Lodding av audio-kabler i "Lyd og Bilde"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lodding av audio-kabler i "Lyd og Bilde"

DIY audiokabler:
    Jeg husker jeg leste en artikkel på 3-4 sider i "Lyd og Bilde" eller "Hjemmekino" for 6-8 måneder siden.
    Skulle til å gjøre det nå, men finner selvsagt ikke bladet. Noen som har dette, eller evt andre gode guider til dette temaet?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino nr.5 2006, side 50

Jeg har skrevet veiledning i allefall 2 ganger tidligere, så bruk søk funksjonen.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lodding er i og for seg ingen heksekunst.
    Det viktigste er rene og fettfrie loddepunkter, en passende loddebolt, og litt forstand på hva som skjer i loddeprosessen.
    Riktig temperatur og litt tålmodighet er også betimelige nøkkelord. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har denne veiledningen fra Lyd og bilde på fil, evt scannet ?

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må du ha akkurat denne Lyd&Bilde-guiden da? Er det hvordan du skal koble som er problemet, eller er det selve loddingen du lurer på? Plenty med folk her som kan svare deg på dette... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem akuratt.... Saken er at jeg aldri har gjort dette før, og aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Og da syntes jeg denne guiden var grei, men finnes det andre guider (med bilder ops: ) så er det selvsagt greit...
    Per i dag ligger det 3 stykk 10m-coax kabler i veggen hvor jeg skal lodde på RCA plugger i endene (skal brukes til komponent), samt en 10m-audio-kabel hvor det også skal loddes på RCA... RCA pluggene ligger her, og jeg har jo en viss ide om hvordan det skal gjøres, men jeg vil jo at det skal gjøres mest mulig riktig...

Tips/guider er velkomne !

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo skrevet en loddeguide for noen år siden, som du kan lese her: Loddeguide - Hardware.no
    Den er kanskje litt på siden av det du skal lodde sammen, men prinsippene er jo egentlig de samme!
    Lykke til!

HUffameg. Så jo nå at deler av guiden er borte, tyypisk nok den som tar for seg den praktiske biten!
    Skal sjekke om jeg fortsatt har den liggende på en av maskinene hjemme, så kan jeg evnt sende deg den?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke Lyd & Bilde men Hjemmekino som hadde denne guiden. Stor forskjell

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg har jo skrevet en loddeguide for noen år siden, som du kan lese her: Loddeguide - Hardware.no
    Den er kanskje litt på siden av det du skal lodde sammen, men prinsippene er jo egentlig de samme!
    Lykke til!

HUffameg. Så jo nå at deler av guiden er borte, tyypisk nok den som tar for seg den praktiske biten!
    Skal sjekke om jeg fortsatt har den liggende på en av maskinene hjemme, så kan jeg evnt sende deg den?
    Veldig bra!!!!
    Da er vel selve loddinga i boks. Så var det kabelen og pluggene? Noen som har en slags guide, eller en soft-copy av guiden i ..... Hjemmekino ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev den guiden i Hjemmekino. Hva slags kabler er det du skal lodde? Jeg kan sikkert bidra med noen utdrag fra råteksten denne artikkelen her i tråden hvis du er litt mer konkret.

For øvrig er det utrolig mange kunnskapsrike mennesker her inne, så hvis du som sagt er konkret om kabelen du ønsker å lodde sammen kan det hende du får svar lenge før jeg finner igjen råteksten til artikkelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal lodde på RCA på denne typen fra Elfa (komponent):

Fabr Alpha Wire
    Koaxialkabel RG59/U i olika färger för enkel identifikation i kabelstammar och nätverk.
    Uppbyggnad innerledare: 1×0,64 mm
    Ytterdiameter: 6,2 mm
    Mantel: PVC
    Impedans: 75 Ω
    Kapacitans: 70 pF/m
    Våghastighet: 0,66
    Dämpning
    vid 30 MHz: 6,6 dB/100 m
    vid 100 MHz: 10,8 dB/100 m
    vid 200 MHz: 15,4 dB/100 m
    vid 500 MHz: 27,9 dB/100 m

Skal lodde på RCA på denne typen fra Elfa (Audio - 2 par, til og fra TV'en):

Fabr Bedea
    LF-kabel med individuellt skärmade ledare. Lindad skärm. PE-isolerad.

Kapacitans ledare–skärm
    pF/m

4-ledare 0,08 mm2 90
    Säljes per meter. Originalförpackning rulle om 100 m.

Area Upp- Ytterdim Artikel- Pris per meter
    mm2 byggnad mm Färg nummer 1- 100- 500-

4-ledare

0,08 10×0,10 Æ4,6 Svart 55-807-82 10.90 7.26 6.14

Pluggene er omtrent som dette:
    eBay: 8 NEW NAKAMICHI 24K LOCKING RCA PLUGS connector (item 320045883036 end time Nov-08-06 15:02:37 PST)

Har noen kommentarer angående valg av kabler og plugger er man hjertlig velkomne, men håper ikke det er feil, da kablene er trukket, og ihvertfall de 3 coaxene er umulig å bytte ut...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De pluggene er jo for så vidt helt greie å lodde, selv om det av og til kan være litt trangt mellom loddepunktene for senterleder og skjerm.
    Loddinga bør du klare helt greit med en loddebolt på 20-30w.
    Får du lurt innpå en bit krympestrømpe på senterlederen før du lodder den fast, er det en grei garanti mot mulige interne kortslutninger.
    Tips: Skaff deg gjerne en såkalt "tredje hånd", en innretning hvor pluggene kan settes løselig fast når du lodder.

Btw; Har forresten loddeguiden jeg snakket om, hvis du fortsatt er interessert i denne? Send meg i så fall en PM med mailadressen din så skal du få den.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tips: Skaff deg gjerne en såkalt "tredje hånd", en innretning hvor pluggene kan settes løselig fast når du lodder.
    Helt enig. Den hadde jeg aldri klart meg uten. Uvurdelig hjelpemiddel. Jeg kjøpte min her Biltema Norge.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Granted!
    Flott at du fant en link til denne! *thumbup*

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Jeg vet at noen kanskje ikke er enige med meg, men jeg ville ikke loddet plugger på en RG59-kabel. Jeg har laget en god del RG58- og RG59- og RG6-kabler opp igjennom, og har utelukkende benyttet F-comp for fast installasjon, og BNC-krympeplugger for "demonterbare" installasjoner/oppkoblinger. Det finnes jo overganger fra BNC til RCA, så det ville ikke vært noe problem. Problemet ligger jo i at du må ha krympeverktøy for begge typer plugger. Derimot vil du være sikret at du opprettholder 75ohms impedans i koblingspunktet ditt.

En annen ting er at RG59-kabel kan være litt plundrete å jobbe med for å ikke lage krøll og fanteri inni pluggen... (om du velger å prøve å lodde disse RCA-pluggene på) Men den RG59-kabelen du har i veggen din så ganske tynn ut, så det er mulig det går helt fint alikevel... ;-)

Det kan jo være at jeg bare er feil vant, da dingsebomsene vi bruker i proffverdenen (les f.eks. prosjektører o.l.) utelukkende har BNC-plugger for komponentsignalet.

Men, men..... Hva med å lage deg en koblingsboks på veggen for RGB, og lage deg en sladd av f.eks. Art.nr. 55-923-38 fra Elfa, med de RCA-pluggene du har, mellom koblingsboks og kilde/projektør? Tror denne kabelen er lettere å lodde i de f..... pluggene dine! Hehe! Ville ikke det bli en mer sexy løsning?

Huff... Jeg hjelper visst ikke mye, men bare forvirrer! Det er godt ment iallefall!! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags loddetinn er det beste (i forhold til pris...ops: ) til bruk i a/v-kabler? Evt link mottas med takk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loddetinn koster jo ikke rare greiene, så forholdet pris / kvalitet er nesten irrelevant.
    Kjøp tinn beregnet for lodding av elektronikk, og som inneholder flussmiddel, da bør du oppnå et godt resultat.
    Det finnes tinnblandinger med et innslag av sølv også, men gevinsten ved å bruke dette er nok forsvinnende liten.
    Her er en link: Clas Ohlson - Loddetinn Loddetilbehør handle bestill postordre
    Sjekk varenummer 30-9565

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du skrukobling på senterpinnen, slik som pluggene du lenker til? Hvis ikke så er ikke disse pluggene så langt unna Biltemas strammeplugger. Her er kortversjonen av en guide for å lodde koaks på disse:

* Avmantle (ta bort isolasjonen fra) kabelen i enden slik at senterlederen er litt lenger enn skjermen (skjermen kappes ca 0.5-1cm kortere enn senterlederen). Dette for å unngå kortslutning mellom skjerm og senterleder.
    * Lodd kabelens senterleder til loddeøret på senterpinnen. Det kan lønne seg å fortinne loddepunktene først. Det kreves mye varmetilførsel på disse pluggene, og det kan være greit å plugge dem inn i en hun-kontakt hvis du har en løs liggende. Dette for å hindre deformering av pluggens plastdeler som også holder senterlederen på plass.
    * Deretter lodder du skjermen til kappen. Også her lønner det seg å ha fortinnet loddepunktene først. Kappen har mye metall og trenger mye varme for at loddetinnet skal bite. Det er en fordel med en kraftig loddebolt her.
    * Når du har loddet ferdig strekker og vrir du litt på kabelen for å sjekke at det sitter. En god lodding skal tåle fysisk belastning, ellers har du en kaldlodding, noe som er fy-fy. Sjekk også at tinnet har flytt godt utover og ikke ligger i en klump.
    * Mål med et multimeter at det er uendelig motstand (ikke kontakt) mellom senterleder og kappe på RCA-pluggen.

Vips, så er du ferdig.

EDIT: Fant forresten et illustrasjonsbilde der jeg lodder en koaks til en vanlig RCA-plugg fra Elfa:
    Lodding av audio-kabler i "Lyd og Bilde"-coaxlodding-jpg
    Bruker du en slik plugg, så husk for all del å tre ytterkappen inn på kabelen før du lodder på den siste pluggen...

Tok også med et bilde av ferdig kabel:
    Lodding av audio-kabler i "Lyd og Bilde"-coaxferdig-jpg

PS. Kom gjerne med korreksjoner og utvidelser til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delvis enig med Scrooge.
    Tinnvalget hos Skrot-Ohlson art 30-9565 er greit.Dette er et 60/40 tinn.
    60%tinn og 40%bly.Smelte temp 183-188gC.
    Scrooge anbefaler en loddebolt med wattstyrke på 20-30w.
    Dette blir for pinglete og resulterer i at man holder bolten der for lenge.
    Resultat smeltet isolasjon og tinn som trekker langt opp i kabelens kordeller.
    Hvis mulig kjøp en bolt på 80w som du kan bytte spisser på og bruk hele tiden
    størst mulig bred spiss for oppgaven slik at du får tilført nok varme raskt nok uten å smelte ting rundt.Loddebolten kan stå på 300-350gC innstilling hvis den er av en slik art.Tørk av loddespissen på en fuktig svamp/klut som ikke loer.
    Ta heller ikke på ting som skal loddes med "fete" fingre

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, kan jo være enig i at en kraftigere bolt kan være fordelaktig. Kanskje mest for den / de som ikke har all-verdens erfaring med lodding, generelt sett.
    Sjøl bruker jeg en Antex 25w til slike formål, og har sjelden eller aldri noe problem med det.
    Fortinner man flatene først, (noe som jeg tar som en betingelse), så pleier det i de aller fleste tilfeller å gå greit.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •