2 stk SVS db12.2. Hvilken kassetype?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 stk SVS db12.2. Hvilken kassetype?

Hei til alle DIY'ers!
    Jeg har nå bestilt 2 stk SVS db12.2, og har lekt litt med tanken om to lukka kasser på 40 liter hver(litt mer enn SB12), men hvordan vil dette være istedenfor en til av den kassa jeg har nå? Hva med hvis jeg lager en pb12 plus/2 replica(uten forsterker selvfølgelig)? Vil helst kunne se elementene..
    to stk 40 liters kasser hadde jo gitt store fordeler med plassering og kalibrering osv. Noen flere forslag?

Kort oppsummert har vi 3 valg:
    *2 Stk lukka kasser á 40 liter i 22mm spon
    *2 Stk bassrefleks kasser 90-110 liter med 2 stk bassrør á 10cm x 38cm(litt "problemer under byggeprosess skapte noen "små" problemer..)
    *En stk stor stygg kasse på 300 liter(?) med 3 bassrefleks rør på en mil...

Hvilke av de ville gitt best resultat tror dere?
    Selv tipper jeg litt mot en litt forstørret SB12..

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte å si at materialet er og blir bare 22mmspon, fordi det ikke er noe annet å oppdrive i det her hølet...

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd BassBox? Programmet kan regne ut hvordan du får best lyd med forskjellige egenskaper. Er bare å skrive inn det progremmet spør etter. Du vil også få en skisse over hvor store platene skal være.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Har du prøvd BassBox? Programmet kan regne ut hvordan du får best lyd med forskjellige egenskaper. Er bare å skrive inn det progremmet spør etter. Du vil også få en skisse over hvor store platene skal være.
    ikke si dette til noen, for det er *hemmelig*...
    T/s-parameterne er *hemmelige* også...
    Målene til elementet er også *hemmelig*...

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg nok si at du burde gå for en 100l kasse med massive bassreflekser, god avstivning og lett demping. Da tror jeg du ville få den gode "extended" bassen!

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Da må jeg nok si at du burde gå for en 100l kasse med massive bassreflekser, god avstivning og lett demping. Da tror jeg du ville få den gode "extended" bassen!
    Men vil de kassene gi den gode "tight'e" bassen som ei lukka kassa, eller er det bare små forskjeller? Må kjøpe inn litt tilbehør til neste kasse da..
    må nok sende mål av kassa til fattern, så kapper han opp og sender.. etter nyttår altså..

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skisse av kassen jeg har nå. Ser det greit ut eller?

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo flere guider her på forumet da om hvordan å bygge en sub med 12.2 element. Jeg f.eks har bygd en som har nesten identisk volum som svs sb12 men vet ikke hvordan det låter enda. Venter som bare det på bash forsterkeren.

Foresten er det ingen som har noen S/T parametre på 12.2 subben, vet at ingen slipper ut denne infon offentlig men er det ikke no mulighet til å måle eller regne seg fram til noen parametre?? Ikke vet jeg, bare et spørsmål fra en som ikke skjønner seg på akkurat det der

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protector
    ...men er det ikke no mulighet til å måle eller regne seg fram til noen parametre??
    finn fram målbåndet! :grin:

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    finn fram målbåndet! :grin:
    Haha var vel ikke akkurat sånne målinger jeg tenkte påops:

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protector
    Haha var vel ikke akkurat sånne målinger jeg tenkte påops:
    tror ikke man kommer så langt uten utstyr til noen tusenlapper.. Men hvor stor skulle baffelhullet være?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skisse av kassen jeg har nå. Ser det greit ut eller?
    Ville nok anbefalt deg å putte inn en eller flere avstivere i tillegg. Se tråden til Elemental Studios for en nesten lik sub http://avforum.no/forum/diy-do-yours...pb12-plus.html

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker du en relativt jevn frekvensgang og god dypbass er helt klart en 120 liters kasse med 18 hz avstemning å gå for. Det vil si 10x52 cm refleksrør.

Hvis du går for 10x38 cm i en 100 liters kasse, slik du nevner lenger opp vil du høyest sannsynelig få en peak mellom 25 og 50 hz, og meget bratt avrulling under 20 hz. Ikke å annbefale med andre ord

Om du heller liker lyden i den lukkede utgaven er vansklig å si, men min personlige mening er at denne er bedre til musikk om man er villig til å ofre det under 20 hz, med 12.2 elementet... OT: Med 12.3 elementet er bassrefleksutgaven bedre på alle punkter...

Den portede utgaven er mye vassere til film, og enkelte typer musikk, så jeg tror svært mange vil foretrekke denne (hvis man har plass).

Å gå opp til 40 liter per kasse i den lukkede konstruksjonen er svært lurt hvis man har plass, da dette gir deg ca 1 hz dypere respons. Går man vidre opp til 100 liter lukket får man ca 4-5 hz dypere respons, men mange vil jo da mene det er bedre å gå for 120 liter bassreflex, og heller eksperimentere med å tette porten til enkelte typer musikk... Vær likevel oppmerksom på at elementet får mindre bevegelsesmotstand ved bruk av større volum i trykkammer, med det resultatet at det lettere bunner ved lave frekvenser...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke man kommer så langt uten utstyr til noen tusenlapper.. Men hvor stor skulle baffelhullet være?
    Hva med denne guiden: Measuring Loudspeaker Driver Parameters

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hvis du går for 10x38 cm i en 100 liters kasse, slik du nevner lenger opp vil du høyest sannsynelig få en peak mellom 25 og 50 hz, og meget bratt avrulling under 20 hz. Ikke å annbefale med andre ord

Den portede utgaven er mye vassere til film, og enkelte typer musikk, så jeg tror svært mange vil foretrekke denne (hvis man har plass).

Å gå opp til 40 liter per kasse i den lukkede konstruksjonen er svært lurt hvis man har plass, da dette gir deg ca 1 hz dypere respons. Går man vidre opp til 100 liter lukket får man ca 4-5 hz dypere respons, men mange vil jo da mene det er bedre å gå for 120 liter bassreflex, og heller eksperimentere med å tette porten til enkelte typer musikk...
    En peak mellom 25 og 50 hz høres jo bare fantastisk ut for min del da!
    Har ikke mulighet til å bygge større kasser, og to "små" lukka kasser på kansje 40 liter hadde vel vært ganske så bra, eller? Blir vel mest sansynlig ei 100 liters kasse til..
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Hva med denne guiden: Measuring Loudspeaker Driver Parameters
    Har egentlig ikke noe av utstyret som trengs, untatt målbåndet da...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En peak mellom 25 og 50 hz høres jo bare fantastisk ut for min del da!
    Er ikke målsettingen din lineær dyp bass kan du se bort i fra mine forslag. Jeg gikk ut i fra at du ønsket best mulig bass, ikke en boomboks

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke målsettingen din lineær dyp bass kan du se bort i fra mine forslag. Jeg gikk ut i fra at du ønsket best mulig bass, ikke en boomboks
    Har ikke plass til dyp lineær bass enda.. Vil ha en sub som gir trøkk i området 20-40 hz, og som samtidig er kjapp og stram.. Har TC2+ i ei kasse på ca 40 liter nå(fram til fredag neste uke), og den spiller jo bare fantastisk i den kassa, så jeg vurderer sterkt 40 liter lukka kasse, men hvis det er for dårlig, så styrer jeg unna.. Men når det gjelder 100 literskassa, så kan jeg jo også tette igjen ene porten elleR?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke plass til dyp lineær bass enda.. Vil ha en sub som gir trøkk i området 20-40 hz, og som samtidig er kjapp og stram.. Har TC2+ i ei kasse på ca 40 liter nå(fram til fredag neste uke), og den spiller jo bare fantastisk i den kassa, så jeg vurderer sterkt 40 liter lukka kasse, men hvis det er for dårlig, så styrer jeg unna.. Men når det gjelder 100 literskassa, så kan jeg jo også tette igjen ene porten elleR?
    Kommentaren siktet til 100 liters kasse med 38 cm refleksrør. 40 liter trykkammer derimot blir svært bra, og er det jeg anbefaler deg å gå for... Da får du nettop det du sier; trøkk fra 20 hz og oppover...

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentaren siktet til 100 liters kasse med 38 cm refleksrør. 40 liter trykkammer derimot blir svært bra, og er det jeg anbefaler deg å gå for... Da får du nettop det du sier; trøkk fra 20 hz og oppover...
    av hensyn til plass blir det nok 2 stk (minst) 40 liter kasser.

Jeg trenger egentlig to mål på SVS-elementet. Ytre diameter og monteringsdiameter.
    Anyone help please?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •