitors | Ear Monitors | Ultimate Ears

Hvort ofte ser du tre-veis ørepropper?? ;-)

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Shure E500PTH.
    3-veis I-øret-monitorer med demping opp mot 37 dB!
    Disse pluss et sett vanlige hørselsvern over, da bør du være safe!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Hvis du vurderer propper, og har et rommelig budsjett, sier jeg bare: Custom Ear Monitors | Ear Monitors | Ultimate Ears

Hvort ofte ser du tre-veis ørepropper?? ;-)
    Jeg bruker nå ultimate ears super.fi 5 pro (2 drivere) med "custom molds" fra earplugstore. Det tilsvarer Ue5c i linken. Har vært fornøyd med UE, men plasten i proppene sprekker for ingenting! litt skuffende utfra prisen.. kabelen er også merkelig svak, virker tynnere og enklere enn typen man vanligvis får med nye mp3spillere. Denne skal dog være byttet til en bedre på produkter som selges nå. Bare nevner det, i tilfelle noen vurderer disse nå, krev en type 2 kabel!

Grunnene til at jeg har valgt shure E500 over UE-10 pro er flere( i tilfelle noen skal velge mellom disse):
    Av de sammenligningstester jeg har lest av disse, virker det som shure passer best til min smak. omtale her: Shure E500 PTH vs. Ultimate Ears Triple.fi 10 Pro Earphones
    UE-10 Pro koster ca 6000 inkludert avstøpningene, Shure sine koster 3000.
    øreavstøpninger tar tid å sette inn og ta ut. Om noen snakker til deg, må de stå og se på og vente mens du "knør" i oppmot 10 sek.
    UE sine krever ofte rengjøring av hele enheten, med shure sine holder det med en kjapp runde såpe og vann på gummipluggene.
    UE kan få bruk for alt dette tilbehøret. Earphone Accessories | Earphones | Ultimate Ears
    UE10 er oppgitt til 27 db demping, shure 37 db (tar de tallene med en klype salt, men.)
    og ikke minst, Push to hear funksjonen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •