SVS / lsound.no selger 12.2 elementer! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det stemmer, 12.2 er 4 ohm...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting ang 12.2 elementet, er at det faktis er pakning på det og ikke metal mot kabinett, pakningen er ikke like feit som på 12.3, men er nok til å lage området mellom element og kabinett luftett.

La til ett bildet, så dere skal slippe å skru ut elementet for å se om jeg snakker sant.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens. tar og bruker denne gamle tråden til mitt lille spørsmål
    Hva tror dere vil yte best i en 50 liters lukket kasse på 50 liter med zachry dsw-250 (300W @ 4ohm) av Peerless xxls 12" 4ohm og svs 12.2-elementet?
    Vil jeg tape noe av de dype frekvensene eller noen kontroll over elementet hvis eg bruker svs-elementet?

og hva er nøyaktig diameter på cutout-ting og ytter-ting på svs'en?

takker for svar

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøkte meg i sin tid på å bytte ut XXLS-elementet med et 12.2-element, drevet av en Hypex DS4.0, i en 50ltr lukket kasse.
    I mine (utrente) ører syntes jeg XXLS låt strammere og mer presist enn SVS-elementet, så jeg monterte tilbake XXLS-elementet igjen.
    Nå gjetter jeg bare, men det kan kanskje ha sammenheng med at SVS-elementet er laget for en refleksløsning?

Kan ikke gi deg innvendig "cut-out" helt eksakt, men ytterdiameter er i alle fall 322mm. Innvendig ca 285mm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for bra svar
    var det 845 versjonen du brukte?
    jeg må ha enten 847 (PR) eller 844 (bassrefleks). Men ifølge eltek så yter jo 844 faktisk bedre i lukket enn 845. (selv om bassbox 6 pro ikke syns d samme)
    men hva med effekten? vil xxls være mer kontrollert enn svs med 300W? eller vil det gå for det samme?

tror jeg går for xxls nå.. (selv om jeg skulle ønske noen kunne overbevise meg om at svs er like god siden den er 600kr billigere:P, har den dårlige egenskap at eg absoutt ikke kan gå for det nest beste:P(innenfor rimelighetens grenser))

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt i villrede her: 845-versjonen? Den fulle betegnelsen på mitt Peerless-element er i alle fall XXLS308SWR.
    Hvem av de som vil være mest kontrollerbart med en 300w forsterker tør jeg rett og slett ikke si noe om.
    Men jeg kan i alle fall si at en Hypex DS2.0 på 175w ble for lite i de heftigste filmscenene! (Darla-scenen som et eksempel).
    Av den grunn byttet jeg til 4.0, og har ikke hatt problemer etter det. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmh, det var rart. her er alle xxls'ene
    Tymphany : Products : Peerless

men tror dere jeg ville blitt skuffet med svs-elementet og 300W forsterker hvis jeg venter relativt (fornuftig) høye kontrollerte lydtrykk ved lave frekvenser på film? Hvordan er xmax'en på dette elementet? skal det mye til for å overgå maks?
    er litt fristende å gå for svs som er 600kr billigere, så får eg kanskje råd til å lage LTC i stedenfor, og kanskje kjøpe meg en bug (dårlig me pengene). Men kommer ikke til å få sove hvis eg vet at eg har gått for noe mye dårligere enn xxls.:P

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, pussig?
    Jeg kjøpte i alle fall mitt element hos ELTEK, men det kan jo være andre betegnelser hos Thympany?
    --
    Om suben primært skal brukes til film, ville jeg nok kanskje vurdert en refleksløsning.
    En lukket kasse i den størrelse og kombinasjon du tenker på, vil antakelig rulle av ved 25-30Hz, og dermed går du glipp av det mye "gromt" under de frekvensene. Den lukkede utgaven med Peerless-elementet jeg har, spiller helt greit til musikk, og for så vidt også til film.
    Men jeg savnet jo "SVS-trøkket", og dermed satte jeg igang med et nytt prosjekt, mye takket være "Elemental Studios" her på forumet. Her har du en tråd om den siste "kassa": http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-forening.html
    Kanskje du får noen tanker og ideer der?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje eltek har forandret på navnene og slikt, evt at det har kommet nye elementer, jajja sikkert ikke så viktig.

takker for gode tips!
    å ha elementet i denne kassen er en relativt midlertidig løsning, til eg får råd å lage ny. nå putter eg bare elementet og forsterkeren inni en Dantax 12" sub. denne er egentlig bassreflex tunet til ca 40hz. blir vanskelig å tune en 50 liters kasse til under 20hz uten å få blåselyder, så eg satser på å gjøre den lukket (samt forsterke den endel). Jeg skal seff se om eg kan få til en ordning med noen takrennerør el. som kan bøye seg rundt i subben, men blir nok meeget vanskelig.

poenget med LTC (skrev feil i sted) er at jeg skal få lineær frekvensgang ned til f.eks 20 hz. evt F3 ved 20hz. vil tape litt spl, men det får gå foreløpig.

senere vil eg nok lage en værsting-kasse og oppgradere forsterkeren til hjemmelaget 500W forsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg forsøkte meg i sin tid på å bytte ut XXLS-elementet med et 12.2-element, drevet av en Hypex DS4.0, i en 50ltr lukket kasse.
    I mine (utrente) ører syntes jeg XXLS låt strammere og mer presist enn SVS-elementet, så jeg monterte tilbake XXLS-elementet igjen.
    Nå gjetter jeg bare, men det kan kanskje ha sammenheng med at SVS-elementet er laget for en refleksløsning?

Kan ikke gi deg innvendig "cut-out" helt eksakt, men ytterdiameter er i alle fall 322mm. Innvendig ca 285mm.
    SVS brukte vel ikke 12.2 elementet i lukket kasse. Har tenkt det samme,
    kanskje 12.2 i lukket kasse ikke er helt ideelt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.
    Det finnes guruer her inne som helt sikkert kan si (eller allerede har sagt) noe om dette. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    SVS brukte vel ikke 12.2 elementet i lukket kasse. Har tenkt det samme,
    kanskje 12.2 i lukket kasse ikke er helt ideelt.
    joda, tror 12.2 var det forrige elementet som ble brukt i SB-12
    skulle gjerne hatt kloen i ett 12.3 element noen me svs-sub som vil skjenke meg kjøpsrett til en slik en?:P

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt i villrede her: 845-versjonen? Den fulle betegnelsen på mitt Peerless-element er i alle fall XXLS308SWR.
    Det finnes 3 varianter av XXLS308SWR, 830844, 830845 og 830847. Eltek har alle tre i sitt sortiment.

Frode

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende opplysninger, Frode.
    @ Skogs: Den opsjonen tror jeg nok er oppbrukt!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklarende opplysninger, Frode.
    @ Skogs: Den opsjonen tror jeg nok er oppbrukt!
    hehe, var verdt ett forsøk:P
    men eg får ta og sove på hvilket element jeg skal kjøpe, skal bestilles imorn uansett! foreløpig heller jeg mer mot 12.2 tingen, siden jeg de siste timene har lest mye positivt om denne. håperde har flere igjen imorgen isåfall da!:P

Takk for hjelpen folkens! og for den fantastiske byggetråden din scrooge! har nå lest gjennom hele tråden, og må bare si at jeg bøyer meg i støvet for dine diy-skills! og det ga meg stor lyst til å prøve lage noe lignende! dvs, laget faktisk en lignende en for noen år siden, men den solgte eg for material-kostnader til en kompis, som nå har puttet ett clas ohlson-element i den:cry: :cry: solgte den fordi eg ikke kunne bestille elementer og forsterker fra USA pga enorm frakt, og visste ikke om noe her hjemme... angrer som en elg i solnedgang!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom forresten på noe! siden eg skal lage LT-ting trenger eg å vite hvordan frekvens-kurven for subben i lukket kasse uten noen som helst type eq på ser ut! er det noen som har noe slikt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at tråden var inspirerende da! :-D
    Det som faktisk er det aller viktigste (etter min oppfatning) er å få tilskjært materialene hos en proff, selv om det koster noen kroner.
    Da går resten som en lek, kan jeg forsikre!

Kan dessverre ikke svare på frekvenskurver og slikt, men du kan banne på at det er mange her som kan! Sjekk litt i DIY-prosjekter, så finner du mange kompetente mennesker....

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    kom forresten på noe! siden eg skal lage LT-ting trenger eg å vite hvordan frekvens-kurven for subben i lukket kasse uten noen som helst type eq på ser ut! er det noen som har noe slikt?
    Den bør vel helst målest etter at du har bygd kassen.

Frode

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Den bør vel helst målest etter at du har bygd kassen.

Frode
    Joda, men den kan jo simuleres også... ;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men den kan jo simuleres også... ;-)

Kanskje derfor jeg skrev "bør".:-)

Frode

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •