Lodding av audio-kabler i "Lyd og Bilde" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DeVeDe
    Scrooge anbefaler en loddebolt med wattstyrke på 20-30w.
    Dette blir for pinglete og resulterer i at man holder bolten der for lenge.
    Resultat smeltet isolasjon og tinn som trekker langt opp i kabelens kordeller.
    Hvis mulig kjøp en bolt på 80w :
    Kan neste ikke bli mer Uenig i dette.
    bruker selv 15w, og har brukt dette til signalkabler og ledninger opp til 1,5kvadrat i mange år, stor stygg bolt resulterer bare i at du overoppheter plugg og lednig så isolasjon blir ødelagt.

Har du problem med at 15w bolt ikke gjør kabel og plugg varm nok på 1sek, så er enten bolten ødelagt, du har ikke latt den få varme seg opp skikkelig eller så er det minusgrader i rommet.

80w loddebolt egner seg nesten kun til >10kvadrat strømkabler.

Som Scrooge nevner, så må du fortinne begge ender før du lodder de sammen, ellers er det nesten umulig å få et godt resultat, det kan ikke bli nevnt nok ganger.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å lodde på plugger med kraftig gods ala Biltema, Britax? Jeg tipper loddebolten min er på rundt 25-30W, og jeg for min del sliter med å få varmet godt nok til at tinnet biter. 1-2 sekunders oppvarming med 15W bolt kan du bare glemme der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loddetinn

Min erfaring er at loddetinn fra Multicore gir gode resultater.
    Kanskje vi må hamstre god-tinn nå som bly skal bort fra elektronikken.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du prøvd å lodde på plugger med kraftig gods ala Biltema, Britax? Jeg tipper loddebolten min er på rundt 25-30W, og jeg for min del sliter med å få varmet godt nok til at tinnet biter. 1-2 sekunders oppvarming med 15W bolt kan du bare glemme der.
    Nå var det vel i dette tilfelle snakk om lodding av vanlige RCA-plugger?
    De er jo som regel utstyrt med loddeøre(r), og da blir vel dette neppe noen utfordring for en 25w loddebolt..
    Men det sier seg jo selv at man må ha tyngre skyts for tyngre oppgaver. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrooge: Fulgte du lenken nederst i denne postingen?

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post503472

De pluggene trådstarter vurderer ligner veldig på Biltema, synes nå jeg...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, roffe?
    Om man tar en nærmere titt på de Nacamichi-pluggene, så er de utstyrt med skruterminaler.
    Om disse skal loddes, blir jo saken noe annerledes.
    Utgangspunktet mitt er imidlertid basert på plugger med loddeøre for skjerm og loddespor for senterlederen.
    Denne utgaven er ikke vanskelig å håndtere med en loddebolt på 25w.
    Men la oss nå for all del ikke "krangle" mer om en slik bagatell da!

Jeg har i alle fall ingen problemer med å innse at med utgangspunkt i "tykke" skruterminaler som de vist på bildet, skjønner også jeg at man behøver en kraftigere bolt. Ok?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, Scrooge.

Bare for å presisere, så er mine erfaringer fra disse pluggene:

Senterpinnen er ikke noe problem, men spesielt på Biltemapluggene (til høyre) er det vanskelig å få loddetinnet til å bite på den relativt blanke, glatte flaten uten å varme opp noe inni h.... Sammenligning av de to pluggene på bildet er gjennomgått grundig her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...orm#post352056

På grunn av tidligere nevnte loddeutfordringer har jeg gått over til plugger med noe tynnere gods og dedikerte loddepunkter, noe man finner et godt utvalg av hos Elfa (elfa.se). Problemet med disse i forhold til de ovenstående er imidlertid at de ofte har en begrensing i kabeltykkelse på rundt 5-6mm i ytre diameter. Det skal ikke være enkelt...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har ikke brukt Biltema sin.
    Men jeg har brukt sikker 15-20 andre, av diverse kvalitetsmerker vel å merke, og har ALDRI hatt noe problem med det, jeg har derimot hatt problemer med tynne kabler og 60-80w loddebolt.
    25w fungerer fint, men jeg har ikke sett poenget med det, siden alle mine (og andres) 15 wattere har fungert brillefint.

Jeg har aldri prøvd disse pluggene du viser til roffe, kanskje de har for mye gods. Alle jeg har brukt er lignende som supra sine RCA, plugger, de har jo bare en liten flik til å lodde skjerm/jord på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Kan neste ikke bli mer Uenig i dette.
    bruker selv 15w, og har brukt dette til signalkabler og ledninger opp til 1,5kvadrat i mange år, stor stygg bolt resulterer bare i at du overoppheter plugg og lednig så isolasjon blir ødelagt.

Har du problem med at 15w bolt ikke gjør kabel og plugg varm nok på 1sek, så er enten bolten ødelagt, du har ikke latt den få varme seg opp skikkelig eller så er det minusgrader i rommet.

80w loddebolt egner seg nesten kun til >10kvadrat strømkabler.

Som Scrooge nevner, så må du fortinne begge ender før du lodder de sammen, ellers er det nesten umulig å få et godt resultat, det kan ikke bli nevnt nok ganger.
    Sorry Britax , men du har ikke filla peiling på hva du prater om.
    En loddebolt på 80w er ikke stor/tung og veier 1kg.
    Jeg underviser faktisk i lodding der jeg jobber ,og har en bråte sertifikater rundt lodding.Skal du komme med kritikk bør det du sier henge på greip.
    Høy effekt på bolten har nødvendigvis ingenting med fysisk størrelse å gjøre .

Har man en god/proff 80w loddebolt (som faktisk har blitt rimelig snertne) er du i tillegg forbredt på blyfri lodding.Her trenger man god overførbar effekt raskt.Det er ikke lenge til, man ikke lenger får kjøpt blyholdig trådtinn i butikken.Blyfritt tinn har en smelte temp på 217 til 227gC og "flyter" tregt ut.

Forfortinne er jo også en fordel,men ikke et must.Normalt skal kabel og plugger la seg lodde.Tilfører man ekstra fluss på loddestedet,går operasjonen ennå raskere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forresten et bilde av loddingen av en koakskabel. La den inn i loddebeskrivelsen min.
    Her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post504890

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine og illusterende bilder!
    Men umiddelbart legger jeg jo merke til at pluggen er montert i han-kontakten som også er montert i en festeplate.
    Dette stjeler jo varme så det holder! Og dermed melder jo straks behovet seg for en kraftigere bolt.
    Hvorfor ikke feste senterkontakten på rca-pluggen rett i krokodilleklemma under loddinga i stedet?
    Da blir jo varmetapet betydelig redusert, og dermed også kravet til varme fra bolten. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er IKKE nevnte Biltema-plugg. Disse pluggene har mye tynnere gods og er mye enklere å lodde. Beskrivelsene av plugger som er vanskelige å lodde har altså ingenting med disse bildene å gjøre. Pluggene på bildene jeg la inn tillater ikke kabler med større ytre diameter enn 5,5mm. Det er når kablene blir betydelig tykkere enn det at detblir vanskelig. Beste plugg jeg har funnet så langt for tykke signalkabler er Bullet-pluggen fra Eichmann. Den må man virkelig være kjapp med bolten på, for hele pluggen er bygget i plast og smelter hvis man varmer for mye. Der lønner det seg virkelig å plugge den i en hun-plugg for å avlede varme, faktisk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jeg er klar over at det er en annen plugg.
    Men ville allikevel påpeke "problemet", eller fakta om man vil. For det er jo innlysende at man får et varmetap under slike forutsetninger, og som en "felle" det er lett å gå i!
    At man til i enkelte sammenheng må ty til andre knep i en loddeprosess, blir jo en vurdering der og da.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du en slik som vist under, så er du berget i de fleste situasjoner, og tar jeg ikke mye feil er den på 80W.

Dersom man skal bruke en "konvensjonell" loddebolt er det viktig at men blir kjent med temeraturinnstilingene dersom det er termostat på bolten. Det er godt mulig å skru opp varmen dersom man er trygg på at en er rask nok når tnn begynner å smelte osv. Likeledes er det viktig at en tilfører tinn til arbeidsstykkene og ikke til loddebolten, for å redusere faren for kaldlodding.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loddetips

Her kommer et lite utvalg med tips til forumets loddere .
    Håper noe kan brukes.

- Hvis emnet er "tungt" å lodde på .Forsøk med litt forvarming av emnet.
    Feks i stekeovn .60-80gC i noen få minutter på plugger med tykt gods,
    kan gjøre susen.Tynne hansker kan være greit å ha for å bringe dette
    til en fixtur for lodding.
    - Kjøp trådtinn med litt / aktiv fluss.Harpiks basert RMA / RA fluss.
    Denne benevnelsen skal stå på snellene.Multicore har greie produkter her.
    - Ikke gå over 400gC på en bolt med temp.styring.Dette brenner bort flussen
    og man vil få en sprø/krakkelert og dårlig lodding.
    - Husk at en god lodding skal ha en blank og gjevn overflate.Man skal helst
    se konturene av det man har loddet,under loddetinnet.
    - Tillfør ekstra fluss i flytende form på loddestedet.Samme type som er i
    trådtinnet er å foretrekke.Kjøpes hos Elfa f.eks.
    - Etter endt lodding.Saus inn loddespissen med tinn før du slår av.Dette
    beskytter spissen og den vi holder lengere.
    - Under selve loddeprosessen,brukes en fuktig/lofri svamp til å tørke av
    spissen mellom utførte loddinger.
    - Hvis ikke spissen på bolten vi "ta tinn" , da kuler/perler tinnet seg,
    bør spissen byttes.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nybegynner jeg også.. Hva stiller man multimeteret på ved måling av rca kabler? Og er dette alt som skal måles, mellom senter og kappe? Og ikke i hver ende for å sjekke hele kabelen for evt. feil? Hvordan gjør man det?
    Ønsker det inn med teskje for alle forskjellige målemetoder..
    på forhånd takk!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Still meteret på ohm. Ofte er det en "pipefunksjon" der for å markere kontakt.
    2) Legg målepinnene mot hverandre og kontroller hvor mye "feilvisning" du får ved bruk av instrumentet ditt.
    3) Mål mellom senter og senter i hver ende av pluggen. Skal måle 0 ohm, men dersom du fikk en annen verdi enn 0 i pkt 2) vil dette nødvendigvis bli litt mere.
    4) Mål mellom kappe og kappe i hver sin ende av kabelen, skal være 0 ohm her også.
    5) Mål mellom senter og kappe, her skal det være brudd og de fleste meter viser da OL evt | litt avhengig av hvilket meter du har.

Bruk et så lavt måleområde som mulig i pkt. 3) og 4), så høyt som mulig i pkt 5)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips fra meg og (mulig noen har nevnt det allerede):

WBT sølvholdig loddetinn fra Eltek er veldig bra for å lodde kontakter.
    Det smelter og flyter veldig lett ut. Dette hjelper fint dersom det er tykt gods og/eller loddebolten er litt svak.

Er litt dyrere enn vanlig tinn, men en 30 kroners bunt holder til masse små-lodding.

Svein

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk google!

Loddeguide - Hardware.no

Tak meg akkurat 30 sekunder å finne fram.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •